Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#3040369
Lizzy schreef: Nou, je kan hart niet voeren als spiervlees, qua hoeveelheden. En daarom blijf ik zeggen "het is ORGAAN".
Er zitten toch ook vitamines oid  in die je teveel kan voeren, in hart dus?


*klok...klepel*
#3040408
Lizzy schreef: Nou, je kan hart niet voeren als spiervlees, qua hoeveelheden. En daarom blijf ik zeggen "het is ORGAAN".
Ik geloof dat ze ook in Duitsland niet alleen maar hart voeren als spiervlees. Het aandeel 'spiervlees' is altijd een combinatie tussen hart en echt spiervlees. Maar qua voedingsstoffen mag hart wel anders zijn dan goed spiervlees, maar dat is slecht spiervlees ook (veel vliezen, bindweefsel en vet, weinig eiwit). Dus wat is dan erger?
Gebruikersavatar
Door pike
#3040503
Chantalletie schreef: De tijd is nu aangekomen dat ik toch echt met barfen ga beginnen en mij er in ga verdiepen. Mijn honden zitten op kvv en ik wil langzaam naar barf over gaan. Ik ben dus weer heel veel aan het lezen en nu stuit ik toch op (waarschijnlijk een hele domme :-[) vraag, maar wat verstaan jullie onder spiervlees?
Ik las dat spiervlees al het vlees is dat het skelet bij elkaar houdt en dat zorgt voor beweging. Maar kunnen jullie ook omschrijven wat dat dan is.
Ik woon in Duitsland en het is voor mij al erg lastig omdat ik eerst alles moet vertalen.

De lijntjes zoals jullie hier hebben qua verkoop van barf, kennen jullie die ook in Duitsland?

Ik vind het allemaal super interessant maar ook ontzettend ingewikkeld. Ik ben nu alles aan het uitschrijven, zodra dat klaar is, zou ik het hier plaasten.
Kijk eens naar je eigen armen. Die bestaan uit lange, min of meer ronde botten. Onderarm, bovenarm, het gewricht tussen beide kan scharnieren, dat doet het met behulp van pezen die aan het bot gehecht zitten, die pezen zijn uitlopers van spieren. Die kan je zelf ook zien liggen. Soms heel duidelijk, denk maar aan de spierballen op je bovenarm. En die spieren, dat is nou het spiervlees. En die zitten dus aan armen, benen, schouders, borst, rug. Dus alle vlees dat op of om de botten ligt zeg maar kan je tot spiervlees rekenen.
Alles wat IN het lichaam zit (in de borstholte, in de buikholte, in de mondholte, e.a. holtes) valt onder orgaanvlees: hart, nieren, lever, tong, hersenen, maag, pens, milt, long ed.  Dat soort vlees heeft een heel andere eiwitsamenstelling dan spiervlees, en een heel andere en/of heel aparte vitaminen/mineralensamenstelling.
Spiervlees heet in Duitsland Muskelfleisch. Orgaanvlees: Innereien. In Duitsland wordt (in elk geval in KVV) vaak gebruikt gemaakt van "Knorpel" . Dat is géén bot, maar kraakbeen. Wat dus maar weinig Calcium bevat. Maar aan de andere kant wordt ook veel gebruik gemaakt van runderknieën en andere runderbotten. Die kan je beter laten liggen, ze zijn zo hard dat ze kunnen zorgen voor kapotte kiezen en spijsverteringsproblemen (verstopping).
#3040548
pike schreef: Kijk eens naar je eigen armen. Die bestaan uit lange, min of meer ronde botten. Onderarm, bovenarm, het gewricht tussen beide kan scharnieren, dat doet het met behulp van pezen die aan het bot gehecht zitten, die pezen zijn uitlopers van spieren. Die kan je zelf ook zien liggen. Soms heel duidelijk, denk maar aan de spierballen op je bovenarm. En die spieren, dat is nou het spiervlees. En die zitten dus aan armen, benen, schouders, borst, rug. Dus alle vlees dat op of om de botten ligt zeg maar kan je tot spiervlees rekenen.
Alles wat IN het lichaam zit (in de borstholte, in de buikholte, in de mondholte, e.a. holtes) valt onder orgaanvlees: hart, nieren, lever, tong, hersenen, maag, pens, milt, long ed.  Dat soort vlees heeft een heel andere eiwitsamenstelling dan spiervlees, en een heel andere en/of heel aparte vitaminen/mineralensamenstelling.
Spiervlees heet in Duitsland Muskelfleisch. Orgaanvlees: Innereien. In Duitsland wordt (in elk geval in KVV) vaak gebruikt gemaakt van "Knorpel" . Dat is géén bot, maar kraakbeen. Wat dus maar weinig Calcium bevat. Maar aan de andere kant wordt ook veel gebruik gemaakt van runderknieën en andere runderbotten. Die kan je beter laten liggen, ze zijn zo hard dat ze kunnen zorgen voor kapotte kiezen en spijsverteringsproblemen (verstopping).
In Duitsland adverteren ze dan weer met het feit dat Knorpel 'uitstekend is voor de calciumverzorging'. Daar beschouwen ze kraakbeen dus als een gelijkwaardige partner van echt bot.

