Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#3059982
Jeetje wat een ellende  :-[ ben ik 10 jr geleden mijn honden over gaan zetten op Barf, ook omdat dit soort troep in een brok kan zitten, eet ik zelf dus wel rotzooi.
Ik ben geen grote viseter, maar toch af en toe een stukje (gerookte)zalm, pagasius,  tiliapafilet, of stukje kabeljauw werk ik wel naar binnen...en meestal koop ik dit op de markt of gewoon in de supermarkt.
Toch maar even gaan inlezen waar ik op moet gaan letten.

En hoe zit dat dan in een restaurant, als je daar zalm, scholfilet of zo eet? Moet je dan echt om gaan vragen denk ik, waar het vandaan komt... ::)
Door Ruisje
#3059995
Lazy Garfield schreef: Ja in het vriesvak, wel even kijken of er wilde zalm opstaat, er liggen ook gewone zalmfilets, die zijn gekweekt denk ik.  ;D
Klopt! Bij de Aldi hebben ze ook wilde zalmfilet met MSC-keurmerk in de vriezers.
Wat me wel opviel was dat wilde zalm veel minder vet is als de gekweekte. Als ik beide ontdooi drijft de gekweekte in vet en de wilde in vocht. Vraag me af of en hoeveel verschil er zit in de omega's en of dat van invloed is op de hoeveelheid vis die we voeren? Dan zijn haringen en sprotjes toch makkelijker. ;)
De enige zalm die we zelf weleens eten komt uit een blikje en is wilde. Verder vind ik een harinkie (wel schoongemaakt ;) en mèt uitjes) op z'n tijd erg lekker!
Gebruikersavatar
Door pike
#3060551
Ruisje schreef: Klopt! Bij de Aldi hebben ze ook wilde zalmfilet met MSC-keurmerk in de vriezers.
Wat me wel opviel was dat wilde zalm veel minder vet is als de gekweekte. Als ik beide ontdooi drijft de gekweekte in vet en de wilde in vocht. Vraag me af of en hoeveel verschil er zit in de omega's en of dat van invloed is op de hoeveelheid vis die we voeren? Dan zijn haringen en sprotjes toch makkelijker. ;)
De enige zalm die we zelf weleens eten komt uit een blikje en is wilde. Verder vind ik een harinkie (wel schoongemaakt ;) en mèt uitjes) op z'n tijd erg lekker!
De wilde zalm is inderdaad veel minder vet. De wilde zalm uit de pakjes in de supermarkten is doorgaans Keta-zalm (de wetenschappelijke soortnaam staat er altijd op):

Pacifische zalmen:
Pink zalm (Oncorhynchus gorbuscha): 4% vet, (o.a. de diepvrieszakken van AH)
Keta-zalm, ook Alaska-zalm of Chum-zalm genoemd (Oncorhynchus keta) : 4% vet, de vis bij ons uit de diepvries
Cohozalm (Oncorhynchus kisutch) (de nr.1 sportvis in Noord-Amerika)  3,7% vet
Sockeye-zalm (Oncorhynchus nerka): 7% vet, een rode zalm, en ik geloof ook de duurste
Chinook-zalm (Oncorhynchus tshawytscha): 12% vet

In Nederland zijn in het algemeen vooral de Keta-zalm en de Pink-zalm te koop. De magerste soorten dus.
Sockeye soms gerookt of in blik

"Onze" Atlantische zalm (Salmo solar) 12-14% vet
En ik vraag me altijd af of deze vis nou vetter is omdat hij gekweekt wordt of dat zijn wilde vorm ook al zo vet was.  :-\

van goedevis.nl:

"MSC staat voor Marine Stewardship Council. MSC is een onafhankelijke organisatie die een internationaal erkend milieukeurmerk en certificeringsprogramma heeft ontwikkeld voor duurzame wildvangst visserijen.  Om het MSC-keurmerk te krijgen moet een visserij  voldoen  aan de MSC-standaard voor duurzaam gevangen vis. Dit is de strengste en meest veelomvattende milieu-standaard voor wildvangstvisserijen die er is. Een Er moet voldaan worden aan drie principes: het visbestand moet gezond zijn en niet overbevist worden, de visserij mag geen significante negatieve effecten hebben op het ecosysteem, de visserij moet goed beheerd worden.  De MSC standaard beoordeeld geen sociale aspecten van de visserij. Om het MSC certificaat te krijgen doorloopt een visserij een open en transparante beoordelingsprocedure. De beoordeling wordt uitgevoerd door een onafhankelijke 3de partij betrokken: dus niet door de MSC of sector zelf. Als een visserij het certificaat heeft, wordt de visserij aan jaarlijkse controles onderworpen. Iedere 5 jaar vindt er een volledige herbeoordeling plaats om te zien of deze visserij nog aan de standaard voldoet en al zijn afspraken is nagekomen. "
#3060592
Wat ik alleen niet snapte vandaag. Was alle vis in de Jumbo aan het bekijken, stond het keurmerk op de voorkant. Draaide de verpakkingen om en stond kweekvis, dus MSC gevangen kweekvis? Ben voor de kabeljauw gegaan stond gevangen in Pacifische oceaan oid op.
Door Ruisje
#3060613
Hondje_ schreef: Wat ik alleen niet snapte vandaag. Was alle vis in de Jumbo aan het bekijken, stond het keurmerk op de voorkant. Draaide de verpakkingen om en stond kweekvis, dus MSC gevangen kweekvis? Ben voor de kabeljauw gegaan stond gevangen in Pacifische oceaan oid op.
Kabeljauw is geen vette vissoort, maar een magere.
Door Ruisje
#3060619
pike schreef: De wilde zalm is inderdaad veel minder vet. De wilde zalm uit de pakjes in de supermarkten is doorgaans Keta-zalm (de wetenschappelijke soortnaam staat er altijd op):

