Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#25966
Ik denk trouwens niet dat het zinvol is om u alle resultaten te geven die wij bereikt hebben met het rauw voeren volgens de diverse methodes en principes en met kant-en-klaar versvlees. Dat is namelijk teveel om op te noemen.

Maar, ik heb wel een vraag aan u. U schrijft "persoonlijk ken ik maar 1 fabrikant (van commerciele natuurlijke voeding) die inderdaad kan garanderen dat zijn complete voeding de ideale nabootsing is van de prooi van de hond". Welke fabrikant bedoelt u en in welk land zit hij? Ik ben daar namelijk zeer nieuwsgierig naar, want in Nederland en Belgie ken ik niet 1 fabrikant die het prooidier van de hond nabootst met zijn commerciële voeding. En volgens mij ken ik alle versvlees producten van Nederland en België. U bootst met uw voeding dus ook geen prooidier van de hond na en daarom ben ik ook nieuwsgierig naar wat het is dat u aanspreekt in "het nabootsen van de prooidier" en waarom heeft u dat dan zelf niet geprobeerd met uw boek?
Door roger
#26133
<<Bij deze wens ik toch eens te reageren betreffende de critiek over mijn boek. Dit is geen uitgebreid boek over BARF maar een boek over gezonde hondenvoeding. het boek berust op kennis en ervaring en deze groeit ook bij mij. Ik sta voor constante kennisverwerving en ik ben blij dat jullie zoeken naar verbetering, maar is het daarom noodzakelijk om mijn kennis en ervaring de grond in te boren. Ik ben overtuigd dat dit boek voor beginnende bewuste hondenvrienden veel nuttige en toepasbare informatie bevat. Ik wens mezelf niet te verdedigen, maar mag ik er toch op wijzen dat een man als Billinghurst ook permanent aanpassingen doet aan zijn bevindingen, want dat zijn het - men kan nog niet spreken over wetenschap. Voorlopig moeten we het allemaal hebben over "stellingen".
Ik heb er de forumeigenares uiteraard op gewezen dat zij haar eigen forumrichtlijnen (punt 3 auteursrechten) niet respecteert.<<


geert,

Ik liep 30 jaar geleden al de deuren van slachthuizen plat om datgene te zoeken wat jij afval noemt in jouw boek voor mijn honden.

Of ik dus ervaring heb met rauw voer weet ik verder niet !

Op bladzijde 51 staat letterlijk het volgende:

"basis:

50 tot 60 % gemalen kippenbeenderen........"



Verder niks wat betreft spiervlees/bot verhouding.
Gemalen kippenbeenderen lees ik duidelijk, zowel in het Vlaams als in het Nederlands als een basis van 50 tot 60 % kale kippebotten.

Wat denk je dat er gebeurd als je dit aanhoud gedurende 1 week.

In jouw basismenu komt helemaal geen verhouding bot/spiervlees ter sprake en dat is fataal.



Gr.
Roger.
#26139
Het feit dat Geert maar één vleesvoerfabrikant (Duck dus) kent zegt eigenlijk al genoeg over zijn 'research'.
Ook op andere Barf of Arflijsten heeft hij geen onderzoek gedaan want ook daar is zijn naam onbekend.

Het onderdeel voeding in het boek is dan ook niet serieus te nemen en zelfs met het vertalen van GYDAB heeft hij flinke missers gemaakt.

Pups op laten groeien volgens zijn lijst........ :-\
Zou het ook mogelijk zijn om alle kosten te kunnen declareren.
#26198
Paul_Barte schreef: Het feit dat Geert maar één vleesvoerfabrikant (Duck dus) kent zegt eigenlijk al genoeg over zijn 'research'.
Ook op andere Barf of Arflijsten heeft hij geen onderzoek gedaan want ook daar is zijn naam onbekend.

Het onderdeel voeding in het boek is dan ook niet serieus te nemen en zelfs met het vertalen van GYDAB heeft hij flinke missers gemaakt.

Pups op laten groeien volgens zijn lijst........ :-\
Zou het ook mogelijk zijn om alle kosten te kunnen declareren.
Ik mag toch aannemen dat Geert niet Duck bedoelde toen hij schreef "persoonlijk ken ik maar 1 fabrikant (van commerciele natuurlijke voeding) die inderdaad kan garanderen dat zijn complete voeding de ideale nabootsing is van de prooi van de hond". Want dat kan niet Duck wezen!
#26206
Nou ik heb aan mijn hond al gemerkt dat in de duck compleet te veel granen :-\ :-\zitten. (ze begon weer meer te krabben). Ik had twee kilo gratis gehad. Maar ik geef dan toch liever energique en hoop dat de jeuk snel weer over is. Teminste ik denk dat het de duck was dat was het enige dat anders was in de voeding deze week. Tussendoortjes krijgen ze niet veel meer. (4 frolic brokjes pd en s'avonds 3 blokjes kaas).
Door Lupa
#26208
ok,
ik heb een vraag over het boek.
op bld.26 en 27 wordt gesproken over voeding suplementen of toevoegingen.
-Levertraan is een goeie toevoging als je natuurlijk voert- later wordt er gezegd dat als je 10% a 15% geplette groente geeft niet nodig is om toevogingen te geven.Bij commerciele droogvoeding moet de supplementen dosis meestal hoger maar later wordt er gezegd- de meeste commercielevoedsel bevat een overdosis aan omega 6-

Dus wat voor coclusie moet ik trekken?
als ik natuurlijk voer met 10%geplette groentes, hoef ik niets toe te voegen(maar er wordt aangeraden om levertraan toe te voegen)=dat vind ik een tegenspraak!
Als ik brokken voer wordt er aangeraden om juist de dosering te verhogen van de toevoegingen,maar er wordt voor gewaarschuwd dat brokken een overdosis heeft aan omega6(maar later wordt er wel aangeraden om om de dag olijolie toe te voegen)=dat vind ik ook een tegenspraak!

