Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wendi
#3131284
Kwam net ergens op facebook tegen dat walnoten giftig zouden zijn voor honden.
Zou wel jammer zijn want ze eten ze hier graag. Uit het snuffelkleed  :)
Eén hond jat ze van de schaal en kraakt ze dan zelf.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3131298
Walnoten zelf zijn niet giftig...
Er kan echter een schimmel in de noot aanwezig zijn die wel giftig is. Je ziet dat niet aan de buitenkant. :-\
Door Suzanne
#3131963
Wendi schreef: Dank je wel.
Ik kan de gekochte al gekraakte walnoten dus rustig voeren.
Fijn want ze vinden ze heerlijk!
Nou.. als de noten dus een (niet zichtbare) schimmel bevatten is dat dus toch een risico. De schimmel zit dus in hetgeen je eet zeg maar, als ik het tenminste goed lees... en als het niet te zien is.. weet je dus niet of het erin zit?

Suzanne
Door Lizzy
#3131965
Je ziet dat niet aan de buitenkant, maar wel aan de binnenkant. De schimmel maakt de noot zwart. Dus dat herken je wel hoor. Gezonde walnoten kun je dus gerust voeren. Walnoten waar schimmel op zit, moet je weggooien. Die zijn namelijk voor jezelf net zo giftig als voor je hond. Waar het hier om gaat Suzanne, is dat sommige mensen de nog hele walnoot (met schil) aan de hond geven en de hond zelf de noot laten kraken. De hond zal een beschimmelde noot waarschijnlijk opeten.
Door Suzanne
#3132234
Lizzy schreef: Je ziet dat niet aan de buitenkant, maar wel aan de binnenkant. De schimmel maakt de noot zwart. Dus dat herken je wel hoor. Gezonde walnoten kun je dus gerust voeren. Walnoten waar schimmel op zit, moet je weggooien. Die zijn namelijk voor jezelf net zo giftig als voor je hond. Waar het hier om gaat Suzanne, is dat sommige mensen de nog hele walnoot (met schil) aan de hond geven en de hond zelf de noot laten kraken. De hond zal een beschimmelde noot waarschijnlijk opeten.
Ah, okay, ik begreep "binnenin" niet helemaal ;-)
Ik dacht dat bedoeld werd dat de schimmel helemaal in het eetbare deel zit, dus niet zichtbaar.
Ik kom dan weer niet op het idee om een ongepelde noot aan een hond te geven ;-)

Suzanne
Door Wendi
#3132453
Dan moet ik ze toch maar hoger weg gaan zetten als ik ongekraakte op een schaal heb liggen.
Komt die schimmel ook voor bij gewoon gekochte noten uit de supermarkt? Of zijn die gecontroleerd?
Door Lizzy
#3132519
Wendi schreef: Dan moet ik ze toch maar hoger weg gaan zetten als ik ongekraakte op een schaal heb liggen.
Komt die schimmel ook voor bij gewoon gekochte noten uit de supermarkt? Of zijn die gecontroleerd?
Nee, die kan ook op gekochte noten uit de super voor komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door