Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door yara2013
#3126329
Ik kreeg als reactie dat het zeer recente kennis betreft en dat het nog verder uitgewerkt wordt. O.a. door van geijtenbeek zelf.
Maar helaas dus geen openbaar onderzoek of info online waar ik naar verwezen wordt.

Ik heb wel ook specifiek de vertraagde immuunreactie benoemd in mijn vraag om uit te sluiten dat ik het niet gewoon verkeerd begrepen had .
Door Fido
#3126410
yara2013 schreef: Ik kreeg als reactie dat het zeer recente kennis betreft en dat het nog verder uitgewerkt wordt. O.a. door van geijtenbeek zelf.
Maar helaas dus geen openbaar onderzoek of info online waar ik naar verwezen wordt.

Ik heb wel ook specifiek de vertraagde immuunreactie benoemd in mijn vraag om uit te sluiten dat ik het niet gewoon verkeerd begrepen hadAfbeelding .
Ik heb geantwoord en niet Erwin op de vragen
L.s.,

Afgelopen zaterdag zijn wij bij jullie geweest met onze hond yara. Wij hebben oa haar voeding besproken.
Erwin gaf aan geen toegevoegde waarde te zien in pens voeren en dat er zelfs in Veel gevallen een vertraagde imuunreactie optreedt (als ik het goed begrepen heb?).
Ik vind dit een interessant gegeven en wil hier graag meer over weten, maar kan er online niets over vinden.

Is deze visie (mn de imuunreactie) gebaseerd op openbaar onderzoek? Zo ja, kan ik dat ergens terug lezen?
Alvast bedankt voor de reactie.

Gr.


Met mijn korte antwoord

Beste Marijke,

Er zijn nog geen openbaare gegevens over bekend. Dit is zeer recente kennis die nog verder uitgewerkt gaat worden. Onder andere door dierenarts van Gijtenbeek.

Met vriendelijke groet,

Edith Kuiper


Ik beantwoord vele vragen gesteld via mail. Deze antwoorden zijn kort en dat wordt ook aangegeven. En om op je laatste zin even terug te komen via dit openbare forum. Ja je hebt het verkeerd begrepen. Het gaat niet om een vertraagd immuunsysteem maar om het taggen van het immuunsysteem wat naar alle waarschijnlijkheid, onderzoeken zijn nog bezig, overgedragen wordt van ouders op kinderen en niet meer terug te zetten is.
Tot nu toe komt pens naar voren als een voedingsstof die reacties geeft. Dat was voor ons ook even een schok maar we steken niet ons kop in het zand.
Voor de rest is het nog te vroeg om conclusies te stellen maar het is wel iets wat onze aandacht heeft en krijgt. Voortschrijdend inzicht heet dat  ;)
Door Fido
#3126414
Lizzy schreef: Ik ken gewoon geen andere dierenarts wereldwijd die met regelmaat uitspraken doet waarvan ik denk " :o :o ??? ??? ", en deze past perfect in dat rijtje :)
We zijn benieuwd.
Grappig dat je ervan uitgaat dat Erwin een uitspraak heeft gedaan wat door iemand hier op het forum wordt geschreven zonder te controleren of Erwin dit werkelijk zo gezegd heeft  ;)

Wanneer heb jij Erwin voor het laatst persoonlijk gesproken? Hummmm nog niet zo lang geleden geloof ik en ik geloof ook dat hij tijd heeft uitgetrokken om kennis met je te delen en gaf jouw de complimenten dat hij het knap en moedig vond wat je ging doen.
Je reacties in dit topic geven nu wel een heel ander beeld. Mag ik even verward zijn ???
Door Fido
#3126417
Lizzy schreef: (en dat groenten niet opgenomen wordt is onzin. We hebben genoeg ervaring om te weten dat het een groot verschil maakt in vacht, of je een hond wel of geen groenten voert).
Zeggen we ook niet. Geven zelfs het advies om verse kruiden te geven ivm ontstekingsremmende stoffen die erin zitten.
Groenten zullen nooit op een manier verteerd worden bij carnivoren als bij herbivoren maar dat er niets wordt opgenomen....
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3126419
Fido schreef: Ik heb geantwoord en niet Erwin op de vragen
L.s.,

