Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pluk
#2974007
Na 3 maaltijden op rij Scott een fazantboutje te hebben aangeboden en hij me aan bleef kijken alsof ik volkomen gestoord ben heb ik gisterenavond uiteindelijk het vlees van het bot gehaald en in de droogoven gemikt.
Na een uurtje of 2 drogen was fazant ineens heel lekker  ???

Nou heb ik nog meer fazant liggen (en konijn en duif waar die z'n neus ook al voor optrekt), is het een optie om dit te drogen en dan te voeren als spiervlees? Of misschien aan het bot laten en op lage temperatuur drogen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#2974795
Thea schreef: Even een paar SECONDE aanbakken in koekenpan en dan steeds korter wil ook helpen ;)
goeie tip! die gaan we 'ns proberen. En anders inderdaad maar gewoon drogen als snack

het stomme is dat kvv van bosduif en fazant wel wordt gegeten (althans een jaar geleden toen ik nog kvv gaf)..
#2974893
Hier precies hetzelfde euvel, ik heb de fazant uiteindelijk met bot en al in de dehydrator gedaan. Na slechts 3 uurtjes in de dehydrator vonden ze het al lekker, toen was het nog laaang niet droog. Vanavond krijgen ze weer rauwe fazant, als ze het dan weer weigeren ga ik het een uurtje of zo erin doen en dan proberen. Ik heb toch het idee dat in de koekenpan, hoe kort ook, met bot niet echt handig is omdat het dan toch te warm wordt. Ook overgieten met kokend water heeft dat risico, heb ik ook wel eens gedaan hoor, maar toch: ik heb nu eenmaal die dehydrator staan dus dan doe ik het liever daarin.

Nou heb ik wel een redelijk luxe geval, waarbij ik ook temperatuur goed kan regelen en veilig onder de 50 graden houden waardoor het bot niet te heet wordt, dat moet ik wel even zeggen, als je niet onder de 50 graden kan blijven moet je bot niet in de droger doen.
Door Ruisje
#2974947
Zoals Thea al schreef, een paar seconden in de koekenpan. Hiermee gebeurt er niks met het bot, alleen de buitenkant van vlees schroeit dicht. Ook overgieten met kokend water of een paar seconden in een pan met kokend water doet niks meer dan de buitenkant van vlees dichtschroeien. Als het meteen daarna met koud water afgespoeld wordt of in koud water wordt gelegd kan het ook niet meer doorgaren.
Dit geldt uiteraard alleen voor vleesbot waarbij er vlees om het bot zit. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door