Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door C&C&C
#3150744
Goedenavond allemaal,

om een heel lang verhaal kort te maken ; mijn vorige hond (een kruising Stafford) is overleden nadat zij een lamsnekwervel geheel had ingeslikt en deze de slokdarm zodanig had beschadigd dat wij haar moesten laten inslapen.

Inmiddels hebben we een nieuwe kruising Stafford uit het asiel. Ik heb hem op KVV gezet want ben nog steeds wel overtuigd van de voordelen van vleesvoeding. Alleen het nadeel van KVV vind ik dat het hap-slik-weg is, plus dat zijn tanden steeds meer aanslag krijgen. De hond van mijn vriend krijgt wèl nog BARF. Hij vindt dat het een ongeluk was en zolang we de 'normale' vleesbotten geven (gevogelte, konijn of vis) moet het gewoon kunnen. Met gevolg dat zijn hond dus lekker aan het knabbelen is en mijnes eigenlijk steeds beetje verbaasd kijkt waarom zij 'meer heeft dan hij'.

Hij krijgt soms wel een penslappie, of een runderstrotje, dan is 'ie dolgelukkig, maar meer durf ik eigenlijk niet meer. Nou was me vriend vanmiddag aan het portioneren, dan kriebelt het ergens wèl een beetje. Ik zat voorheen altijd menu'tjes te maken en webshops te struinen. Ik zie op vers-pagina's ook Tsjitsju's en Podenco's BARF'en. Op zich ben ik er wel van overtuigd dat het moet kunnen. Maar als het me een 2e keer gebeurt dat het misgaat, in de slokdarm of elders in het verteringsstelsel, dan word ik gek. Toen dit me overleden hond overkwam en ik wat research deed las ik veel meer verhalen over vleesbotten die schade aanrichtten, zelfs met kippennekkies. Maar mensen geven ook vaak genoeg bbq botten of van die dino-bones, mijn pa voert eeuwig bereide karbonade botjes of visgraten van het bord, aan brokhonden nog wel, wat gewoon goed gaat. Hoeveel zwerfhonden eten een leven lang uit vuilnisbakken. Dat maakt het allemaal natuurlijk niet verantwoord. Maar ook als een hond op vleesbot kauwt hoor je flink gekraak en niet alles wordt tot moes gekauwd.

Is er iemand die iets kan zeggen wat mij weer vertrouwen geeft? Of zal ik het gewoon bij de KVV houden en af en toe een penslappie of strotje? Ze krijgen verder natuursnacks zoals runderoren, varkensoren, kophuid en bullepees. Maar ook daar zijn weer zat horror verhalen over. Zucht :'(

Afbeelding
Laatst gewijzigd door C&C&C op za 05 sep 2015, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#3150755
Wat vreselijk dat je je hond bent verloren hieraan. Ik kan me je huivering helemaal voorstellen. Ik ben ook zo'n iemand. Ik heb een franse bulldog, voorheen ook en durf het ook niet, ze zij gewoon zo gulzig. Heb mijn vorige teefje ook een aantal keren moeten redden, nu met de jonge ook een paar keer geprobeerd, groot gevoerd, maar hij denkt dat alles in 1x naar binnen kan
#3150774
Ik denk dat het hierin heel belangrijk is dat je je hond goed kent, zodat je vertrouwen kweekt. En natuurlijk zelf goed weet wat je doet en durft, zodat ook het vertrouwen in jezelf groeit. Maar de enige manier om daar aan te bouwen is uitproberen. Ik zou gewoon heel langzaam aan dingetjes gaan toevoegen. Begin fijn met spiervlees en orgaan met gemalen bot, bijvoorbeeld. Daar kan moeilijk iets mis mee gaan. En laat het vooral een hele harde les zijn om nooit meer zoiets als een lamsnek te voeren... ;)
#3150776
[quote="Irta"]
Ik denk dat het hierin heel belangrijk is dat je je hond goed kent, zodat je vertrouwen kweekt. En natuurlijk zelf goed weet wat je doet en durft, zodat ook het vertrouwen in jezelf groeit. Maar de enige manier om daar aan te bouwen is uitproberen. Ik zou gewoon heel langzaam aan dingetjes gaan toevoegen. Begin fijn met spiervlees en orgaan met gemalen bot, bijvoorbeeld. Daar kan moeilijk iets mis mee gaan. En laat het vooral een hele harde les zijn om nooit meer zoiets als een lamsnek te voeren... ;)
[/quote]

+1

Een lamsnek aan een gulzige hond geven houdt altijd een risico in, zelfs als het in de meeste gevallen gewoon goed afloopt. Je hebt dus enerzijds een niet geschikt bot gevoerd, maar anderzijds ook domme pech gehad. Vreselijk dat je hondje het niet heeft overleefd...