Pacifische zalmen:
Pink zalm (Oncorhynchus gorbuscha): 4% vet, (o.a. de diepvrieszakken van AH)
Keta-zalm, ook Alaska-zalm of Chum-zalm genoemd (Oncorhynchus keta) : 4% vet, de vis bij ons uit de diepvries
Cohozalm (Oncorhynchus kisutch) (de nr.1 sportvis in Noord-Amerika)  3,7% vet
Sockeye-zalm (Oncorhynchus nerka): 7% vet, een rode zalm, en ik geloof ook de duurste
Chinook-zalm (Oncorhynchus tshawytscha): 12% vet

In Nederland zijn in het algemeen vooral de Keta-zalm en de Pink-zalm te koop. De magerste soorten dus.
Sockeye soms gerookt of in blik

"Onze" Atlantische zalm (Salmo solar) 12-14% vet
En ik vraag me altijd af of deze vis nou vetter is omdat hij gekweekt wordt of dat zijn wilde vorm ook al zo vet was.  :-\

van goedevis.nl:

"MSC staat voor Marine Stewardship Council. MSC is een onafhankelijke organisatie die een internationaal erkend milieukeurmerk en certificeringsprogramma heeft ontwikkeld voor duurzame wildvangst visserijen.  Om het MSC-keurmerk te krijgen moet een visserij  voldoen  aan de MSC-standaard voor duurzaam gevangen vis. Dit is de strengste en meest veelomvattende milieu-standaard voor wildvangstvisserijen die er is. Een Er moet voldaan worden aan drie principes: het visbestand moet gezond zijn en niet overbevist worden, de visserij mag geen significante negatieve effecten hebben op het ecosysteem, de visserij moet goed beheerd worden.  De MSC standaard beoordeeld geen sociale aspecten van de visserij. Om het MSC certificaat te krijgen doorloopt een visserij een open en transparante beoordelingsprocedure. De beoordeling wordt uitgevoerd door een onafhankelijke 3de partij betrokken: dus niet door de MSC of sector zelf. Als een visserij het certificaat heeft, wordt de visserij aan jaarlijkse controles onderworpen. Iedere 5 jaar vindt er een volledige herbeoordeling plaats om te zien of deze visserij nog aan de standaard voldoet en al zijn afspraken is nagekomen. "
Dankjewel!
En ik lees net dat ondanks dat kweekvis vaak vetter is, het aandeel DHA en EPA lager is dan bij de wild gevangen vis. Dus even er een tabelletje bij gezocht. ;)

Afbeelding
Door Lizzy
#3060732
Nee. Tenzij je het niet erg vindt dat je ook antibiotica en allerlei andere rotzooi binnen krijgt. Als je op de site van Ron verder leest, kom je er al gauw achter dat hij niet erg pro-kweek-vis is (fonteine.com). Als je meer EPA en DHA en minder rotzooi binnen wil krijgen, kies je beter voor haring.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3060749
Maar houdt het ergens ook niet gewoon op? Als je alle berichten mag geloven kan je beter niets meer eten.
Ik denk dat je best vis kan eten, gekweekt of niet, maar met mate. Zoals alles in het leven.
Gebruikersavatar
Door pike
#3060955
Hope schreef: Maar houdt het ergens ook niet gewoon op? Als je alle berichten mag geloven kan je beter niets meer eten.
Ik denk dat je best vis kan eten, gekweekt of niet, maar met mate. Zoals alles in het leven.
Ja ik denk het wel. Ergens moet je voor je zelf een grens trekken anders sterf je inderdaad de hongerdood. Alle wilde vis zwemt in een smerige oceaan. Kweekvis is nog altijd een stuk vuiler. En dan is de kweekzalm waarschijnlijk iets beter dan de tilapia en pangasius die in een van de meest smerige rivieren van de wereld wordt gekweekt.

Er zijn verschillende keurmerken:
het ASC keurmerk (Aquaculture Stewardship Council ) is voor gekweekte vis en er is ook gekweekte vis met een biologisch keurmerk.
het MSC keurmerk is voor wildgevangen vis

Informatie en uitleg over de keurmerken:  http://www.goedevis.nl/veelgestelde-vragen/keurmerken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door