Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nayraax
#3151836
Hallo,

Van de week heb ik al een berichtje geplaatst, maar het is dus sneller gegaan als verwacht!
Ik kan straks mijn nieuwe vriezer ophalen dus wil zo snel mogelijk beginnen.
Gisteren avond heb ik Vayri voor het eerst een kippennekje gegeven, ging er goed in.
Vannochtend heeft hij er weer twee gekregen en tot nu toe gaat alles prima, geen diarree, niet overgegeven etc.

Maar nu, ik wil dus van de week mijn eerste bestelling gaan plaatsen..
Mijn tante heeft mij dogmeat aangeraden en ik denk dat ik daar wel tevreden mee ben.

Ik heb alleen geen idee wat ik moet bestellen? Ik heb gelezen dat je een soort niet moet kopen om mee te elimineren, wat houdt dat in?
En met de rekenhulp kom ik ook niet echt verder, ik heb namelijk geen idee hoeveel procent van zijn lichaamsgewicht ik moet aanhouden.
Vayri weegt 11,2 kilo en is 8 maanden oud.

Wat kan ik het beste kopen bij mijn eerste bestelling? Ik wil het liefst de eerste keer niet te veel geld uitgeven aangezien ik dus nog niet weet wat hem wel en niet bevalt.

De percentages snap ik nog wel, dat moet goed komen.

Ook heb ik gelezen dat je minstens 3 verschillende dier soorten en een soort vette vis moet geven, klopt dit?

Verder wil ik wel graag groente en fruit geven omdat ik toch wel denk dat dit belangrijk is, geef ik dit dan bovenop de totale hoeveelheid barf of moet ik dat er in mee rekenen? Welke groente kan ik het best wel geven en wat absoluut niet? En hoe maak ik deze klaar? Ik las dat je het in de blender kon doen ( ik denk met water) maar dan is het natuurlijk niet houdbaar.. Kan ik de groente ook blancheren en dan invriezen?

Ik weet ook dat bepaalde kruiden heel bevorderlijk kan zijn voor de hond, maar hoe voeg ik dit dan toe? En ik welke hoeveelheden?
Ik hoop dat iemand hier me kan helpen met een menu samenstellen, of een voorbeeld menu kan geven met de juiste verhoudingen voor hem?
Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

Ohja, Vayri is een Shiba inu.
Afbeelding
Door Lizzy
#3151863
nayraax schreef: Hallo,

Van de week heb ik al een berichtje geplaatst, maar het is dus sneller gegaan als verwacht!
Ik kan straks mijn nieuwe vriezer ophalen dus wil zo snel mogelijk beginnen.
Gisteren avond heb ik Vayri voor het eerst een kippennekje gegeven, ging er goed in.
Vannochtend heeft hij er weer twee gekregen en tot nu toe gaat alles prima, geen diarree, niet overgegeven etc.

Maar nu, ik wil dus van de week mijn eerste bestelling gaan plaatsen..
Mijn tante heeft mij dogmeat aangeraden en ik denk dat ik daar wel tevreden mee ben.

Ik heb alleen geen idee wat ik moet bestellen? Ik heb gelezen dat je een soort niet moet kopen om mee te elimineren, wat houdt dat in?
Stel dat je hond ooit in de toekomst een voedsel allergie zou ontwikkelen, dan moet je een eliminatie dieet doen. En dat betekent dat je hem een diersoort moet geven die hij nog nooit eerder gegeten heeft. Als je nu alle diersoorten vrolijk gaat voeren, dan is het in de toekomst heel moeilijk om een diersoort te vinden en dus heel moeilijk om te elimineren. Het is dus handig om 1 diersoort daarvoor achter de hand te houden. Eentje waar makkelijk aan te komen is. Waar je hond alles van kunt eten (dus bot, spiervlees en orgaan). Konijn is er zo een. Met andere woorden: bestel alles, behalve konijn (als voorbeeld).
En met de rekenhulp kom ik ook niet echt verder, ik heb namelijk geen idee hoeveel procent van zijn lichaamsgewicht ik moet aanhouden.
Vayri weegt 11,2 kilo en is 8 maanden oud.
Hij is nog te jong om hem op een volwassen percentage van 2% te zetten (2% van het huidige lichaamsgewicht). Ik zou eens beginnen met 4% van zijn huidige lichaamsgewicht. Dat is 440 gram. Rond dat af naar boven, 450 gram voeding per dag. En dan moet je even kijken of hij te dun wordt. Of te dik wordt. En dan moet je de hoeveelheid voeding aanpassen.
Wat kan ik het beste kopen bij mijn eerste bestelling? Ik wil het liefst de eerste keer niet te veel geld uitgeven aangezien ik dus nog niet weet wat hem wel en niet bevalt.
Ik zou zeggen: begin qua vleesbot met beginnersbot. Zoals eendennek, kipkarkas. En qua spiervlees met rundvlees, geitenvlees en lamsvlees (of rundvlees en geitenvlees). En dan qua orgaanvlees runderpens, lamslever en paardenhart. Ofzo. Dat zijn niet te exotische smaken en diersoorten die de meeste honden wel lekker vinden. En verder heb je dan ook netjes diverse diersoorten in je menu. Je kunt ook nog wat panharing bestellen en daar twee keer in de week 1 haringkje van geven.
De percentages snap ik nog wel, dat moet goed komen.

