Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3114064
Gister avond eens uitgerekend wat het zou kosten als ik brok zou voeren. Ik kom met barf op het dubbele per maand. Nu geef ik de honden al 5 jaar naar volle tevredenheid barf en zie ook super veel voordelen dus ga niet veranderen. Maar ik schrok er wel een beetje van.
#3114102
Maakt ook uit welke brok je voert he.
En welk vlees je voert.

Ik kwam in het begin goedkoper uit.  Brok was een dure graanvrije en een iets goedkopere ook goede, wilde Kleintje niet meer eten (kieskeurig geval), en kreeg ze nog steeds tandsteen op dus moest ik toch wat vlees voeren om dat tegen te gaan.  Dat ging dan in zo'n kleine portie's dat het heel duur vlees was... 
Nu koop ik dat in grotere hoeveelheden. 
Bovendien voerde ik toen ook een beetje blik voor het vocht en voor de afwisseling, en dat is een stuk duurder dan vlees. Want alle dagen hetzelfde begon zelfs de katten die dat gewend zijn na een tijd wel tegen te steken. 
Je moet natuurlijk alles in rekening brengen. ;)

En zo kwam ik toen een stuk goedkoper uit. 
Nu moet ik eerlijk bekennen dat er toen nog een stuk meer kip en andere goedkopere diersoorten in mijn menu zaten dan nu.  Nu bijna geen kip meer en veel meer wild. Bovendien is alle vlees wel een stukje duurder geworden in de laatste 3 jaar.  Bij brok gaat dat zo snel niet.

Van puur brok moet je gewoon de helft van het gewicht van op vers voeren. Dat is geen verkeerde schatting.  Als ik nu een menu (voor katten!)  heb van zo'n 3 euro/kg voor vlees (en dat is redelijk hoog  gerekend), kan ik daar dus een brok van 6 euro/kg tegenover stellen. Maar dat is enkel brok, geen blik erbij of extra kosten om te vermijden dat ze elk jaar hun gebit mogen gesaneerd hebben.  Orijen kost (voor katten wederom) tegenwoordig 7-9 euro/kg als je het in het groot aankoopt! Duurder dus. 
Er zijn natuurlijk goedkopere brokken dan dat, maar daar moet je dan veel meer van voeren, ze zijn eenzijdig, bevatten veel koolhydraat enz...  Dus je moet natuurlijk opletten dat je geen appels met peren gaat vergelijken. Je kan niet de goedkoopste brok vergelijken met een hoogkwalitatief menu in vers.  Als je de goedkoopste brok wil vergelijken, dan moet je een vers menu samenstellen zo goedkoop mogelijk, als je wil vergelijken. Vooral kippenbot, veel pens, aardappelen enz... Dat kan je vast ook wel samenstellen aan zo'n 1, max 1, 5 euro/kg.  En zelfs dan nog, zal er veel meer vlees en minder koolhydraat in zitten...  Dus blijft het een ietwat scheve vergelijking.

Dat weet je vast allemaal wel, maar ik merk toch dat er heel wat mensen die vers voeren denken: brok is brok, en dan kan je net zo goed een goedkope geven.  Maar daar ben ik het absoluut niet mee eens en daarbij staat of valt je prijsvergelijking wel. 

Ik krijg het bij de katten toch niet uitgerekend dat het werkelijk zo'n groot verschil is en al zeker niet dat vers zoveel duurder is.  Misschien ligt dat ook aan de manier van vlees inkopen, als je aan 5 euro/kg vlees komt, is het natuurlijk al wat lastiger.  Misschien is het bij honden ook lastiger alhoewel ik dat niet snap want honden eten meer vleesbot en pens en dat zijn toch goedkope onderdelen...
#3114108
Met een lab van 28 kg, en 23 kg voer per maand ben ik zo'n 60 euro kwijt voor het vlees. 8 euro per maand voor groente en fruit. en 6 euro voor zelfgemaakte snacks.

In totaal dus 74 euro per maand.



Voor mijn 5 ratten en 1 cavia (wijfie is oud en wil geen nieuwe meer, daarom is ze alleen) ben ik voor bodembedekking 7 euro kwijt, 13 euro voor voer, 4 euro voor hooi, 2 euro voor eendagskuikens, 12 euro voor groente en fruit.

