Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jump
#3034907
Ik geloof dat er toch ergens een misverstand is ontstaan over kalkoennekken,
hier zijn ze er dol op.Ik heb nu toevallig kleintjes maar ook vaak hele grote gehad, die hakte ik dan
met een bijltje doormidden.Ze hebben alle 3 nooit problemen er mee gehad.
Gebruikersavatar
Door pike
#3034948
Nou, ik denk dat die van mij ze ook best lusten, dat is het probleem niet. Maar vaak zijn de nekken (althans een deel van de wervels), van welk dier dan ook, voor mijn honden te hard. Dat resulteert ofwel in het uitbraken van wervels uren na de maaltijd, ofwel in pijn in de darmen omdat daar een onverteerd werveltje door moet. Dus vandaar dat ik ze niet geef. Kippennekken gaat prima, bij eendennekken sla ik ook al elke wervel stuk. Dat ze ze uitkotsen is 1. Geen enkel probleem, ook al schrik ik me soms een hoedje. Maar als ze, met die doornuitsteeksels, door de darmen moeten, dat vind ik toch beduidend minder. Beter meeverlegen dan onverlegen. En ik denk dat als mijn eendennekken straks op zijn, ik ze ook maar niet meer inkoop. 
Door malimaniac
#3035159
Hier ook nog geen scherpe botten tegen gekomen in de kalkoennekken. Ik voer juist geen eendennekken meer omdat Kim er ooit eens 1 in zijn geheel heeft doorgeslikt. Daar hadden zowel Kim als ik het wel even benauwd van. De kalkoennekken moet ze wel kauwen.
Door Anne in Zweden
#3036017
robbiekomvoor schreef: Waarom wordt er dan afgeraden om kalkoen nekken te voeren? :-\
Nekken worden volgens mij niet afgeraden, wel de overige botten (poten, karkas). Die splinteren inderdaad heel scherp.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3036935
robbiekomvoor schreef: Waarom wordt er dan afgeraden om kalkoen nekken te voeren? :-\
Veelal omdat kalkoennekken...de wervels daarvan dan, toch stukken harder zijn dan van kip/eend enz. Dat zal bij de kleine kalkoennekjes idd wel loslopen, maar die grote dikke, waar mijn bijl nog niet doorheen kwam, die zijn hier enkele reis kliko gegaan. Zo'n knikkerharde wervel moet nml wel kapot en naderhand ook verteerd worden.
Zeker omdat formaat zo kan verschillen bij kalkoennek en zeker een beginner dan niet weet dat een grote dikke toch niet zo veilig of buiten de categorie beginnersbot valt is het niet iets wat ik snel zal adviseren.
Er zijn ook mensen die kalkoenpoten e.d. voeren, die zijn ook knikkerhard en zou ik ook nooit adviseren. Maarja, zolang het goed gaat, gaat het goed. Is met alles natuurlijk en dan mag je als ervaren barfer, met de kennis van wat jouw honden wel/niet goed verteren zelf beslissen of je iets wel/niet aandurft om te geven.
Door Anne in Zweden
#3037343
Angelique schreef: Veelal omdat kalkoennekken...de wervels daarvan dan, toch stukken harder zijn dan van kip/eend enz. Dat zal bij de kleine kalkoennekjes idd wel loslopen, maar die grote dikke, waar mijn bijl nog niet doorheen kwam, die zijn hier enkele reis kliko gegaan. Zo'n knikkerharde wervel moet nml wel kapot en naderhand ook verteerd worden.
Zeker omdat formaat zo kan verschillen bij kalkoennek en zeker een beginner dan niet weet dat een grote dikke toch niet zo veilig of buiten de categorie beginnersbot valt is het niet iets wat ik snel zal adviseren.
Er zijn ook mensen die kalkoenpoten e.d. voeren, die zijn ook knikkerhard en zou ik ook nooit adviseren. Maarja, zolang het goed gaat, gaat het goed. Is met alles natuurlijk en dan mag je als ervaren barfer, met de kennis van wat jouw honden wel/niet goed verteren zelf beslissen of je iets wel/niet aandurft om te geven.
Hoe groot en dik waren die in godsnaam? :o Ik heb altijd biologische kalkoennekken van 550-650 gram per stuk en snij die gewoon met een snoeischaar door! Wel even eerst het vlees insnijden, anders krijg je de schaar niet om het bot gewurmd. Als ik dan zo'n doorgeknipt stuk bekijk, ziet het er eerder poreus uit van binnen. Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken.
Door Lida. S
#3037460
Ik heb ook vaak kalkoennekken van zo'n 600 gram, maar ook geen enkel probleem. Die vind ik absoluut niet hard. Mijn westy krijgt ze niet want die probeert een halve nek, zonder te kauwen, in één keer door te slikken. Dus dat moet ik er dan weer uit trekken, want het lukt haar niet. Maar de rest heeft er geen moeite mee. Kalkoenpoten vind ik wel te hard om te voeren
Gebruikersavatar
Door pike
#3037463
Ik zag vandaag kalkoenvleugels liggen. Nog nooit gezien maar wat een mooie dingen waren dat, je zou ze zo allemaal meenemen was het niet dat ze te hard of te scherp zijn voor de honden.
Door malimaniac
#3037681
Kalkoenvleugels heb ik vroeger ook wel gevoerd. Iza kreeg ze heel goed weg. Zou ze nu niet meer bestellen mocht ik ze ergens tegen komen.
Ben toch bang dat het bot te scherp is. Er zat ook niet echt veel vlees aan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door