Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3071793
Kraakbeen bevat ook geen calcium. (ale, zeg nooit 'geen', maar toch niet veel alleszinds)
Dat is net het verschil. Bot wordt in een embryo eerst aangelegd als kraakbeen en dan gaat het uitharden of verkalken (behalve de groeischijven).  Kraakbeen is per definitie onverkalkt.

Het zal wel leuk zijn om te voeren, als snack of dergelijke. Zoals bij konijnenoren of gedroogde luchtpijp. Maar echt voedzaam zal het niet zijn. Het zal van samenstelling nog het best te vergelijken zijn met pezen en bindweefsel (voornamelijk opgebouwd uit collageen).  Leuk als extra'tje dus.
Als het bevleesd is, kan je het vlees als spier rekenen, maar het kraakbeen zelf zou ik inderdaad gewoon buiten beschouwing laten. Dat op zich zal ook niet zoveel aanzetten in gewicht van je hond, het is gewoon leuk dat de maag eens wat meer gevuld is.  ;)

Slokdarm zou ik ook bezwaarlijk als spiervlees rekenen. Dat zou bij mij ook grotendeels als extra erop staan.  Het kan geen kwaad dat te voeren, maar wel als het ter vervanging komt van het goede spiervlees dat je hond toch ook nodig heeft.
Door kakocavi
#3071989
Kraakbeen en ander bindweefsel bevat van nature veel glucosamine en chondroïtine, stoffen die soms worden ingezet ter behandeling van gewrichtsproblemen zoals artrose. Maar het nut hiervan is niet bewezen.
Door Martine-Tom
#3072249
kakocavi schreef: Kraakbeen en ander bindweefsel bevat van nature veel glucosamine en chondroïtine, stoffen die soms worden ingezet ter behandeling van gewrichtsproblemen zoals artrose. Maar het nut hiervan is niet bewezen.
Wat ik ervan begreep is het wel bewezen maar is de 2e studie (meta check) incorrect uitgevoerd en hebben ze 2 verschillende vormen van glucosamine op 1 hoop gegooid waardoor de resultaten niet betrouwbaar zijn.
http://www.artrose-blog.nl/discussie-ro ... ucosamine/
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3072250
Wat willen ze dan beweren?
Dat kraakbeen weer aangroeit als je maar de bouwstoffen van kraakbeen eet? Zijn dat dan stoffen waar mensen tekort aan hebben?
Ik wil niet beweren dat het niet kan, maar het lijkt me toch erg sterk.  Net zoals ik ook niet geloof dat je haar sterker wordt van 'liquid keratine' in de shampoo...  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door