Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nugget
#3137158
Vandaag heb ik uit asiel Bommellerwaard een nieuw hond gehaald.
Het gaat om een Dobermann teefje van 1 jaar oud.
Zij en haar zusje zijn in het nieuws geweest omdat ze onder extreem afschuwelijke omstandigheden zijn weggehaald.
Toen ze werd weggehaald woog ze nog maar 12 kilo, leefde nauwelijks en zat onder de mijt en schurft en had alleen nog wat haar op haar kop.
Ze lijkt dan ook meer op een Mexicaanse naakthond dan op een Dobermann!
Net ben ik even met de honden naar buiten moeten gaan en ik heb aan alle mensen die ik tegenkwam moeten uitleggen dat ze net uit het asiel is en dat de politie niet bij me langs hoeft te komen.

Ze is nu mijtvrij en 5 kilo aangekomen, maar er moet nog zeker 18 kilo bij.
Ik hoop ook dat ze nog een groeispurt gaat maken want qua grootte lijkt ze nu meer op een Duitse Pincher dan op een Dobermann.

Mijn andere hond, ook een Dobermann en ook een herplaatser weegt 37 kilo.
Nou barf ik al jaren, maar met een extreem magere hond heb ik geen ervaring.
Ik wil haar 4 x per dag voeren en op 6 a 7% van haar gewicht zetten.
Dat houdt in dat ze dan ongeveer een kilo per dag gaat krijgen verdeeld over 4 porties.
Wat vinden jullie?
Laatst gewijzigd door Nugget op za 25 jul 2015, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3137161
Nugget schreef: Vandaag heb ik uit asiel Bommellerwaard een nieuw hond gehaald.
Het gaat om een Dobermann teefje van 1 jaar oud.
Zij en haar zusje zijn in het nieuws geweest omdat ze onder extreem afschuwelijke omstandigheden zijn weggehaald.
Toen ze werd weggehaald woog ze nog maar 12 kilo, leefde nauwelijks en zat onder de mijt en schurft en had alleen nog wat haar op haar kop.
Ze lijkt dan ook meer op een Mexicaanse naakthond dan op een Dobermann!
Net ben ik even met de honden naar buiten moeten gaan en ik heb aan alle mensen die ik tegenkwam moeten uitleggen dat ze net uit het asiel is en dat de politie niet bij me langs hoeft te komen.

Ze is nu mijtvrij en 5 kilo aangekomen, maar er moet nog zeker 18 kilo bij.
Ik hoop ook dat ze nog een groeispurt gaat maken want qua grootte lijkt ze nu meer op een Duitse Pincher dan op een Dobermann.

Mijn andere hond, ook een Dobermann en ook een herplaatser weegt 35 kilo.
Nou barf ik al jaren, maar met een extreem magere hond heb ik geen ervaring.
Ik wil haar 4 x per dag voeren en op 6 a 7% van haar gewicht zetten.
Dat houdt in dat ze dan ongeveer een kilo per dag gaat krijgen verdeeld over 4 porties.
Wat vinden jullie?
OMG :'( :'( :'( :'( :'(

Wat verschrikkelijk om dit te lezen :'(. Ik ben HEEL erg blij dat je haar geadopteerd hebt, volgens mij is zij aan het beste adres om weer goed op de poten te komen!

Ik vind het zelf plezieriger werken om uit te gaan van het ideale gewicht. Dat is 35 kg, volgens jou? Daar 3% van is ook 1 kg, dus op zich kom je op dezelfde hoeveelheid voer uit.

Ja, ik zou het ook zo doen. En dan inderdaad voorlopig verdelen over 4 maaltijden. Dat kan wel teruggeschroefd worden als ze eenmaal 35 kg weegt. Je zult even moeten kijken of ze van deze hoeveelheden niet aan de diarree gaat. Of niet meer wil eten. Dan moet je langzamer opbouwen. En dan eerst bijv. beginnen met 600 of 700 gram voeding. En dat uitbouwen naar 1 kg. Dat hangt gewoon van het meiske af.
Door Nugget
#3137169
Dank je wel Lizzy, voor je snelle reactie.
Ze hebben zelfs in de Telegraaf gestaan, de arme dieren.
De asielbeheerster had in Nederland nog NOOIT honden gezien die er zo erg aan toe waren.
Wel in Bosnië, waar ze ook heeft gewerkt.
Coco, zo heb ik haar genoemd, heeft net 250 gram eten op!
Fazantenvlees, gemengd orgaan en wat groente.
Voor vanavond laat heb ik nog wat kip en morgenochtend krijgt ze eendennekken.

Nu ligt ze heerlijk te slapen op de deken van Duke, de andere Dobermann.
Ze heeft ook zijn bot ingepikt..... ;D
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3137173
Wat super leuk dat je er een 2e meisje bij hebt! Hoop je snel te zien met haar.