Dus 6 diertjes van samen nog geen 5 kg ben ik 38 euro kwijt.



Dus voor de hond vindt ik het wel meevallen.  :plas:

En dan verwachten ze ook nog dat ik hun troep opruim  ::)
#3114113
Mijn konijnen kostten de laatste keer dat ik het uitrekende ook een stuk meer dan de katten.  En dan hebben ze nog vrijwel geen bodembedekking nodig want ze hebben een buitenren, wel heel wat hooi natuurlijk, maar dat kost als je't los koopt vrijwel niets.  Voor hun groenten (grootste kost) let ik de laatste tijd wat beter op, want Stijn vond het wel erg duur worden, en meer dan 6 soorten per dag is nu ook niet nodig...  ::)
Bij de katten is de kattenbakvulling laatst wel een stuk duurder geworden (denk bijna dubbele) en ze krijgen iets duurder vlees, dus ik zou het nu nog eens moeten uitrekenen. Misschien kom ik nu op hetzelfde uit voor 3 katten en 4 konijnen...  Maar de dierenartskosten zijn een stuk hoger voor de konijnen...

Mijn gerbils vind ik twee keer niets aan kosten.  Enkel de investering van de behuizing.  Ze eten een handje per dag aan voer en het strooisel hergebruik ik voor in het konijnenhok... Hooi kost ook voor hen natuurlijk vrijwel niets.
#3114137
pearlsofpassion schreef: Mijn konijnen kostten de laatste keer dat ik het uitrekende ook een stuk meer dan de katten.  En dan hebben ze nog vrijwel geen bodembedekking nodig want ze hebben een buitenren, wel heel wat hooi natuurlijk, maar dat kost als je't los koopt vrijwel niets.  Voor hun groenten (grootste kost) let ik de laatste tijd wat beter op, want Stijn vond het wel erg duur worden, en meer dan 6 soorten per dag is nu ook niet nodig...  ::)
Bij de katten is de kattenbakvulling laatst wel een stuk duurder geworden (denk bijna dubbele) en ze krijgen iets duurder vlees, dus ik zou het nu nog eens moeten uitrekenen. Misschien kom ik nu op hetzelfde uit voor 3 katten en 4 konijnen...  Maar de dierenartskosten zijn een stuk hoger voor de konijnen...

Mijn gerbils vind ik twee keer niets aan kosten.  Enkel de investering van de behuizing.  Ze eten een handje per dag aan voer en het strooisel hergebruik ik voor in het konijnenhok... Hooi kost ook voor hen natuurlijk vrijwel niets.


Ik gooi er ook meerdere groentes/fruit in zoals witlof, wortels, komkommer, andijvie, appel, banaan. vinden ze heerlijk, en met de zomer heb ik uit eigen groentetuin, dus stukken goedkoper.  :biggrin2:

ik heb een paar naaktratten, geloof me die eten voor 2  :o wat een vreetzakken! bij de ratten is het 1/3 barf, 1/3 groente en fruit en 1/3 zaadjes en nootjes. Bij de cavia is het 1/3 groente en fruit, 1/3 zaadjes en nootjes en 1/3 hooi.

En dan nog niet de strandwandelingen, water voor het zwembad (allergisch voor buitenwater en hebben dus een eigen zwembad van 3 bij 3 meter wat veel water kost), 2 keer per week naar de hondenschool en de ritjes om te wandelen in de het bos/platteland er niet bijberekend. Dure hobby dus  :whistle:

En ik hoop ooit nog een golden retriever erbij te kopen en een eigen zwembad te hebben waar ze in kunnen dockdiven van 3 bij 7 meter.
Ik zal alvast eens gaan sparen  :biggrin2:
#3114145
Goh ik zal vermoedelijk ook goedkoper kunnen zijn met brok maar ja welke brok voer je dan?
Een waarbij ze zich verloren schijten?
Op de gekende brok zoals jeukanuba - pro plan - royaal konijn moet ik mijn honden 1kg brok per dag voeren of ik kan binnen de week piano spelen op hun ribben :s
Dan betaal ik liever meer aan vlees wat ze met plezier eten en ik tenminste weet dat het kwalitatief goed is.
#3114181
Ik voerde mijn honden in  2007 nog brok , mijn ene hond had brok van de d.a . We deden een maand met een zak
Elke maand waren de brokken duurder , vlak voordat ik stopte met de brokken muk betaalde ik 72 euro
En dan moesten er nog drie eten

Brok word duurder , vlees word duurder
Wij hebben inmiddels wel besloten om er geen honden meer bij te nemen
Gebruikersavatar
Door pluk
#3114204
Ben van kvv overgestapt naar barf. Ik voerde Darf, dus per kilo zo'n €4 a €5. Met barf zit ik daar wel onder, niet heel veel want ik voer nagenoeg alles biologisch of wild.

