Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2984543
Onze nieuwe golden retriever pup shadow is nu 12 weken oud
ik ben meteen met 7,5 week gaan barfen , tenminste dat wilde ik maar het loopt totaal niet hoe ik had verwacht of had gehoopt

shadow schrokt heel heel erg, dit komt denk ik omdat ze bij de fokker allemaal uit 1 grote bak aten en ook al vers , ze heeft leren knokken voor haar eten hihi wie het eerst is krijgt het meest
natuurlijk hield ze het gewicht in de gaten en voerde anders bij
maar ik vermoed dat dit de oorzaak is van het schrokken

ik heb meteen vanaf 7 ,5 weken de eenden-nek en kippen-nek vast gehouden maar als ik dat niet had gedaan zou hij hem in 1 slok naar binnen slikken
ik ben nu dus over gegaan op kvv na een paar weken te proberen want anders heeft hij qua bot alleen maar kippen nekken en eenden-nekken 
hij krijgt nu 2 keer in de week barf maar nog steeds geen karkas en de kippen-nekken zijn compleet kapot geslagen en in stukken
en de eenden-nekken houd ik vast maar pfff hij trekt en kauwt om het maar te krijgen maar kan het echt niet los laten
Hij is er dol op maar zoo gefocust op het eten pff 

wie weet wat ik misschien nog kan doen want ik wil echt blijven barfen en eigenlijk niet terug naar KVV
de rest van de barf maak ik ook klein want hap slik weg vind ik dood eng laat staan karkas pfff
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2984569
Appie heeft ook altijd geschrokt met zn eten; binnen een paar tellen is alles op. Wat me wel opviel, is, als we er een rauw eitje bij doen, Appie die er eerst vanaf slobbert en dan de rest eet en dan doet ie er iets langer over. Tussendoor kreeg hij weleens kippennekjes en die werden keurig rustig opgegeten, zonder problemen. Ook kipkarkassen gingen rustig naar binnen. Daar kauwt ie wel goed op, gelukkig.
Sinds vandaag ben ik begonnen met Barf, waarvan zn ochtend maal uit een eendennek bestond. Volgens mij duurde dat zeker 5 minuten voordat hij die op had...... Denk dat zn volgende maaltje ook weer hap-slik-is (spier, orgaan en groente).... Heb overigens met het snijden van het spiervlees/pens en orgaan wel rekening gehouden met het schrokken, dus in wat kleinere stukjes gesneden....

Succes!
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2984587
Juist groot laten  ;) Kleine hapjes kan hij schrokken, biedt eens een karkas aan, dan moet hij wel ''kauwen'' Sla hem desnoods de eerste keren met de hamer(het karkas  :biggrin2:  )
Gebruikersavatar
Door pike
#2984603
Kleine en tot moes gehakte stukken nodigen juist uit tot schrokken. Hoe groter hoe beter. Ik zou de kippennekken heel laten. Schrokt hij ze zo weg, geen probleem, ze verteren wel. Pike schrokte naast de kippennekken ook de eendennekken in zijn geheel naar binnen, die kwamen er net zo hard weer uit. Na daar eerst een tijdje beteuterd naar hebben staan kijken, terwijl een ander ondertussen een van zijn nekken pikte en er triomfantelijk mee vandoor ging, ging hij ze opnieuw opeten en toen werden ze wel geknipt. Niet vaker dan drie keer, maar vooruit. Dat vond zijn maag wel oké.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2984635
Hier worden ook zorgvuldig samengestelde barfmaaltijden in ongeveer 60 seconden naar binnen gewerkt.
Kippenruggen, eendennekken, parelhoenkarkas, het maakt niet uit: hapslikweg.
1st wordt het botwerk uit de voerbak gekieperd, dan wordt het spiervlees in een moordtempo naar binnen gewerkt. Dan gauwgauwgauw het botwerk en, omdat ze best nog trek heeft, als laatste de groente.

Blijkbaar is dit de alleralleraller lekkerste manier om van je diner te genieten.

