Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Thea
#3145361
Als je 3 dagen wil Barf voeren.
En je neem KVV soorten zonder pens.
Kan je 1 pensdag aanhouden . tan geef je een totaal dagportie pens.
Dus stel je voer per dag 250 gr dan geef je 250 gr pens.
Kijk even of de hond daar niet te dunne poep van krijg. Anders geef je er bv 40 gr kipnek en 210 kr pens.
Andere 2 dagen kan je dan Barf geven alleen vleesbot met spiervlees. Ieder 125 gr.
Wil je verder gaan uitbreiden. Zou ik als orgaan bv konijn of lamsnier het eerste nemen. Omdat nier erg weinig in kvv verwerkt wordt.
Door Mijati
#3145362
ik zou beginnen met 2% van het lichaamsgewicht te voeren.
Zoals Thea al aangaf, pens geef je meer als wat je nu berekend hebt. 20% orgaan= half orgaan (hart, lever, nier) en half pens.
Door abmiS
#3145398
Mijati schreef: ik zou beginnen met 2% van het lichaamsgewicht te voeren.
Zoals Thea al aangaf, pens geef je meer als wat je nu berekend hebt. 20% orgaan= half orgaan (hart, lever, nier) en half pens.

Ik lees en beantwoord de rest straks even uitgebreid hoor, ik wil eerst even m’n schema maken voor ik dadelijk weer in de waar raak haha en dan zal ik alles aandachtig doornemen.


Wel even gauw een vraagje
Maar hij moet verdeeld over drie dagen 180 gram orgaanvlees , dan is tien procent toch 18 gram ?
Dat word door voerwijzer aanbevolen, maar wat jij zegt is 50 procent van het orgaanvlees moet pens zijn ?
#3145402
abmiS schreef:
Ik lees en beantwoord de rest straks even uitgebreid hoor, ik wil eerst even m’n schema maken voor ik dadelijk weer in de waar raak haha en dan zal ik alles aandachtig doornemen.


Wel even gauw een vraagje
Maar hij moet verdeeld over drie dagen 180 gram orgaanvlees , dan is tien procent toch 18 gram ?
Dat word door voerwijzer aanbevolen, maar wat jij zegt is 50 procent van het orgaanvlees moet pens zijn ?
Hoeveel orgaan zou hij moeten krijgen over 7 dagen? Dat is 20% van de weekhoeveelheid. Van die 20% hoort de helft, dus 10% van de weekhoeveelheid, pens te zijn.

Als hij dus 180gram orgaan hoort te krijgen, verdeeld over 3 dagen, dan is daar 90gram pens van en 90gram hart, lever en nier. ;) Geen 10% van de orgaanhoeveelheid, maar van de grammen die hij in totaal zou moeten eten, alles bij elkaar.
Door abmiS
#3145404
Wat je zegt snap ik niet, want ik moet toch niet de hele weekhoeveelheid in 3 dagen proppen ?
Nouja ik hoef dat opzich ook niet te snappen als ik weet dat de pens dus geen 10 procent van het orgaanvlees moet zijn maar half om half dus 50 procent van het orgaanvlees dan is het inderdaad 45/45
#3145410
abmiS schreef: Wat je zegt snap ik niet, want ik moet toch niet de hele weekhoeveelheid in 3 dagen proppen ?
Nouja ik hoef dat opzich ook niet te snappen als ik weet dat de pens dus geen 10 procent van het orgaanvlees moet zijn maar half om half dus 50 procent van het orgaanvlees dan is het inderdaad 45/45
Haha, sorry! Laat die weekhoeveelheid maar zitten, daar wordt het qua duidelijkheid niet beter van. Nee, niet de weekhoeveelheid in 3 dagen proppen idd.

Inderdaad, geen 10% van het orgaanvlees, maar de helft van het orgaanvlees bestaat uit pens.
Door abmiS
#3145434
TessaThomas schreef: Haha, sorry! Laat die weekhoeveelheid maar zitten, daar wordt het qua duidelijkheid niet beter van. Nee, niet de weekhoeveelheid in 3 dagen proppen idd.

Inderdaad, geen 10% van het orgaanvlees, maar de helft van het orgaanvlees bestaat uit pens.
Haha geen reden om je te verontschuldigen hoor.
Ik besef me maar al te goed dat dat een tekortkoming is van mijn kant.

