Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door abmiS
#3145528
[quote="frodo quin"]
2 ik koop mijn orgaanvlees bij een leverancier, dus los van elkaar.

Oké, maar neem aan dat je wel per maand koopt dan ? of iig grotere hoeveelheden en niet maar 2 kg per keer ofzo ?

3Je mag zeker afwisselen met diersoorten orgaan, dus je hoeft niet alle organen van hetzelfde dier te voeren. Zo kun je bv lamspens, rundshart, geitenlever en konijnnier in één menu voeren.
Top !
4 ik zou zorgen dat je gewicht klopt voor die drie dagen en het dan op het oog evenredig in drie delen. Ik doe het bij mijn katten zo op vijf dagen, weeg alles af en verdeel het dan min of meer evenredig per dag. Oh wat een goede tip zeg !
Je bedoeld dus, dat ik bijvoorbeeld bereken wat de hond per drie dagen nodig heeft aan orgaanvlees en spiervlees en rauwbot, en dat gewoon in 1 bak mik en over drie porties verdeel ?
Dat is inderdaad ook handig !
5 ik gebruik zelf een scherp mes en een snoeischaar om het bot door te knippen
Nog bepaald mes of een bepaalde term ? Bv eh professioneel hakmes ofzo ? Of voldoet het meeste wel ?
6 heb je het op mdm of bader vlees? Dat is inderdaad spiervlees, maar de kwaliteit is niet goed, dus als je is zo'n kilo besteld geen probleem, maar doe dit niet te vaak. ik weet niet wat bader is maar ik heb het inderdaad over MDM.
Ah MDM is dus meer om de kosten te drukken of een andere reden ? ( geen idee welke reden) Ik vond het zelf ook al wat dubieus hoor, dat heeft natuurlijk weinig meer met BARF te maken.

7 spiervlees is gewoon vlees, dus zonder bot en het is geen orgaan zoals bv hart, long, milt, lever,... Van welke site wil je bestellen en over wat twijfel je dan kijk ik even voor jou?
Oke dus kipfilet is bijv ook spier vlees ?
O dat is lief zég ! ik heb nog geen website uitgezocht maar heb vandaag mooi de tijd om even te kijken en vergelijken en dan zal ik hier even neerzetten waar ik het meest naar neig !
Door abmiS
#3145529


sorry, ik begrijp echt geen biet van je schema's, Thea en frodo quin misschien wel

Haha echt ? ik vind het juist super overzichtelijk en handig.
Ben dan wel benieuwd wat je niet snapt ?  ( alleen die 195 gram klopte even niet qua getal sorry hah)

kan beide, bij een slager zul je echter wel veel duurder uitzien dan via een barf leverancier

Oke beter een leverancier dus.

geen probleem, nier en lever bevatten veel afvalstoffen dus die liever niet geven van rund (tenzij het biologisch is)
Tnx !
? nee. Per dag geef je ongeveer 135 gram, dat mag best eens 125 of 145 worden hoor. Reden is dat je anders teveel bot geeft in 1 maaltijd wat krijtpoep kan opleveren Oke ! maar het lijkt me wel belangrijk zeker in het begin dat goed in de gaten te houden toch ? als het de ene dag wat meer is dan dan wel de andere dag wat minder doen.
Ik denk dat het al snel wat meer op gevoel en oog voeren word hoor maar zeker in het begin en met ontlasting enzo is het wel handig in de gaten te houden wat ik nou precies heb gedaan, ook als het een en ander aangepast moet, toch ?


nee. Je kunt gemalen spiervlees kopen, maar dit is vaak niet zo'n goede kwaliteit. Echt de restjes van de restjes. In een volledig barf menu geen probleem, als je ook kvv geeft zou ik voor goede kwaliteit spiervlees gaan. Enkelvoudige kvv bevat zowel vlees, orgaan als bot van het dier

Ah ik dacht al dat het zoiets was, nee dat schiet het doel van BARF voorbij voor mij.

spiervlees is al het vlees dat geen bot bevat en geen orgaan is  :biggrin2: Op de site van dogmeat staat eea bij elkaar http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... 8lu9cms1l1 de mdm zou ik niet geven
aha tnx ! dat krijg je als je al 10 jaar vegetarier bent haha.