Qua voeding kom je er echt wel uit, Coco is met der kont in de roomboter gevallen bij jou.  :-*
Door Nugget
#3137178
Els&Flow schreef: Wat super leuk dat je er een 2e meisje bij hebt! Hoop je snel te zien met haar.

Qua voeding kom je er echt wel uit, Coco is met der kont in de roomboter gevallen bij jou.  :-*
Hey!!! Lang niet gezien!!!
Alles goed met jou?

Ik ben trouwens een half jaar geleden verhuisd. Ik woon nu aan de rand van de Vogelwijk. Weer vlak bij bos en strand.
Duke vindt het hier geweldig!
Hij heeft enorm veel vriendjes hier in het bos.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3137180
Ahhh daarom zien we je niet meer! Ook erg leuk wonen zeg. Hier alles goed, wel veeeel kampeerders in de duinen met alle gevolgen van dien.  :-\ Geef je Duke een knuffel van ons?  :-*
Door Nugget
#3137222
PollekeD schreef: Nugget,  je bent een engel,  dat je je ontvermt heb over ze. Wat sneu voor die honden dat ze zo'n start hebben gehad.
Dank je wel!
Maar zo zie ik dat niet hoor.
IK ben heel blij dat ik dit meisje mag gaan vertroetelen en tot net zo een mooie Dobermann als mijn Duke mag gaan opkweken.
Ze is, ondanks de hel waarin ze heeft geleefd, ontzettend lief en heeft nog steeds vertrouwen in de mens.
Ze heeft de plek van Duke op de bank ingepikt en ligt heerlijk te pitten.
Duke, 2 x zo groot en zo zwaar ligt te mokken op zijn kussen.  :)
Het gaat trouwens om één van http://www.hetkontakt.nl/bommelerwaard/ ... zaltbommel deze honden. Coco, zoals ik haar heb genoemd staat overigens niet op de foto. Foto's van haar en haar zusje zijn wel te vinden op de FBpagina van het asiel.
Laatst gewijzigd door Nugget op do 23 jul 2015, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nugget
#3137257
Coco is dus, op wat plukjes na en wat haar op haar kop volledig kaal. Ook heeft ze overal (dichte) wondjes over haar lijf en vreselijke jeuk.
Ze had zeer ernstige Sarcoptes, schurtmijt.
Kan ik haar nog extra ondersteunen op de één of andere manier? Qua voeding en misschien andere middelen voor haar huid?

In het asiel stond ze, logischerwijs op brok.
Ze moet dus ook nog leren barfen, maar gelukkig heb ik ook beginnersbotten in de vriezer zoals kippenruggetjes, kwartels, patrijsjes, zalmlijven en eendennekken.
Qua spiervlees heb ik gans, fazant, hert, haas. paard en rund.
Qua orgaan heb ik lamslever, kalkoenhart en rundernier.
Ik heb ook schapen en geitenpens.
Als groente koop ik tegenwoordig de gedroogde groenten van Dogmeat. Alle drie de soorten.
Voor tussendoortjes heb ik haringen, geitenyoghurt en eieren.

Maar hoe kan ik haar helpen om haar huid te verbeteren en haar vacht aan te laten groeien?

Verder is ze niet ingeënt. Dit mocht niet omdat ze zo vreselijk verzwakt was.
Ik moet nog even overleggen met de DA wanneer het wel mag, want ze is dus echt nog nooit tegen wat dan ook geënt.
Hoe kan ik haar weerstand wat opkrikken zodat ze niet van alles oploopt?
Laatst gewijzigd door Nugget op vr 24 jul 2015, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3137311
Nugget schreef: Coco is dus, op wat plukjes na en wat haar op haar kop volledig kaal. Ook heeft ze overal (dichte) wondjes over haar lijf en vreselijke jeuk.
Ze had zeer ernstige Sarcoptes, schurtmijt.
Kan ik haar nog extra ondersteunen op de één of andere manier? Qua voeding en misschien andere middelen voor haar huid?

In het asiel stond ze, logischerwijs op brok.
Ze moet dus ook nog leren barfen, maar gelukkig heb ik ook beginnersbotten in de vriezer zoals kippenruggetjes, kwartels, patrijsjes, zalmlijven en eendennekken.
Qua spiervlees heb ik gans, fazant, hert, haas. paard en rund.
Qua orgaan heb ik lamslever, kalkoenhart en rundernier.
Ik heb ook schapen en geitenpens.
Als groente koop ik tegenwoordig de gedroogde groenten van Dogmeat. Alle drie de soorten.
Voor tussendoortjes heb ik haringen, geitenyoghurt en eieren.

