Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3024196
Kaela schreef: Hert en ree is wat mij betreft net zo'n verschil als kip en eend. En duif. Tja, zoveel wordt dat ook niet gevoerd of aangeboden, dat wordt meestal onder de verzamelnaam duif gedaan. Tam en wild lijkt me op zich duidelijk genoeg.
Voor mij geldt dat dus ook. En tam en wil maakt bij mij ook een wereld van verschil. Wat vogels bijvoorbeeld betreft, het maakt ongetwijfeld verschil of je bijvoorbeeld een grauwe gans of een kolgans of een nijlgans voert. Al was het maar omdat ze niet altijd hetzelfde voedsel tot zich nemen. Wist je bijvoorbeeld dat nijlganzen zich volstoppen met engerlingen als ze de kans krijgen? Ben ik ondanks achtergekomen. Altijd gedacht dat ganzen grassen enzo aten. Voor de honden ga ik echter niet zover dat ik daar ook nog een onderscheid in maak. Maar het feit dat de mens een verschil in smaak kan waarnemen tussen de diverse ganzen- en eendensoorten  betekent denk ik toch wel dat er een verschil is tussen die soorten wat betreft samenstelling van voedingsstoffen. 
Wat duif betreft, volgens mij wordt er alleen houtduif (ook wel bosduif genoemd) aangeboden en postduif. Houtduif is wild dus dan wordt de naam doorgaans wel vermeld. Alles wat gewoon als duif te koop staat is in mijn ogen postduif.
#3024213
Kaela schreef: Hert en ree is wat mij betreft net zo'n verschil als kip en eend. En duif. Tja, zoveel wordt dat ook niet gevoerd of aangeboden, dat wordt meestal onder de verzamelnaam duif gedaan. Tam en wild lijkt me op zich duidelijk genoeg.
;D ;D
Dat kan voor jou wel zo zijn, maar biologisch gezien klopt dat wel langs geen kanten.  ;)  Voor mij zijn het alletwee 'herten', een kip is een loopvogel en een eend een watervogel.  Misschien wel zoals eend en gans vb of kip en parelhoen.
Maar goed, ik snap de opdeling dus wel, terwijl de soorten duiven opsplitsen mij redelijk onhoudbaar lijkt.
#3024223
pearlsofpassion schreef: ;D ;D
Dat kan voor jou wel zo zijn, maar biologisch gezien klopt dat wel langs geen kanten.  ;)  Voor mij zijn het alletwee 'herten', een kip is een loopvogel en een eend een watervogel.  Misschien wel zoals eend en gans vb of kip en parelhoen.
Maar goed, ik snap de opdeling dus wel, terwijl de soorten duiven opsplitsen mij redelijk onhoudbaar lijkt.
Hoe zit dat dan met loopeenden  :biggrin2:
#3024377
pearlsofpassion schreef: ;D ;D
Dat kan voor jou wel zo zijn, maar biologisch gezien klopt dat wel langs geen kanten.  ;)  Voor mij zijn het alletwee 'herten', een kip is een loopvogel en een eend een watervogel.  Misschien wel zoals eend en gans vb of kip en parelhoen.
Maar goed, ik snap de opdeling dus wel, terwijl de soorten duiven opsplitsen mij redelijk onhoudbaar lijkt.
Beetje flauw niet. Je zegt hier precies wat ik bedoel, alleen ik kies per ongeluk een watervogel in mijn voorbeeld ipv een loopvogel. Punt was wel duidelijk lijkt mij.
#3024432
pike schreef: Nou nee. Het zijn toch echt verschillende soorten:

Ree: Capreolus capreolus
Edelhert: Cervus elaphus 
Damhert: Dama dama

Het eerste deel van de naam is het geslacht (genus). Het tweede deel is de soortnaam (species). Dus het zijn niet alleen verschillende soorten, ze behoren ook tot een ander geslacht.
Alle drie worden ze wel ingedeeld bij de familie van de herten: Cervidae.

Je kan het vergelijken met een houtduif en een tortelduif. Twee verschillende soorten, verschillend genus, wel dezelfde familie.
Dat verklaard een hoop!
Hope kon absoluut niet tegen edelhert. Maar laatst heeft hij ree gehad (vader is eigenwijs  ::) ) en daar reageerde hij niet op. Ik vond het al zo raar! In ee. Eliminatiedieet kan je dan als damhert niet goed gaat niet meteen zeggen dat ree ook niet gevoerd kan worden?
#3024498
Vraag mijn katten en honden maar of er verschil zit tussen wilde en tamme soorten. Zeker mijn katten zijn erg kieskeurig.
Hert eten ze soms. Wild hert gaat prima. Ree idem. Eend en wilde eend zit ook verschil tussen. Net als konijn en wild konijn.
#3026107
Er is heel veel keuze.
De krokodil heb ik toen ooit eens een paar kilo van gehad.
Dat was echt geen 30 euro per kilo. Wat precies weet ik niet meer, maar goed betaalbaar voor mijn kleine portemonnee.
Dat was toch wel het meest aparte vlees wat ik gehad heb, zowel in structuur als qua geur/smaak.
Had van de toen 5 honden maar 1 die het at, al at die alles.

Populaire soorten zijn hier (van de 8 honden die hier wonen en woonden):

- kip
- tamme eend
- lam/schaap
- konijn
- hert
- ree
- lama
- rund
- kalkoen
- parelhoen
- antiloop
- paard
- struisvogel
- zalm
- geit
- kangoeroe
- zebra

Iets minder populair, maar word meestal wel gegeten:

- kwartel
- wilde eend
- haas

Niet populair, wordt niet of door een enkeling gegeten:

- fazant
- gans
- krokodil
- makreel
- sardien
- haring
- patrijs
- duif
- zwaan
- alle knaagdieren met vacht
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door