Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3058714
Lothlórien schreef: Licht aangegaard (door kokend water gehaald voor een paar seconden) heb ik al geprobeerd en helaas, dat hielp niet.

Ah, vitamine A is dus de clou. Even googlen leert dat dat ook in zuivel, vis en eigeel zit. Dat eten ze alle drie dus dan ga ik er maar van uit dat ze daarvan genoeg binnen krijgen. Aangezien het een vetoplosbare vitamine is (daarvan kan je eerder hypervitaminose krijgen dan van wateroplosbare vitamine) wil ik ook zeker niet gaan overdoseren. Ik kan eventueel de porties yoghurt en ei nog verder ophogen. Visaandeel hoog ik liever niet meer op omdat vissen ook veel zware metalen bevatten en ik bij hogere doses vis de voordelen niet langer tegen de nadelen vind opwegen.
Bij mensen zeggen ze dit ook, maar dat geldt alleen als je vitamine A binnenkrijgt zonder vitamine D. Vitamine D zorgt namelijk dat je niet teveel vitamine A binnen kan krijgen. En vitamine D neemt af door verhitting, dus als je hier bang voor bent zou ik toch echt één van de andere genoemde methodes proberen voordat je het gedroogd aan gaat bieden, want met drogen zal er vitamine D verlies plaats vinden. Ik neem tenminste maar aan dat hetzelfde principe van A/D balans bij honden ook werkt
#3058822
Hoe ik mijn hond lever heb leren eten is door de lever echt in super kleine stukjes te snijden en iets wat de hond heel lekker vind (in mijn geval een stuk spiervlees) ook heel klein te snijden en dan flink door elkaar mengen.
Even laten staan dat de geuren / smaken een beetje door elkaar gaan en dan geven.
Bij mij at ze het toen wel. Op die manier ben ik de stukken steeds iets groter gaan geven en nu eet ze lever gewoon zo uit de hand.
Misschien nog iets om te proberen? (ik vind het wel belangrijk dat het biologische lever is)
#3058841
RuBep schreef: Om weer niet een nieuw topic te openen  :P van welke diersoorten geven jullie de lever?
Ik heb eens hazenlever gehad, dat voerde ik erg graag.
Nu kan ik er niet meer aan geraken en moet ik minder kieskeurig zijn...  Ze krijgen nu kalkoen, konijn en heel soms kip.  Vandaag krijg ik eendenlever binnen, dat vinden ze ook erg lekker.  Niet de gezondste diersoorten en ik zou eigenlijk liever minstens eentje hebben van volwassen dieren, maar dat lukt me dus niet...
Wilde lever is gewoon vrijwel niet te vinden en alles van grazers krijg ik er hier echt niet in...
#3058869
Hier met de nieuwe hond ook probleem met lever en nier eten. Ik snij het inderdaad super fijn en dan met wat pens of spiervlees en dan gaat het enigzin. Hij kauwt er wel op alsof het een keihard bot is, grappig.
Ik voer meestal lamslever soms geit of konijn.
Door Lizzy
#3059295
Wodans avonturen schreef: Bij mensen zeggen ze dit ook, maar dat geldt alleen als je vitamine A binnenkrijgt zonder vitamine D. Vitamine D zorgt namelijk dat je niet teveel vitamine A binnen kan krijgen. En vitamine D neemt af door verhitting, dus als je hier bang voor bent zou ik toch echt één van de andere genoemde methodes proberen voordat je het gedroogd aan gaat bieden, want met drogen zal er vitamine D verlies plaats vinden. Ik neem tenminste maar aan dat hetzelfde principe van A/D balans bij honden ook werkt
Heb je hier meer data over? Mij is namelijk verteld dat vitamine D bij het drogen van lever (op de droger rond zeg 50 graden) niet afneemt. Levertraanolie wordt ook verhit (tenminste, de meeste) en ook daar neemt vitamine D niet af, naar wat mij is verteld.
#3059320
Over de levertraan, daaraan wordt vitamine D toegevoegd bij de meeste merken, omdat het verhit is. Kijk maar eens op de ingrdiëntenlijst. Blue Ice heeft de enige waar het niet aan is toegevoegd, maar dat is gefermenteerd. Zelfde proces als zuurkool zeg maar. Nu geen tijd om bronnen op te zoeken :(
#3059339
Lizzy schreef: Heb je hier meer data over? Mij is namelijk verteld dat vitamine D bij het drogen van lever (op de droger rond zeg 50 graden) niet afneemt. Levertraanolie wordt ook verhit (tenminste, de meeste) en ook daar neemt vitamine D niet af, naar wat mij is verteld.
Ik denk inderdaad dat er een groot verschil is tussen dehydreren (40-50 graden) en koken (100 graden).
#3059935
pearlsofpassion schreef: Ik heb eens hazenlever gehad, dat voerde ik erg graag.
Nu kan ik er niet meer aan geraken en moet ik minder kieskeurig zijn...  Ze krijgen nu kalkoen, konijn en heel soms kip.  Vandaag krijg ik eendenlever binnen, dat vinden ze ook erg lekker.  Niet de gezondste diersoorten en ik zou eigenlijk liever minstens eentje hebben van volwassen dieren, maar dat lukt me dus niet...
Wilde lever is gewoon vrijwel niet te vinden en alles van grazers krijg ik er hier echt niet in...
Degomeat heeft paardenlever zag ik  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door