Afgelopen zaterdag zijn wij bij jullie geweest met onze hond yara. Wij hebben oa haar voeding besproken.
Erwin gaf aan geen toegevoegde waarde te zien in pens voeren en dat er zelfs in Veel gevallen een vertraagde imuunreactie optreedt (als ik het goed begrepen heb?).
Ik vind dit een interessant gegeven en wil hier graag meer over weten, maar kan er online niets over vinden.

Is deze visie (mn de imuunreactie) gebaseerd op openbaar onderzoek? Zo ja, kan ik dat ergens terug lezen?
Alvast bedankt voor de reactie.

Gr.


Met mijn korte antwoord

Beste Marijke,

Er zijn nog geen openbaare gegevens over bekend. Dit is zeer recente kennis die nog verder uitgewerkt gaat worden. Onder andere door dierenarts van Gijtenbeek.

Met vriendelijke groet,

Edith Kuiper


Ik beantwoord vele vragen gesteld via mail. Deze antwoorden zijn kort en dat wordt ook aangegeven. En om op je laatste zin even terug te komen via dit openbare forum. Ja je hebt het verkeerd begrepen. Het gaat niet om een vertraagd immuunsysteem maar om het taggen van het immuunsysteem wat naar alle waarschijnlijkheid, onderzoeken zijn nog bezig, overgedragen wordt van ouders op kinderen en niet meer terug te zetten is.
Tot nu toe komt pens naar voren als een voedingsstof die reacties geeft. Dat was voor ons ook even een schok maar we steken niet ons kop in het zand.
Voor de rest is het nog te vroeg om conclusies te stellen maar het is wel iets wat onze aandacht heeft en krijgt. Voortschrijdend inzicht heet dat  ;)
Top dat je hier nog een uitgebreidere reactie geeft dan.

Alleen komt het bij mij enigszins over alsof je het als een aanval ziet terwijl ik gewoon meer info wil verzamelen.

Dus dat was de reden voor een openbaar forum. En omdat hier wel geadviseerd wordt om pens te voeren.
Dus dat nog even ter verduidelijking Afbeelding.

Voor mij is het allemaal nieuw  (deze manier van met voeding bezig zijn).
Dus ik ben benieuwd naar de verdere onderzoeksresultaten.
Door Fido
#3126420
Lizzy schreef: Ik wilde eigenlijk vanmorgen al schrijven "laat me raden, erwin van gijtenbeek". Misschien kan erwin zelf even uitleg geven op het forum, waarom hij dit vindt.

Nog niet zo lang geleden zat er groenten in hun eigen prak. Vanwege de prebiotische werking. Maar groenten in KVV prakken is heel lastig, dat wel.
Dat nog niet zo lang geleden was 2008-2009. Ja de tijd vliegt  8)
De reden dat de groenten uit de prak ging was een centen kwestie. Namelijk van laag of hoog btw. Maar gezien de recente ontwikkelingen wat btw tarief betreft zal dat straks geen donder meer uitmaken.
Even mijn glazen bol pakken: misschien komt de groente wel weer terug in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Fido op vr 19 jun 2015, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
#3126423
yara2013 schreef:
Top dat je hier nog een uitgebreidere reactie geeft dan.

Alleen komt het bij mij enigszins over alsof je het als een aanval ziet terwijl ik gewoon meer info wil verzamelen.

Dus dat was de reden voor een openbaar forum. En omdat hier wel geadviseerd wordt om pens te voeren.
Dus dat nog even ter verduidelijking Afbeelding.