Diza verslikt zich niet en poept keurig.
Tja, dan moet het maar zo.
Door Lizzy
#2984653
Ingrid (shadow) schreef: Onze nieuwe golden retriever pup shadow is nu 12 weken oud
ik ben meteen met 7,5 week gaan barfen , tenminste dat wilde ik maar het loopt totaal niet hoe ik had verwacht of had gehoopt

shadow schrokt heel heel erg, dit komt denk ik omdat ze bij de fokker allemaal uit 1 grote bak aten en ook al vers , ze heeft leren knokken voor haar eten hihi wie het eerst is krijgt het meest
natuurlijk hield ze het gewicht in de gaten en voerde anders bij
maar ik vermoed dat dit de oorzaak is van het schrokken
Ik weet niet, of dit zo is. Mijn puppen hebben met 9 pups uit 2 voerbakken gegeten. En mijn puppen schrokken niet. Fritzi eet vrij snel maar dat deed ze al toen ze 1 dag oud was. Frou Frou eet juist langzaam. En dat deed ze ook al toen ze 1 dag oud was. Wat misschien wel scheelt, maar dat weet ik niet zeker, is dat ik ze onbeperkt te eten gaf. Er lag dus eigenlijk meer op de schalen dan ze feitelijk op konden. Ik weet dat de fokker van Biscuit dat ook deed, Biscuit schrokt ook niet (en heeft met broertjes en zusjes uit 1 voertrog gegeten). Ik weet niet hoe de fokker van Linga dat deed, maar in ieder geval: Linga schrokt ook niet (en heeft ook met haar broertjes en zusjes uit 1 voertrog gegeten).
ik heb meteen vanaf 7 ,5 weken de eenden-nek en kippen-nek vast gehouden maar als ik dat niet had gedaan zou hij hem in 1 slok naar binnen slikken
ik ben nu dus over gegaan op kvv na een paar weken te proberen want anders heeft hij qua bot alleen maar kippen nekken en eenden-nekken 
hij krijgt nu 2 keer in de week barf maar nog steeds geen karkas en de kippen-nekken zijn compleet kapot geslagen en in stukken
en de eenden-nekken houd ik vast maar pfff hij trekt en kauwt om het maar te krijgen maar kan het echt niet los laten
Hij is er dol op maar zoo gefocust op het eten pff 
En toch denk ik dat vast houden de oorzaak is..... Ze krijgen hier gewoon teveel "schrok naar binnen" gevoelens van. En ja, ze schrokken (zeker in het begin) zo'n nek in 1 keer naar binnen. So?

Wat je in mijn ogen moet doen: karkassen van kleine dieren kopen (konijn, kip, parelhoen) en die gewoon geven, samen met een bak vlees/orgaanvlees/pens. De bak zet je op de grond neer, jij bemoeit je nergens mee en je gaat een stukje verderop staan kijken. Zorg dat er ook geen anderen (honden) in de buurt zijn. En laat je hond nu maar eten. Tien tegen een dat hij binnen no time eerst het vlees en orgaanvlees naar binnen gaat schrokken en daarna rustig begint aan zijn karkas.
Gebruikersavatar
Door pike
#2984692
judith vd schreef: Hier worden ook zorgvuldig samengestelde barfmaaltijden in ongeveer 60 seconden naar binnen gewerkt.
Kippenruggen, eendennekken, parelhoenkarkas, het maakt niet uit: hapslikweg.
1st wordt het botwerk uit de voerbak gekieperd, dan wordt het spiervlees in een moordtempo naar binnen gewerkt. Dan gauwgauwgauw het botwerk en, omdat ze best nog trek heeft, als laatste de groente.

Blijkbaar is dit de alleralleraller lekkerste manier om van je diner te genieten.

Diza verslikt zich niet en poept keurig.
Tja, dan moet het maar zo.
Ergens komt me dit heel erg bekend voor  ::) :biggrin2:

Het Vasthouden van botjes werkte bij Pike trouwens ook averechts en daar ben ik heel snel mee gestopt.  Inmiddels barft hij meer dan 8 jaar, is bijna 12, maar ik houd nog steeds afstand als hij aan het eten is, anders is hij bang dat het wordt afgepakt en schrokt hij helemaal alles in 1x naar binnen.
Als hij staat te eten dan laat ik hem met rust en alleen. En zorg ook dat geen van de andere honden in zijn buurt komt.
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2984848
CindyMayella schreef: Appie heeft ook altijd geschrokt met zn eten; binnen een paar tellen is alles op. Wat me wel opviel, is, als we er een rauw eitje bij doen, Appie die er eerst vanaf slobbert en dan de rest eet en dan doet ie er iets langer over. Tussendoor kreeg hij weleens kippennekjes en die werden keurig rustig opgegeten, zonder problemen. Ook kipkarkassen gingen rustig naar binnen. Daar kauwt ie wel goed op, gelukkig.
Sinds vandaag ben ik begonnen met Barf, waarvan zn ochtend maal uit een eendennek bestond. Volgens mij duurde dat zeker 5 minuten voordat hij die op had...... Denk dat zn volgende maaltje ook weer hap-slik-is (spier, orgaan en groente).... Heb overigens met het snijden van het spiervlees/pens en orgaan wel rekening gehouden met het schrokken, dus in wat kleinere stukjes gesneden....