Maar hoe kan ik haar helpen om haar huid te verbeteren en haar vacht aan te laten groeien?
Ik zou verse groenten geven, om te beginnen. Ik vind die gedroogde groenten eerlijk gezegd helemaal niks.... Maar verder denk ik dat je een geweldig menu voert! Ik denk dat ze heel veel tijd nodig heeft en dat de huid vanzelf beter wordt. Waarom heeft ze eigenlijk nog zo'n jeuk? Zijn de mijten wel helemaal weg?

Je kunt haar wel extra's geven, denk ik. Zoals een goede visolie. En ter ondersteuning zou je ook kurkuma (met extra vergine biologische geurende kokosolie en zwarte peper) kunnen geven. Ik zou met probiotica nog even wachten. Dat is gevoelsmatig. Ik baseer dat niet ergens op. Je zou haar ook mariadistel kunnen geven:

Kijk:

Mariadistel is een zeer nuttig kruid voor huisdieren. Alle onderdelen van de mariadistel plant die bevatten therapeutische bestanddelen zijn de vruchten, schelpen, zaden en bladeren.

Mariadistel is bekend dat voor zijn beschermende werking. Dit geweldige kruid kan de lever beschermen tegen beschadiging door giftige medicijnen en chemicaliën, alsmede schade door virussen en bacteriën.

Een groot nut voor mariadistel is om het een week na het gebruik van (ieder) medicijn maar in het bijzonder bij vlooien / teek / hartworm medicijnen. Het kruid kan de schade van dergelijke medicatie verminderen / stoppen.

Mariadistel wordt ook beschouwd als een de helper van de galblaas. Het helpt bij het samen trekken en het legen van de galblaas. Denk aan het gebruik van dit kruid voor de behandeling van galsteen  en lever en galblaasklachten. Ik adviseer het iedere hond te geven die ouder is dan 5 jaar , meerdere kuren per jaar.

Bron: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/tota ... riadistel/
Door Nugget
#3137342
Lizzy schreef: Ik zou verse groenten geven, om te beginnen. Ik vind die gedroogde groenten eerlijk gezegd helemaal niks.... Maar verder denk ik dat je een geweldig menu voert! Ik denk dat ze heel veel tijd nodig heeft en dat de huid vanzelf beter wordt. Waarom heeft ze eigenlijk nog zo'n jeuk? Zijn de mijten wel helemaal weg?
De jeuk komt van de korsten op haar huid. Ze is door de dierenarts mijtvrij verklaard, maar had zich natuurlijk vreselijk gekrabt. Dus de genezende wondjes jeuken vreselijk.
Ik ga verse groenten voor haar maken.............hoewel ik daar dus echt een gruwelijke hekel aan heb. Maar ja, voor zo'n scharminkeltje als dit moet ik dat er maar over hebben. :)

En ik zal golden paste voor haar maken. Alle ingrediënten heb ik in huis.
Hoe maak ik dat eigenlijk precies?
En hoeveel moet ik geven?

Verder ga ik straks met haar naar de DA, ze heeft geweldige pusoogjes en bij de natuurwinkel zal ik op zoek gaan naar Mariadistel, dat klinkt goed!
Door Lizzy
#3137344
Nugget schreef: De jeuk komt van de korsten op haar huid. Ze is door de dierenarts mijtvrij verklaard, maar had zich natuurlijk vreselijk gekrabt. Dus de genezende wondjes jeuken vreselijk.
Ik ga verse groenten voor haar maken.............hoewel ik daar dus echt een gruwelijke hekel aan heb. Maar ja, voor zo'n scharminkeltje als dit moet ik dat er maar over hebben. :)
Aha, vanwege de korsten. Ach gossie, arm ding :'(

Ja, het is ook een takke-werk :-X. Kun je het anders afwisselen met gekookte groenten, de groentenmix?
En ik zal golden paste voor haar maken. Alle ingrediënten heb ik in huis.
Hoe maak ik dat eigenlijk precies?
En hoeveel moet ik geven?
Ik maak zelf geen Golden Paste. Ik maak het elke dag vers. Ik neem 1 theelepel kurkuma (ik heb de bio van Pit en Pit). Daar doe ik wat verse gemalen zwarte peper bij. Dan maak ik er een papje van met een beetje extra vergine olijfolie. Dat gooi ik over het voer. En dan geef ik daar een schepje biologische extra vergine geurende kokosolie bij.

Hoe je Golden Paste moet maken staat in het topic in de bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 564.0.html
Verder ga ik straks met haar naar de DA, ze heeft geweldige pusoogjes en bij de natuurwinkel zal ik op zoek gaan naar Mariadistel, dat klinkt goed!
Niet ondenkbaar dat daar ook een stukje ontgiften bij zit....

