Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door miekiepiekie
#3148279
Hey allemaal,

Ik zal mij eerst is eventjes voorstellen aangezien ik nieuw ben. Ik ben Macy, ben 19 jaar oud en woon in noord-brabant (Eindhoven).
Ik ben op deze site gekomen dankzij dierbewust, en ik heb eigenlijk al meteen een vraagje.

Ik mag een hond kopen en dat word een Welsh Corgi Cardigan pup die van een niet vers vlees fokker afkomt (mag met 8 weken het nest uit, ik probeer nog te regelen of de pup tot 12 weken in het nest mag blijven), en ik wil eigenlijk best graag op vers vlees door alle verhalen wat ik bij dierbewust heb gelezen en ik ben ook wel iemand die de dieren graag zo natuurlijk mogelijk houdt met voeren.

Alleen dit word voor mij dus de eerste keer dat ik vers vlees ga geven, maar ik ben er best wel bang voor omdat het mijn eerste keer is en je moet daarbij wel goed mee te werk gaan. Ik heb al vanalles op zitten zoeken maar kom er nog niet uit.

En nu zijn mijn vragen :
- Hoe hebben jullie dat de eerste keer gedaan?
- Waar halen jullie je vlees?
- Waar moet je zoieso op letten?

Alvast heel erg bedankt :)

x Macy
Gebruikersavatar
Door pluk
#3148301
Welkom!
miekiepiekie schreef: - Hoe hebben jullie dat de eerste keer gedaan?
Scott is afgespeend op kvv en brok en is hier bijna direct overgegaan op kvv.
Voordat hij kwam had ik bij de dierenwinkel een paar verschillende merken en soorten kvv gehaald. Dit was genoeg voor een week of 2.
Daarna ben ik Darf kvv gaan voeren. Dit werd bezorgd door Caroba. Zo nu en dan kreeg Scott hier een kippennekje of eendenvleugel bij, die ik gewoon in de dierenwinkel kocht. De volgende stap was 5 dagen kvv, 2 dagen barf. Scott eet niet zoveel dus dan kocht ik gewoon wat spiervlees bij de Appie. Na een klein jaar ben ik volledig barf gaan voeren.
miekiepiekie schreef: - Waar halen jullie je vlees?
Vlees komt vooral via de lijntjes hier (zie Verzamelplaats) of ik bestel bij Dogmeat, Geus of Oervoer.
miekiepiekie schreef: Waar moet je zoieso op letten?
Ik begrijp dat je direct barf wil geven? Zorg voor een compleet menu per dag (dus met vleesbot, orgaan, spiervlees en groente) met minimaal 4 diersoorten. Als je toch eerst kvv gaat geven, zorg dan voor verschillende merken en diersoorten.
En geef 1 goed verkrijgbare diersoort niet. Mocht het ooit nodig zijn om te gaan elimineren ivm een voedselallergie dan kun je daarmee beginnen.
Door Ruisje
#3148307
Welkom op Barfplaats, Macy!

Je hebt de pup nog niet en als hij/zij tot 12 weken in het nest mag blijven heb je nu alle tijd dit forum door te spitten. ;)

Als je barf wilt gaan voeren begin dan in de bieb. Daar vind je alle informatie wat betreft (beginners)vleesbot, spiervlees, orgaanvlees, diersoorten, vis, groentenmixen en de percentages en richtlijnen hoeveel je dagelijks moet geven. Ook als de pup er nog niet is, kun je dan al zelf een menu maken. Post dat in de rubriek 'Hoe ziet jouw Barf menu eruit' ter beoordeling en met eventuele vragen, en tegen de tijd dat de pup er is heb jij een mooi barfmenu voor de hond.

Het is veel informatie en lijkt ingewikkeld, maar dat valt echt reuze mee! Daarom moet je ook zelf het menu maken, zodat je begrijpt wat, waarom en hoeveel je voert en daar zelf achter staat! Uiteraard helpen we je bij vragen!

Je kunt de pup direct overzetten op rauw eten. En een tip: ga ook even in de medische hoek hier kijken voordat je straks tig  (herhalings-)entingen in je pup laat zetten!

En als laatste... we kijken graag plaatjes, dus als je foto's hebt... ;)
Door Lizzy
#3148318
Hoi Macy,
Welkom op Barfplaats!

Aangezien je nog geen menu hebt gepost, heb ik dit topic even  in een andere categorie gezet :). Mij is het niet helemaal duidelijk of je KVV wilt gaan voeren (kant en klaar rauw vers voer) of BARF (zelf samengesteld)?

- Hoe hebben jullie dat de eerste keer gedaan? Dat is hier al ZO lang geleden dat ik het niet eens meer weet.... Ik geloof dat ik bij mijn eerste hond (die op gekookte voeding stond) eerst een worst KVV heb gegeven. En toen ik overstapte op zelf samengesteld, gaf ik eerst kippenvleugels met spiervlees. Ik had de vleugels netjes ingeknipt met een snoeischaar en vond het reuze spannend.

- Waar halen jullie je vlees? Overal en nergens. Door heen Nederland. Zie de categorie Vraag & Aanbod.

- Waar moet je zoieso op letten? Als je zelf gaat samenstellen, moet je weten wat je doet. Dat is het allerbelangrijkste. En vandaar dat ik deze categorie heb aangemaakt: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,33.0.html
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door