Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door M. v.d. Heuvel
#3090391
Onze clumber spaniel heeft een flink stuk van een geitenpootje doorgeslikt. Pootje kwam wel door de snoeischaartest.
Toch maak ik me zorgen!
Ben nog al een bezorgde miep!!!
Door Lizzy
#3090393
Ja, dat kan ik me voorstellen... Hoe oud was het geitje. En hoe groot was het pootje dat zij/hij heeft doorgeslikt?
Door Lizzy
#3090395
Even alvast voor je gemoedsrust: in de meeste gevallen gebeurt 1 van de 2 dingen:

1)Ze verteren het netjes en het komt er morgen of overmorgen aan de achterkant weer uit.
2)Ze verteren het niet en spugen het over een paar uur of morgenochtend uit.

En er is natuurlijk ook een minder fijn scenario denkbaar. En dat is dat het ergens vast loopt. De kans daarop is zeer zeer klein maar aanwezig. En waar je op moet letten zijn de signalen van een vastloper: misselijkheid, vooral heel misselijk. En braken, en vervolgens wel braakneigingen hebben maar niet kunnen braken en nog even verder (in tijd en in het spijsverteringssysteem) geen ontlasting (mogelijk wel diarree wat zich langs de verstopping perst).
Door Lizzy
#3090408
M. v.d. Heuvel schreef: Het was een geitje van ca. 2,5 kg ongeveer, en het stukje was ongeveer 13 cm.
Dat is een redelijk flink stuk.  Ik liet hem/haar in ieder geval niet spugen. Ik zou afwachten. Het meest logische is dat het wordt verteert, en dan is er niks aan de hand. Of hij/zij kotst het uit en dan is er ook niks aan de hand. De pootjes zijn super zacht dus ik geef je grote kans dat het verteert gaat worden.

Mocht je zien dat je hond misselijk wordt en niet kunnen spugen (of 1 van de andere signalen die ik boven heb beschreven): dierenarts bellen.

En voortaan geen pootjes meer voor je schrokkopje!
Door M. v.d. Heuvel
#3090420
Bedankt voor je informatie. Het is helemaal geen schrokkeker, maar het was een erg bevleesd pootje en hij had waarschijnlijk niet in de gaten dat hij hier ook aan moest knagen.
En inderdaad geen pootjes meer.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3090498
Misschien een beetje geruststelling: Zowel Dwarrel als Spoiler hebben beiden 2x een recht stuk bot (verse eendennek) te snel doorgeslikt en daardoor grote ademhalingsproblemen gekregen (Dwarrel zelfs tot blauwe tong aan toe).
Maar in alle gevallen waren de problemen 'slechts'  ??? ten tijde van het aanwezig zijn in de slokdarm, omdat de luchtpijp door het bot dichtgedrukt werd. Zodra het de maag bereikte en de slokdarm en dus ook luchtpijp weer vrij waren, kwamen de hondjes (en ik) weer bij; daarna hebben ze geen last meer gehad dus inderdaad verteert het dan in de maag.
Hiermee niet gezegd hebbende dat het nooit andere problemen kan geven, maar mijn enige wens ten tijde van deze voorvallen was: Laat het alsjeblieft snel de slokdarm door zijn... Als ik het bij jou lees heeft je hondje het weliswaar doorgeslikt, maar verder geen last hiervan gehad. Terwijl ik dodemansritten achter de rug heb in deze situaties, met stikbenauwde hondjes  :-[ Ik ben afgestapt van rechte stukken karkas voeren aan de meid (en). De kerels hier doen het wel beschaafd...
Door Ruisje
#3091430
Lees dit nu pas, maar heel fijn dat het goed afgelopen is!!
En ik heb alvast wat geleerd voordat binnenkort voor het eerst geitjes op het menu staan. Sergi is ook in staat zoiets door te slikken onder het mom van het past dus slikken maar! Lily maakt alles zelf nog fijner dan de vleesmolen. :biggrin2:
Door Lizzy
#3091524
Ruisje schreef: Lees dit nu pas, maar heel fijn dat het goed afgelopen is!!
En ik heb alvast wat geleerd voordat binnenkort voor het eerst geitjes op het menu staan. Sergi is ook in staat zoiets door te slikken onder het mom van het past dus slikken maar! Lily maakt alles zelf nog fijner dan de vleesmolen. :biggrin2:
Voor Sergi geen pootje :biggrin2:
Door Ruisje
#3091729
Lizzy schreef: Voor Sergi geen pootje :biggrin2:
Die pootjes kan ie vergeten inderdaad. ;D
Wordt wel leuk, want Lily vindt ze waarschijnlijk te hard, dus zit ik straks met 4x4=16 geitenpootjes die niemand eet. :biggrin2:
Door Aprilsnow
#3091748
Ruisje schreef: Die pootjes kan ie vergeten inderdaad. ;D
Wordt wel leuk, want Lily vindt ze waarschijnlijk te hard, dus zit ik straks met 4x4=16 geitenpootjes die niemand eet. :biggrin2:
Kan je ze aan gort slaan voor je ze geeft?
Door Lizzy
#3091771
Ik vind het onderste deel zelf eigenlijk te hard (15 cm). Het vlees haalt Leo eraf en het stuk bot gooien we weg.
Door Ruisje
#3091775
odradaatje schreef: Kan je ze aan gort slaan voor je ze geeft?
Eén lang stuk bot kapot slaan geeft van die enge stukken bot met scherpe punten. Dus nee, dat ga ik zeker niet doen!
Lizzy schreef: Ik vind het onderste deel zelf eigenlijk te hard (15 cm). Het vlees haalt Leo eraf en het stuk bot gooien we weg.
Goed idee, gaan we dus ook doen! En als het bovenste stuk ook door niemand gegeten (kan) worden, dan wordt daar ook het vlees afgehaald. :)

Er blijft niks van die geit over. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door