Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3129690
Mijn mechelse herder teefje weegt 28 kg en krijgt 700 gram per dag. Ze is wel een hele actieve hond en geen grammetje te dik.
Hieronder mijn menu:
Maandag: 350 gr vleesbot + 350 gr orgaanmix
Dinsdag: 350 gr vleesbot + 350 gr spiervlees
Woensdag: 350 gr vleesbot + 350 gr orgaanmix
Donderdag: 350 gr vleesbot + 350 gr spiervlees
Vrijdag: 350 gr vleesbot + 350 gr orgaanmix
Zaterdag: 350 gr vleesbot + 350 gr spiervlees
Zondag: zalmkop

Ik voer minimaal  5 diersoorten per week, ze krijgt 2x per week een eitje en 4 a 5 x gekookte groente die over is van onze maaltijden.

Spiervlees: paard, geit, lam, rund, kalkoen.
Vleesbot: kipkarkas, eendennek/karkas, parelhoenkk, jonge geitenribben, konijnkk.
Orgaanmix: 50% pens, 20% hart, 15% lever, 15% nier. De orgaanmix maak ik zelf en de diersoorten zijn waar ik op dat moment aan kan komen.

Ik kom dan op 50% vleesbot, 25 % spiervlees, 25% orgaanmix. De groente en de vis tel ik niet mee.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3129691
Tangere schreef: Dank voor je reactie, het is mij stilaan duidelijk dat een 600 gram Barf voor haar een goede hoeveelheid zou zijn, en ja KVV bevat waarschijnlijk te veel vet.
Maar zoals aangegeven door Lizzy, toch even verder doen met een 'aangepaste' KVV zodat ik kan inlezen.
Waarom zijn runderbotten niet goed?
Als ik het goed heb ben je de eigenaar van een GR van 5 jaar die 30 kg weegt, nu dat is vergelijkbaar met mijn Belle.
Heb dan wel interesse in je menu.
En nu, weer zoals Lizzy aangaf, naar de dierenarts oor bespreking manke Li voorpoot, gewicht en futloosheid.
Die zijn te hard. De stelregel is dat we alleen bot voeren wat je met een snoeischaar doormidden kan knippen. Anders is het te hard en dat betekend dat het A tandenslopers zijn en B veel te veel calcium bevat (verstoppingsgevaar) en C kan splinteren.

Geschikte botten voor beginners zijn:

Alles van kip, konijn, kwartel, parelhoen, eend.

Als de hond wat dit goed kauwt en verteerd kan ook:

Haas en zachte ribben van lam, geit en ree. Meestal geld dat het van jonge dieren afkomstig moet zijn, hoe ouder het dier, hoe harder de ribben. Nooit 1 losse rib voeren, altijd meerdere aan elkaar geven.

Jonge gansjes kunnen ook, oudere zijn al snel te hard. Zo af en toe worden er zaken als reenekken ed aangeboden. Dat is mazzel hebben of het zacht genoeg is. Net als kalkoennekken, sommige zijn prima geschikt, sommige zijn kneiterhard. Ik voer dat niet, ik hou het op kip, parelhoen, kwartel, eend en haas. Soms als het lukt voor de variatie eens patrijs en fazant.

Qua spier kun je wel van praktisch alle dieren voeren. Rund, paard, lam, geit, kalkoen, zwaan, hert, ree enz. Hierbij is kwaliteit belangrijk. Er is een opkomst van MDM in de handel. Dit is het laatste restvlees dat onder hoge druk van de karkassen wordt afgespoten. Ik voer dit niet, de kwaliteit is belabberd.

Bij orgaan letten we op vervuiling. Nieren en lever zijn om afvalstoffen af te voeren, dus die voeren we liever niet van oudere bioindustrie koeien of plofkippen bijvoorbeeld in verband met de vele antibiotica die deze dieren krijgen. Biologisch is prima, lams en geiten orgaan kan goed of van wild. Ik voer zelf ook met regelmaat konijnen, eenden en kalkoen orgaan. In de hoop dat die ook nog wel meevallen.

