Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ruisje
#3070089
Roosj schreef: Bij de da kun je dwangvoer spuiten krijgen. Die hebben een bredere tuit zodat er dikke drap doorheen kan ;)
Dan zou ik zo'n spuitzak voor slagroom e.d. gebruiken! Gaat flink wat in en kun je ook nog leuke vormpjes maken. ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3070102
Ruisje schreef: Dan zou ik zo'n spuitzak voor slagroom e.d. gebruiken! Gaat flink wat in en kun je ook nog leuke vormpjes maken. ;)
Dat is op zich natuurlijk wel een super slim idee!

Bij de blokker heb je zakken. Kosten iets van 98 cent voor een stuk of 10 zakken en 3 spuitkoppen (herbruikbaar). Dat lijkt me op zich wel het proberen waard!
Door Aprilsnow
#3070120
Lothlórien schreef: Verschil is, dat als je porties moet maken van maar 15 gram per hond (30 gram per dag) en je hebt zoals ik altijd minimaal 10 groentes erin zitten en wil dat ook afwisselen dus je hebt minimaal 2 soorten mixen, eerder drie, dat je dan heeeeeeeeeeel veel porties 'plopschepgroenteknoopjeklaar' hebt. Die heb ik dus niet allemaal in een apart zakje, maar verdeel ik in ijsklontzakjes (1 klontje in zo'n zakje = mooi precies 1 dagportie voor 1 hond) en het is echt een gedoe om dat erin te krijgen.

Ik doe het zo: trechter in ijsklontzakje stoppen. Groenteprut in de trechter scheppen. Loopt echt niet zomaar vanzelf erin, of alleen het sap en dan moet het vaste deel nog. Dus ik stop een pollepelsteel in de trechter en duw de prut daarmee door de trechter in het zakje. Dan moet ik tegelijk het ijsklontzakje goed om de trechter vasthouden om te voorkomen dat hij eraf glijdt en om de prut goed te laten verdelen moet het zakje liefst hangen dus ik hou het gewicht omhoog en tegelijk vastgeklemd om die trechter. Elke keer als ik wat prut in het zakje heb, moet ik het ook naar beneden wrijven om alle vakjes te vullen en tussendoor af en toe ontluchten. Uiteindelijk trechter eruit, zakje dichtknopen, en dan heb ik na een aantal zakjes echt al wat kramp in mijn vingers van het vasthouden om die trechter. En er gaat altijd wel wat naast dus het wordt ook glibberig.
Als ik met minimaal aantal groente mix maak, heb ik toch vaak al per soort een stuk of 8 van die zakken te vullen. Over het algemeen doe ik over groentemix maken en portioneren ruim 2 uur...

En wat ik een beetje tegenstrijdig vind in de adviezen hier: waarom zou groentemix niet een paar dagen in de koelkast kunnen staan, als je je groente in de groentela van de koelkast ook gewoon een paar dagen bewaart?
Waarom houd je zo vast aan zoveel groenten en zoveel afwisseling? Maak je het dan voor jezelf ook niet meteen moeilijk? Je kan ook voor minder groenten in een mix kiezen. Voor zeg een week of 2/3 maken en dan weer een volgende mix met andere groenten.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om om de dag de groenten te geven. Voor 2 honden kom je dan op 60 gram per ingevroren portie. Dat krijgt die van mij nu ook zo ongeveer. Mijn mix is niet zo dun (maak hem ook met de sapcentrifuge) en die rol ik in op vierkante huishoudfolie. Zoals ik ook met bv kruidenboter doe. Zijn mooie kleine rolletjes, die gaan in een zipzak plat in de vriezer. Uit die zak neem ik dan iedere keer een portie. Bijna hetzelfde als de ijsklontjeshouder maar die heb ik geen  ;)

Maar ik zou beginnen om voor jezelf de mixen eenvoudiger te maken.
#3070136
Tja.... waarom zo veel groente.... eigenlijk vooral omdat ik denk dat met meer groenten erin de kans dat ze het juiste eruit kunnen halen groter is. Maar misschien is dat ook meer een gevoel.

Wat bedoel je met 'rollen in vierkante huishoudfolie'?
Door Aprilsnow
#3070163
Lothlórien schreef: Tja.... waarom zo veel groente.... eigenlijk vooral omdat ik denk dat met meer groenten erin de kans dat ze het juiste eruit kunnen halen groter is. Maar misschien is dat ook meer een gevoel.

Wat bedoel je met 'rollen in vierkante huishoudfolie'?
Omdat mijn groenteporties ook niet zo groot zijn scheur ik een strook folie af en knip die doormidden. Dan heb ik vierkantjes  :biggrin2:
Daar hoop je mix op, bovenkant erover heen slaan, onderkant erover en beide zijkanten vastpakken en keer over aanrecht rollen. Net als bij kruidenboterrolletjes
http://www.etenvaneefke.nl/kruidenboter/
Gebruikersavatar
Door Hope
#3070737
Lothlórien schreef: Tja.... waarom zo veel groente.... eigenlijk vooral omdat ik denk dat met meer groenten erin de kans dat ze het juiste eruit kunnen halen groter is. Maar misschien is dat ook meer een gevoel.

