Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2983446
Hallo allemaal,

Ik wil graag van KVV overstappen op BARF, vooral omdat mijn oudste veel beter eet op dagen dat ze iets extra krijgen zoals kippennek (op de visdag om teveel bot te voorkomen). Alvast sorry voor het lange verhaal, maar ik wil het graag goed doen  ;)

Het gaat om 2 Oostenrijkse pinscher reuen. 1 van 3 en 1 van 7 maanden, beide intact en dat gaan ze ook blijven. De pup, Sverre, krijgt vanaf 12 weken oud KVV, de ander, Kimo, vanaf eind mei. Dit gaat allemaal goed en ook de kippennekken en andere kipbotten worden goed verteerd. Beide wegen 16 kg, waarbij Sverre uiteindelijk waarschijnlijk tegen de 20kg gaat worden. Kimo krijgt 4,4% lichaamsgewicht KVV (700g per dag), heeft dit ook echt nodig, anders is het een gratenpakhuis (hij mag van mij en de DA zelfs nog wat aankomen!). Sverre krijgt 2,5% (400g per dag) en doet het daar geweldig op! Ze krijgen nu 2 keer per dag eten, vanwege Sverres leeftijd, maar Kimo slaat vaak de ochtendmaaltijd over en eet dan alles 's avonds op.

Ik wil graag een goed menu samenstellen, maar kom er met de rekenhulp niet helemaal uit... Ben op dit moment ziek en kan daardoor niet altijd even helder denken, dus alle hulp is welkom. Het geval is: ik wil geen groentenmix geven. Heb dit een paar weken wel gedaan, maar vond dit geen succes, meer een gevoel, de honden aten het wel. Hun vacht werd er echt minder van en dat was toen ik ermee ophield binnen een paar dagen opgelost. De groentemix was samengesteld naar voorbeeld van iemand die het met tevredenheid geeft, dus daar ligt het niet aan.
Hoe zitten dan de percentages in elkaar? Welk percentage moet ik verhogen?

Ze eten tot nu toe alle soorten KVV (enkelvoudig van degomeat NL) die ik ze geef: geit, lam, kip/rund, makreel, konijn, kalkoen, eend, alhoewel Kimo liever geen makreel eet. Hele sprot at hij trouwens zonder problemen, een van de redenen dat ik over wil stappen :biggrin2:
Kimo is een heel goede kauwer, hij eet ook heel rustig. Sverre is een schrokop met KVV, met BARF dingen eet hij wel rustiger. Zoals ik al zei, zijn ze beginnersbotten wel gewend en hun ontlasting is goed.

Nog iets anders: ik wil graag compleet geven over een langere periode. Ik heb slechte gewrichten en kan soms moeilijk kracht zetten, dus portioneren zal geen makkelijke taak zijn. Ik wil dat dus zoveel mogelijk vermijden.

Wie o wie kan me helpen om te beginnen met een fatsoenlijk menu?

Groeten Lizetta en Kimo&Sverre

Afbeelding
#2983452
2xdaags voeren voor een hond van 7 maanden; waarom heb je daarvoor gekozen?  :) Ik zou persoonlijk op die leeftijd nog 3xdaags voeren.

Wat snap je niet precies aan de rekenhulp?
Als ik hem invul voor Sverre; geen groentes, 20%orgaanvlees, 45%vleesbot en 35%spiervlees, kom ik uit op deze hoeveelheden per dag;
Hoeveelheid: 2.5% van 16 kilo = 400 gram per dag / 2800 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 180gr p/dag
Groentes 0% : 0gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 80gr p/dag
Spiervlees 35% : 140gr p/dag

Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9Z2m20|fxPpUu

Je hoeft niet dagelijks compleet te voeren; je verdeelt orgaan, spiervlees en vleesbot over de week zoals jij makkelijk vindt en vooral hoe het voor jouw honden werkt.
Ik geef zelf 6 dagen per week vleesbot, 3 dagen per week orgaan en 4 dagen per week spiervlees (en 6 dagen/week groentes)

Hopelijk heb je er wat aan :)
#2983454
Nou dat dus  ;D

Waar verdeel je die overige 10%? Ik zie dat jij die bij spiervlees hebt ingedeeld, dat wist ik dus niet en dan is het best moeilijk  ;)
Ben nu ineens toch onzeker, ondanks maanden inlezen en het aanschaffen van vriezer en het meedoen aan een aantal lijntjes (net mee begonnen)... En liever wat meer hulp en steun, dan dat ik iets verkeerd doe
#2983473
Oh trouwens om antwoord te geven op je eerste vraag: ik merkte dat hij bij 3x de hele dag eten verwachtte. Aantal keer 2x geprobeerd (nadat hij 6 maanden was) en toen was dat over ???  Trouwens ook in overleg met mijn DA, die niet per se pro vers is, maar mijn keuze accepteert en me wel wil helpen (ze weet er genoeg van af om dat te kunnen, heb haar wel even aan de tand gevoeld  :P)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door