Voor je beeldvorming, mijn niet zo heel actieve mechel van 31 kilo krijgt 900-1000 gram per dag. Maar pin je niet vast op wat andere mensen voeren, het verschilt simpelweg heel erg per hond. Kies als je gaat barfen een begin hoeveelheid en ga kijken hoe het gaat. Portioneer niet te ver vooruit, dan kun je makkelijker aanpassen als blijkt dat je meer of minder moet gaan voeren.
#3129698
Tangere schreef: Omdat ineens overschakelen naar BARF mij te veel hoofdbrekens bezorgd, ga ik (zoals u aangaf)  eerst verder doen met KVV.
Momenteel geef ik 5 x 200 gram grof enkelvoudig rundvlees, 1 x 200 gram kip en 1 x 200 gram pens per week.
Deze hoeveelheden zou ik verhogen naar 330 gram per dag (Belle weegt 4 kg te zwaar)

Bij mijn KVV leverancier Degomeat te Aalst bieden ze ook onderstaande aan:
- enkelvoudig paard
- samengesteld (+ groenten) kalkoen, konijn, kalkoen/vis, en eend.
Zou het een goed idee zijn om ieder dag (7 dagen) een ander diersoort te nemen aan 330 gram?

Tevens bieden ze koeiekaak, kiplever, kipnek, kipkarkas, penslap, runderpens en runderstrot aan.
Zou een combinatie van deze BARF producten aangewezen kunnen zijn met bovenstaande?
Ik kan die varianten die jij hier beschrijft niet vinden op de site van degomeat uit Aalst? Wel op de site van Dogmeat, wat hiervoor Degomeat uit Nederland was. Zou je de ingredienten eens op kunnen schrijven? Het klinkt namelijk alsof de rundvariant alleen rundvlees is. Als dat zou is, dan krijgt jouw hond maar 1 keer per week bot binnen?

(Bij Dogmeat hebben ze namelijk enkelvoudig grof gemalen rundvlees, maar dat is alleen spiervlees en orgaan, geen bot. Ook de paardenvariant is alleen spiervlees en orgaan, geen bot. De pens is alleen pens, weer geen bot)
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3129707
Klopt, die worden niet vermeld op de site, wel bezorg ik u in onderstaande een overzicht met prijs.

Enkelvoudig vlees      Viande simple

                          Aankoop excl. Btw        Ean 13 barcode      Verkoopprijs inclusief 21% Btw

Kip 1kg 1,65 Poulet 1kg
Kip 500g 0,95 Poulet 500g
kip 200g 0,45 Poulet 200g

Kip+rund 1kg 2,2 Poulet+boeuf 1kg
Kip+rund 500g 1,2 Poulet+boeuf 500g

Rood mager 1kg 2 Rouge maigre 1kg
Rood mager 500g 1,1 Rouge maigre 500g
Rood mager 200g 0,5 Rouge maigre 200g

Rund grof 1kg 2,7 Boeuf 1kg
Rund grof 500g 1,45 Boeuf 500g
Rund grof 200g 0,62 Boeuf 200g

Pens 1kg 2 Pance 1kg
Pens 500g 1,1 Pance 500g
Pens 200g 0,5 Pance 200g

Rund+pens 1kg 2,5 Boeuf+pance 1kg

Vleesmix 1kg 2,5 Mix de viande 1kg

Paard 1kg 3,95 Cheval 1kg
Koeiekaak 1kg 3,1 Joue de boeuf 1kg
Kippenmaagjes 1kg 2,6 Estomac de Poulet 1kg
Kippenhartjes 1kg 2,6 Coeur de poulet 1kg
Kippenlevertjes 1kg 2,6 Foi de poulet 1kg
Kippenbillen 1kg 2,6 Cuisses de poulet 1kg
Kippennekken 1kg 2 Cous de poulet 1kg
Kippenkarkas 1kg 2 Carcasses de poulet 1kg
Rundshart 1kg 3,65 Coeur de boeuf 1kg
Runderstoofvlees 1kg 3,65 Carbonades de boeuf 1kg
Runderstrotten/kg 2,95 gorges de boeuf 1kg
Penslappen 1kg 2,35 Morceau de pance 1kg



Compleet met groenten/Complète légumes

Kip compleet 1kg 2,7 Poulet complet 1kg
Kip compleet 500g 1,45 Poulet complet 500g
Kip compleet 200g 0,62 Poulet complet 200g