Voor mij is het allemaal nieuw  (deze manier van met voeding bezig zijn).
Dus ik ben benieuwd naar de verdere onderzoeksresultaten.
Ik kan me leukere reacties bedenken van een beheerster die nog vrij recent een allervriendelijkst telefoon gesprek heeft gevoerd met mijn man. Waarin hij kennis deelt. En Lizzy kan door hier neer te zetten dat Erwin zelf maar moet reageren van te voren al aan te voelen dat Erwin niet reageert.
Door Lizzy
#3126473
Fido schreef: Grappig dat je ervan uitgaat dat Erwin een uitspraak heeft gedaan wat door iemand hier op het forum wordt geschreven zonder te controleren of Erwin dit werkelijk zo gezegd heeft  ;)

Wanneer heb jij Erwin voor het laatst persoonlijk gesproken? Hummmm nog niet zo lang geleden geloof ik en ik geloof ook dat hij tijd heeft uitgetrokken om kennis met je te delen en gaf jouw de complimenten dat hij het knap en moedig vond wat je ging doen.
Je reacties in dit topic geven nu wel een heel ander beeld. Mag ik even verward zijn ???
Beste Edith,

Er komt iemand op het forum vragen of wij bekend zijn met :
Ik was gister bij een da met yara (pro vers!).
Hij gaf aan dat pens weinig tot geen nuttige voedingsstoffen bevat voor een hond.
En dat er zelfs een vertraagde immuunreactie optreed door pens.


Ook zei hij dat groenten niet opgenomen worden (ook niet als deze gekookt of gepureerd zijn).
Nu wist ik wel al dat de meningen over groenten verdeeld zijn, maar over de pens eerlijk gezegd niet.

Ik kan op internet wel het eea vinden over de voedingswaarde van pens, maar niet over de immuunreactie.

Hoe denken jullie hierover en voeren jullie pens?
Wat moet iemand nou met zo'n vaag verhaal over pens? En wat moeten wij nou met zo'n topic? Zonder enige uitleg over het waarom dan? En ja, dat gebeurd wel vaker, dat Erwin uitspraken doet die ik mij verbazen (neem bijv. deze: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 919.0.html). En als wij dan om uitleg vragen, krijgen we te horen krijgen (van jou) dat we moeten wachten op de uitwerking van het onderzoek (zie bloedonderzoek), we moeten wachten op een artikel dat hij aan het schrijven is, we moeten wachten op het boek of we moeten maar naar jullie praktijk komen.

En zo ook deze keer weer :
"Beste Marijke,

Er zijn nog geen openbaare gegevens over bekend. Dit is zeer recente kennis die nog verder uitgewerkt gaat worden. Onder andere door dierenarts van Gijtenbeek.

Met vriendelijke groet,

Edith Kuiper"
Tja. En nu? Wat moet topic starter dan met die halve informatie over pens? Want dit is nogal niet wat, wat hij hier zegt: "Hij gaf aan dat pens weinig tot geen nuttige voedingsstoffen bevat voor een hond. En dat er zelfs een vertraagde immuunreactie optreed door pens".

Het ligt misschien aan mij hoor, maar kan Erwin zulke vage uitspraken mogelijk beter niet doen totdat het helemaal uitgewerkt is? En mensen niet hier hoeven komen vragen hoe of wat? Want zeg nou zelf, wat moet iemand hier nou mee, dat dit nog verder uitgewerkt moet worden?

Als jij de waarde daarvan wel ziet: prima hoor. Het is jouw zaak.