@Chantalletie: stel je een gevild dier voor, dus een dier waarvan de huid is verwijderd. Een gestroopt konijn, een koe waarvan je het vel als vloerkleed op de grond hebt liggen. Wat je dan ziet, dus het dier zonder de huid, is het spiervlees.
Gebruikersavatar
Door pike
#3040596
Anne in Duitsland schreef: In Duitsland adverteren ze dan weer met het feit dat Knorpel 'uitstekend is voor de calciumverzorging'. Daar beschouwen ze kraakbeen dus als een gelijkwaardige partner van echt bot.
Precies, dat is waarom ik het vermeldde. Ik weet dat ze kvv's hebben waar geen bot in zit maar enkel Knorpel. Geen calcium dus. Mijn honden zouden er accuut Durchfall van krijgen  :-X
@Chantalletie: stel je een gevild dier voor, dus een dier waarvan de huid is verwijderd. Een gestroopt konijn, een koe waarvan je het vel als vloerkleed op de grond hebt liggen. Wat je dan ziet, dus het dier zonder de huid, is het spiervlees.
Ja, zo kan je het ook uitleggen. En al wat je niet ziet is orgaan  :biggrin2:
#3040687
Orgaan wordt in een menu opgedeeld in delen: hart, lever, nier, long, pens, enz...
Spiervlees wordt niet opgedeeld, dat is een eigen categorie.
Als er nu mensen zijn die percé willen beweren dat hart een spier is, dan kan dat wel, maar dan moet je je spiervlees opdelen in 'normaal' spiervlees en hart. Dan moet je nog steeds zeggen pakweg: 30% spiervlees waarvan 5% hart.  Komt op hetzelfde neer als het onder orgaan scharen, het is maar het idee dat anders is.  Maar ik vind het ook een stuk logischer en 'veiliger' om het onder orgaan te scharen.
Want als je die opdeling niet maakt en hart onder spier schaart en gewoon 30% spiervlees waaronder een ongedefinieerd percentage hart voert, heb je geen controle meer op je hartpercentage. En da is wel degelijk van belang, net omdat het een specifieke samenstelling heeft.  Hart is niet alleen verschillend van spiervlees, maar gewoon van alles wat in het lichaam aanwezig is.  Het is een specifieke samenstelling in een specifieke hoeveelheid aanwezig in een lichaam en moet ook in die verhouding gevoerd worden.  Punt
En dat is gewoon het eenvoudigst als je het net als lever en nier enz... behandeld in specifieke percentage's.

Hart is een gespierd orgaan, maar zo zijn er wel meer.  Het is niet een spier op zichzelf, het bestaat uit spieren die een heel specifieke functie uitvoeren. Dat is ook zo bij maag, tong, pens enz, maar vb ook bij slokdarm en darmen.  Wie haalt het in zijn hoofd dat als spiervlees te voeren? 
Laat het aub uit, laat dat duidelijk zijn!
Maar het is niet omdat het hart een duidelijker spierweefsel bevat dat zijn status zou moeten veranderen tov andere organen die ook spieren bevatten.

Skeletspieren zijn ook spieren die we (meestal) bewust kunnen bewegen.  Interne spieren zoals ademhalingsspieren, darmspieren of het hart, kan je niet controleren.  Je kan je buikspieren samenspannen en de spieren rond je endeldarm vb, maar je kan niet bewust de spieren in je darmen zelf samentrekken. Dat gebeurt om je wil om.
Je vingers, je benen zelfs de spieren in je gezicht kan je bewust bewegen.  Dat zijn allemaal spieren die onder spiervlees vallen.  Wat de kwaliteit is, das weer iets anders...
Onder kopvlees valt vaak wangvlees dat een heel dikke klierhuid heeft.  Dat is natuurlijk weer een andere samenstelling dan de eigenlijke spier in de wang zelf.  Die is echt vlees, de huid wordt vaak ook onder het vlees gerekend, maar is eigenlijk geen spier.  Het is huidweefsel, en hoort kwa samenstelling eerder bij orgaan, ookal bevat het een (dunne) spierlaag. Er liggen nog een heleboel lagen bovenop die geen skeletspieren bevatten. Vandaar dat ook tong onder orgaan gerekend wordt, of half orgaan,  half spier als je wil.  Net als spiermaag.
Pens is erg weinig gespierd, dat is eerder een broedkamer dan een actief orgaan in vertering. De spieren daarin dienen enkel om de inhoud wat te mengen en om zich te ledigen.  Dat leunt dichter bij de functie van darmen, dan bij die van een spiermaag zoals bij vogels.