Ik dénk nu te snappen wat de bedoeling is daarom reageer ik ook even nog niet op de bovenstaande berichten voordat ik weer helemaal verward raak.
Ik heb nu twee documentjes gemaakt en als dát goed is gegaan haha dan weet ik dus wat ik doe en kan ik in alle rust zonder verward te raken alle andere tips en suggesties nog even doornemen 

Is het ook mogelijk Word bestanden hier toe te voegen ? zo ja, hoe moet dit ?
en zo nee, wie heeft er even tijd en mag ik plagen met mijn bestandjes ?
Door abmiS
#3145474
Ik hoop dat het zo klopt :P ( als ik weet of het klopt of niet zal ik meteen even kijken naar jullie input, dat waardeer ik echt wel maar ik raak in de war als ik dat nu meteen bekijk)

En dan had ik alweer een hele bult vragen


2. Koop je lever/hart/ nier los van elkaar of kun je bij de slager bijv zeggen ik wil orgaanvlees van de geit/rund/kip etc etc ?
3. Mag je ook lever en hart van het ene dier en bijvoorbeeld nier van een ander ? ( is niet handig maar kan het wel ? )
4. Stel ik heb uitgerekend 135 gram vleesbot per dag, maar het vlees bot weegt bv 200 gram
5. Kan ik dan die 65 gram gewoon van het weektotaal  of maand totaal afrekenen of is het wel handig te proportioneren met een goed hakmes ? ( dat doe ik liever) ?
6.Als ik barf producten wil kopen zie ik op sommige sites bij spiervlees een soort gemalen mix staan, is dit niet het zelfde als enkelvoudige kvv ?
7.Ik weet niet zo goed wat er allemaal onder spiervlees valt, ik zag bij andere menu’s al snippers staan maar er is wel meer toch of ?

Dyango is een kieskeur.. kan ik beter bepaalde diersoorten weglaten of laten wennen langzaam of eerst als kvv proberen of maakt dat niet uit?

De honden krijgen nu voer allebei aan het uiteinde van de kamer, maar borrel gaat altijd zitten wachten tot dat Dyango klaar is of wat overlaat.
Ik laat dit toe,van een afstandje, omdat Dyango hierdoor wat vlotter en meer eet, anders eet hij veel minder en met lange tanden.
Maar met barf lijkt het me verstandig, met het verslikkings gevaar en gulzigheid etc. om 1 buiten en 1 binnen te doen.
Maar borrel heeft het dan wel veel eerder op en ik twijfel of Dyango dan wel genoeg gestimuleerd is om het te eten ?

Hoelang geef je dan de tijd om het op te mogen eten?
En bied je het dan later nog eens aan of gewoon pech en weg ermee of pech en aan de andere hond  ? ( lijkt me niet verstandig want dan word hij tonnetje rond)
Gebruikersavatar
Door Thea
#3145477
abmiS schreef: Ik hoop dat het zo klopt :P ( als ik weet of het klopt of niet zal ik meteen even kijken naar jullie input, dat waardeer ik echt wel maar ik raak in de war als ik dat nu meteen bekijk)

En dan had ik alweer een hele bult vragen


2. Koop je lever/hart/ nier los van elkaar of kun je bij de slager bijv zeggen ik wil orgaanvlees van de geit/rund/kip etc etc ?
        Nier en lever liever niet van rund. Nier en lever bevatten heel veel afvalstoffen . Dus liever van een jong lam of konijn bv
3. Mag je ook lever en hart van het ene dier en bijvoorbeeld nier van een ander ? ( is niet handig maar kan het wel ? )
Ja hoor tuurlijk kan dat zo kom je aan meer diersoorten. dus bv hart van rund, lever van geit en nier van lam heb je 3 diersoorten.
4. Stel ik heb uitgerekend 135 gram vleesbot per dag, maar het vlees bot weegt bv 200 gram
5. Kan ik dan die 65 gram gewoon van het weektotaal  of maand totaal afrekenen of is het wel handig te proportioneren met een goed hakmes ? ( dat doe ik liever) ?
Handiger om rond die 135 gr te blijven
6.Als ik barf producten wil kopen zie ik op sommige sites bij spiervlees een soort gemalen mix staan, is dit niet het zelfde als enkelvoudige kvv ? Barf is niet gemalen vlees. spiervlees is kipfilet, biefstuk, bieflappen, geitenvlees, paardenvlees, kalkoensnippers, rundersnippers.
Al moet je bij rundsnippers afvragen of het een goed spiervlees is het is dan eigenlijk afval wat slager van bv het stuk waar hij bieflappen van af haal.
7.Ik weet niet zo goed wat er allemaal onder spiervlees valt, ik zag bij andere menu’s al snippers staan maar er is wel meer toch of ?
Zie vraag 5

Dyango is een kieskeur.. kan ik beter bepaalde diersoorten weglaten of laten wennen langzaam of eerst als kvv proberen of maakt dat niet uit?

