Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3034612
Hier een vraag, meer uit onzekerheid. Maar wat van de volgende karkassen kan ik het beste aan mijn hond geven 1x in de week naast de KVV die hij krijgt. Het is op zich een beginnende barfer. Heeft al wel wat botwerk op. In iedergeval Eendennekken, konijnenkarkas. Het is een labrador van 18 maanden oud.
Welke kan ik het beste bestellen?
Eenden nekken, Hazen karkas, Fazanten karkas, Pareloen karkas, Duiven, Kwartels, knarsbotten en kippenkarkassen.

Ik weet dat kippenkarkassen in ieder geval kunnen, maar deze wil ik liever niet geven, aangezien er ook al kip in zijn KVV zit. Of zijn jullie het daar niet mee eens?
's ochtends bot en 's avonds spier?
En moet ik daarnaast dan nog extra dingen voeren?

Graag advies!
Laatst gewijzigd door Flamingo op za 06 dec 2014, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3034644
Zijn het hele kwartels? Want dat is handig; hoef je niks toe te voegen
Kip zou ik inderdaad niet, of zeer sporadisch, doen, als dat al in de kvv zit
De knarsbotten zou ik niet doen

Het is de vraag of hondlief alles eet, maar in principe kan je verder alles geven wat er staat, al vind ik haaskarkas toch wel erg hard voor een beginnend barfer(ik voer ze sowieso niet trouwens, Liz kreeg ze ook niet en die barfte vanaf pup)

Qua voeren; ik zou 'sochtends en 'savonds bot en spier geven, ivm de vertering. Of op de barfdag(en) 1x daags?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3034701
Voor die ene dag in de week, zou ik niet aan orgaan beginnen; dat worden dan wel hele pietepeuterige stukjes  :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3034815
Ben het helemaal eens met Inge en Bono. Uit jouw lijstje vind ik parelhoen wel een geschikte toevoeging. Die is in elk geval niet te hard en de meeste honden eten dat graag. Altijd spiervlees bij het bot geven. Je kan het geheel over 2 maaltijden verdelen, maar je kan er ook gerust 1 maaltijd van maken.
Orgaan zou ik voor die ene dag ook niet doen, in het algemeen zit er meer dan genoeg orgaan in de kvv.
Behalve haas kan ook fazant soms hard zijn, en niet elke hond lust fazant, dat geldt ook voor duif trouwens.  :)
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3034870
Dan bestel ik kwartels en eendennekken denk ik. En dan nog even opzoek naar spiervlees. Bij dit lijntje hebben ze alleen rundvlees, en dat wil ik om dezelfde reden als de kippenkarkassen ook niet geven. Maar kan vast nog wel wat vinden...
Gebruikersavatar
Door pike
#3034936
Zoals ik al zei, parelhoen is een geschikte toevoeging. Niet hard, nauwelijks harder dan kip
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3035222
pike schreef: Zoals ik al zei, parelhoen is een geschikte toevoeging. Niet hard, nauwelijks harder dan kip
Sorry niet goed gelezen!
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3036193
Ik wilde kwartels bestellen, maar die zijn abnormaal duur. Ook heeft ze Partrijskarkassen in de aanbieding, is dat een goed alternatief?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3036288
Als hij ze lust.
Niet alle honden lusten dat graag.

Kwartels zijn inderdaad duur.

Ga je nog parelhoen bestellen, of vind je dat om 1 of andere reden toch niet erg geschikt?
Ik vind ze zelf soms nogal kaal, maar dat hangt er vanaf waar je ze koopt.
Door Lida. S
#3036376
ik lees vaak dat haaskarkas vrij hard is.
Mijn kleintjes krijgen het ook en hebben er weinig problemen mee.
Ik weet dat velen de snoeischaar test doen, maar ik test het liever uit op mijn honden. Mij oude dwerg schnauzer (13 jaar ca 9 kg) met een half gebit heeft geen probleem met  de haaskarkas. Ook mijn dwergteckel (14 jaar, 4,5 kg) heeft  er geen probleeem mee. Mijn Westy denkt dat ze  alles direct kan doorslikken ( dat probeert ze zelfs met een kalkoennek en zwanennek) krijgt daarom alleen kvv. Ook mijn boomertje wil alles direct naar binnen werken, en mag daarom van mij geen bot. Maar zoals ik dus al zei, mijn dwergschnauzer en dwergteckel kauwen rustig door totdat het goed is. Ze doen er wel een paar minuten over, maar ik heb niet het idee dat het te hard is. Ik hoor  de botjes kraken. Ik heb ooit eens een dwergteckel gehad die nog geen hondenbrokje kon kauwen. Mijn idee is dus dat bot pas te hard is als je hond het niet fijn kan krijgen.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3036609
Ik heb 3 kilo eendennekken en 3 kilo Parelhoenkarkassen.
Dan heb ik voor een 2 of 3 maanden weer genoeg botwerk!
Nu nog wat mooi spiervlees vinden
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3036776
Lida. S schreef: ik lees vaak dat haaskarkas vrij hard is.
Mijn kleintjes krijgen het ook en hebben er weinig problemen mee.
Ik weet dat velen de snoeischaar test doen, maar ik test het liever uit op mijn honden. Mij oude dwerg schnauzer (13 jaar ca 9 kg) met een half gebit heeft geen probleem met  de haaskarkas. Ook mijn dwergteckel (14 jaar, 4,5 kg) heeft  er geen probleeem mee. Mijn Westy denkt dat ze  alles direct kan doorslikken ( dat probeert ze zelfs met een kalkoennek en zwanennek) krijgt daarom alleen kvv. Ook mijn boomertje wil alles direct naar binnen werken, en mag daarom van mij geen bot. Maar zoals ik dus al zei, mijn dwergschnauzer en dwergteckel kauwen rustig door totdat het goed is. Ze doen er wel een paar minuten over, maar ik heb niet het idee dat het te hard is. Ik hoor  de botjes kraken. Ik heb ooit eens een dwergteckel gehad die nog geen hondenbrokje kon kauwen. Mijn idee is dus dat bot pas te hard is als je hond het niet fijn kan krijgen.
Sommige katten krijgen ook haaskarkas weg.  Maar weinig denk ik wel, hier was tamme konijnen-onderrug al wat veel van het goede.
Honden, zelfs de kleintjes, hebben meer spierkracht in hun kaken dan katten, denk ik.  Hun mond is toch altijd nog wel groter.
Ik denk dat het vooral niet zo'n dik bot is en dat ze het daarom wel doorgeknaagd krijgen.  Zelfs een hard botje breekt gemakkelijker als het dun is.  Maar zelfs dun bot kan wel erg hard zijn, veel calcium bevatten en daarom moeilijker te verteren zijn.
Ik zou het precies toch niet als beginnersbot geven, zelfs al knagen ze het goed weg. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door