Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#342409
Yvonne1961 schreef: Jaren geleden heb ik eens een lezing gevolgd van Dhr. N Dhont (leuke naam trouwens) Deze hamerde toen ook nogal op de juiste calcium/ fosfor verhouding. Moest zijn 1,2;1
Toen heb ik hier heel lang krampachtig aan vastgehouden.
Nu denk ik inderdaad; hoe doet een wolf dat dan? Die kan dit ook niet exact bepalen. Maar vanuit deze theorie zal de gedachte ook wel voortkomen om calcium supplementen toe te voegen.
Maar stel nu: Je voert wel vlees maar geen botten. Dan zal een supplement toch wel wenselijk zijn?
Ja, Nic Dhont 'kennen' we ;D. Maar die bekeek de dingen natuurlijk vooral vanuit het kant-en-klaar voer perspectief. En niet vanuit het prooidier/bot-perspectief. In zijn boekjes over de Duitse Dog bijv. kun je ook lezen dat het in feite onmogelijk is om een DD fatsoenlijk op te laten groeien zonder brokken. En hij wist wel veel, maar niet alles ;D. Het voeren van honden is gewoon veel simpeler! Maar inderdaad, als je vlees zonder botten voert: dan moet je een andere calciumbron gebruiken. En dan rijst direct de vraag: welke en hoeveel moet je daarvan gebruiken. En da's nou het zalige van het voeren van botten! We hoeven ons nergens meer druk om te maken, we voeren gewoon botten :D!
Door Yvonne1961
#342410
Ik zie het toch een beetje anders.
Als begeleidster kun je ook een "stelling" geven. Met de opdracht dit uit te zoeken of dit gestaafd kan worden.
Alhoewel nu ik er over nadenk, begon ze ze wel met te zeggen ; jullie zijn dom bezig want........... dan zou het dus wel een eigen mening i.p.v. een stelling kunnen zijn.
Door Lizzy
#342412
Yvonne1961 schreef: Ik zie het toch een beetje anders.
Als begeleidster kun je ook een "stelling" geven. Met de opdracht dit uit te zoeken of dit gestaafd kan worden.
Alhoewel nu ik er over nadenk, begon ze ze wel met te zeggen ; jullie zijn dom bezig want........... dan zou het dus wel een eigen mening i.p.v. een stelling kunnen zijn.
Ja, zo redeneerde ik dus ook! Je mag je leerlingen best zelf na laten denken. Dat is goed en daar worden ze groot en sterk van. Maar als je heel hard je mening gaat lopen verkondigen, gewoon "zo is het en niet anders, PUNT", dan doe je het niet goed. Daar kweek je 'achternalopers' mee. Want hoeveel leerlingen zullen bij zo'n boute uitspraak (mening) wel niet denken "het zal wel"? Weinig prikkelend inderdaad.

Dus ja Helen, het kan wel zo zijn dat het zo gaat, wil nog niet zeggen dat ik het er mee eens ben. Of dat het goed is om het zo te doen.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 29 jun 2005, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yvonne1961
#342413
Ik ben voor de zekerheid alleen nog maar kvv aan het geven. Echter als ik verder wil gaan en zelf wil samenstellen dan denk ik toch dat ik aan de supplementen moet. Mijn Japanse spaniels hebben een dermate slecht gebit dat botten eten niet meer gaat lukken.
Door Lizzy
#342415
Yvonne1961 schreef: Ik ben voor de zekerheid alleen nog maar kvv aan het geven. Echter als ik verder wil gaan en zelf wil samenstellen dan denk ik toch dat ik aan de supplementen moet. Mijn Japanse spaniels hebben een dermate slecht gebit dat botten eten niet meer gaat lukken.
Je zou ook gemalen botten kunnen gaan geven! Bot van kip, parelhoen, eend: is allemaal behoorlijk makkelijk te malen.
Door Yvonne1961
#342417
Ja, dat zit natuurlijk ook door kvv, tenminste bij de meeste soorten.
Ooit (als ik weer aan een andere hond begin, duurt nog lang hoop ik) ga ik het direct anders doen.
Door Ayra
#342420
Inderdaad, haar uitspraak wat dat betreft was niet echt om mij te stimuleren om iets te onderzoeken ofzo ::)

toen ik nl zei dat als je zelf maaltijden samenstelt geen toevoegingen hoeft te doen was dit wat ze zei