Succes!
dat kan ik me ergens wel voorstellen ja als er een ei, overheen zit dat hij dan wat rustiger doet , het is het proberen waard
al het andere Barf snijd ik ook in klein al is het hap slok weg haha
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2984850
judith vd schreef: Hier worden ook zorgvuldig samengestelde barfmaaltijden in ongeveer 60 seconden naar binnen gewerkt.
Kippenruggen, eendennekken, parelhoenkarkas, het maakt niet uit: hapslikweg.
1st wordt het botwerk uit de voerbak gekieperd, dan wordt het spiervlees in een moordtempo naar binnen gewerkt. Dan gauwgauwgauw het botwerk en, omdat ze best nog trek heeft, als laatste de groente.

Blijkbaar is dit de alleralleraller lekkerste manier om van je diner te genieten.

Diza verslikt zich niet en poept keurig.
Tja, dan moet het maar zo.
haha zonde he zo snel maar gelukkig poept ze wel goed dan
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2984866
Lizzy schreef: Ik weet niet, of dit zo is. Mijn puppen hebben met 9 pups uit 2 voerbakken gegeten. En mijn puppen schrokken niet. Fritzi eet vrij snel maar dat deed ze al toen ze 1 dag oud was. Frou Frou eet juist langzaam. En dat deed ze ook al toen ze 1 dag oud was. Wat misschien wel scheelt, maar dat weet ik niet zeker, is dat ik ze onbeperkt te eten gaf. Er lag dus eigenlijk meer op de schalen dan ze feitelijk op konden. Ik weet dat de fokker van Biscuit dat ook deed, Biscuit schrokt ook niet (en heeft met broertjes en zusjes uit 1 voertrog gegeten). Ik weet niet hoe de fokker van Linga dat deed, maar in ieder geval: Linga schrokt ook niet (en heeft ook met haar broertjes en zusjes uit 1 voertrog gegeten).
En toch denk ik dat vast houden de oorzaak is..... Ze krijgen hier gewoon teveel "schrok naar binnen" gevoelens van. En ja, ze schrokken (zeker in het begin) zo'n nek in 1 keer naar binnen. So?

Wat je in mijn ogen moet doen: karkassen van kleine dieren kopen (konijn, kip, parelhoen) en die gewoon geven, samen met een bak vlees/orgaanvlees/pens. De bak zet je op de grond neer, jij bemoeit je nergens mee en je gaat een stukje verderop staan kijken. Zorg dat er ook geen anderen (honden) in de buurt zijn. En laat je hond nu maar eten. Tien tegen een dat hij binnen no time eerst het vlees en orgaanvlees naar binnen gaat schrokken en daarna rustig begint aan zijn karkas.
oh mijn god wat eng maar ik ga het proberen en ik denk dat ik maar beter even niet moet kijken dan haha
konijn kip en parelhoen heb ik hoor de diepvries zit nog stamvol we waren zo goed voorbereid maar pff wat ging dat snel naar binnen haha
ik ga het zeer zeker proberen nu

1 zou ik hem meer moeten geven dan de hoeveelheid die hij moet hebben?
( ik vind hem zelfs vrij mager en het lijkt of hij altijd honger heeft maar we geven al 50 gram meer dan dat hij zou moeten krijgen ( al is dat kvv)