Pens compleet 1kg 2,7 Pance complet 1kg
Pens compleet 500g 1,45 Pance complet 500g
Pens compleet 200g 0,62 Pance complet 200g

Vleesmix compleet 1kg 2,7 Mix de viande complet 1kg
Vleesmix compleet 500g 1,45 Mix de viande complet 500g
Vleesmix compleet 200g 0,62 Mix de viande complet 200g

Sportmix compleet 1kg 2,7 Sportmix complet 1kg
Sportmix compleet 500g 1,45 Sportmix complet 500g
Sportmix compleet 200g 0,62 Sportmix complet 200g

Degomeat compleet 1kg 2,7 Degomeat complet 1kg
Degomeat compleet 500g 1,45 Degomeat complet 500g
Degomeat compleet 200g 0,62 Degomeat complet 200g

Kalkoen compleet 1kg 2,7 Dinde complet 1kg
Kalkoen compleet 500g 1,45 Dinde complet 500g
Kalkoen compleet 200g 0,62 Dinde complet 200g

Konijn compleet 1kg 2,7 Lapin complet 1kg
Konijn compleet 500g 1,45 Lapin complet 500g
Konijn compleet 200g 0,62 Lapin complet 200g

Kalkoen vismix 1kg 2,7 Dinde Poisson 1kg
Kalkoen vismix 500 g 1,45 Dinde poisson 500g
Kalkoen vismix 200g 0,62 Dinde poisson 200g

Puppy mix compleet 1kg 2,7 Puppy mix complet 1kg
Puppy mix compleet 500g 1,45 Puppy mix complet 500g
Puppy mix compleet 200g 0,62 Puppy mix complet 200g

Eend compleet 1kg 2,7 Canard complet 1kg
Eend compleet 500g 1,45 Canard complet 500g
Eend compleet 200g                      0,62 Canard complet 200g
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3129710
En welke voer je dan, en wat zijn daar de ingrediënten en verhoudingen van? Ook als je begint met KVV, wat ook prima is als ze dan maar weer de goede verhoudingen binnenkrijgt, zul je wel moeten zorgen dat het compleet is. Dus niet vijf dagen lang geen bot geven en dan een dag lang veel bot ofzo. Je hoeft niet per se iedere dag compleet te voeren maar te weinig bot met orgaan is kans op dunne ontlasting terwijl een dag lang alleen bot bijvoorbeeld wel eens voor obstipatie kan zorgen. En random Barf gaan toevoegen zonder te weten wat je verder voert, is ook niet aan te raden.
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3129810
Zoals in de voorstelling aangegeven gaf ik 5 dagen per week enkelvoudig Rundvlees, 1 dag Kip en 1 dag Pens.
Per dag: 200 gram vlees + 115 gram geweekte groenten/rijstmix.
Dat heeft ze 6 jaar gekregen en ze deed het prima, 29 glanzende vacht-3 uur wandelen per dag-2 jachttrainingen per week.
Sinds kort weegt ze 34 kg, dus aanpassen (veranderen) is de boodschap.
Omdat volledig te gaan BARFEN, heb ik nog te weinig kennis, vandaar KVV.
Momenteel laat ik de groenten/vlokken/rijst mix achterwegen.
Vandaar mijn zoektocht naar een uitgebalanceerde KVV.
Juist bij DA geweest omwille van het manke poot (dat een steentje in het voetkussen was) en de voeding besproken.
Ook hij is voorstander van vers vlees, en adviseert tevens de mix van vlokken weg te laten en vers vlees te geven.
Ik overweeg om zo gevarieerd mogelijk te voeden;
- enkelvoudig grof rund, kip, pens en paard en voeg hier een portie van 40 gram aan toe
- samengesteld (deze bevatten groenten) kalkoen, konijn, kalkoen/vis, en eend.
7 dagen een ander diersoort aan 330 gram (Belle moet eerst vermageren) uitgebreid met wekelijks kippennek, runderstrot en kippenkarkas.
Kan iemand zich hierin vinden?
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3129829
Dank voor je opvolging, in onderstaande bezorg ik de samenstelling.