ik zou beginnen met soorten die meestal wel goed worden gegeten: kip, konijn, rund, parelhoen, eend. Patrijs, fazant en duif worden slecht gegeten door veel honden. Probeer eerst wat kleinere verpakkingen uit voordat je kilo's overhoud
Bedankt !  kip en rund wist ik idd wel maar had geen idee dat parelhoen en eend bijvoorbeeld ook algemeen wel goed in de smaak vallen.
Nee was inderdaad niet van plan gelijk de hele hoeveelheid in te slaan tot ik zeker weet of het gegeten word.
Ik dacht er aan de helft te kopen aangezien ik er zeker van ben dat de grote hond het sowieso wel lust ( die vreet alles)


lijkt mij een kwestie van uitproberen. Zeker in het begin zou ik de honden niet tegelijk voeren om goed in de gaten te kunnen houden hoe het gaat

Niet gelijk, als in , niet indezelfde kamer ? of als in, helemaal op veschillende tijden ?
Dat laatste heeft weinig nut denk ik, maar het eerste lijkt me zelf ook beter.

ik voer s morgens en bied het s avonds nog een keer aan, niet eten? Dan volgende ochtend weer hetzelfde aanbieden. Als mijn hond 3x iets pertinent weigert lust hij het blijkbaar niet en krijgt hij de4x iets anders. Inderdaad niet aan de andere hond geven, tenzij hij wel wat kan gebruiken

Bij de brokken krijgen ze ook sochtends en savonds.
Dyango is zo'n aapie met eten dat hij, als ik het toe zou laten, zo een half uur bij zn brokken gaat liggen, zonder het te eten maar gewoon zodat de andere hond het niet kan opeten.
Hopelijk vind hij de brokken gewoon niet te vreten en veranderd het helemaal wanneer we op barf en kvv overgaan haha :P !
( soms hebben ze eens andere brokken en dat eet hij dan weer met veel meer plezier)

Oke, stel ik zet ze sochtends wat voor en hij eet het niet.
Kan ik dat dan nog bewaren in de koelkast tot die avond of moet ik het wegmikken en savonds nieuwe portie maken ?
haha god ik voorzie heel wat weggooi werk... misschien moet ik er wat meer vertrouwen in hebben haha.
Door abmiS
#3145534
Oh ik zie trouwens zélf al nog een typfout... gut wat stom.

Ik kwam dus op 195 omdat ik het schema voor dyango had gekopieerd van borrel en vergeten was te veranderen.
Maar..... 195 klopte ook bij borrel al niet, het moet 185 zijn aangezien dat de helft is van 370..

hhaha pff ik heb alles met de rekenmachine gedaan he en dan nog zulke domme fouten.

Zal op een christelijker tijdstip even de gewijzigde documentjes uploaden
Door Mijati
#3145547
Als je hond het 's morgens niet wil eten, dus na tien minuten haal je het eten weg en je zet het dan in de koeling, dan kan je het 's avonds en eventueel de volgende ochtend nog wel voeren.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3145553
abmiS schreef:

sorry, ik begrijp echt geen biet van je schema's, Thea en frodo quin misschien wel

Haha echt ? ik vind het juist super overzichtelijk en handig.
Ben dan wel benieuwd wat je niet snapt ?  ( alleen die 195 gram klopte even niet qua getal sorry hah)

kan beide, bij een slager zul je echter wel veel duurder uitzien dan via een barf leverancier

Oke beter een leverancier dus.

geen probleem, nier en lever bevatten veel afvalstoffen dus die liever niet geven van rund (tenzij het biologisch is)
Tnx !
? nee. Per dag geef je ongeveer 135 gram, dat mag best eens 125 of 145 worden hoor. Reden is dat je anders teveel bot geeft in 1 maaltijd wat krijtpoep kan opleveren Oke ! maar het lijkt me wel belangrijk zeker in het begin dat goed in de gaten te houden toch ? als het de ene dag wat meer is dan dan wel de andere dag wat minder doen.
Ik denk dat het al snel wat meer op gevoel en oog voeren word hoor maar zeker in het begin en met ontlasting enzo is het wel handig in de gaten te houden wat ik nou precies heb gedaan, ook als het een en ander aangepast moet, toch ?
de ontlasting moet je zeker in de gaten houden. Bijv. vaak te harde ontlasting kan betekenen dat je je vleesbot percentage naar beneden bijstelt.

nee. Je kunt gemalen spiervlees kopen, maar dit is vaak niet zo'n goede kwaliteit. Echt de restjes van de restjes. In een volledig barf menu geen probleem, als je ook kvv geeft zou ik voor goede kwaliteit spiervlees gaan. Enkelvoudige kvv bevat zowel vlees, orgaan als bot van het dier

Ah ik dacht al dat het zoiets was, nee dat schiet het doel van BARF voorbij voor mij.