Blad 26 en 27 van het boek vind ik veel tegenstrijdgheiden bevatten, ligt het aan me ??
Door roger
#26228
<<als ik natuurlijk voer met 10%geplette groentes<<



Domenica, met geplette groentes kan je niks.
Pletten doe je in een vijzel, ik heb een goeie, uit Italie uiteraard, maar als je je hond groentes wil voeren moet je ze echt pureren met de mixer, anders heeft het geen zin.

Vergeet dat boek, en als je Engels goed is , koop dan The complete herbal handbook for the dog and cat ISBN 0 571 16115 4 van de Bairacli Levy en je zal een stuk meer info vinden dan gelijk waar.


Gr.
Roger.
#26232
roger schreef:
<<als ik natuurlijk voer met 10%geplette groentes<<



Domenica, met geplette groentes kan je niks.
Pletten doe je in een vijzel, ik heb een goeie, uit Italie uiteraard, maar als je je hond groentes wil voeren moet je ze echt pureren met de mixer, anders heeft het geen zin.

Vergeet dat boek, en als je Engels goed is , koop dan The complete herbal handbook for the dog and cat ISBN 0 571 16115 4 van de Bairacli Levy en je zal een stuk meer info vinden dan gelijk waar.


Gr.
Roger.

het boek toch maar niet kopen dan :-\
#26251
Lupa schreef: ok,
ik heb een vraag over het boek.
op bld.26 en 27 wordt gesproken over voeding suplementen of toevoegingen.
-Levertraan is een goeie toevoging als je natuurlijk voert- later wordt er gezegd dat als je 10% a 15% geplette groente geeft niet nodig is om toevogingen te geven.Bij commerciele droogvoeding moet de supplementen dosis meestal hoger maar later wordt er gezegd- de meeste commercielevoedsel bevat een overdosis aan omega 6-

Dus wat voor coclusie moet ik trekken?
als ik natuurlijk voer met 10%geplette groentes, hoef ik niets toe te voegen(maar er wordt aangeraden om levertraan toe te voegen)=dat vind ik een tegenspraak!
Als ik brokken voer wordt er aangeraden om juist de dosering te verhogen van de toevoegingen,maar er wordt voor gewaarschuwd dat brokken een overdosis heeft aan omega6(maar later wordt er wel aangeraden om om de dag olijolie toe te voegen)=dat vind ik ook een tegenspraak!

Blad 26 en 27 van het boek vind ik veel tegenstrijdgheiden bevatten, ligt het aan me ??
Het hele boek bevat veel tegenstrijdigheden Lupa. Maar goed, zo zie ik het:

Omega 6 vetzuren: hoef je niet toe te voegen want dat zit al voldoende in rauwe voeding. Hoewel heel soms een hond extra actieve omega 6 vetzuren nodig heeft. Maar, dit komt niet zo vaak voor.

Omega 3: moet je wel toevoegen (als het tenminste al niet in jouw kant-en-klare voeding zit!) omdat onze voeding veelal een tekort aan omega 3 vetzuren heeft. Maar, levertraan is niet de juiste bron. Want, dit bevat ook veel vitamine A en D. Vis en zalmolie zijn wel goede bronnen. Ook om toe te voegen aan brokken. Lijnzaadolie kan ook gebruikt worden, hoewel dit een niet-actieve omega 3 vetzuur bevat. Dit moet dus nog in het lichaam omgezet worden in actieve omega 3 vetzuren.

Wanneer je zeer afwisselend voert, wanneer je gepureerde groentes geeft (bevat ook omega 3 vetzuren), dan hoef je eigenlijk geen supplementen toe te dienen. Hoewel wat extra omega 3 vetzuren geen kwaad kan. Maar goed, het is wel handig om dan wat kennis te hebben over waar de vitamines en mineralen in zitten (in welke voedingsstoffen).

Groetjes, Lizzy
Door Lupa
#26253
roger schreef:
<<als ik natuurlijk voer met 10%geplette groentes<<



Domenica, met geplette groentes kan je niks.
Pletten doe je in een vijzel, ik heb een goeie, uit Italie uiteraard, maar als je je hond groentes wil voeren moet je ze echt pureren met de mixer, anders heeft het geen zin.

Vergeet dat boek, en als je Engels goed is , koop dan The complete herbal handbook for the dog and cat ISBN 0 571 16115 4 van de Bairacli Levy en je zal een stuk meer info vinden dan gelijk waar.


Gr.
Roger.
je bedoeld zo een draai ding? ik heb er een voor tomatensaus te maken.
10 kilo tomaten en draaien maar!!!

helaas is mijn engels niet zo geweldig(italiaanse he) dus ik wacht vol spanning op het boek van mv.Plat
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 26 nov 2003, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#26288
Lupa schreef:

je bedoeld zo een draai ding? ik heb er een voor tomatensaus te maken.
10 kilo tomaten en draaien maar!!!

helaas is mijn engels niet zo geweldig(italiaanse he) dus ik wacht vol spanning op het boek van mv.Plat
Ik ook, maar dat heb ik geloof ik al ooit gezecht ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door