Wat bedoel je met 'rollen in vierkante huishoudfolie'?
Op zich volg ik je gedachte prima hoor, maar ik denk dat je juist omdat je zoveel mix maakt en het dus ook lang moet bewaren je de voedingsstoffen eerder terug laat lopen dan toevoegd.
#3071271
Waarom iedere dag groente? Je hoeft echt niet iedere dag compleet te voeren. Ik voer 3 keer per week groente. Ik ga dus ook echt geen ijsklontzakjes staan vullen of wat een rotwerk. Groente lekker laten marineren in de vleessappen en smullen maar
Gebruikersavatar
Door Floor
#3074164
Ik maak af en toe nog maar een groentemix om die als "ijsklontjes" in te vriezen. Veel vaker eet de hond wat groente betreft met de pot mee. Voordat ik met het zout en dergelijke aan de slag ga, haal ik wat uit de pan en leg het apart voor zijn avondeten.

Eind vorig jaar was de buurman met zijn zoontje (4) even op bezoek. Het jongetje keek gebiologeerd naar de etensbak van Boris en wilde weten waarom hij "boomstammetjes" te eten kreeg. Hij had nog nooit broccoli gegeten, omdat zijn moeder dat niet lust.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3075825
Ik was het gepureer ook wel zat eigenlijk, met alleen maar kleine eters...  :-[ Via dochter Snowster kwam ik toen in bezit van de groenten, fruit en kruidenmix van Meat & bones. Even wellen in heet water en klaar.  ::)
http://www.meatandbones.nl/a-35734893/overige/groenten-fruit-en-kruiden-mix-1000-gram/
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op vr 20 feb 2015, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3076358
[quote="Dwarreltje"]
Ik was het gepureer ook wel zat eigenlijk, met alleen maar kleine eters...  :-[ Via dochter Snowster kwam ik toen in bezit van de groenten, fruit en kruidenmix van Meat & bones. Even wellen in heet water en klaar.  ::)
http://www.meatandbones.nl/a-35734893/overige/groenten-fruit-en-kruiden-mix-1000-gram/
[/quote]

Ja, maar dit kan toch in de verste verte geen verse groenten vervangen?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik met stijgende verbazing dit topic zit te lezen. BARFen doe je toch omdat je ZELF voer voor je hond samen wilt stellen. Omdat je van de pakjes en kant en klare meuk af wilt. En vervolgens is groentenmix maken vervelend en moet het uit een pakje komen? Wat is nou de moeite om wat vers gekookte groenten van je eigen maaltijd aan je hond te geven?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3076425
[quote="Lizzy"]
Ja, maar dit kan toch in de verste verte geen verse groenten vervangen?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik met stijgende verbazing dit topic zit te lezen. BARFen doe je toch omdat je ZELF voer voor je hond samen wilt stellen. Omdat je van de pakjes en kant en klare meuk af wilt. En vervolgens is groentenmix maken vervelend en moet het uit een pakje komen? Wat is nou de moeite om wat vers gekookte groenten van je eigen maaltijd aan je hond te geven?
[/quote]

Eens!
Zoveel werk is het echt niet toch.
Ik maakte hier tijdens het koken voor Nelson een groentenmix. Was ik mee klaar voor het eten op tafel kon. Ik pakte het de volgende dag in.
Gebruikersavatar
Door Floor
#3076429
[quote="Hope"]
Eens!
Zoveel werk is het echt niet toch.
Ik maakte hier tijdens het koken voor Nelson een groentenmix. Was ik mee klaar voor het eten op tafel kon. Ik pakte het de volgende dag in.
[/quote]

Inderdaad. Mij gaat het nog niet eens om de "moeite", maar meer om het feit dat ik voor mezelf elke dag vers sta te koken. Dan kan ik net zo goed een deel pureren als ik toch al groenten heb staan snijden. Dus persoonlijk ben ik afgestapt van het maken van aparte groentemixen voor de hond.

In de winter geef ik af en toe een lepel zelfgemaakte erwtensoep (koud). Eigenlijk is dat ook een groentemix, maar dan gekookt. Ach, zo heel nauw let ik er niet op met groente. Het is vers en gevarieerd, dat is voor mij het belangrijkst. 
#3076614
Hangt toch heel erg af van hoe je kookt? Hier is het vaak soep, stoofpot, salade, wok, nasi... Allemaal gerechten waarbij je geen groenten kunt geven omdat er al te veel doorheen zit (sowieso zout). Ik dacht dat in het begin ook, ik geef wel van onze groente maar dat werkt hier dus echt niet
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door