Je kunt ervan uitgaan dat barfen in principe veilig is, anders zouden we hier niet in groten getale onze honden vleesbotten voeren. Maar zoals Irta al schrijft, je eigen vertrouwen in jezelf is waarschijnlijk een veel belangrijker factor dan het vermogen van je nieuwe hond om botten te eten. En dat vertrouwen groeit alleen door voorzichtig weer opnieuw te beginnen met het toevoegen van vleesbot. Misschien helpt het als je in het begin al het botwerk flink platslaat met een hamer (even een ouwe handdoek overheen leggen, anders kun je opnieuw behangen :D).

Lees je goed in over welke botten geschikt zijn (staat in het beginnersdocument onder Vragen, Problemen en Discussie BARF). Zorg dat je vleesbotjes goed bevleesd zijn, zodat de botten goed zijn ingepakt wanneer ze door het spijsverteringsstelsel gaan. Begin met zachte, makkelijke botjes en bouw dat langzaam uit naar de grotere geschikte vleesbotten.

Succes.!
#3150789
Ik ken het verhaal idd ook.Je wenst dit niemand toe, maar ik denk echt dat je pech hebt gehad. 

Het belangrijkste is dat jij je er prettig bij voelt. Ik zou geen nekken meer geven die vast kunnen blijven zitten. Kip/eend e.d. zou ik nog wel geven. En karkassen. Maar als je het eng vind zou ik lekker kvv met wat knaagwerk geven...
#3150881
Ik weet het verhaal nog....
Ik heb ook een die heel voer gericht is en voernijd heeft, in april is ze bijna gestikt in een zalmlijf, we moesten wachten tot ze knock-out was (inclusief blauwe tong) voor we de zalmlijf gelukkig te pakken konden krijgen.

Ze krijgt dan ook voornamelijk beginners botten, konijn, kip, parelhoen, kwartel enz.
Nieuwe dingen vind ik soms echt heel eng, we hebben nu zachte reeribben, pff ik houd mijn adem in, ik controleer tig keer of het bot echt zacht is voor ik het geef en geloof me haar manier van eten bezorgt iedereen hartverzakkingen. Maar op haar manier doet ze het goed.

Ik denk dus dat het een kwestie is van vertrouwen terug krijgen. Geef zachte botten, en geef alleen dat waar jij je prettig bij voelt!

Heel veel succes,
#3150888
Bedankt voor jullie reactie's. Chelsea schrokte niet, dat was juist zo raar. Ze liet ook altijd dat werveltje liggen. Ze kreeg ook hertennek, ging ook altijd goed en geheel weg. Paardennek ook. Maar alleen maar omdat ze daar een tijdje zoet mee was. Andere dingen waren zo snel op. Het klinkt nu superdom om te zeggen maar ik dacht "als het verkocht wordt zal het wel veilig zijn". En ik dacht dat een hond zelf wel in kon schatten wat hij wel en niet in kon slikken. Ik wist wel dat deze vleesbotten in de gevorderde categorie zaten maar we BARF'den al jaren en met haar kaakkracht dacht ik dat ze alles wel op kon.

Ik weet niet of me nieuwe hond schrokt. Hij heeft wel al een penslappie en een runderstrotje gehad. 1x een zalmkop. Hier kauwt 'ie netjes op, maar kippennekkies slikt 'ie geheel in. Ik weet niet of het iets zegt of een hond schrokt of niet. Onze andere hond eet veel gehaaster en die heeft nooit wat.

Hoe kon ik weten dat lamsnek niet mocht. Bij "lam" denk ik aan een jong dier.
#3150890
Ik snap je bezwaren... maar... wat ik niet goed snap is dat je niet weet dat paardenek en hertenek geen geschikte botten zijn. Dat zijn toch dingen die je gewoon na kunt lezen?

Ik vind het echt heel, heel naar dat je dit is overkomen, begrijp me goed... maar goed inlezen had veel gescheeld.

Alsnog kan een hond zich verslikken en stikken in een kipnekje... maar ook in een gdroogde bullepees of van mijn part een Frolicje.

Omdat je nu zelf zo angstig bent zou ik een goede kvv overwegen. Dan geef je toch rauw.... maar voorkom je het geven van iets wat niet geschikt is.