2 moet ik de karkassen nog wat stuk slaan of ook niet
?Afbeelding

de kippen nekken heb ik los gelaten al had ik ze wel geplet maar inderdaad hap slok weg
de eenden-nek liet ik los maar zou hij zo in 1 hap in zijn keel schuiven dat durfde ik niet , maar ook die had ik geplet misschien die ook niet pletten dan?
ik wil echt graag dat hij het leert want blijf zeer zeker barfen maar wil ook niet dat er iets gebeurd natuurlijk
hij vliegt echt abnormaal op eten af echt alles alles wat maar met eten te maken heeft dan gaat hij los hihi en daarna is hij weer een normaal puppy whehe
Door smulpaap
#2984881
Je eigen houding tijdens het eten van de hond is ook belangrijk . Straal rust uit , en ga bv op een afstand rustig op een stoel zitten
Zorg ervoor dat de omgeving waar de hond eet prikkelarm is
Zorg ervoor dat de hond kalm is voordat hij gaat eten
Barf moet voor jouw als baas ook wennen . En je moet je hond erin leren te vertrouwen
Nekken , die worden hier ook zeer snel naar binnen geslurpt . Ik hoor 2 a 3 keer iets en weg is het .
Ik heb hier ook een mega schrokker gehad . Maar het is goed gekomen  ;)
Soms moest de dame door schade en schande wijs worden .... schrokken en terugkotsen
Daarom is het voor een hond die schrokt mede van belang om de beginners vleesbotten te voeren .... net zolang als nodig is
Karkassen kan je idd even tot moes slaan . Verder gaf ik mijn schrokker eerst spier en/of orgaanvlees en daarna pas het vleesbot
Door Lizzy
#2984911
Ingrid (shadow) schreef:
oh mijn god wat eng maar ik ga het proberen en ik denk dat ik maar beter even niet moet kijken dan haha
konijn kip en parelhoen heb ik hoor de diepvries zit nog stamvol we waren zo goed voorbereid maar pff wat ging dat snel naar binnen haha
ik ga het zeer zeker proberen nu

1 zou ik hem meer moeten geven dan de hoeveelheid die hij moet hebben?
( ik vind hem zelfs vrij mager en het lijkt of hij altijd honger heeft maar we geven al 50 gram meer dan dat hij zou moeten krijgen ( al is dat kvv)

Je brengt dat wel over op je hond, dat je het allemaal zo dood eng vindt. Probeer vooral kalm te blijven!
Nee, dat onbeperkt eten ging over pups jonger dan 8 weken die zoveel als ze wilde konden eten. Maar, als jouw hond mager is en honger heeft, zou ik hem wel meer geven ja.

2 moet ik de karkassen nog wat stuk slaan of ook niet ?Afbeelding
Ik zou het niet doen. Maar ja, als jij doodsangsten uit staat en je rustiger bent als je ze wel plet: doe je dat.
de kippen nekken heb ik los gelaten al had ik ze wel geplet maar inderdaad hap slok weg
de eenden-nek liet ik los maar zou hij zo in 1 hap in zijn keel schuiven dat durfde ik niet , maar ook die had ik geplet misschien die ook niet pletten dan?
ik wil echt graag dat hij het leert want blijf zeer zeker barfen maar wil ook niet dat er iets gebeurd natuurlijk
hij vliegt echt abnormaal op eten af echt alles alles wat maar met eten te maken heeft dan gaat hij los hihi en daarna is hij weer een normaal puppy whehe
Ik zou ze niet pletten nee. Maar ook hier geldt, als jij er de rotzenuwen van krijgt, plet ze dan eerst nog even, maar niet tot moes! Gewoon een paar tikken.

Hij heeft kennelijk ook wel veel honger. Dus ik zou hem meer eten gaan geven. En dat zit ook wel een beetje in hem. En daarnaast heeft hij inmiddels geleerd dat hij zo snel mogelijk moet eten want afpakkers liggen op de loer. Dus geef hem zijn voer, vlees/orgaanvlees met karkas en laat hem met rust :-*. En probeer zelf ook rustig te blijven. En ja, hij verslikt zich misschien wel eens in een nek. Meestal redden ze zichzelf wel hoor en kotsen ze het eruit. Probeer rustig te blijven :-*!
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2984918
Appie heeft nu 2x spier/orgaan/groente gehad en die heeft ie heel rustig opgegeten! Ik wist niet wat ik zag; hij kauwde zelfs op het vlees! Dus ik zie nu een hele andere hond, dan als ie zn kvv krijgt...
Ook Appie krijgt meer dan de 2%.... Hij zou 160 gr mogen hebben, maar krijgt 250 gr. We lopen veel met hem en hebben het langzaam opgebouwd na een paar weken tot wat hij nu krijgt. Tis niet precies 250 gr, soms ietsje minder en soms ietsje meer......
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door