De honden krijgen nu voer allebei aan het uiteinde van de kamer, maar borrel gaat altijd zitten wachten tot dat Dyango klaar is of wat overlaat.
Ik laat dit toe,van een afstandje, omdat Dyango hierdoor wat vlotter en meer eet, anders eet hij veel minder en met lange tanden.
Maar met barf lijkt het me verstandig, met het verslikkings gevaar en gulzigheid etc. om 1 buiten en 1 binnen te doen.
Maar borrel heeft het dan wel veel eerder op en ik twijfel of Dyango dan wel genoeg gestimuleerd is om het te eten ?

Hoelang geef je dan de tijd om het op te mogen eten?
En bied je het dan later nog eens aan of gewoon pech en weg ermee of pech en aan de andere hond  ? ( lijkt me niet verstandig want dan word hij tonnetje rond)
Als het echt een langzame eter is zal ik hem bv 10 minuten geven.
En nee niet dan andere hond maar volgende maaltijd hetzelfde voorzetten.

Maar je snap toch nog iets niet van het 50% orgaan en 50% pens.
In je schema staat 240 gr orgaanvlees waarvan 195 gr pens.
50% van 240 is 120 gr. Dus 120 gr hart,lever, nier Voor gemak ff 40 gr hart 40 gr 40 gr lever en 40 gr nier en dus 120 gr pens.
Dan heb je in laatste kolom staan 18 gr pens 70 gr  geiten lever,hart nier, zit je op 90 gr. Terwijl je die 240 gr wou delen door 2 dagen is 120 gr per dag. is 60 gr pens per dag. Of je geef de ene dag 120 gr pens en andere dag 12o gr orgaanmix
Laatst gewijzigd door Thea op wo 19 aug 2015, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#3145493
2 ik koop mijn orgaanvlees bij een leverancier, dus los van elkaar.
3Je mag zeker afwisselen met diersoorten orgaan, dus je hoeft niet alle organen van hetzelfde dier te voeren. Zo kun je bv lamspens, rundshart, geitenlever en konijnnier in één menu voeren.
4 ik zou zorgen dat je gewicht klopt voor die drie dagen en het dan op het oog evenredig in drie delen. Ik doe het bij mijn katten zo op vijf dagen, weeg alles af en verdeel het dan min of meer evenredig per dag.
5 ik gebruik zelf een scherp mes en een snoeischaar om het bot door te knippen
6 heb je het op mdm of bader vlees? Dat is inderdaad spiervlees, maar de kwaliteit is niet goed, dus als je is zo'n kilo besteld geen probleem, maar doe dit niet te vaak.
7 spiervlees is gewoon vlees, dus zonder bot en het is geen orgaan zoals bv hart, long, milt, lever,... Van welke site wil je bestellen en over wat twijfel je dan kijk ik even voor jou?

Er klopt iets niet met je percentages zoals thea al zij bereken je je orgaan verkeerd. Omdat je al te kennen gaf hier moeite mee te hebben ben ik de percentages in je eerste post gaan bekijken en die kloppen ook niet. Je hoeveelheden per 3 dagen zijn niet altijd 3x dag hoeveelheid. Hoeveel wegen je honden elk? Dan kijk ik even na wat niet klopt. Je wil 1.5% van het lichaamsgewicht voeren om te beginnen hé? Dat is trouwens vrij weinig, meestal eten grote honden 2% en kleintjes meer, maar misschien heb je wel een reden om minder te geven dan gemiddeld.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3145519
abmiS schreef: Ik hoop dat het zo klopt :P ( als ik weet of het klopt of niet zal ik meteen even kijken naar jullie input, dat waardeer ik echt wel maar ik raak in de war als ik dat nu meteen bekijk)

sorry, ik begrijp echt geen biet van je schema's, Thea en frodo quin misschien wel