Suzanne
Laatst gewijzigd door Suzanne op zo 06 sep 2015, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3150892
Probeer anders 1 dag in de week te barfen met iets wat echt geschikt is en waar je je fijn bij voelt, lees de lijst met beginnersbotten nog eens na en kijk wat bij jouw hond en jouw gevoel past, konijnkarkas, kipkarkas, kwartel...zoiets :)
#3150916
C&C&C schreef: Bedankt voor jullie reactie's. Chelsea schrokte niet, dat was juist zo raar. Ze liet ook altijd dat werveltje liggen. Ze kreeg ook hertennek, ging ook altijd goed en geheel weg. Paardennek ook. Maar alleen maar omdat ze daar een tijdje zoet mee was. Andere dingen waren zo snel op. Het klinkt nu superdom om te zeggen maar ik dacht "als het verkocht wordt zal het wel veilig zijn". En ik dacht dat een hond zelf wel in kon schatten wat hij wel en niet in kon slikken. Ik wist wel dat deze vleesbotten in de gevorderde categorie zaten maar we BARF'den al jaren en met haar kaakkracht dacht ik dat ze alles wel op kon.
Dan heb je denk ik nog geluk gehad dat dat steeds goed gegaan is ;) Het is niet alleen de kaakkracht wat van belang is, zoals je nu zelf wel zult begrijpen, maar naast inslik gevaar kunnen ze ook nog hun tanden er op breken. En ik snap idd dat het soms verwarrend kan overkomen dat bij sommige bedrijven de meest absurde dingen aangeboden worden, die m.i. totaal niet geschikt zijn als hondenvoer. Verbaas ik me eerlijk gezegd ook regelmatig over. Daarbij, ik vertrouw er ook op dat mijn honden zelf een beetje hun verstand gebruiken tijdens het eten. Dat alles neemt echter natuurlijk niet weg dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij ons zelf ligt ;)

Ik weet niet of me nieuwe hond schrokt. Hij heeft wel al een penslappie en een runderstrotje gehad. 1x een zalmkop. Hier kauwt 'ie netjes op, maar kippennekkies slikt 'ie geheel in. Ik weet niet of het iets zegt of een hond schrokt of niet. Onze andere hond eet veel gehaaster en die heeft nooit wat.
Hoe groot is je nieuwe hond ongeveer? Kippennekken is ook weer zoiets; persoonlijk vind ik dat meer katten- of puppievoer, of hooguit voor echt kleine rassen. Mijn herdertjes slikken dat ook zo weg. Krijgen ze dus ook gewoon niet. Waarom geef je niet iets waar ze wel op MOETEN kauwen omdat het te groot is om zo door te slikken, maar waarvan de botten wel relatief zacht zijn. Zoals een hele/halve kip oid, ik noem maar wat, of een babygeit, konijnen- of eendenkarkas, of....
Hoe kon ik weten dat lamsnek niet mocht. Bij "lam" denk ik aan een jong dier.
Niet vervelend bedoeld, maar als je echt goed geinformeerd was had je op zn minst moeten weten dat er een verhoogd risico is op voeren van dergelijke botten. Bij twijfel is het heel simpel, gewoon NIET DOEN. Met een beetje ervaring zou je zelf aardig in moeten kunnen schatten of iets wel of niet te kraken is. En nekwervels van iets wat ouder is dan baby of groter dan een konijn oid vind ik eerlijk gezegd nooit geschikt. En natuurlijk staat het je altijd vrij om hier naar ervaringen met het voeren van een specifieke botsoort te vragen ;)
Laatst gewijzigd door Irta op zo 06 sep 2015, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#3150991
Ja , ik weet ook nog wat er met je hond is gebeurt . En dat is vreselijk , ik kan me indenken dat de schrik er nu goed inzit .

Maar zolang jij je niet zeker genoeg voelt zou ik dus (nog) geen Barf geven . Honden zijn meesters in het lezen van onze lichaamstaal .
En een nerveuze baas is in deze geen goed plan

En de nieuwe hond is ook nog maar net bij jullie in huis
Ik zou eerst de hond eens goed willen leren kennen , en de hond rustig aan de nieuwe situatie laten wennen

Als je onzeker blijft dan kan je ook gemalen bot geven , dit is wel te krijgen , of je kan een vleesmolen aanschaffen en zelf gaan malen .
En dan kan je spier en orgaan wel in stukken geven .