Van brok zou ik Acana, Orijen of vergelijkbaar voeren en die komt toch op € 5 a €6 per kilo. Dus barf is voor mij t goedkoopst :biggrin2:

Maar ja, er gaat hier maar een ruime kilo per week doorheen dus zoveel scheelt t uiteindelijk niet
Door Chunga
#3114233
Met 2 Newfies zitten wij op circa 40-45 euro per maand aan voer (inkoop excl. vervoer/opslag).

Vervoer is een geringe kostenpost aangezien we bulk inkopen.
Opslag is wel een leuke post met de afschrijving en elektriciteit van 1 vrieskist en 1 vrieskast.

Daarnaast nog de (zelfgedroogde) snacks die De Dames met enige regelmatig wensen te nuttigen  ;)
Door eelke
#3114240
Chunga schreef: Met 2 Newfies zitten wij op circa 40-45 euro per maand aan voer (inkoop excl. vervoer/opslag).

Vervoer is een geringe kostenpost aangezien we bulk inkopen.
Opslag is wel een leuke post met de afschrijving en elektriciteit van 1 vrieskist en 1 vrieskast.

Daarnaast nog de (zelfgedroogde) snacks die De Dames met enige regelmatig wensen te nuttigen  ;)
Das echt weinig :o ik zit hier op 100 - 120 per maand
#3114241
pluk schreef: Ben van kvv overgestapt naar barf. Ik voerde Darf, dus per kilo zo'n €4 a €5. Met barf zit ik daar wel onder, niet heel veel want ik voer nagenoeg alles biologisch of wild.

Van brok zou ik Acana, Orijen of vergelijkbaar voeren en die komt toch op € 5 a €6 per kilo. Dus barf is voor mij t goedkoopst :biggrin2:

Maar ja, er gaat hier maar een ruime kilo per week doorheen dus zoveel scheelt t uiteindelijk niet
ruim één kilo per week, dan lig je niet wakker van het prijsverschil. Bij mij ging er 10 kg per dag doorheen. Op zoek naar de goedkoopste brokken kwam ik toevallig op barfplaats. Ik heb nooit meer naar brokken of een prijs gekeken. Duur of goedkoop, het maakt niet uit. Ik kan alleen maar barf voeren. Ik zet mijzelf toch ook niet op een menu van kant en klare brokken als dat toevallig goedkoper zou zijn? Ik wil goed / gezond / lekker eten en mijn honden ook ( alhoewel ik gezien de problemen die ik nu heb, af en toe niets meer met barf te maken wil hebben)
#3114253
Zit eens na te denken... Appie is een kleine hond, eet per 4 weken bijna 6 kg aan barf plus 1 rol kvv van een kilo...... Om de zoveel maanden (dacht 3) blijft er zodanig veel orgaan over, dat ik dat een x  niet hoef te kopen.....
Appie kreeg eerst Smuldier à €0,70 per pakje, 14 per maand en daar kreeg ie extra groentes bij... Toen de KVV rollen, 7x een kilo à €3,00 tot €3,50 per rol en sinds vorig jaar zomer krijgt hij barf en dat kost ons ongeveer €14,00 per 4 weken. Daar komt nog de groente bij, ongeveer €3,00 ..... En aan snacks €5,- per 4 weken.
Wij zijn nu met barf wel goedkoper uit.....

En we hebben nog 2 stelletjes gerbils..... Daar zijn we niet zoveel aan kwijt, behalve als ze hun antiparasietpipet moeten hebben, dat kost al €10,- (4 pipetjes), maar dat is eens in de 2 maanden. We hadden 3 stelletjes en ik merk nu wel dat 1 stel minder, het ook wel scheelt.
Laatst gewijzigd door CindyMayella op ma 18 mei 2015, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door