En dan had ik alweer een hele bult vragen

2. Koop je lever/hart/ nier los van elkaar of kun je bij de slager bijv zeggen ik wil orgaanvlees van de geit/rund/kip etc etc ?
kan beide, bij een slager zul je echter wel veel duurder uitzien dan via een barf leverancier
3. Mag je ook lever en hart van het ene dier en bijvoorbeeld nier van een ander ? ( is niet handig maar kan het wel ? )
geen probleem, nier en lever bevatten veel afvalstoffen dus die liever niet geven van rund (tenzij het biologisch is)
4. Stel ik heb uitgerekend 135 gram vleesbot per dag, maar het vlees bot weegt bv 200 gram
5. Kan ik dan die 65 gram gewoon van het weektotaal  of maand totaal afrekenen of is het wel handig te proportioneren met een goed hakmes ? ( dat doe ik liever) ? nee. Per dag geef je ongeveer 135 gram, dat mag best eens 125 of 145 worden hoor. Reden is dat je anders teveel bot geeft in 1 maaltijd wat krijtpoep kan opleveren
6.Als ik barf producten wil kopen zie ik op sommige sites bij spiervlees een soort gemalen mix staan, is dit niet het zelfde als enkelvoudige kvv ?
nee. Je kunt gemalen spiervlees kopen, maar dit is vaak niet zo'n goede kwaliteit. Echt de restjes van de restjes. In een volledig barf menu geen probleem, als je ook kvv geeft zou ik voor goede kwaliteit spiervlees gaan. Enkelvoudige kvv bevat zowel vlees, orgaan als bot van het dier
7.Ik weet niet zo goed wat er allemaal onder spiervlees valt, ik zag bij andere menu’s al snippers staan maar er is wel meer toch of ?
spiervlees is al het vlees dat geen bot bevat en geen orgaan is  :biggrin2: Op de site van dogmeat staat eea bij elkaar http://www.dogmeat.nl/index.php?main_page=index&cPath=92&zenid=iiaas1av317f5pm98lu9cms1l1 de mdm zou ik niet geven
Dyango is een kieskeur.. kan ik beter bepaalde diersoorten weglaten of laten wennen langzaam of eerst als kvv proberen of maakt dat niet uit?
ik zou beginnen met soorten die meestal wel goed worden gegeten: kip, konijn, rund, parelhoen, eend. Patrijs, fazant en duif worden slecht gegeten door veel honden. Probeer eerst wat kleinere verpakkingen uit voordat je kilo's overhoud

De honden krijgen nu voer allebei aan het uiteinde van de kamer, maar borrel gaat altijd zitten wachten tot dat Dyango klaar is of wat overlaat.
Ik laat dit toe,van een afstandje, omdat Dyango hierdoor wat vlotter en meer eet, anders eet hij veel minder en met lange tanden.
Maar met barf lijkt het me verstandig, met het verslikkings gevaar en gulzigheid etc. om 1 buiten en 1 binnen te doen.
Maar borrel heeft het dan wel veel eerder op en ik twijfel of Dyango dan wel genoeg gestimuleerd is om het te eten ?
lijkt mij een kwestie van uitproberen. Zeker in het begin zou ik de honden niet tegelijk voeren om goed in de gaten te kunnen houden hoe het gaat

Hoelang geef je dan de tijd om het op te mogen eten? tot het op is of tot de hond wegloopt, in het laatste geval gewoon weghalen
En bied je het dan later nog eens aan of gewoon pech en weg ermee of pech en aan de andere hond  ? ( lijkt me niet verstandig want dan word hij tonnetje rond)ik voer s morgens en bied het s avonds nog een keer aan, niet eten? Dan volgende ochtend weer hetzelfde aanbieden. Als mijn hond 3x iets pertinent weigert lust hij het blijkbaar niet en krijgt hij de4x iets anders. Inderdaad niet aan de andere hond geven, tenzij hij wel wat kan gebruiken
Door abmiS
#3145526
Aller eerst alweer hartelijk dank voor alle reacties en hulp:)
Vervelend joh, ik was heel benieuwd en dan ligt het internet er weer uit pff.
Er is al zoveel gereageerd ( echt fijn) dat ik maar beter per persoon kan antwoorden denk ik .
Thea schreef:
Nier en lever liever niet van rund. Nier en lever bevatten heel veel afvalstoffen . Dus liever van een jong lam of konijn bv
Ah inderdaad, dat wist ik wel in m'n achterhoofd. Maar als je zoveel informatie in zo'n korte tijd opneemt dan schiet het een en ander er nogal eens bij in. Maar ik was me bewust van het feit dat er "iets "met rund was wat beter niet gegeven kon worden.


Ja hoor tuurlijk kan dat zo kom je aan meer diersoorten. dus bv hart van rund, lever van geit en nier van lam heb je 3 diersoorten.
Oke top !