Wil je toch weer aan Barf beginnen dan zou ik deze hond toch voorlopig echt op de wat zachtere soorten vleesbot houden
( Dit geld voor elke hond ) Maar juist omdat jouw ras een enorme kaakkracht heeft
Ze krijgen alles gesloopt en kapot , en hier schuilt nu ook gelijk het (mogelijke ) gevaar
Ik zou dus bv kiezen voor een hele kip , of een heel konijn (voorlopig zonder kop) of een vleeskuiken
Dat kunnen ze veilig uit elkaar scheuren zonder dat er schade optreed . En daar zijn ze ook wel even mee bezig
Ze leren ervan , te hard schrokken en doorslikken kan terug kotsen betekenen . Maar ook dan beschadigen ze niets
Zorg dat de hond voordat hij mag eten geheel ontspannen is ,net als de omgeving , en laat hem z.n apart eten
Geef je bv karkas met spier of orgaanvlees , laat de hond dan eerst het vlees opeten , en dan pas het vleesbot
Dat is ook een foefje om schrokken in te dammen .

En ik spreek uit ervaring  :) Wij namen een herplaatser op , een Engelse Bulldog . En een enorme schrokker , met heel veel kaakkracht .
Zij heeft de eerste tijd kvv gehad , en later heb ik haar ook op Barf gezet . Ik zag al snel dat dit een geval apart zou worden
Ik heb maanden lang met haar geoefend . Met de wat zachtere soorten vleesbot , een hele kip etc  Maar uiteindelijk viel haar kwartje , en ze at alles
Ook jonge zachte goed bevleesde ribben , koppen etc

Voor dergelijke rassen geldt : Bied vleesbot altijd groot aan . Geef pas vleugels als de hond het kunstje netjes beheerst , vleugels zijn ook wel vleesbotten voor beginners
Maar ik heb dit dus nooit gedaan in het begin . Test dingen als ribben bv  altijd vooraf met de snoeischaar (weer die kaakkracht )
Er zijn honden die te harde dingen laten liggen , er zijn er ook die nooit opgeven
#3151620
we hebben het er toen in pb op fb over gehad. ja dat het weer begint te kriebelen had ik al verwacht.
mijn advies blijft ook hetzelfde; veilige botten.
ik voer ook geen ribben. eigenlijk alleen gevogelte en konijn, heel enkele keer haaskarkas  / rug maar dan heb ik ook de zenuwen.

hier is lisa ook een keer bijna gestikt in een stuk spiervlees en in ribben. bij max zat laatst een stukje rib (durfde het weer te proberen en waren echt hele mooie zachte reeribben) tussen zn tanden. ik ben dus helemaal klaar met rib en alles wat harder is.

kippennekken voer ik trouwens ook niet, die gaan er hier ook hap-slik doorheen
#3151898
Verschrikkelijk wat je gebeurd is en ik kan het -bijna- weten. Ik had een schrokopje en ben met haar tot 2x toe met blauwe tong naar da gevlogen. Met ander hondje, geen schrokop, hetzelfde verhaal een keer gehad. Godzijdank alle keren goed afgelopen; altijd wel wat zakgeld armer als er foto gemaakt moest worden.
Maar het heeft me nooit doen bedenken maar te stoppen met barf. Het is echt een kwestie van inlezen, weten wat wel en niet kan. Mijn schrokopje kreeg gewoon alleen nog maar 'breed' bot, karkas e.d. en geen lange, smalle botten meer.
Van andere hondje was het echt een uitzondering dus voor haar heb ik geen aanpassingen gedaan maar bij elk etensmoment moet ik er aan denken en bekijk wat er in haar bak ligt. En blijf haar in de gaten houden tot de buit in het lijf zit. Schrik van elk ongewoon geluid uit drie smullende hondenbekken, maar blijf ook genieten van hun genot.
Uiteraard blijft er altijd meer risico van kunnen stikken of andere 'bijwerkingen'van bot dan als je ze brokken/KVV voorzet, maar als je zo veilig mogelijk voert en je hond kent (hoe die eet) maak je het risico minimaal. En elke dag je hond zien genieten van het eten, wetende dat het nooit gezonder kan dan zo.... Ik teken ervoor, risico of niet.
Maar snap heel goed dat het verlies van je hond door een bot je heel huiverig maakt. Probeer het van de hond uit te zien. Die zal kiezen voor barf  ;) Ik denk dan: Stel dát het misgaat, dan heeft hondje wel al die tijd elke dag genoten van de maaltijd. En niemand die mij kan wijs maken dat een hond kan genieten van wat droog spul in de bak dat hapslik weg is. Zelfs KVV is voor mij slechts noodoplossing als het echt een x niet anders kan. Gezond voor het lijf, maar hoeveel plezier ontneem je je hond?  ::)
Sterkte met je overwegingen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door