Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Papalou
#3103168
pearlsofpassion schreef: Ik weet niet hoe die karkasjes zijn.
Ik heb er ooit gehad die zeker kaler waren dan 50% bevlezing. Minder bevleesd dan een nek. 
Maar misschien heb jij mooiere gehad. 
Karkasjes zijn alleszinds zonder filets en de boutjes zijn eraf, dus zeker een stuk kaler dan een hele kwartel.

Ex-layer wil trouwens zeggen dat het uitgelegde moederdieren zijn.  De kwartels die gekweekt worden voor het vlees worden natuurlijk gelegd (ale, de eieren dan) door moederdieren. Op een bepaald moment zijn die uitgelegd, of te oud, of wie weet wat nog, en dan worden die als diervoeder geslacht.
Of zo heb ik het toch begrepen. ;)

Op site van kiezebrink vond ik meer info..ex layer zijn in het algemeen wat mindere kwaliteit, omdat ze vetter zijn en minder in de veren zitten en idd nog eieren erin zitten....tja....dan zullen die kwartels in doosjes van 5kg voor 13 nogwat zeker exlayer zijn, maar dan zonder veren..bizar dat dat nog goedkoper is als met veren...

denk dat het dan toch handiger is gezien vetgehalte om gewoon karkas te nemen en aan te vullen met spiervlees...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3103175
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar het is niet dat die dieren super vet zijn.
Het meeste vet zit rond de nek en schouders.  Als je de nek al weghaalt, haal je het meeste vet weg en verlies je bijna niets aan vlees en bot.  Het is een heel dun nekje met heel wat vet en huid rond.
Verder kan er nog wat in de buik liggen, maar dat varieert heel sterk tussen de verschillende dieren. Er kan niets liggen en er kan een hele laag over de darmen liggen. Maar nooit dat je een halve kwartel vet hebt.  Dat snijdt ik ook weg, maar dat is dus nooit echt veel.  En je moet het eigenlijk toch weghalen om zicht te krijgen op de organen. Dat gaat in 1 moeite mee, het ligt gewoon los in de vliezen onder de huid.
Dat is het gemakkelijke aan gevogeltevet, dat ligt op het vlees, juist onder de huid en haal je er eenvoudig vanaf, terwijl dat bij lam of rund echt in het vlees zelf zit.
Als je hem helemaal vetvrij wil, kan je ook nog de huid van de rug en buik verwijderen.  Dan heb je helemaal geen vet meer.  Maar als je de buikwand open legt en dat er al afsnijdt, en bij de schouders het vet eraf haalt, dan heb je het voor 80% wel gehad.
Ik vind het ook geen probleem een beetje vet te voeren, dat hoort ook bij een menu.  Tis natuurlijk afhankelijk van welke diersoorten je verder voert en hoe vet die zijn. 

Heel eerlijk, de lever zal bij vette dieren ook iets vetter zijn en dat kan je niet eruit halen.  Maar rond de organen merk je eigenlijk niets van het al dan niet vet zijn van de kwartel.  Op het hart ligt een stuk minder vet dan pakweg bij een lam (in verhouding gezien natuurlijk).
Dus ik heb het nooit een probleem gevonden. Maar je moet het zelf kiezen. ;)
Als je er eenvoudig aan kan geraken, kan je ook altijd een doosje proberen en dan zelf kijken wat je het handigste vind. :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 24 apr 2015, 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3103300
klinkt goed.

Besloten omdat ik nu toch bij dogmeat eea moet bestellen tot levering van lijntjes binnen is, ik daar kwartel meebestel, en als meneer weer bot kan verteren, ik een doosje bij putten ga halen. Ook omdat ik nu echt dingen moet malen, en dan weer moet gaan bedenken hoe ik prooi erbij reken. much heeft nl echt veel meer vleesbot nodig om ontlasting mooi te houden...zo'n 50%

lMaar voor toekomst iljkt het me wel wat, dat ontleden...voor nu echter druk genoeg met weer nieuwe dingen regelen, proporitioneren, snoep drogen wat hij wel mag etc.

heel fijn ieg de uitgebreide omschrijving
Gebruikersavatar
Door Manon
#3103935
Ik koop die kwartels ook regelmatig voor Wifi, die van 5kg voor 13.43. Ik vind ze helemaal niet vet, ze wegen zo'n 200-250gr. En ideaal om te voeren, want aangezien het een prooidier is hoef je er geen los spier/bot/orgaan bij te voeren. Er zit inderdaad nog wat veer aan, en de darmen zitten er nog in. Hier doet ze daar niet moeilijk over, maar met een allergie-hond niet handig. Ik moet wel eerlijk zeggen, dat het me een heel gedoe lijkt om al die kleine dingen te ontleden...
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3105010
ga in putten binnekort een doosje halen, in combi met een mooie wandeling door speulderbos..
Nu bij Dogmeat besteld, omdat ik daar toch eea moest bestellen...komt morgen binnen, ben benieuwd!

Parelhoen was makkelijk schoonmaken dit weekend, zal wel tegenvallen bij de kwarteltjes, maar goed...alles voor het mannetje..
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3105769
Volgende keer rij ik toch echt naar putten  :biggrin2: :biggrin2:

orgaan zou eruit zijn, maar was er dus niet uit...wat een gedoe, en vond ze verder ook niet zo mooi als degene die ik eerder via lijntje BP gehad heb...gelukkig wel hele mooie parelhoenen gekregen dit weekend..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door