Maar ik geef er wel mijn mening over. En of ik nou leuk heb zitten praten met jouw man of niet dat doet toch helemaal niet ter zake? Dus omdat ik een leuk telefoon gesprek heb gehad met jouw man mag ik niks meer zeggen over de manier waarop jullie te werk gaan? Waarbij ik overigens helemaal niet eens kritiek uit, alleen mijn verbazing uitspreek. En verbaast ben ik nog steeds. En hetgeen jij hier allemaal geschreven hebt heeft mijn verbazing niet weggenomen. In tegendeel zelfs.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 20 jun 2015, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3126742
Over het taggen is toch zeker al heel wat bekend. Ook dat het door ouders kan worden doorgegeven, Niks nieuws meer. Dat pens een trigger kan zijn is niet aangetoond maar lijkt me erg logisch.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3126746
MargaS schreef: Over het taggen is toch zeker al heel wat bekend. Ook dat het door ouders kan worden doorgegeven, Niks nieuws meer. Dat pens een trigger kan zijn is niet aangetoond maar lijkt me erg logisch.
Wat is dit in vredesnaam? Ik ken alleen maar taggen op facebook..... :-[
Door Parelridder
#3126786
Pauline schreef: Wat is dit in vredesnaam? Ik ken alleen maar taggen op facebook..... :-[
Ik had ook geen benul, maar vond zojuist dit: http://medisynxvets.com/immuunsysteem/s ... e-klachten Hier schrijven ze het 'taggen van een voedingsstof' betekent dat de generaal van het immuunsysteem een 'vlaggetje van dit is een vijand' erop zet, er wordt dan een antistof gemaakt die deze stof herkent.
Runderpens is één van de voedingsstoffen die ze testen. Tevens schrijven ze iets over het overdragen van ouders op kinderen: "Daarbij bestaat er een zeker risico dat deze antistoffen via DNA, placenta en moedermelk (colostrum) op het nageslacht van uw hond wordt overgedragen en zo een voedingsincompatibiliteit erfelijk wordt en haar of zijn pups dezelfde aandoening (en) en klachten gaat krijgen."

"Bovenstaande voedingsstoffen zijn altijd onder voorbehoud, omdat we de hoogste kwaliteit nastreven, evalueren we continue tegen welke voedingsstoffen relatief vaak en of ernstige immunologische reacties zijn aangetoond zodat we deze voedingsstoffen vervangen voor andere voedingsstoffen. Zo werken we optimaal samen met onze dierenartsen voor het beste voor de gezondheid van uw hond." (http://medisynxvets.com/md-test/voeding ... -we-testen)
Als ik het goed begrijp is volgens dit lab runderpens niet zo zeer een voedingsstof die in z'n algemeenheid gemeden moeten worden, maar is het één van de 40 producten waarop relatief vaak reacties gezien worden.

Wat ik niet begrijp ik dat 'eenmaal getagd, levenslang getagd' gevolgd wordt door de behandeling die dit lab (en de daarmee samenwerkende dierenartsen) daarvoor biedt. (http://medisynxvets.com/immuunsysteem/s ... e-klachten). Maar goed, dat is eigenlijk een zijpaadje, want Yara heeft helemaal geen klachten die daarop duiden, voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3126998
Bedankt voor de linkjes met info.
Het is me nog niet geheel duidelijk, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn beperkte kennis haha.
Dus ik da het nog eens rustig doorlezen.
Door Roosj
#3144179
Begrijp ik het goed dat het in dit topic erover gaat dat er een allergie ontwikkeld kan worden tegen pens? Dat lijkt mij namelijk vrij logisch..

Runderpens komt hier binnen 30 minuten in pure, verdunde spuit vorm via de achterkant naar buiten.
Lampens geeft geen problemen en lijkt zelfs rust te geven aan haar darmen.

Mijn hond heeft voor zowel rund als lam in het algemeen een allergie. Toch gaat lampens wel goed.
Voor geit heeft zij ook een allergie. Geitenpens gaat ook niet goed, al is het minder heftig als runderpens.

Verder word er in de artikelen geschreven over de "lekkende darmen" die een soort kettingreactie veroorzaakt waardoor een allergie ontwikkeld word.
Lekkende darmen krijg je door verkeerde voeding, waaronder granen.

Dit alles geschreven hebbende vraag ik me af waarom je dan pens uit de maaltijd zal halen? Als er een allergie is lijkt mij de rede waarom logisch, maar preventief snap ik niet. Pens is immers juist goed voor de darmen door alle enzymen.
Laatst gewijzigd door Roosj op za 15 aug 2015, 06:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door