spiervlees is al het vlees dat geen bot bevat en geen orgaan is  :biggrin2: Op de site van dogmeat staat eea bij elkaar http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... 8lu9cms1l1 de mdm zou ik niet geven
aha tnx ! dat krijg je als je al 10 jaar vegetarier bent haha.


ik zou beginnen met soorten die meestal wel goed worden gegeten: kip, konijn, rund, parelhoen, eend. Patrijs, fazant en duif worden slecht gegeten door veel honden. Probeer eerst wat kleinere verpakkingen uit voordat je kilo's overhoud
Bedankt !  kip en rund wist ik idd wel maar had geen idee dat parelhoen en eend bijvoorbeeld ook algemeen wel goed in de smaak vallen.
Nee was inderdaad niet van plan gelijk de hele hoeveelheid in te slaan tot ik zeker weet of het gegeten word.
Ik dacht er aan de helft te kopen aangezien ik er zeker van ben dat de grote hond het sowieso wel lust ( die vreet alles)


lijkt mij een kwestie van uitproberen. Zeker in het begin zou ik de honden niet tegelijk voeren om goed in de gaten te kunnen houden hoe het gaat

Niet gelijk, als in , niet indezelfde kamer ? of als in, helemaal op veschillende tijden ?
Dat laatste heeft weinig nut denk ik, maar het eerste lijkt me zelf ook beter.  de honden moeten leren knagen, dit moet je goed in de gaten houden, daarnaast moeten ze rustig kunnen eten, dus zonder bang te zijn dat de ander iets afpakt. Je kunt dus ieder aan 1 van de kant doen, maar dan moet je beide wel goed kunnen zien. Of je zet er 1 even in een andere kamer terwijl de ander eet. Als het allemaal goed gaat kun je ze natuurlijk wel bij elkaar zetten

ik voer s morgens en bied het s avonds nog een keer aan, niet eten? Dan volgende ochtend weer hetzelfde aanbieden. Als mijn hond 3x iets pertinent weigert lust hij het blijkbaar niet en krijgt hij de4x iets anders. Inderdaad niet aan de andere hond geven, tenzij hij wel wat kan gebruiken

Bij de brokken krijgen ze ook sochtends en savonds.
Dyango is zo'n aapie met eten dat hij, als ik het toe zou laten, zo een half uur bij zn brokken gaat liggen, zonder het te eten maar gewoon zodat de andere hond het niet kan opeten.
Hopelijk vind hij de brokken gewoon niet te vreten en veranderd het helemaal wanneer we op barf en kvv overgaan haha :P !
( soms hebben ze eens andere brokken en dat eet hij dan weer met veel meer plezier)

Oke, stel ik zet ze sochtends wat voor en hij eet het niet.
Kan ik dat dan nog bewaren in de koelkast tot die avond of moet ik het wegmikken en savonds nieuwe portie maken ?
haha god ik voorzie heel wat weggooi werk... misschien moet ik er wat meer vertrouwen in hebben haha. je kunt het gewoon afgedekt weer terugzetten in de koelkast en zelfs de volgende dag nog geven
#3145579
Weet niet waar je woont,maar in Rotterdam Zuid zit het Islam Center,kan je orgaan en spiervlees bestellen/kopen
En in Rotterdam West zit Slagerij West
Ik bestel bij de SW via onternet en dan dag of 3 later haal ik het op en betaal contant
En anders even zoeken bij jou in de buurt of er een Islamitische slagerij zit of anders meedoen met een bestel lijntje vanuit hier.
Door abmiS
#3145580

mijn katten eten 6kg per maand samen, ik bestel bij twee leveranciers en laatst ook nog via een lijntje, het gaat dus over makkelijk een half jaar tegen dat ik weer bij een bepaalde leverancier bestel. Orgaan bestel ik bij darf omdat die bio orgaan hebben


Inderdaad, dat bedoel ik. Is inderdaad handig, zeker als je met kleine hoeveelheden werkt, 1gram is voor mijn katten 1% van hun dagelijkse voeding, dus moeilijk om zo nauwkeurig te werken en bij vleesbot kan ik onderhand goed inschatten hoe groot ik de stukken moet knippen, maar 5 gram verschil heb je toch al snel. Ik knip de karkassen dus in stukjes en puzzel dan tot ik op het juiste gewicht voor de vijf dagen kom, paar gram meer of minder op de hoeveelhijd van vijf dagen is nog oké dan

Dat is een goede tip ik ga het zeker overwegen !
haha ja bij die kleintjes is het anders niet te doen joh.

