Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chimpie
#3023877
Goedemorgen,

Door omstandigheden zijn wij een pupje van 5 weken rijker. We weten dat dit véél te jong is, daarover graag geen adviezen.
We wonen in Gambia en dit nest was door de moeder verlaten.
We hebben al een hond op BARF, deze kleine willen we ook graag op BARF krijgen.
Nu graag even wat advies: middelen hier zijn niet gelijk aan de spullen in Nederland; we zullen het moeten doen met wat we voorhanden hebben.
De eerste dagen heb ik haar op home-made puppymelk gezet, daarna wat puppybrokjes, om er zeker van te zijn dat ze genoeg binnen kreeg.
Ze doet het daar goed op, komt mooi aan en heeft best fraaie ontlasting.

Nu mijn vraag: hoe ga ik op een mooie manier over op BARF, geschikt voor zo'n jonkie, of geef ik eerst even een "gezond" brokje (Purizon) geweekt in water/ alternatieve puppymelk?
We hebben hier niet de veelzijdigheid aan dierlijk materiaal als in Nederland, het is voornamelijk kip, rund en vis.
Verder hebben we olijfolie, kokosolie, eieren, lijnzaad en zonnebloempitten en kunnen ( seizoensgebonden) verschillende groentes en fruit krijgen. ook is er yoghurt en melk.
Ik heb begrepen dat verse koemelk voor honden wel geschikt is, klopt dat? Mag dat gekookt zijn? Wij kopen hier van de jongens op de akker verse melk.

Ze heeft al een paar  ieniemienie stukjes vuile pens en rundvlees gekregen en gaat er als een wolfje op af. Ook wordt de voerbak van onze Basenji Yebo tot op de millimeter af onderzocht op restjes :-)

Graag even wat adviezen, ik lees over een combinatie van één melkvoeding/ een "opbraakvoeding" en 2 vleesvoedingen...Maar ook over direct alles BARF.

Alvast hartelijk dank en groeten vanaf de Smiling Coast!
Door Lizzy
#3023887
Chimpie schreef: Goedemorgen,

Door omstandigheden zijn wij een pupje van 5 weken rijker. We weten dat dit véél te jong is, daarover graag geen adviezen.
We wonen in Gambia en dit nest was door de moeder verlaten.
We hebben al een hond op BARF, deze kleine willen we ook graag op BARF krijgen.
Nu graag even wat advies: middelen hier zijn niet gelijk aan de spullen in Nederland; we zullen het moeten doen met wat we voorhanden hebben.
De eerste dagen heb ik haar op home-made puppymelk gezet, daarna wat puppybrokjes, om er zeker van te zijn dat ze genoeg binnen kreeg.
Ze doet het daar goed op, komt mooi aan en heeft best fraaie ontlasting.
Gefeliciteerd met het ukje!
Nu mijn vraag: hoe ga ik op een mooie manier over op BARF, geschikt voor zo'n jonkie, of geef ik eerst even een "gezond" brokje (Purizon) geweekt in water/ alternatieve puppymelk?
Op 5 weken kan pup prima over op barf. Ik zou zeker geen brokken geven. En je kunt voor de lol best melk geven (puppymelk) maar nodig is het niet echt meer. Het is een leuke toevoeging hoor, daar niet van. Je kunt het beste rauwe geitenmelk geven met rauwe eierdooiers er in. En rauwe honing.
We hebben hier niet de veelzijdigheid aan dierlijk materiaal als in Nederland, het is voornamelijk kip, rund en vis.
Verder hebben we olijfolie, kokosolie, eieren, lijnzaad en zonnebloempitten en kunnen ( seizoensgebonden) verschillende groentes en fruit krijgen. ook is er yoghurt en melk.
Ik heb begrepen dat verse koemelk voor honden wel geschikt is, klopt dat? Mag dat gekookt zijn? Wij kopen hier van de jongens op de akker verse melk.
Helaas, verse koemelk is eigenlijk niet geschikt. Verse geitenmelk wel! Liefst rauw. Met kip, rund en vis heb je natuurlijk wel een heel beperkt aanbod... Eigenlijk heeft ze gewoon 4 diersoorten nodig, voor een goed volwaardig menu. En meer dan 10% van het totaal mag je echt niet aan vis geven, ivm afbraak vitamine B1. Wat je wel kunt doen is rund en kip voeren, dan 2 soorten vis en of heel goed kijken welke vis geen Thiaminase bevat of een deel gaan koken: Zie voor meer uitleg: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2981174. En verder moet je eigenlijk inderdaad zeker groenten en fruit gaan geven en liefst ook rauwe eieren, stuk of 3 per week. Verder kun je wel kokosolie geven maar zonnebloempitten zou ik zelf niet geven, dat bevat veel te veel omega 6 vetzuren. Lijnzaad kan wel, hoewel veel honden daar helemaal niet goed op reageren. Ze krijgen er jeuk van. En olijfolie is eigenlijk zinloos.... Maar een 3de diersoort..., echt onmogelijk? Iets van lam of geit? Je menu wordt anders ook wel arm aan dingen als zink.
Ze heeft al een paar  ieniemienie stukjes vuile pens en rundvlees gekregen en gaat er als een wolfje op af. Ook wordt de voerbak van onze Basenji Yebo tot op de millimeter af onderzocht op restjes :-)

