Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#3012099
Lizzy schreef: In lever, nieren, bot/merg, ei en zeevis zit ook mangaan. En alles bij elkaar genomen kennelijk voldoende (ook al kennen we de analyses van beenmerg en bot op mangaan niet omdat die er gewoon niet zijn) want als het niet voldoende zou zijn, zou je dat zien bij de groei van pups. En nou ja, niet om het een of ander maar ik heb hier 2 pups rondlopen die 4de generatie BARF gevoerd zijn. En beide zijn meer dan uitstekend opgegroeid. Idem voor haar moeder (3de generatie BARF gevoerd) en idem voor haar tante (2de generatie BARF gevoerd). Dus ondanks dat ik geen analyses heb van hoeveel mangaan er in bot/merg zit (en die heeft Plantinga ook niet), kunnen we niet anders concluderen dan dat hoe wij voeren voldoende moet zijn, kijkende naar hoe onze pups opgroeien (ik heb wel analyses van hoeveel er in nier en lever zit).
Nou precies dat dus, daarom maak ik me er ook niet druk om, was toen wel nieuwsgierig naar hoeveel mangaan bepaalde voeding bevat...maar dat is dus niet vindbaar. En ik vertrouw op de knappekoppen die berekeningen hebben zitten maken en de % die daaruit kwamen, en dat bleek dus ook eigenlijk goed te kloppen  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3012106
kakocavi schreef: Ja sorry, jij wel. Wat ik bedoelde is dat ik vaak merk dat mensen hier in de verdediging schieten als iemand een vraag stelt over de samenstelling van rauw voer. Dan wordt er meteen geroepen dat je dat helemaal niet hoeft te weten, want je voert natuurlijk en dan is het goed en meer hoeven we niet te weten. Terwijl dat ten eerste niet zo hoeft te zijn, en ten tweede is er helemaal niets mis mee om je wat meer te verdiepen in wat je dier eet. Jij hebt dat uitgebreid gedaan, ik doe dat ook weleens, niets mis mee.
Het is natuurlijk maar net hoe ver je je daarin wilt verdiepen en op welke manier. Ik heb mij daar wel in verdiept. Ik heb namelijk op BP goed alles gelezen over hoe je een menu samenstelt, ik heb het boek van Tannetje gelezen, ik heb op internet her en der van andere methodes zoals NRV gelezen en ik heb gekeken naar wat grote namen als Ian Illingburst over menu's zeggen. Ik heb gestoeid hoe een goed menu te maken en ik heb nagedacht over wat ik wel en wat ik niet wil voeren aan "extra's".
Ik heb me niet verdiept in hoeveel mangaan, koper en zink er in Oscar zijn menu zit. Ik heb me ook niet verdiept in of de Vitamine E die ik voer nu vooral in spier, bot of orgaan zit. Enz. Want dat deel van het rekenwerk hebben die anderen al gedaan. Ik ben daar niet goed in en ik durf er van uit te gaan dat de grote namen dat huiswerk voor mij gedaan hebben. Ik vind wat ik gedaan heb voldoende verdieping en het is al 100% meer verdieping dan wat de gemiddelde brokvoerder doet. Die kijkt over het algemeen niet verder dan wat het kost, of Fikkie het te vreten vindt en of de vacht van Fikkie mooi glimt.
Door Ruisje
#3012115
Kaela schreef: Het is natuurlijk maar net hoe ver je je daarin wilt verdiepen en op welke manier. Ik heb mij daar wel in verdiept. Ik heb namelijk op BP goed alles gelezen over hoe je een menu samenstelt, ik heb het boek van Tannetje gelezen, ik heb op internet her en der van andere methodes zoals NRV gelezen en ik heb gekeken naar wat grote namen als Ian Illingburst over menu's zeggen. Ik heb gestoeid hoe een goed menu te maken en ik heb nagedacht over wat ik wel en wat ik niet wil voeren aan "extra's".
Ik heb me niet verdiept in hoeveel mangaan, koper en zink er in Oscar zijn menu zit. Ik heb me ook niet verdiept in of de Vitamine E die ik voer nu vooral in spier, bot of orgaan zit. Enz. Want dat deel van het rekenwerk hebben die anderen al gedaan. Ik ben daar niet goed in en ik durf er van uit te gaan dat de grote namen dat huiswerk voor mij gedaan hebben. Ik vind wat ik gedaan heb voldoende verdieping en het is al 100% meer verdieping dan wat de gemiddelde brokvoerder doet. Die kijkt over het algemeen niet verder dan wat het kost, of Fikkie het te vreten vindt en of de vacht van Fikkie mooi glimt.
Precies zoveel verdieping heb ik ook gedaan en dan nog een keer voor de katten. ;) En ik denk dat we ons blijven verdiepen, alleen al omdat onze dieren ouder worden en misschien andere behoeften krijgen. Het ideaal is zo veranderlijk als het dier zelf.