Gewoon een scherp mesje van Ikea met een stevig lemmet en snoeischaar van de doe het zelf zaak
Oke tnx.
.
Ik heb het soms als ik anders niet aan voldoende diersoorten kom bio en wild, maar eigenlijk is het een compromis dat ik niet wil maken, gelukkig heb je ook nog lijntjes waar je mooie kwaliteit spiervlees kan kopen
hihi nee zoiets dacht ik al maar was toch benieuwd


Ja bv kipfilet, stoofvlees,... Als veggie kan je inderdaad soms voor verassingen komen te staan, al vind ik het bij versvoer leveranciers wel duidelijk aangegeven, bij een slager niet. Toen mijn katten nog brok aten ben ik 2 keer naar een slager geweest om iets te halen om te kijken of ze rauw vlees lusten en er bleek dus tot mijn grote verrassing bot in te zitten  :)
haha nou inderdaad, er gaat een hele nieuwe wereld open :P

Ik weet niet of je er over gelezen hebt, maar de hoeveelheden kloppen ook in je eerste post niet

Gut ja ik weet niet hoe ik dat allemaal zo heb verward hoor, veel plak en kopieer werk en per ongeluk op ongedaan knoppen duwen, plus het feit dat ik er uren lang mee bezig ben haha .... Ik heb het net weer nagekeken en bijna alle cijfers had ik door elkaar gehaald  ::) discalculie he haha stom stom
Maar goed dat er hier zoveel slimme koppen zitten die het dubbel kunnen checken anders was het een feestje voor de hond, ik had sommige getallen dubbel ingevoerd dan zou hij voor 2 maand krijgen op 1 maand tijd haha......

Nou als het goed is ! heb ik nu toch eindelijk wel de getallen goed erin gezet :)
Ik weet niet of ik het kan uploaden hier maar anders doe ik het gewoon weer even zoals gister.

( zal zo de beginpost ook even aanpassen tnx)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3145639
Geloof dat ik je schema nu wel snap, ziet er op een pc toch anders uit dan op een tablet  :biggrin2:
Maar dan nog ga ik niets over je verhoudingen en percentages zeggen omdat ik daar zelf ook nooit uitkom met barf en kvv  ;)

Paar opmerkingen;
- waarom kangoeroe? Geen idee of je honden dit graag eten of niet, maar ik zou toch eerder voor bijv lam of konijn gaan.
- in de kangoeroe kvv zit ook pens zag ik, hou je hier rekening mee vwb je verhoudingen (ik kan je hier niet bij helpen, zie mijn 2e zin)
- ik zag geen Paard Compleet bij Herby op de site, wel gemalen paardenvlees (staat wel tussen de Puur worsten), let er op dat hier geen orgaan en bot in zit
- de eendennekken als barf zou ik niet geven als je ook kvv eend gaat geven. Dus of een andere kvv of een andere barf (bijv konijn)
Door abmiS
#3145678
Tnx tom dat ga ik even proberen zodadelijk
pluk schreef: Geloof dat ik je schema nu wel snap, ziet er op een pc toch anders uit dan op een tablet  :biggrin2:
Maar dan nog ga ik niets over je verhoudingen en percentages zeggen omdat ik daar zelf ook nooit uitkom met barf en kvv  ;)

Paar opmerkingen;
- waarom kangoeroe? Geen idee of je honden dit graag eten of niet, maar ik zou toch eerder voor bijv lam of konijn gaan.
- in de kangoeroe kvv zit ook pens zag ik, hou je hier rekening mee vwb je verhoudingen (ik kan je hier niet bij helpen, zie mijn 2e zin)
- ik zag geen Paard Compleet bij Herby op de site, wel gemalen paardenvlees (staat wel tussen de Puur worsten), let er op dat hier geen orgaan en bot in zit
- de eendennekken als barf zou ik niet geven als je ook kvv eend gaat geven. Dus of een andere kvv of een andere barf (bijv konijn)
haha ja dat geloof ik best, op een tablet zal het nog ingewikkelder lijken.
Nouja de percentages en dergelijke zijn wel juist berekend bij de rekenhulp maar ik ben zo'n dwaas met cijfers, heb echt discalculie...
Vanochtend nog eens alles doorgenomen en pracktisch alles moest weer veranderd worden, had ook veel geplakt en gekopieerd van de ene hond voor de ander en dan weer niet veranderd, of dat de hoeveelheid ineens dubbel was ( zou de hond vast niet zo erg hebben gevonden haha)

Maar goed als ik gewoon weet of ik alles wel goed heb vermenigvuldigd en dergelijke kan ik de boel uitprinten en hoef ik er iig een maand lang niet meer over na te denken.

Goede opmerkingen! een paar daarvan waren al dingen waar ik graag nog wat over wou vragen.

