Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ywa100
#3129372
Ik vroeg mij af of honden zout nodig hebben met dit extreem warme weer?
mijn paard heeft een zoutblok en kan naar behoefte zout nemen.
In brokken zit natuurlijk ook zout (en de rest :( ), maar hoe zit het met barfhonden?
Gebruikersavatar
Door Irta
#3129382
In bloed etc zit ook zout ;) Heb je wel eens een druppel bloed van jezelf geproefd, bij een sneetje oid? Smaakt licht zoutig. Wat je evt zou kunnen doen, als je je zorgen maakt, is een lepeltje sole aan het drinkwater toevoegen. Google maar eens ;) Maar nodig is het imo zeker niet.
#3129669
De enige reden dat wij (en paarden) extra zout nodig hebben, is vanwege het zweten. Bij zweten raak je naast vocht een boel zout kwijt. Dat vul je dan aan.

Honden zweten niet een raken dus geen zout kwijt. Is dus niet nodig om bij te geven.
#3129712
In de volksmond bedoelen we met zout, keukenzout (Natriumchloride). Dit is een stof die wij als mensen veel te veel binnenkrijgen en voor honden (nieren) schadelijk is. In de voedingsleer bedoelen ze met "zouten" veel breder, namelijk allerlei mineraalverbindingen. Die gewoon in voedsel zitten. Denk aan b.v. ijzerverbindingen.

De gewoonte om met warm weer minder te eten is dus in feite je lichaam van minder mineralen/ zouten voorzien. Naast voldoende drinken moet je dus met warm weer ook blijven eten.

Geef je hond dus geen extra keukenzout.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door