"nee, dat is beslist niet waar, in bot zit te weinig calcium dus moet je het toevoegen"

ik zei: er zijn anders heel veel mensen die dat niet doen en zonder supplementen voeren

"die zijn dan dom bezig"

ze heeft me twee boekjes geleend:
"Mijn hond moet gezond zijn", van Prof. Dr. A. Klarenbeek en "wat moet mijn hond eten"? van Prof. Dr. W.F. Donath. In die laatste wees ze me dus ook op een tabel met Kalk en fosfor gehaltes van een aantal voedingsmiddelen. Bij beendermeel staat dus 22.4 gram calium per 100 gram en 10.5 gram fosfor per 100 gram.... Maar dat is lijkt me niet hetzelfde als in rauw bot? weet iemand daar de calcium fosfor gehaltes van?

Maargoed, opzich heeft ze wel heel veel kennis in huis dat merk ik wel. Maar wat dat betreft niet helemaal up to date.
Laatst gewijzigd door Ayra op wo 29 jun 2005, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yvonne1961
#342425
Misschien gaat zij uit van zelf samenstellen maar dan zonder botten.
In dat geval heeft ze gelijk. Maar niet zoals de echte barfers het hier doen.
Door Lizzy
#342429
Ayra schreef: Inderdaad, haar uitspraak wat dat betreft was niet echt om mij te stimuleren om iets te onderzoeken ofzo ::)

toen ik nl zei dat als je zelf maaltijden samenstelt geen toevoegingen hoeft te doen was dit wat ze zei

"nee, dat is beslist niet waar, in bot zit te weinig calcium dus moet je het toevoegen"

ik zei: er zijn anders heel veel mensen die dat niet doen en zonder supplementen voeren

"die zijn dan dom bezig"

ze heeft me twee boekjes geleend:
"Mijn hond moet gezond zijn", van Prof. Dr. A. Klarenbeek en "wat moet mijn hond eten"? van Prof. Dr. W.F. Donath. In die laatste wees ze me dus ook op een tabel met Kalk en fosfor gehaltes van een aantal voedingsmiddelen. Bij beendermeel staat dus 22.4 gram calium per 100 gram en 10.5 gram fosfor per 100 gram.... Maar dat is lijkt me niet hetzelfde als in rauw bot? weet iemand daar de calcium fosfor gehaltes van?

Maargoed, opzich heeft ze wel heel veel kennis in huis dat merk ik wel. Maar wat dat betreft niet helemaal up to date.
Tjonge, die boekjes zijn werkelijk zo oud als Methusalem zeg! Laat ze aub eens iets gaan lezen dat meer up-to-date is! Bijv. Tom Lonsdale, een Australische dierenarts. Of Ian Billinghurst, ook een Australische dierenarts. Of David Mech. Pfff ::).

Voor ieder rauw bot geldt dat het calcium en fosforgehalte anders is. Neem bijv kippennekken en kippenruggen: beide hebben ze een ander calciumgehalte. Zie hier: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Een prooidier bestaat voor 10% uit botten. Kaal. Voor de rest bestaat het prooidier vooruit uit spiervlees (de spieren die voor beweging zorgen), huid/haar en organen.

Ian Billinghurst raadt aan om 30% kaal bot te voeren (dus 60% vleesbotten die voor 50% uit bot en 50% uit vlees bestaan). Dit is rijkelijk veel. Bij Raw Feeding bijv. raden ze aan om volgens het prooidiermodel te voeren en daar voeren ze dus 10% kaal bot.