Persoonlijk heb ik er niets op tegen om eens pezig vlees te voeren.  Pezen zitten ook aan dier.  Maar je moet wel zorgen dat je niet meer pezen gaat voeren dan er logischerwijze aan het vlees zouden zitten. En dat zijn er niet heel erg veel, dat kan je merken als je vb een hele haas ontleed. Veel pezig vlees zie je daar niet zitten, het is vrijwel allemaal heel mooi, vol, spiervlees.
Dus een keertje, ja ok, maar niet standaard in de week en alleen als je ander vlees helemaal mooi is.  En het klierrijke kopvlees, of dikke huidlagen, is dus nog iets anders.

Persoonlijk voer ik erg mooi vlees, ook heel arm, maar dat is voornamelijk omdat mijn katten het anders niet graag eten.  Geit ben ik, zelfs bij redelijk mooie stukken, uren aan bezig om al het vet zoveel mogelijk eruit te snijden.  Anders is het ook zo dat op een portie van 30gr spier, je ongeluk kan hebben om bijna enkel vet te hebben.  Das niet erg leuk voor de kat...
Huid van vb kip, parelhoen of kalkoen voer ik ook vrijwel nooit. Zelfs het kleine stukje op het karkas gaat er gewoon af als dat in zijn geheel gevoerd wordt. Wederom omdat het op een klein stukje karkas een vrij hoog percentage van de portie uitmaakt, en het er zo af is.  Hetzelfde geldt voor het harde vet op een lamshartje, zelfs daar kan ik het niet laten om dat eraf te halen en hen dat niet gewoon met vet en al te voeren.  Al moet ik wel toegeven dat als ik het vermaal, ik het wel gewoon mee-maal.  Dan vinden de katten het ook geen probleem om het te eten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 16 dec 2014, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#3040951
Oke bedankt voor de uitleg, al maakt de discussie van het hart, het er niet echt gemakkelijk op, maar ik heb besloten dat ik het onder orgaan zet :)

Nu direct een andere vraag, weet niet of ik een ander topic moet maken maar ik vind het wel handig om alles in een te houden.

Ik zat te lezen bij 'Barf voor beginners' en daar kwam ik het volgende tegen:

"Dat kun je bijvoorbeeld als volgt verdelen: Je voert iedere dag vleesbot, 5 keer per week groentemix, 3 keer per week orgaanvlees en 4 keer per week spiervlees. En dat verdeel je over 1 of 2 maaltijden per dag.

Dat maakt dan weer : 200 gram vleesbot per maaltijd, 56 gram groentemix per maaltijd (en dat rond je natuurlijk af!), 186 gram orgaanvlees per maaltijd en 140 gram spiervlees per maaltijd. Gaat je menuutje er bijvoorbeeld als volgt uit zien:

Maandag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten.
Dinsdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees.
Woensdag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en een eitje extra
Donderdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Vrijdag: 200 gram vleesbot met 140 gram spievlees en 56 gram groenten.
Zaterdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Zondag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten en een eitje extra.

Nogmaals voor de duidelijkheid: de hoeveelheden rond je af. Als je een keer vleesbot hebt dat 180 gram of 220 gram of 250 gram weegt: geen probleem, je hoeft daar geen stukje af te knippen want zo krap komt het niet. Dus je geeft geen 186 gram orgaanvlees maar bijv. 180 of 200 gram. "


Ik dacht dus dat je alles, dus vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groenten, per dag moest geven, maar nu zie ik in deze tabel dat dat dus helemaal niet hoeft??
Gebruikersavatar
Door pluk
#3040971
Chantalletie schreef: Ik dacht dus dat je alles, dus vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groenten, per dag moest geven, maar nu zie ik in deze tabel dat dat dus helemaal niet hoeft??
Dat hoeft inderdaad niet. Je kunt het verdelen zoals je zelf wil en waar je hond het goed op doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door