Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Aprilsnow
#3087171
Vraagje of hier iemand ervaring mee heeft.

We hebben het idee dat Tammo slecht reageert op het vleesbot van gevogelte. Maakt niet uit of we eend, kip, kwartel, parelhoen of fazant geven zijn ontlasting wordt er prut van. We geven momenteel 3x per week orgaan met vleesbot en 4x per week spiervlees met vleesbot. Op de dagen dat hij gevogelte bot krijgt is zijn ontlasting slap. Geven we konijnkarkas of reerib is de ontlasting prima. Zijn percentages zijn 50% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan en 5% groente.  Verder heeft hij geen klachten, geen jeuk of zo alleen maar prutpoepjes bij gevogelte vleesbotten (spiervlees lijkt vooralsnog ook geen probleem).

Zou dit kunnen komen dat er minder calcium in de botten van vogels zit?

Op dit moment heb ik nog alleen konijn en ree vleesbot op voorraad, daar komt lam en geit bij. Haas gaan we ook maar proberen. Vind het anders zo karig aan afwisseling.
We proberen nu overigens of hij het goed blijft doen op 2/3 ree/konijn en 1/3 gevogelte (dan komt de vriezer toch leeg  ::))
Door Lizzy
#3087182
odradaatje schreef: Vraagje of hier iemand ervaring mee heeft.

We hebben het idee dat Tammo slecht reageert op het vleesbot van gevogelte. Maakt niet uit of we eend, kip, kwartel, parelhoen of fazant geven zijn ontlasting wordt er prut van. We geven momenteel 3x per week orgaan met vleesbot en 4x per week spiervlees met vleesbot. Op de dagen dat hij gevogelte bot krijgt is zijn ontlasting slap. Geven we konijnkarkas of reerib is de ontlasting prima. Zijn percentages zijn 50% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan en 5% groente.  Verder heeft hij geen klachten, geen jeuk of zo alleen maar prutpoepjes bij gevogelte vleesbotten (spiervlees lijkt vooralsnog ook geen probleem).

Zou dit kunnen komen dat er minder calcium in de botten van vogels zit?

Op dit moment heb ik nog alleen konijn en ree vleesbot op voorraad, daar komt lam en geit bij. Haas gaan we ook maar proberen. Vind het anders zo karig aan afwisseling.
We proberen nu overigens of hij het goed blijft doen op 2/3 ree/konijn en 1/3 gevogelte (dan komt de vriezer toch leeg  ::))
Dat kan. Maar ik vind dat niet heel erg aannemelijk. Het zou dan met bot van wild en bot van biologisch gehouden dieren beter moeten zijn.

Ik zou gewoon voorlopig eens ree, konijn (in gekweekt konijn zit volgens mij niet meer dan in gevogelte) en haas gaan geven. Kijken hoe dat gaat. En als dat de hele week door vlekkeloos gaat, dan zou je 1 vogel per week erbij kunnen gaan voeren. En dan weer even kijken hoe dat gaat.

Je kunt ook wat probiotica geven om de darmen een beetje extra te ondersteunen.
#3087215
Ik weet niet op welke dagen je bv kwartel en eend voert ? Ik neem dan aan dat dit tamme eend is ? En is het een eendkarkas of eendrug ?

Kwartelkarkas is natuurlijk erg zacht . En eendkarkas behoorlijk vet (als je dat bedoelt )

Je zou ook nog eens even goed naar de combinaties in je menu kunnen kijken .
Soms kan het daar ook aan liggen .
#3087252
Lizzy schreef: Dat kan. Maar ik vind dat niet heel erg aannemelijk. Het zou dan met bot van wild en bot van biologisch gehouden dieren beter moeten zijn.

Ik zou gewoon voorlopig eens ree, konijn (in gekweekt konijn zit volgens mij niet meer dan in gevogelte) en haas gaan geven. Kijken hoe dat gaat. En als dat de hele week door vlekkeloos gaat, dan zou je 1 vogel per week erbij kunnen gaan voeren. En dan weer even kijken hoe dat gaat.
Een week alleen konijn en ree hebben we gedaan. Zijn nu weer bijna een week onderweg. Zullen dan eens gaan kijken hoe hij op 1 dag vogel reageert. Mocht het niet werken dan blijven we voorlopig toch de 1/3 2/3 verhouding aanhouden als dat goed blijft gaan (is alleen iets lastiger met portioneren). Krijgt hij toch zijn afwisseling.

Je kunt ook wat probiotica geven om de darmen een beetje extra te ondersteunen.
Probiotica hebben we echt een hele tijd gegeven omdat zijn ontlasting zo wisselend bleef. Hebben we nu eindelijk afgebouwd omdat het ons niet goed leek om dat continue te blijven geven
smulpaap schreef: Ik weet niet op welke dagen je bv kwartel en eend voert ? Ik neem dan aan dat dit tamme eend is ? En is het een eendkarkas of eendrug ?
we wisselden die om en om af met het konijn en ree. Daarbij ook nog wisseling met spiervlees en orgaandagen dus ik kon er geen touw aan vastknopen.
Het is inderdaad tamme eend en karkas, het meeste vel/vet snijd ik er al af, zo ook bij het velletje van de kwartel en de parelhoen


Kwartelkarkas is natuurlijk erg zacht . En eendkarkas behoorlijk vet (als je dat bedoelt ) Kwartel hebben we nog omdat het een beginnersbotje was en hij het ook wel erg smakelijk eet maar het verschil met konijn is wel erg goed te merken. Het is meer van hap slik weg.

Je zou ook nog eens even goed naar de combinaties in je menu kunnen kijken.
Soms kan het daar ook aan liggen.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door