Wolven eten overigens meestal NOG minder als 10% bot. Want, botten van grote prooidieren: de harde botten zoals de poten en de kop: die laat de wolf vaak liggen. Tevens eten ze grote prooidieren in groepsverband. Niet iedere wolf uit de groep eet ook bot van het grote prooidier (ook een groot prooidier bestaat dus voor 10% uit bot). Veel wolven eten regelmatig alleen maaltijden (stukken prooi) die alleen uit vlees bestaan.

En nogmaals, een wolf (en alle andere carnivoren) doen het daar prima op dus wie is er hier nou dom? Nogmaals, laat ze eens een paar nieuwere boeken gaan lezen zeg! Donath is erg waardevol hoor, daar niet van, maar dit boek is ergens in 1930 geschreven.... Een beetje nieuwe inzichten, anno 2005, kunnen geen kwaad, lijkt me (hihi, in het boek van Donath staat zelfs nog een plaatje reclame van een rokende hond. Roken werd in die tijd namelijk zeer gezond bevonden ;D).
Door Ayra
#342433
Dat plaatje van die rokende hond viel mij ook al op ja ;D

Ik vroeg haar al of ze mijn boeken wilde lenen , maar dat hoefde ze niet....

Ik zal nogeens opzoek naar wat wetenschappelijke info over dit... bedankt voor de links!

zij zegt dus dat HD ook gewoon bij wolven voorkomt... maargoed daar weet ik zelf ook weinig van.
Door Nelly
#342456
Hoe kan het dan mogelijk zijn dat m'n oudste hond, die (helaas) met brokken is grootgebracht zo schoksgewijs groeide en regelmatig last had van groeipijnen? Zo sterk dat de da er aan te pas moest komen? Nu is hij 12 , en vanaf z'n 6e heeft-ie spondylose, en eerlijk gezegd vrees ik dat dat ook aan de brokken ligt. Nu voer ik al een hele tijd kvv., afgewisseld met barf en m'n nieuwe pup (nu 8 mnd., zelfde ras als de 12-jarige heeft negens last van. Groeit ook niet zo idioot hard. hij heeft ook absoluut geen knobbelknieen, maar prachtige rechte pootjes. De 6-jarige teef (ook van hetzelfde ras) is in topconditie. Dus wat zou er nu mis moeten zijn met het voeren van kvv en barf? Hoezo zijn we dan dom bezig? Denk dat jou lerares dom bezig is.
Niks tegen jou persoonlijk hoor. :)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#342522
Nou Jolanda, als ik jou was zou ik het nodige verzamelen om haar daarmee om de oren te slaan. Zorg dat je weet waar je over praat en dat alles goed onderbouwd is. Ik zou dit juist een uitdaging vinden.
Door 202spots
#342552
Lizzy schreef: hihi, in het boek van Donath staat zelfs nog een plaatje reclame van een rokende hond. Roken werd in die tijd namelijk zeer gezond bevonden ;D).
Ikhad'm effe opgezocht 8)
En let er ook op wat er in de Hols zit!!! ;D ;D

AfbeeldingAfbeelding
Door Ayra
#342573
Rovanna schreef: Nou Jolanda, als ik jou was zou ik het nodige verzamelen om haar daarmee om de oren te slaan. Zorg dat je weet waar je over praat en dat alles goed onderbouwd is. Ik zou dit juist een uitdaging vinden.
ja, zeker ik vind het ook een uitdaging om met tegenargumenten te komen om mijn standpunt te bewijzen. Maar, ik vind het wel lastig om wetenschappelijk onderbouwde informatie te vinden op dit gebied. Want daar zijn ze wel heel streng mee, bij elke zin moet je de bron vermelden. En internetbronnen daar zijn ze nooit zo enthousiast over helaas.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door