Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Becky
#3044658
Hoi allemaal,

Ik heb een paar vraagje over het maken van 'bone broth'  ::)

Kan je ook hertenbotten gebruiken?
Kan je ook groentes (wortels/laurier/andere smaakmakers) er in doen, zo ja, moet je die er weer uithalen als het een tijd heeft gekookt?
Hoe lang koken jullie de botten ongeveer?
Mag het eventuele vlees wat nog aan de botten zat erin blijven (in het hele kookproces)of is het beter dat je het eruit haalt en als het klaar is er weer aan toevoegt?
Moet er per se azijn ( maakt het uit wat voor azijn dit is?) in of mag dit ook gewoon citroensap zijn (vers)?
Als je het invriest, hoe lang is het dan houdbaar?
Geven jullie het ook bij de gewone maaltijd ( dus ook als ze niet ziek/zwak of misselijk zijn) en hoeveel voeren jullie dan?

Dat was het voorlopig weer, alvast bedankt voor de reacties ;D
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3044679
Ik voer geen bouillon aan mijn hond, laat staan dat ik die zelf zou koken. :) Enige zinnige wat ik hierover kan zeggen is dat je de mergpijpen na het trekken niet moet voeren omdat die om de kaken kunnen blijven klemmen met alle gevolgen van dien.
Door Annemarie Rijnveld
#3044690
Becky schreef: Hoi allemaal,

Ik heb een paar vraagje over het maken van 'bone broth'  ::)

1. Kan je ook hertenbotten gebruiken?
2. Kan je ook groentes (wortels/laurier/andere smaakmakers) er in doen, zo ja, moet je die er weer uithalen als het een tijd heeft gekookt?
3. Hoe lang koken jullie de botten ongeveer?
4. Mag het eventuele vlees wat nog aan de botten zat erin blijven (in het hele kookproces)of is het beter dat je het eruit haalt en als het klaar is er weer aan toevoegt?
5. Moet er per se azijn ( maakt het uit wat voor azijn dit is?) in of mag dit ook gewoon citroensap zijn (vers)?
6. Als je het invriest, hoe lang is het dan houdbaar?
7. Geven jullie het ook bij de gewone maaltijd ( dus ook als ze niet ziek/zwak of misselijk zijn) en hoeveel voeren jullie dan?

Dat was het voorlopig weer, alvast bedankt voor de reacties ;D
1. Ja, alle diersoorten, zelfs van varken, en ook de visgraten en -koppen kunnen worden gebruikt. De beste botten zijn de gewrichtsbotten, deze geven de meeste gelatine.
2. Het kan wel, ik doe het niet
3. minstens 8 uur, meestal zo'n 24 uur in totaal, het wordt dan gelatine na afkoeling. Het vet schep ik er vanaf, anderen laten het zitten.
4. ik gooi het weg. het is helemaal verkookt vlees, alle of praktisch alle vitaminen en mineralen zijn eruit
5. Maakt niet uit welk soort azijn je gebruikt, als het maar geen schoonmaakazijn is...ik zou het wel doen, het staat zo aangegeven in het recept, het bevordert het ''uitlekken'' van de mineralen uit het bot..maakt het bot misschien ook zachter?
6. Dat weet ik niet, misschien wel een half jaar of zo? Bij mij is het op in een mum van tijd, ik drink het zelf ook :)
7. Ja, en ik gooi een flinke lepel door het eten, niet iedere dag, maar als ik er aan denk. Ik gebruik het ook wel als ze aan de diarree zijn bijvoorbeeld, of gewoon als lekker, s ochtends...

Succes!
Door Annemarie Rijnveld
#3044888
Becky schreef: Kan je ook patrijskopjes (met veertjes) en pootjes kunnen gebruiken?
ik zou de veertjes eraf halen, hoewel het geen kwaad kan, hoor als ze mee koken..maar ik denk dat het dan zo'n vieze zooi gaat worden; het koppie en de pootjes kan je gerust erbij doen, ja.
Door Skyline
#3044985
Heb nog nooit azijn in een bouillon gedaan... Ben toch al 18 jaar kok...

Hoe ik het altijd doe;
Grote ketel pakken
Botten er in
Koud water er op
Aan de kook brengen, dan op laag vuur zetten
Eiwitten en vuil van de bouillon scheppen
Groentes, kruiden en specerijen toevoegen
Minimaal 12 uur op laag vuur laten trekken

Dan bouillon zeven en op smaak brengen
Botten, vlees en groentes gaan de kliko in

Doe je het speciaal voor de beestjes dan zou ik kijken. Welke groentes ze wel en niet mogen hebben even als kruiden en specerijen
Botten dan ook de kliko in
Vlees en groentes kan je door de blender halen als extra vulling, zal alleen geen voedingswaarde meer hebben

Belangrijk bij het afkoelen Is dat de bouillon niet afgedekt Is, vet dekt ook af
Dit moet er dus vanaf, je kan het wel nog gewoon gebruiken
Maak er zelf meestal een roux mee om de soep af te binden (ossenstaart oid)
Als ik geen roux gebruik gaat het vet ook gewoon weg

In principe kan je alle botten gebruiken van alle beesten
Varken word eigenlijk nooit gedaan, zit geen smaak aan en heeft heel veel gelatine er in zitten (word ook hiervan gemaakt)

Als je een wat vollere smaak aan je bouillon wilt en een wat diepere kleur kan je je botten eerst nog bruneren in de oven
20 min op 220 graden
Door Annemarie Rijnveld
#3044992
Skyline schreef: Varken word eigenlijk nooit gedaan, zit geen smaak aan en heeft heel veel gelatine er in zitten (word ook hiervan gemaakt)

Oh Becky, je kan zelfs de botten gebruiken die overblijven van de barbecue of van gebraden/gekookt vlees zoals kalkoen eend enz (dus al ''gebakken'')

@Skyline: we gebruiken de bone broth juist om de gelatine...goed om te weten dat varkensbotten daar zo rijk aan zijn, bedankt voor de tip!
Door Annemarie Rijnveld
#3045059
Skyline schreef: Kan idd ook vanaf de bbq
Mits het niet gemarineerd of gezouten is
Dat is meestal niet zo goed voor de beestjes
Ook niet wanneer het vlees makkelijk van het bot afvalt en het bot goed wordt afgespoeld? Ik gebruik dan enkel het bot, niet het vlees...
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3045064
Leuke topic! Maak ik vaak voor mezelf, inderdaad juist voor de gelatine en andere mineralen. Gelatine is een bouwblok voor de darmen voor mensen met spijsverteringsklachten. Plus dat bottenbouillon alles bevat voor... Juist, sterke botten! Voeten, zoals kippenloopvoetjes of varkenspoten zorgen voor een gegelleerde bouillon als het is afgekoeld. De azijn voeg ik ook toe, meestal appelciderazijn. Groenten en kruiden voeg ik 2 uur vóór het vuur uitgaat toe, anders kunnen ze bitter worden. Bij runderbotten minstens 24 uur (tot 48 uur) kippenbotten minstens 6 uur en vissengraat minstens 2 uur. Ik heb eigenlijk nooit meer vlees aan de botten zitten. Ik vries zelf de afgekloven botten in (kippenpoten, spareribs) paar mergpijpjes erbij en wachten maar :)
Gebruikersavatar
Door Becky
#3045240
De botten die je gebruikt zijn botten die bijvoorbeeld te hard zijn (te harde ribben bijvoorbeeld).
Door deze botten te koken komen alle vitaminen + mineralen ed in het water terecht, waardoor je de botten wel gebruikt hebt en niet meteen hoeft weg te gooien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door