Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Daphne-Tyson
#3120621
Hoi allemaal,

Ik heb enige tijd geleden mijn eerste BARF menu geplaatst en ben er inmiddels helemaal uit en ga vanaf 19 juni ermee aan de slag (eerst even voorraad KVV inslinken).
Nu heb ik oorspronkelijk geen groente opgenomen in mijn menu, omdat in de kvv ook geen groentes zitten.
Daarbij dacht ik dat hij onze restgroentes wel op kon eten, maar nu blijkt dat onze pup de groentes links laat liggen.
Als ik de groentes los geen pakt hij het op en laat het gelijk weer vallen en als ik het met zijn eten meng, spuugt hij de groentes op het randje van zijn bak weer uit, met als resultaat een uitgelikte bak met op de rand allemaal groente. Tot nu toe heb ik het volgende geprobeerd:

- komkommer
- sla
- tomaat
- paprika
- andijvie
- courgette
- snijbonen
- sperziebonen
- spinazie
- wortels
- taugé
- aubergine

En als laatste het enige wat gemend met zijn eten erin gaat zijn doperwten.

Hebben jullie goede tips van groentes die er meestal goed ingaan en manieren om het te geven?
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3120625
Het enige wat hier werkt is muffins maken met orgaan, pens en daar gepureerde groentjes overheen en invriezen. .
Laatst lustte meneer trouwens wel asperges, maar dat was eenmalig, afgelopen week lag het weer 'gewoon' op de grond. .
Door Lizzy
#3120626
Mag ik vragen hoe fijn je de groenten gepureerd hebt?

Heb je ze ook geprobeerd gekookt te geven?

De groentenmix die ik maak is ZO fijn dat ze niet eens de kans krijgen om het niet op te eten. Het vermengt zich als het ware met het vlees. Nou likken ze hier ook de bodem uit de bak hoor, maar de groenten moet eigenlijk ZO fijn zijn dat er niks valt te weigeren (als je het goed mengt met vlees en dan een paar uurtjes in laat trekken).

Hier staan foto's van hoe fijn de puree uit de machine komt bij mij : http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -en-fruit/
Gebruikersavatar
Door Daphne-Tyson
#3120631
Bedankt voor de tips!
Ik heb geprobeerd de groentes gekookt te gegeven (als restjes van ons avondeten) of ongekookt gepureerd (o.a. komkommer, sla, tomaat, paprika etc.), maar beide keren liet hij het staan.
Nog fijnen pureren (tot pap zeg maar) zou inderdaad wel een optie zijn. Maakt het uit als het al gekookt is?
Dan kan ik bijvoorbeeld de restjes van ons eten pureren en door zijn eten mengen, i.p.v. het vooraf pureren en invriezen in porties.
Gebruikersavatar
Door Daphne-Tyson
#3120632
Nog even iets anders. Onze hond is allergisch voor kip (kreeg eerste paar dagen kvv kip, omdat dat licht verteerbaar zou zijn, maar had toen steeds vreselijke jeuk en bij overstap naar het volgende diersoort verdween dat, week of drie geleden nog eens stukje kip gegeven en toen de volgende twee dagen weer vreselijke jeuk). Nu gaf ik hem vorige week een ei en daar leek hij ook met extra jeuk op te reageren.

Als je hond allergisch is voor kip, is hij dan ook automatisch allergisch voor ei?
En in mijn nieuwe menu wil ik parelhoen/fazant/kwartel/patrijs karkassen afwisselend geven, alleen aangezien dit ook gevogelte is, vraag ik me wel af of dit goed zal gaan...
Gebruikersavatar
Door Daphne-Tyson
#3120725
Haha, nou meneer was blij met me.
Had een papje gemaakt van allerlei groentes die ik in huis had (sla, spinazie, tomaat, groene paprika, komkommer en nectarines) en door zijn kvv gemengd met om het wat aantrekkelijker te maken kaas erdoor.
Hij heeft nog nooit met zulke lange tanden zo traag gegeten.
Geen verkeerd iets, want hij schrikt anders nogal.
Doordat de kvv die hij nu krijgt in vergelijking met Bart fijn gemalen is, moet hij het ook wel opeten, anders kan hij zijn vlees ook niet opeten.