Door kakocavi
#3012121
Kaela schreef: Het is natuurlijk maar net hoe ver je je daarin wilt verdiepen en op welke manier. Ik heb mij daar wel in verdiept. Ik heb namelijk op BP goed alles gelezen over hoe je een menu samenstelt, ik heb het boek van Tannetje gelezen, ik heb op internet her en der van andere methodes zoals NRV gelezen en ik heb gekeken naar wat grote namen als Ian Illingburst over menu's zeggen. Ik heb gestoeid hoe een goed menu te maken en ik heb nagedacht over wat ik wel en wat ik niet wil voeren aan "extra's".
Ik heb me niet verdiept in hoeveel mangaan, koper en zink er in Oscar zijn menu zit. Ik heb me ook niet verdiept in of de Vitamine E die ik voer nu vooral in spier, bot of orgaan zit. Enz. Want dat deel van het rekenwerk hebben die anderen al gedaan. Ik ben daar niet goed in en ik durf er van uit te gaan dat de grote namen dat huiswerk voor mij gedaan hebben. Ik vind wat ik gedaan heb voldoende verdieping en het is al 100% meer verdieping dan wat de gemiddelde brokvoerder doet. Die kijkt over het algemeen niet verder dan wat het kost, of Fikkie het te vreten vindt en of de vacht van Fikkie mooi glimt.
Wat jij doet is natuurlijk prima, dat moet je ook helemaal zelf weten. Ikzelf vind het wel leuk om ook te kijken naar de nutriënten (doe ik tegenwoordig ook niet meer zoveel trouwens). Ik heb daarop ook de samenstelling van het voer van mijn katten iets gewijzigd. Mijn punt is ook dat iedereen dat zelf mag bepalen, zolang aan bepaalde voorwaarden maar voldaan worden (percentages enzo). Maar dat betekent ook dat als iemand er meer van wil weten en hier om meer informatie vraagt, die informatie ook gewoon gegeven mag worden. Wat ik dan vaak zie is dat er dan al snel gezegd wordt dat dat niet nodig is en dat het goed genoeg is om je aan de richtlijnen te houden, terwijl dat voor diegene niet zo hoeft te zijn en er volgens mij ook niets mis mee is om je verder te informeren. Net zoals er niets mis mee is om dat niet te doen.
Laatst gewijzigd door kakocavi op ma 27 okt 2014, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#3012123
Lizzy schreef: Nee, mijn pups krijgen 10% groenten. Maar verder geen graan of plantaardige olie. Plantaardige olie niet vanwege de omega 6 vetzuren. Ze krijgen hier wel zeewier maar dat is misschien wel te verwaarlozen (omdat ik dat te vaak vergeet).

Als je Nutrient Requirements of Dogs (and cats) leest, zie je dat een tekort vrij snel zichtbaar is.
Oké, maar ook in veel groenten zit redelijk wat mangaan. Ik denk ook niet dat ze zonder die groenten een zwaar tekort zouden oplopen hoor, maar misschien wel een iets suboptimale hoeveelheid. En dat hoeft helemaal niet tot ernstige symotomen te leiden. De voorbeelden die jij bedoelt zijn van proefdieren die een ernstig kunstmatig opgewekt tekort kregen in een lab. Dan zijn de gevolgen inderdaad ernstig.
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#3012194
Lizzy schreef: En moeders met kinderen...., die voeren hun kind volgens zo ongeveer de schijf van vijf (geeft zijn kind wat groenten, fruit, brood, vlees, kaas, melk, eitje, aardappelen, pasta, rijst) en hee, heel raar maar zo'n kind wordt gewoon groot. En dat terwijl een kind qua nutriënten en hoe je het moet voeden veel ingewikkelder is dan een hond. En om de hond schreeuwt men moord en brand. En om kinderen schreeuwt niemand.
Dat is beide heel ingewikkeld als je zo gedetailleerd gaat graven zoals de TS voorstelt. Of juist heel simpel als je je gezonde verstand gebruikt. Bij kinderen is er veel meer peer pressure om het goed te doen, 'goed' volgens de 'normale' maatstaven. Die normale maatstaven voor mensen zijn net zo krom (de adviezen voor veel brood en zuivel vooropstaand...) als de normale maatstaven voor honden. En een hond met ADHD door verkeerde voeding kun je wegdoen, een kind niet. En eerlijk gezegd denk ik dat er bij kinderen minstens net zoveel gezondheidsproblemen bestaan die direct of indirect voedingsgerelateerd zijn als bij honden. Denk aan eczeem, allergiën, PDS, etc. Erg eigenlijk... Allemaal massaal aan de antibiotica!

Als je dan toch de weender etc. van een barfmenu wil weten, dan volstaat een deelmonster van een twee-week-menu... Dan heb je een mooi 'gemiddelde' waar je vervolgens vanwege analysebeperkingen, individuele verschillen tussen honden, verschillen in verwerking, etc. etc. etc. etc. etc. nog niets mee kunt; je kunt nooit iets vergelijken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door