Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3064754
winni schreef: Ik ook helemaal geen keukenprinses en daarom bleef het zowel warm als koud bouillon ;)
Ik denk dat het soort bot en de hoeveelheid water het doet.
Ik maak weleens bouillon als ze niet lekker zijn van een kipkarkasje en dat is nog nooit gelei geworden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3068785
Ik heb een uurtje geleden hertenbotten opgezet. Nu moet ik vanmiddag weg. Is het heel erg als het tussendoor afkoelt? Ik durf het niet aan te laten staan en ik heb hier niet zo over nagedacht voor ik het opzette... Het kan in totaal bijna 4 uur aaneengesloten op staan en als ik thuiskom nog gewoon tot vanavond laat.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3068999
Wodans avonturen schreef: Je kan de pan ook in een deken wikkelen zodat het doorgaart
Het was nog vrij warm toen ik thuis kwam!

Ik heb het wel een paar keer laten koken. Ben geen ster in iets op een goede temperatuur houden. Nou ja, ik laat het nog een paar uurtjes op staan en dan ga ik het invriezen. Het ruikt flink, dus Oscar zal het hoe dan ook erg lekker vinden denk ik zomaar! En hopelijk is het dan ook nog een beetje gezond.
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3069029
Ik had nog nooit van bone broth gehoord, maar dat is eigenlijk wel goed om mijn oude hond mee te ondersteunen met wat extra gluco e.d.?
maar als ik het goed begrijp doe je (het liefst) iets van poten in een pan, water erbij totdat het net onderstaat en wat azijn erbij? zachtjes laten koken voor ong. 24 uur (of totdat de botten uit elkaar beginnen te vallen)
Als er nog wat vlees aanzit moet dat eraf? en als dat mee kookt mag dat in de gelei blijven of niet?
Kan je een nek ook gebruiken of is dat niets?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3069140
Nou het staat nu een uur of 8 a 9 op en de botten zijn nog kei en kei hard. Ik ga het zo uitzetten en dan beslis is morgen of het de vriezer in gaat of nog een dagje op het vuur. Het is een avontuur hoor  ;D
Gebruikersavatar
Door Becky
#3069187
botten van grotere dieren (rund hert ed) moeten langer dan de botjes van bijvoorbeeld kip (ergens in dit toppic staat geloof ik een tijdsindicatie hierover).
ik heb tot nu toe alleen kippenbotten gebruikt, heb 1x een fazantenbotje erbij gedaan, deze was nog hard na 8-9 uur terwijl je de kippenbotjes zo kon breken.
dus als ik jou was zou ik het morgen ook nog lekker een x aantal uren laten koken  :P
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3069503
Kaela schreef: Nou het staat nu een uur of 8 a 9 op en de botten zijn nog kei en kei hard. Ik ga het zo uitzetten en dan beslis is morgen of het de vriezer in gaat of nog een dagje op het vuur. Het is een avontuur hoor  ;D
Ze vallen ook pas uit elkaar na minstens 48 uur dacht ik ;)
Gebruikersavatar
Door winni
#3069800
Kaela schreef: Nou het staat nu een uur of 8 a 9 op en de botten zijn nog kei en kei hard. Ik ga het zo uitzetten en dan beslis is morgen of het de vriezer in gaat of nog een dagje op het vuur. Het is een avontuur hoor  ;D
;D ;D ;D Dat was het hier ook hoor!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3069803
winni schreef: ;D ;D ;D Dat was het hier ook hoor!
Het is geen gelatine geworden, maar het is duidelijk wel meer dan gewoon bouilon. Ik ben het nu in ijsklontjesvormen aan het invriezen. Het gaat mij er om dat ik steeds een beetje bij de groentemix kan doen, zodat hij die lekker opeet. En dan ga ik er maar van uit dat het een lekkere toevoeging is en mogelijk ook gezonde.
Door Laura2004
#3070582
Kaela schreef: Het is geen gelatine geworden, maar het is duidelijk wel meer dan gewoon bouilon. Ik ben het nu in ijsklontjesvormen aan het invriezen. Het gaat mij er om dat ik steeds een beetje bij de groentemix kan doen, zodat hij die lekker opeet. En dan ga ik er maar van uit dat het een lekkere toevoeging is en mogelijk ook gezonde.
Dat gaat heel goed werken.  Hier sinds de bone broth geen gemiep meer met de groenten. 
Ik heb ook weer een grote pan opstaan,  met varkenspoten, kippenpoten en runderpoten (volgens mij heet dat officieel anders). Ik heb er ook nog varkensribben bij gegooid.  Al het vlees haal ik er over een uurtje af, dat wordt als beloning bij het trainen gebruikt en de rest laat ik 48 uur zachtjes koken. Als er niemand thuis is gaat het vuur even uit, maar te kort om af te koelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door