Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3090618
Dwarreltje schreef: Mijn vraag: Kruimel is de enige bij mij die geen groente eet. Hij laat het staan, pureer ik het door vlees heen, laat hij zelfs het vlees staan. Het is sowieso een miepert, lust geen fazant, geen patrijs, gedroogde eendennek waar nog teveel vet aan zit bedankt meneer ook voor, er zijn dagen dat meneer gewoon geen enkele -gedroogde- snack blieft. Spuugt regelmatig gal, is heel erg kieskeurig op eten.
Wel doet hij af en toe -weinig- gras eten, maar dat is echt niet de moeite waard. Toch is Kruimel degene die altijd een lekkere 'parfumachtige' geur in zijn vacht heeft. Terwijl hij nooit gewassen wordt.
Wat doe je met een hond die echt geen groente blieft? Want zoals ik het lees, komt de hond echt tekort indien er geen groente naar binnen gaat?
Hoe is dat dan volgens jullie met de gevriesdroogde groente? Dat is op havermout-grootte. Uiteraard geweld, maar fijn genoeg of toch te grof?
Zoveel mogelijk proberen af te wisselen in diersoorten. En extra's zoals eitjes en vette visjes. Gevriesdroogde groenten heb ik helemaal niks mee voor de hond dus ik zou me zelf die moeite besparen. Dan kun je nog beter af en toe wat chlorella en spirulina geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3090705
Als je het er niet in krijgt, krijg je het er niet in he. Als je al vanalles probeert, kan je niet meer doen dan dat.

En lukt het ook niet als je er een heel klein beetje groente bij vlees mengt? Vb bij iets dat je toch al gemalen geeft of onder een eitje/yoghurt geroerd of zo?
Ok, je hoeft geen enorme manouvres uit te halen, maar vb bij je andere honden er een klein pietsietje afhalen en onder iets gemalen of lopend mengen?  Leg je neer bij het feit dat je het er niet in krijgt, maar elk mespuntje dat er toch nog bij zou gaan zonder dat hij het merkt, is meegenomen. En anders inderdaad eens wat algjes geven?

Ik heb hetzelfde probleem met vis bij mijn meisje. Dat wordt steeds maar erger.  Vroeger at ze het moeilijk, maar uiteindelijk wel nog gewoon in stukken of sprotjes in zijn geheel.  Tegenwoordig moet het onmerkbaar zijn of ze eet met lange tanden.
Nu had ik kip-zalm mix gemaakt.  Normaal als ik iets half om half meng gaat alles wel binnen en kip is toch iets dat erg lekker gevonden wordt. Maar niets hoor, ook die mix krijg ik er enkel met heel wat aandringen in of als ik het nog eens meng met wat anders.  Maar dan zit je maar op een kwart vis meer, en zo kom je op een week ook niet gemakkelijk aan een paar %.  Ik kom nog niet aan 5% en dan voer ik al meer gemalen mixjes dan ik eigenlijk zou willen.
Ben nu aan het denken van voor haar echt mini mini portie'tjes gemalen vis in te vriezen en telkens ze toch gemalen vleesbot krijgt (ongeveer de helft van de tijd, ze knaagt niet alles weg), hop, beetje vis eronder.  Weinig want ik moet onder het kwart vis blijven en ze eet maar 35gr vleesbot per dag, maar beter als niets, lijkt me...  Maar ik weet nog niet hoe ik dat praktisch moet aanpakken.  :-\
Ik wil het nog niet helemaal opgeven omdat ze ook al 10 is, en ze duidelijk baat heeft bij vis voor haar gewrichten (ze loopt soms al wat stram).  Ik zou er bij haar eigenlijk het liefst zelfs iets meer in krijgen dan bij de anderen, maar nu verdwijnt haar vis doorgaans na een paar dagen aandringen en aanbieden grotendeels in Cuzco...  ::)  En das ook niet de bedoeling...  :-X