Ja, ik denk ook dat dit haar kan helpen (mariadistel).
Gebruikersavatar
Door Daantje
#3137353
Wat een geluk voor Coco dat ze bij jou terecht is gekomen na zo'n hel !

Helaas heb ik zelf ook ervaring met zwaar verwaarloosde honden.
Een volwassen Sint Bernard reu die normaal rond de 75 a 80 kilo moet wegen woog toen hij werd weggehaald en bij mij kwam nog maar 24 kilo  :'( :-X
Het is een godswonder dat ie het overleefd heeft.
Deze hond heeft er ruim een half jaar over gedaan voor hij weer een beetje op gewicht was.
Uiteindelijk is hij dit voorjaar overleden aan ouderdom op ruim 11 jarige leeftijd.

Heel belangrijk is dat je voorzichtig en  langzaam haar gewicht laat toenemen.
De organen hebben zo'n klap gehad ,dat moet langzaamaan herstellen.Als ze te snel in gewicht toeneemt in te korte tijd is dat niet goed.

Ook heel veel rust geven ,en stress vermijden.
Voernijd of schrokken kan ook een probleem zijn/worden  ,begrijpelijk omdat ze zo'n honger gehad heeft.Gelijk meetrainen.

Ik maalde in het begin van het herstel al hun vlees.Gaf minimaal 4 tot 6 keer per dag een beetje eten,net als een pupje zeg maar.
Veel rood vlees,zachte botten ,wild en een goede visolie.

De kaalheid zou ook kunnen komen door een zware Demodex.
Bij de behandeling daarvan zou je hulp kunnen vragen aan een goede holistisch DA.

Ik duim mee dat Coco er weer helemaal bovenop komt!
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#3137376
Wat fijn dat Coco zo'n goed thuis heeft gekregen zeg! Ik zag het verhaal al langskomen op de Facebook pagina van het asiel. Die arme dieren.

Qua voeding en visolie heb je de gouden tips al gekregen denk ik. Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's en ik hoop dat ze snel helemaal lekker in haar vel zit, maar daar zal nog wel wat tijd overheen gaan.
Door Irish
#3137406
Gut herkenbaar.. :(
Ik heb Ivan ruim 5 jaar geleden over genomen van de toenmalige kliniek waar ik werkte omdat zijn vorige eigenaren hem een spuitje wouden geven omdatie de kinderen zou hebben gebeten... Broodmager, een kapotte neus en onder de spoelwormen kwammie binnen als een hoopje ellende. Ook ik heb veel dreigementen van mensen gehad die vonden dat ze de politie op me moesten afsturen en die hond te eten moest geven..... Met Ivan is het qua aankomen uiteindelijk helemaal goed gekomen, maar heeft hij wel dusdanige blijvende schade opgebouwd van de -mogelijk- jarenlange verwaarlozing dat zijn maag en darmen heel erg gevoelig zijn. De eerste drie jaar bij mij heb ik hem BARF gegeven, maar hij bleef ondanks experimenteren met menu's, elimineren, probiotica, door de reguliere molen gehaald wbt bloedonderzoeken etc, holistisch dierenarts bezoeken, kuur l-glutamine en weet ik wat nog steeds vaak diarree hebben. Hij had zo'n 2-4x per week diarree. Soms ging het een hele tijd goed, veranderde er niks en was het opeens weer gele flats. Op geven moment ben ik zelf voor hem gaan koken, en ook zijn vlees koken. Dat ging even goed, maar met een paar weken kwam al weer verslechtering. Toen heb ik zelfs een paar weken hypoallergene RC troep gegeven, zelfde verhaal. Het lijkt alsof elke voerwisseling goed gaat voor een paar weken. Nu krijgt hij alweer ruim 1,5 jaar Renske, de kalkoen/eend smaak met bosbessen er bij en het gaat zo veel beter. Niet alleen minder diarree, maar ook minder hoesten, minder misselijk en daardoor bijna tot niet meer het eten van rare dingen etc. Echt je schoenveters waren niet veilig. Ik ben regelmatig door hem wakker gehoest en heb zelfs een keer omdat hij uit puur ellendig voelen op mijn speurlijn zat te knagen die uit zijn bek moeten trekken....  :'( Goed, geen idee wat je aan dit verhaal hebt  :-[ Hier werkte iig meerdere keren per dag kleine porties geven het beste. Nou was Ivan al een jaartje of 8 (bij benadering) toen ik hem kreeg en ik denk dat het mede daarom nooit helemaal goed is gekomen wbt maag/darm. Ik wens jou en Coco alle geluk samen  :-* :-* :-*
Laatst gewijzigd door Irish op vr 24 jul 2015, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door