Ook heb ik gelezen dat je minstens 3 verschillende dier soorten en een soort vette vis moet geven, klopt dit?
Ik vind zelfs 4 verschillende diersoorten (en dan nog vette vis) aan de magere kant.... Dus nee, 3 is echt de weinig. Dat zul je op Barfplaats niet gelezen hebben.
Verder wil ik wel graag groente en fruit geven omdat ik toch wel denk dat dit belangrijk is, geef ik dit dan bovenop de totale hoeveelheid barf of moet ik dat er in mee rekenen? Welke groente kan ik het best wel geven en wat absoluut niet? En hoe maak ik deze klaar? Ik las dat je het in de blender kon doen ( ik denk met water) maar dan is het natuurlijk niet houdbaar.. Kan ik de groente ook blancheren en dan invriezen?
Fruit combineert vaak niet goed met vlees. Dus je kunt fruit op de nuchtere maag geven. Hoewel appels wel als enige fruitsoort goed gaan door de groentenmix (en groentenmix combineer je weer met vlees).

En verder staat er in het beginnerstopic:

Hoe maak je groentenmix:
Qua groentes kun je alle mogelijke groenten soorten gebruiken. Gebruik alleen geen ui en geen prei en wees matig met knoflook, koolsoorten en spinazie. Heb je een hond die snel overgevoelig is voor voedsel, kijk dan uit met groenten uit de nachtschade familie (zoals paprika, tomaat, aubergine). Het is mooi om een groentemix te maken van bijv. 10 of 15 of 20 verschillende soorten groenten. Bijvoorbeeld: andijvie, witlof, waterkers, broccoli, courgette, wortel, biet, alfalfa, knoflook, peterselie, pompoen, paksoi, rucola-sla, venkel, sperzieboontjes, komkommer, etc. Was deze groenten, snijd ze in stukken en pureer ze met een blender, keukenmachine, sappers, staafmixer, net wat jij handig vindt/in huis hebt. Als je hond absoluut geen rauwe groentenmix lust, kun je gekookte groenten geven. Een foto-handleiding voor het maken van groentenmix vind je hier: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -en-fruit/

Je kunt de groenten daarna in porties invriezen (als je ze rauw hebt gepureerd). Groenten koken kan ook. Ik vind het een goede tweede.
Ik weet ook dat bepaalde kruiden heel bevorderlijk kan zijn voor de hond, maar hoe voeg ik dit dan toe? En ik welke hoeveelheden?
Ik hoop dat iemand hier me kan helpen met een menu samenstellen, of een voorbeeld menu kan geven met de juiste verhoudingen voor hem?
Ik kijk uit naar jullie antwoorden!
Met kruiden moet je altijd oppassen. Een beetje standaard kruiden als peterselie kunnen er al voor zorgen dat je hond 2 keer meer moet plassen dan normaal. Ik raad je aan om echt een boek over het gebruik van kruiden te gaan lezen als je kruiden wilt gaan geven.

Sorry, maar echt, een menu moet je echt zelf samenstellen. Voorbeeld menu's staan er genoeg in de categorie "hoe ziet jouw menu eruit?" maar ik raad je af dat te kopieren. Het hele idee achter het zelf samenstellen is juist dat jij zelf een menu maakt voor jouw hond. Pas dan snap je ook wat je aan het doen bent. En dat is wel erg belangrijk als je zelf de verantwoording neemt voor de voeding van je hond.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3151926
Niets aan toe te voegen uiteraard.

Neem wel de tip van 1diersoort achter de hand houden aan. Ik heb er zo een spijt van dat ik dat niet gedaan heb, moest bijna op zoek naar kangeroe haha!