Ik zou wel nog eens kunnen uittesten of ze geen voorkeur heeft in vissoort... en of er geen vis is die ze wel zou willen eten.  Dat valt me nu net binnen.
Misschien kan het bij jouw Kruimel ook zijn dat bepaalde groenten beter gaan dan andere?  Wat als je nu de speciale smaken als kool en biet of raapjes er al zeker uit laat?  Of heb je dat al proberen uittesten of hij voorkeuren heeft?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 25 mar 2015, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3091192
Eitjes krijgt Kruimel zo'n 2 tot 3 x per week. Waar hij als zwaarste (8-9 kilo) een heel ei krijgt, krijgen Maxi en Spoiler met hun 5-7 kg een half eitje erdoor. Afgewisseld met vis, maar dan niet de vette maar de koolvis  :-\ Probeer ze hier zo vetarm mogelijk te voeren om het gewicht op peil te houden. Kruim is 10 en Max 13, dus ik wil ze niet te zwaar. Maar snap ook wel weer dat bepaalde vetten wél verstandig/nodig zijn... Ga eens wat sardientjes bij de viskraam scoren... In ieder geval is Kruim dol op vis. Dan lijkt het net een kat, zoals hij dan zit te piepen onder dat aanrecht als ik de bakken vul  :biggrin2:
En nee, Kruimel is niet te bedotten: zit er groente (welke dan ook) doorheen, is het gewoon voor hem niet eetbaar meer. Maar heb  eens opgezocht wat bone broth is  :) Lijkt me een soort groentesoep, getrokken met bot erin. Aangezien ik ze elke dag al bouillon getrokken van alleen bot/vlees over het eten geef, kan ik inderdaad proberen hier groentes doorheen te gaan mikken. Goede tip, dank.
Gebruikersavatar
Door Floor
#3091222
Laura2004 schreef: Sinds ik bone broth door de groentes meng hier geen gemiep meer.
Aan zoiets zat ik ook te denken. Boris krijgt vaak groenten in de vorm van soepjes die ik zelf maak. Aangezien ik het zout/peper e.d. pas op het laatst toevoeg, kan ik makkelijk iets apart houden voor hem.

Favoriet zijn erwtensoep en pompoen-tomatensoep. Dan zijn de groentes wel gekookt trouwens. Ik heb daar niet zoveel moeite mee, maar ik heb ook wel stukken gelezen waarin de voorkeur naar rauw gaat. Maar je zou Kruimel anders zo kunnen laten wennen aan groenten?
Gebruikersavatar
Door Floor
#3091286
Lizzy schreef: Even een kleine noot: prei en ui zijn voor honden heel ongezond. Dus dat liever niet door je soepie :)
Goed dat je dat noemt! Ik was vergeten dat te melden dat dingen als prei bij de "en dergelijke" hoorde. De soep die ik geef is de "nog niet afgemaakte" soep. Dus voordat ik de prei erdoor doe (in geval van de snert) hou ik een deel apart voor de hond.  In de pompoensoep doe ik ook spaanse peper, maar pas op het laatst, zodat ik dat niet aan Boris geef. Arm beest staat anders in brand. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3093696
Wendi schreef: En ipv groenten vuile boekmaag voeren, zou dat een optie zijn?
Of haalt dat het niet qua voedingstoffen bij groenten?
Lijkt me een prima optie, alleen dat stinkt verschrikkelijk!
Is ook in rollen KVV te koop dacht ik.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op wo 01 apr 2015, 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Wendi
#3093697
Lazy Garfield schreef: Lijkt me een prima optie, alleen dat stinkt verschrikkelijk!
Is ook in rollen KVV te koop dacht ik.
Des te beter zeggen ze hier  :-X
Door Lizzy
#3093822
Wendi schreef: En ipv groenten vuile boekmaag voeren, zou dat een optie zijn?
Of haalt dat het niet qua voedingstoffen bij groenten?
Ík vind het niks. Te meer daar de meeste dieren waarvan je boekmaag kunt krijgen kuilgras en brok te eten krijgen.
Door Wendi
#3094272
Lizzy schreef: Ík vind het niks. Te meer daar de meeste dieren waarvan je boekmaag kunt krijgen kuilgras en brok te eten krijgen.
duidelijk  :)
Boekmaag van natuurgrazers zou dus wel een optie kunnen zijn?
Door BlissSpirit
#3094298
Wendi schreef: duidelijk  :)
Boekmaag van natuurgrazers zou dus wel een optie kunnen zijn?
Kun je ook niet vanuit gaan.
1x boekmaag gehad van hooglanders. Zat vol met mais en graankorrels.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door