Heb genoeg voor twee weken, dus hij heeft voorlopig een mooie mix en daarna weer een nieuwe pap maken. Wil hem het liefste wel maar een of twee keer per week de 5

% groente geven van de hele week i.p.v. elke dag wat.
Da vind ik namelijk makkelijker. Groetjes, Daphne
Door hannabelgje
#3120826
Vandaag op de Lizzymethode de groenten gevoerd. Eerst leek het alsof ze het niet ging eten, dus ook het vlees niet. Ik heb Zoë verteld dat Tante Lizzy had gezegd dat groentjes heel goed zijn voor hondjes en ze heeft toch braaf alles opgegeten. Knappe meid!
Door Lizzy
#3120834
hannabelgje schreef: Vandaag op de Lizzymethode de groenten gevoerd. Eerst leek het alsof ze het niet ging eten, dus ook het vlees niet. Ik heb Zoë verteld dat Tante Lizzy had gezegd dat groentjes heel goed zijn voor hondjes en ze heeft toch braaf alles opgegeten. Knappe meid!
Hahahaha, goed zo Zoë, doe maar wat tante Lizzy zegt ;D ;D ;D
Door Lizzy
#3120835
Daphne-Tyson schreef: Nog even iets anders. Onze hond is allergisch voor kip (kreeg eerste paar dagen kvv kip, omdat dat licht verteerbaar zou zijn, maar had toen steeds vreselijke jeuk en bij overstap naar het volgende diersoort verdween dat, week of drie geleden nog eens stukje kip gegeven en toen de volgende twee dagen weer vreselijke jeuk). Nu gaf ik hem vorige week een ei en daar leek hij ook met extra jeuk op te reageren.

Als je hond allergisch is voor kip, is hij dan ook automatisch allergisch voor ei?
En in mijn nieuwe menu wil ik parelhoen/fazant/kwartel/patrijs karkassen afwisselend geven, alleen aangezien dit ook gevogelte is, vraag ik me wel af of dit goed zal gaan...
Niet automatisch gezegd. Maar, ik zie toch wel veel honden die allergisch zijn voor ei als ze dat zijn voor kip. Je hebt er ook die dat dan niet zijn, maar de meeste eigenlijk wel. Er zijn er zelfs bij die ook allergisch zijn voor zelfs de alleen de schil!

Het wil overigens niet zeggen dat je hond allergisch is voor ander gevogelte hoor! Maar wat wel slim is: geef deze diersoorten 1 voor 1 en wacht even een paar dagen voordat je een nieuw soort introduceert. Je kunt dan even kijken hoe de reactie is op dit diersoort. Zet het even in je agenda of maak een notitie! Mocht hij dan niet goed reageren, weet je het gelijk. Als je nu alles direct gaat geven en door mekaar en hij krijgt jeuk, weet je niet waar het van is.
Door Lizzy
#3120836
Daphne-Tyson schreef: Haha, nou meneer was blij met me.
Had een papje gemaakt van allerlei groentes die ik in huis had (sla, spinazie, tomaat, groene paprika, komkommer en nectarines) en door zijn kvv gemengd met om het wat aantrekkelijker te maken kaas erdoor.
Hij heeft nog nooit met zulke lange tanden zo traag gegeten.
Geen verkeerd iets, want hij schrikt anders nogal.
Doordat de kvv die hij nu krijgt in vergelijking met Bart fijn gemalen is, moet hij het ook wel opeten, anders kan hij zijn vlees ook niet opeten.

Heb genoeg voor twee weken, dus hij heeft voorlopig een mooie mix en daarna weer een nieuwe pap maken. Wil hem het liefste wel maar een of twee keer per week de 5

% groente geven van de hele week i.p.v. elke dag wat.
Da vind ik namelijk makkelijker. Groetjes, Daphne
Ik zou eigenlijk geen fruit door je mix doen. Fruit en vlees gaat vaak niet goed samen. Dat gaat in het spijsverteringssysteem gisten.

Nu heb je tomaat en paprika door je mix gedaan. Beide zijn uit de nachtschade familie. Sommige honden zijn daar allergisch voor dus wees daar op bedacht.

Mag ik heel eerlijk zijn? Je hebt nou niet direct een smakelijke mix gekozen om het je hond makkelijk te maken :-[. Als je nou de volgende keer eens neemt: andijvie, witlof, wortel, pompoen (even de kook erover, dan wordt de pompoen lekker zoet), klein stronkje broccoli. Dat is veel makkelijker eetbaar. Natuurlijk moet je niet steeds hiermee een mix maken maar de keer erop zou je kunnen geven: biet, paksoi, courgette, pompoen. De keer daar op alfalfa, appel (appel is de enige fruitsoort die vaak wel goed gaat met vlees, waarom weten we niet), waterkers, venkel, courgette, komkommer. Ofzo. En dan zou ik (in de wen-fase), toch 1 klein frutje over 1 maaltijd, 1 keer per dag dus 7 dagen per week proberen.
Door Roosj
#3122508
Bij de AH XL verkopen ze kwartel eieren. Gewoon in zijn geheel door je groente mixen.
Groente 24h in een bakje pens kun je ook doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door