Handiger om rond die 135 gr te blijven

Lijkt mij inderdaad ook handiger.
Barf is niet gemalen vlees. spiervlees is kipfilet, biefstuk, bieflappen, geitenvlees, paardenvlees, kalkoensnippers, rundersnippers.
Al moet je bij rundsnippers afvragen of het een goed spiervlees is het is dan eigenlijk afval wat slager van bv het stuk waar hij bieflappen van af haal.

Daarom vond ik het ookal vreemd, het vlees word echt als barf vlees aangeduid ( mdm ? ofzo) maar ik vond het al wat apart aangezien het wel helemaal fijn gemalen is.


Als het echt een langzame eter is zal ik hem bv 10 minuten geven.
En nee niet dan andere hond maar volgende maaltijd hetzelfde voorzetten.

Kijk dat is wel helpend ! want het is wel echt een langzame eter en 10 minuten is voor hem echt niets.
Ik zou het anders wel een uur laten staan denk ik.

Nog tips om misschien bij hem wat langzamer te beginnen of gewoon beter hem gelijk in 1 keer te laten wennen,  dan maar even een paar dagen honger mocht hij het niet willen vanaf het begin.




Maar je snap toch nog iets niet van het 50% orgaan en 50% pens.
In je schema staat 240 gr orgaanvlees waarvan 195 gr pens.
50% van 240 is 120 gr. Dus 120 gr hart,lever, nier Voor gemak ff 40 gr hart 40 gr 40 gr lever en 40 gr nier en dus 120 gr pens.
Dan heb je in laatste kolom staan 18 gr pens 70 gr  geiten lever,hart nier, zit je op 90 gr. Terwijl je die 240 gr wou delen door 2 dagen is 120 gr per dag. is 60 gr pens per dag. Of je geef de ene dag 120 gr pens en andere dag 12o gr orgaanmix

Oké maar denk je dan dat ik het niet snáp of heb ik me gewoon verkeken op de getallen ?
Ik zelf denk namelijk het laatste.. en dat hoop ik stiekem ook.

Dat orgaanvlees 50/50 moet snap ik, dat heb ik ook helemaal boven aan de dagmenu's gezet.
En dat de helft van 240 maar 120 gram is en geen 195 dat snap ik ook hahaa... ! Hoe ik daar dan 195 van heb gemaakt weet ik eerlijk gezegd echt niet >:(
Het zal iets te maken hebben met het feit dat ik na uren van puzzelen en cijfertjes, bijna sterretjes ging zien ? hah
Maar los van het feit dat die 195 gram niet klopt ( dat is me wel obvious, als ik het schema zelf nog 10 keer had nagekeken was het misschien ook opgevallen) Klopt de rest wel helemaal ? ( berekend op die 1.5 procent dan)

Want als alles verder helemaal klopt qua verhoudingen, en ook qua afwisseling en beginners producten dan dan was die 195 gram gewoon echt een onoplettendheid.

Daarom is het ook zo fijn als anderen er ook even naar kijken, ik heb het wel 10 keer nagekeken en dit foutje niet gezien.
Door abmiS
#3145527
Thea schreef: Als je 3 dagen wil Barf voeren.
En je neem KVV soorten zonder pens.
Kan je 1 pensdag aanhouden . tan geef je een totaal dagportie pens.
Dus stel je voer per dag 250 gr dan geef je 250 gr pens.
Kijk even of de hond daar niet te dunne poep van krijg. Anders geef je er bv 40 gr kipnek en 210 kr pens.
Andere 2 dagen kan je dan Barf geven alleen vleesbot met spiervlees. Ieder 125 gr.
Wil je verder gaan uitbreiden. Zou ik als orgaan bv konijn of lamsnier het eerste nemen. Omdat nier erg weinig in kvv verwerkt wordt.
Oh dat is inderdaad ook nog een goede optie, waar ik nog niet aan gedacht had.
Maar mocht mijn schema nu eerst helemaal goed zijn ( op die typfout van 195 gram na dan)  dan denk ik dat ik het eerst toch even op deze manier ga proberen.
Maar zeker wel iets om over na te denken en dan misschien vanaf de maand er na te doen, wie weet.

O dat is wel een goede om rekening mee te houden, ook dat had ik al ergens gelezen maargoed je leest zoveel en niet alles blijft hangen he haha.

( ik zal uw pb zodadelijk even bekijken, dank daarvoor)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door