Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#3061551
Wodans avonturen schreef: Geven jullie het alleen aan de hond of drinken jullie het zelf ook? Ik vermoed dat het een grotere toegevoegde waarde voor mensen heeft, omdat barfhonden al veel kraakbeen en calcium binnen krijgen  :D
Ik drink het niet zelf, er zit geen zout in en daarnaast ben ik niet zo´n vleeseter, het spreekt me uit culinair oogpunt ook niet echt aan moet ik zeggen. Ik zie het als een extra toevoeging aan het dieet van mijn hond, hij heeft als puppie zijn heup gebroken en is daar pas na ruim twee maanden aan geopereerd en dit is dus een zwak punt, vandaar dat alle extra´s mooi meegenomen zijn. Hij vond het trouwens bijzonder lekker  8)
Gebruikersavatar
Door winni
#3062046
Nou, die van mij is mislukt. 1 dag in de snelkookpan en het was nog als water. Daarna nog 12 uur in de snelkookpan en toen werd het alleen maar donkerder >:( Ik heb 2 kg bot gebruikt (heup en poten van een geit) in een 6 liter pan.
Waarschijnlijk de pan niet goed gebruikt. Speciaal hiervoor aangeschaft :(. Ik las té laat dat ie een beetje moet blijven sissen...Dat heb ik dus de laatste 8 uur wel gedaan en dan zou je toch mogen verwachten dat het klaar is :'( Dus niet....
Door Annemarie Rijnveld
#3062258
Wodans avonturen schreef: Het wordt pas dik als het koud is. Denk maar aan blaadjes gelatine die je verwarmd om ze op te lossen.  En ook al wordt het niet dik zit nog steeds de calcium erin :)
Klopt...ik wil wèl even waarschuwen dat bone broth niet wordt gegeven om de Calcium, er zit eigenlijk maar heel weinig van in....het wordt gegeven omdat het rijk is aan collageen, gluco, condro, hyaluronzuur en meer van dat soort stofjes...dus het zou goed kunnen zijn voor gewrichtsproblemen enzo...verder is het gewoon lekker voor hond of kat, als ze niet graag eten, wanneer zij zich niet lekker voelen, wanneer het gewenst is dat ze meer vocht opnemen enz enz.
Gebruikersavatar
Door winni
#3062261
Het is na 24 u koelkast niet dik geworden. Voor hetgeen ik er mee wilde doen is het mislukt. Ik wilde de dikke massa in de kong doen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3062288
Als ik een pan met kippen- of konijnenbotjes opzet om bouillon te trekken laat ik die ongeveer drie uur staan (niet kokend, maar tegen de kook aan). Daarna giet ik de boel door een zeef en laat het afkoelen. De volgende dag heb ik dan een pan met een stevige gelei. Waar ik eventueel vet (dat komt bovendrijven en stolt daar) gemakkelijk af kan halen.

Mogelijk waren je botten niet alleen te groot maar ook te hard (?oudere geit misschien??). En dan kan ik me voorstellen dat het heel lang duurt voordat de stoffen eruit trekken.
Door Ruisje
#3062295
Kan het ook niet te veel water zijn geweest? Kan me zo voorstellen dat een paar botten in 6 liter water geen gelei op gaan leveren... Wat is ongeveer de verhouding water/bot?
Gebruikersavatar
Door Becky
#3062304
Ik heb ongeveer 50/50 aangehouden, deze was goed gelukt (niet te dun, niet te dik).
Niet vergeten om een beetje (2x eetlepel) azijn (ik heb appelazijn gebruikt) toe te voegen.
Laatst gewijzigd door Becky op vr 23 jan 2015, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3062347
Becky schreef: Ik heb ongeveer 50/50 aangehouden, deze was goed gelukt (niet te dun, niet te dik).
Niet vergeten om een beetje (2x eetlepel) azijn (ik heb appelazijn gebruikt) toe te voegen.
Dat doe ik dus nooit en het wordt altijd gelei.
De hoeveelheid water die ik toevoeg is altijd zo weinig mogelijk. Net genoeg om de botjes net onder te laten staan. Met grote botten gaat dat dus niet lukken. Grote botten zou je eigenlijk in kleinere stukken moeten hakken met een bijl, en splijten zou helemaal mooi zijn.
Gebruikersavatar
Door winni
#3062985
Ik had de verhouding vanaf een site. 2 kg bot en 6 ltr water ;) Het merendeel was bot van een pasgeboren geitje (van Dreumelaartje), óók konijnenrug en fazantenbouten. En ik had een scheut azijn toegevoegd, om alles goed uit het bot te trekken.... Misschien waren de dieren te jong...
Ik begrijp er niets van. Maar ik lees dat het bij Annemarie ook wel eens misgaat. Volgende keer beter. Ik wil er alleen geen dure varkenspoten voor kopen a 5,- per kg. terwijl ik allemaal bot in huis heb :-\
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3064164
Je moet het niet te graag willen denk ik  ;D
Ik wilde bouillon en ik heb gelei  ;D
Men nemen 3 lamsnekken en een paar liter water. Dat staat uren lang op omdat ik lui ben en het vlees niet van de botten wil halen. Men scheidt het bot van het vlees en de bouillon, zet het in de koelkast en de volgende ochtend blijkt de bouillon gelei te zijn ;D
De hondjes vonden het heerlijk hun kong!! Beetje gelei en een beetje lamsvlees! En nog een aantal zakjes in de vriezer voor nog meer kong plezier  :D
Gebruikersavatar
Door pike
#3064291
MarijeEnBoomer schreef: Je moet het niet te graag willen denk ik  ;D
Ik wilde bouillon en ik heb gelei  ;D
Men nemen 3 lamsnekken en een paar liter water. Dat staat uren lang op omdat ik lui ben en het vlees niet van de botten wil halen. Men scheidt het bot van het vlees en de bouillon, zet het in de koelkast en de volgende ochtend blijkt de bouillon gelei te zijn ;D
De hondjes vonden het heerlijk hun kong!! Beetje gelei en een beetje lamsvlees! En nog een aantal zakjes in de vriezer voor nog meer kong plezier  :D

Maar als je die gelei weer op het vuur zet heb je weer bouillon  :D Zo gaat dat nou eenmaal als je bouillon maakt. Koud geworden is het gelei, opgewarmd is het vloeibaar.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3064358
pike schreef: Maar als je die gelei weer op het vuur zet heb je weer bouillon  :D Zo gaat dat nou eenmaal als je bouillon maakt. Koud geworden is het gelei, opgewarmd is het vloeibaar.
Ik ben zo'n keukenwonder dat ik dat niet weet  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door