Graag even wat adviezen, ik lees over een combinatie van één melkvoeding/ een "opbraakvoeding" en 2 vleesvoedingen...Maar ook over direct alles BARF.

Alvast hartelijk dank en groeten vanaf de Smiling Coast!
Oh, lees je dat in Mogens Eliasen? Leg dat gerust naast je neer, dat heeft hij zelf ook al gedaan!
Door Chimpie
#3023897
Bedankt voor je snelle reactie Lizzy.

Geitenmelk zal niet gaan lukken, maar yoghurt is dan toch een beter alternatief?
Ik vond op het internet diverse recepten voor alternatieve puppymelk: met evaporated milk, rauwe honing, eidooier en yoghurt. Dat heb ik gemaakt en daar doet ze het goed op.
Ik kan lam toevoegen, ik ben er zelf bij de volwassen hond wat terughoudend in ivm de vetheid. Hij krijgt er gewoon niet te veel van.
Dat verhaal over de vis zal ik eens even uitpluizen. Die afbraak vitamine B1, geldt dat vooral voor pups?

Ok, dus geen 3 verschillende soorten maaltijden, maar wat zou jij denken, hoe begin ik? Eerst een beetje gehakt en vuile pens of meteen de volle bups? (natuurlijk enigszins aangepast)

Ik wilde een foto van mijn grote kleine kanjer en haar grote broer plaatsen maar ik snap niet helemaal hoe dat moet...

Nogmaals dank, ook namens Dirkje
Door Lizzy
#3023904
Chimpie schreef: Bedankt voor je snelle reactie Lizzy.

Geitenmelk zal niet gaan lukken, maar yoghurt is dan toch een beter alternatief?
Ik vond op het internet diverse recepten voor alternatieve puppymelk: met evaporated milk, rauwe honing, eidooier en yoghurt. Dat heb ik gemaakt en daar doet ze het goed op.
Dan moet je dat gewoon blijven geven!!
Ik kan lam toevoegen, ik ben er zelf bij de volwassen hond wat terughoudend in ivm de vetheid. Hij krijgt er gewoon niet te veel van.
Het zou erg mooi zijn als je lam toe kunt voegen. Ik weet niet waarom je bij je volwassen hond terughoudend bent ivm met vet, voor de pup hoef je dat niet te zijn. Pup kan wel wat vet gebruiken!
Dat verhaal over de vis zal ik eens even uitpluizen. Die afbraak vitamine B1, geldt dat vooral voor pups?
Nee, ook voor volwassen honden. Niet meer dan 10% van het totale menu mag uit vis bestaan.
Ok, dus geen 3 verschillende soorten maaltijden, maar wat zou jij denken, hoe begin ik? Eerst een beetje gehakt en vuile pens of meteen de volle bups? (natuurlijk enigszins aangepast)
De eerst komende dagen kun je wat pens en gehakt geven. Maar daarna zou ik gewoon over gaan op een BARF menu. En dan kun je wel 1 melkmaaltijd per dag geven, maar verder gewoon BARF. Het vleesbot zou ik wel malen of fijn slaan.
Door Chimpie
#3023914
Wederom bedankt voor de info. We gaan es ff ons uiterste best doen dit kleine ding net zo gezond en sterk te maken als "haar grote broer" :-)
Nu eens ff kijken of ik de foto's er op krijg, kun je de kruimel even zien.

[img]http://<iframe%20src=""%20width="75"%20height="75"%20frameborder="0"%20allowfullscreen%20webkitallowfullscreen%20mozallowfullscreen%20oallowfullscreen%20msallowfullscreen></iframe>[/img]


[img]http://<iframe%20src=""%20width="75"%20height="75"%20frameborder="0"%20allowfullscreen%20webkitallowfullscreen%20mozallowfullscreen%20oallowfullscreen%20msallowfullscreen></iframe>[/img]

[img]http://<iframe%20src=""%20width="75"%20height="75"%20frameborder="0"%20allowfullscreen%20webkitallowfullscreen%20mozallowfullscreen%20oallowfullscreen%20msallowfullscreen></iframe>[/img]
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door