KIP
42 % spiervlees
20 % bot
10 % orgaan
15 % mager rund
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie

Pens
77 % runderpens
10 % gepureerde groenten
10 % kip
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie

RUND (sportmix)
64 % runderspiervlees
13 % runderbot
10 % runderorgaan
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie

Kalkoen
57 % kalkoenspiervlees
20 % kalkoenbot
10 % kalkoenorgaan
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie

KONIJN
57 % konijnspiervlees
20 % konijnbot
10 % konijnorgaan
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie


KALKOEN/VIS
40 % kalkoenspiervlees
20 % kalkoenbot
40 % hele haringen en makrelen

EEND
57 % eendenspiervlees
20 % eendenbot
10 % eendenorgaan
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie
#3129837
Maar die rund is toch een andere dan die jij voert? En dit zijn dan de enkelvoudige of samengestelde versies? In een vorig bericht schreef je dat bij de samengestelde groente zit en niet bij de enkelvoudige?
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3129843
Ja, helemaal juist.
Gedurende al die tijd gaf ik enkelvoudig Grof Rund, enkelvoudig Kip en enkelvoudig Pens.
Om die reden voegde ik de groenten/vlokken/rijst mix toe.
Omdat menigeen adviseert de mix weg te laten wens ik een uitgebalanceerde KVV en dacht ik aan de compleet species. (7 in totaal = 7 dagen)
Dank voor inspanning.
Door Suzanne
#3132238
Mijn beste tip: kies voor nu een complete kvv en ga je eerst GOED op dit forum inlezen hoe de verhoudingen horen te zijn. Daar moet je voor je eigen hond wat mee spelen, dat kan best een procentje meer of minder zijn.

Tot nu zie ik alleen maar rare kvv's voorbij komen voor mijn gevoel, qua samenstellnig en verhouding bot/spiervlees/orgaan/overig.

Goed inlezen en niet "als een kip zonder kop" beginnen is stap 1 ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3132492
Rare samenstellingen?
Het zijn degene die door de producent werden meegedeeld en degene die volgens zijn kwaliteitshandboek worden opgevolgd.
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat, bij aankoop van klaargemaakte KVV, ook nog aan de samenstelling wordt getwijfeld of dat je deze nog zelf moet gaan samenstellen.
Uitspraken als 'een kip zonder kop' of 'ga terug naar de weg als je door het bos de bomen niet meer ziet' zijn weinig relevant.
Wanneer je u richt tot een dergelijk forum betekent het immers dat je met je hond begaan bent, tevens meende ik dat het de bedoeling van dergelijk forum 'zou kunnen zijn' dat men u op weghelpt.
Door Lizzy
#3132518
Tangere schreef: Dank voor je opvolging, in onderstaande bezorg ik de samenstelling.

KIP
42 % spiervlees
20 % bot
10 % orgaan
15 % mager rund
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie

Pens
77 % runderpens
10 % gepureerde groenten
10 % kip
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie

RUND (sportmix)
64 % runderspiervlees
13 % runderbot
10 % runderorgaan
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie

Kalkoen
57 % kalkoenspiervlees
20 % kalkoenbot
10 % kalkoenorgaan
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie

KONIJN
57 % konijnspiervlees
20 % konijnbot
10 % konijnorgaan
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie


KALKOEN/VIS
40 % kalkoenspiervlees
20 % kalkoenbot
40 % hele haringen en makrelen

EEND
57 % eendenspiervlees
20 % eendenbot
10 % eendenorgaan
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie
Ik begrijp het niet helemaal, is het de bedoeling dat je dit zelf samen gaat stellen? En ga je het dan malen? Of laat je dit iemand doen?

Want als je dit zelf gaat voeren en niet gaat malen, dan wil ik je heel graag waarschuwen voor runderbot. Dat is ongemalen niet geschikt omdat het te hard is.

Qua diersoorten ziet het er prima uit. Qua percentages ook. Dus je gaat echt lekker de goede kant op!

Bij de pensmix staat 10% kip. Is dat 10% kippenbot?
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3132555
De 7 verschillende diersoorten, met de opgegeven samenstelling, worden kant en klaar (ingevroren) aangeboden per 1000 gram.
Hiervan zou ik 1,5 % (450 gram) geven tot ze terug op gewicht staat, daarna 2% (600 gram)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door