Zoals ook de kangoeroe kvv, sja waarom heb ik die gekozen ?
Het klinkt exotisch en lekker haha maar bij nader inziens ,had ik me vanochtend ook al bedacht dat dat misschien wat ambitieus was en ik dat wellicht beter even kan bewaren tot een andere keer... er zal vast een hele specifieke smaak aan zitten die niet door elke hond word gewaardeerd.

Ten zij er nu mensen zijn die roepen joh wel doen haha maar anders denk ik dat ik het maar even vervang inderdaad.

Dat van het paard compleet zal ik zo eens checken, meende het toch echt gezien te hebben.
En dan gelijk nog een andere vraag waar ik erg mee zat.

Het orgaan gedeelte inderdaad, omdat ik toch 4 dagen kvv zal voeren en maar 3 dagen barf zal die berekening dus niet helemaal kloppen ?
Aangezien kvv grotendeels vaak uit orgaanvlees bestaat.
Daar had ik nog geen rekening mee gehouden...weet ook niet goed hoe ?

Nouja als mensen daar nog even bij willen helpen zou dat heel fijn zijn :)
Kijk als er gezegt word, het ligt precies aan de kvv die je geeft etc etc dan let ik daar een beetje op maar volgends mij maakt dat niet heel veel verschil of wel ? alle kvv's bestaan merendeels hieruit of heb ik dat mis ? ( heus wel wat verschil maar..)

Nouja ben wel benieuwd of ik het eerst zo kan laten en aankijken hoe ze het er op doen en of het niet teveel orgaanvlees is, dan het aanpassen.
Of dat het nu al vrij obvious is dat dit teveel gaat zijn ? Dan pas ik het liever gelijk al even aan natuurlijk.

Ah goede van de eendennekken ! ik zal eens kijken of ik dan de kvv vervang of de eendennekken.
Als iemand nog een goed/leuk alternatief weet voor de eendennekken ?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3145698
abmiS schreef: Het orgaan gedeelte inderdaad, omdat ik toch 4 dagen kvv zal voeren en maar 3 dagen barf zal die berekening dus niet helemaal kloppen ?
Aangezien kvv grotendeels vaak uit orgaanvlees bestaat.
Daar had ik nog geen rekening mee gehouden...weet ook niet goed hoe ?
dat is precies waar ik ook altijd tegenaan liep!

Nouja als mensen daar nog even bij willen helpen zou dat heel fijn zijn :)
Kijk als er gezegt word, het ligt precies aan de kvv die je geeft etc etc dan let ik daar een beetje op maar volgends mij maakt dat niet heel veel verschil of wel ? alle kvv's bestaan merendeels hieruit of heb ik dat mis ? ( heus wel wat verschil maar..)
het lastige is dat een enkelvoudige kvv van bijvoorbeeld konijn geen pens bevat, dat wil je wel in je menu. Maar ja, hoeveel zit er dan in die andere kvv's en hoeveel kun je dan als barf geven? De samenstelling verschilt echt per kvv, dus dit zul je per soort moeten bekijken. Vaak zit er aan orgaan ook long en maag in, in een barf menu voegen de meesten dat niet toe omdat het weinig toevoegt

Nouja ben wel benieuwd of ik het eerst zo kan laten en aankijken hoe ze het er op doen en of het niet teveel orgaanvlees is, dan het aanpassen.
Of dat het nu al vrij obvious is dat dit teveel gaat zijn ? Dan pas ik het liever gelijk al even aan natuurlijk.

Ah goede van de eendennekken ! ik zal eens kijken of ik dan de kvv vervang of de eendennekken.
Als iemand nog een goed/leuk alternatief weet voor de eendennekken ?
alle startersbotten: kwartel, parelhoen, konijn, zalmkarkas (maar dan moet je zalmkvv ook vervangen). Als ze wat langer barf krijge kan bijv reerib of haaskarkas ook.
Door abmiS
#3145707
pluk schreef:
Hmm nou er zitten hier genoeg wijze mensen op het forum, ik weet zeker dat ze wel een goed advies voor me hebben haha, ben benieuwd !



Hmm ja ik denk dat ik de eend kvv dan maar vervang, ik vind die nekken wel leuk ! of nouja, niet zo eng zeg maar haha.
En pffffffffff ik zit mn hoofd te breken over je vraag van herby paard compleet.

Ik weet echt 2000 procent zeker dat ik het heb zien staan, serieus ! maar ik kan het nergens meer terug vinden ?
Ook voerwijzer.nl geeft aan dat herby paard compleet bestaat, maar ik zie het ineens nergens meer op de website... echt raar
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door