Probeer eens een menu te maken via de rekenhulp.
Als je dan wat hebt samengesteld kunnen mensen het beoordelen.
Maar idd wel belangrijk om het zelf te doen zodat je weet hoe of wat.

Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Door nayraax
#3151948
Dankjewel, hier om ik nu op uit met de rekenhulp.

Hoeveelheid: 4% van 11 kilo = 440 gram per dag / 3080 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 198gr p/dag
Groentes 10% : 44gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 88gr p/dag
Spiervlees 25% : 110gr p/dag

Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9hz33W|fxPn2o

Ik zal is een menutje samenstellen en hem plaatsen.

Helaas paste de vriezer niet in de auto  :'(, maar morgen een 2e poging met busje haha !
Nog even wachten met bestellen dus.
Door Lizzy
#3151951
[quote="nayraax"]
Dankjewel, hier om ik nu op uit met de rekenhulp.

Hoeveelheid: 4% van 11 kilo = 440 gram per dag / 3080 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 198gr p/dag
Groentes 10% : 44gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 88gr p/dag
Spiervlees 25% : 110gr p/dag

Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9hz33W|fxPn2o

Ik zal is een menutje samenstellen en hem plaatsen.

Helaas paste de vriezer niet in de auto  :'(, maar morgen een 2e poging met busje haha !
Nog even wachten met bestellen dus.
[/quote]

Kijk, zo gaat ie goed, stap 1 is gezet :-*

Oh jammer zeg, dat de vriezer niet paste.... Nou ja, nog 1 nachtje slapen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3151994
[quote="Lizzy"]
Ik zou zeggen: begin qua vleesbot met beginnersbot. Zoals eendennek, kipkarkas. En qua spiervlees met rundvlees, geitenvlees en lamsvlees (of rundvlees en geitenvlees). En dan qua orgaanvlees runderpens, lamslever en paardenhart. Ofzo. Dat zijn niet te exotische smaken en diersoorten die de meeste honden wel lekker vinden. En verder heb je dan ook netjes diverse diersoorten in je menu. Je kunt ook nog wat panharing bestellen en daar twee keer in de week 1 haringkje van geven.
[/quote]

Hou er reking mee dat bij dogmeat het lams en geitenvlees nogal vet is. Ik bestel het niet graag. Paardenvlees is er altijd wel goed en de laatste levering echt fantastisch mooi. Kalkoen ook. Let er ook op dat je geen mdm besteld, dit zijn restjes vlees die van karkas afgespoten worden en horen qua voedingswaarde niet in een goed menu thuis.

Als laatste tip: niet al het vleesbot dat leveranciers aanbieden zijn veilig en geschikt. Lees daarom goed wat geschikte beginnersbotten zijn en kijk goed wat je besteld.
Door nayraax
#3152089
Kaela schreef: Hou er reking mee dat bij dogmeat het lams en geitenvlees nogal vet is. Ik bestel het niet graag. Paardenvlees is er altijd wel goed en de laatste levering echt fantastisch mooi. Kalkoen ook. Let er ook op dat je geen mdm besteld, dit zijn restjes vlees die van karkas afgespoten worden en horen qua voedingswaarde niet in een goed menu thuis.

Als laatste tip: niet al het vleesbot dat leveranciers aanbieden zijn veilig en geschikt. Lees daarom goed wat geschikte beginnersbotten zijn en kijk goed wat je besteld.

Kan je mij misschien nog andere sites aanraden om te bestellen ? :) Dankjewel voor de info!
Gebruikersavatar
Door Thea
#3152102
Meat 4 Animals. :)
Wij verkopen geen producten die we niet geschikt vinden voor Barf.
Dus geen runderbotten of varken wat ik ook steeds meer zie.
Ook lever en nier van rund alleen evt de EKO. ;)
#3152340
Op de website van voerwijzer worden verkooppunten weergegeven van zowel KVV en BARF.
http://www.voerwijzer.com/verkooppunten-barf
Zo kun je kijken waar je in de buurt kunt bestellen.

Zelf haal ik mijn vlees altijd bij Slagerij West in Rotterdam. Dit is een islamitische slager met kwalitatief goed vlees.
Als aanvulling bestel ik daarnaast geregeld bij Geus diervoeding om aan meer afwisseling te komen.

Daarnaast kun je bij de verzamelplaats met vraag en aanbod op dit forum terecht.
Als je deze in de gaten houdt, kun je zo nu en dan in de buurt meebestellen, bij mensen in de buurt inkopen of vragen of iemand bij jou in de buurt een vleessoort beschikbaar heeft, die je bijvoorbeeld niet bij jou standaard leverancier kunt krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door