Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2960718
1eboa schreef: Dan heb je toch nog geen zekerheid!
Nou, als de tieten dusdanig opzwellen en het melk niet weg kan (omdat er te weinig af wordt genomen), dan moet je toch wat....

Maar goed, niet gezegd natuurlijk dat het nodig is, als je meer gaat voeren!
Door Hanny
#2960739
Als je teef magerder wordt dan je zou willen, dan gewoon meer voeren. Naar mijn idee zeker niet afkolven, dan blijft het "meer voer" naar de melkproduktie gaan. Dus niet aan de tieten komen, normaal regelt zich dat zonder bemoeienis.
De vijf pupjes drinken zo veel als ze aankunnen en dat zal toch wel een keer genoeg zijn en dan blijft er nog voldoende energie over om de teef iets te laten groeien.
Hier zien we een teef toch graag in goede conditie, zeker op de twee weken. Juist als een teef broodmager is geworden, dan hebben we onze zorgen, of ze wel voldoende weerstand zal hebben, als dat gevraagd wordt.
Niet dat onze zorgen helpen, maar het is wel een enge periode. Veel voer helpt dan ook niet meer, tenminste hier.

Hanny
Door miik
#2961572
Ik zat nog te denken... stel je gaat meer voeren... en stel dat zou betekenen dat ze een hogere melkproduktie krijgt, dan krijg je dus stuwing, en juist de stuwing zorgt ervoor dat de melkproduktie afneemt ! Dus in feite heb je dan bereikt wat je wilt, namelijk dat de energie naar de moederhond gaat.
Dus ik zou toch kiezen voor meer gaan voeren, zodat de moederhond in redelijke conditie blijft en gewoon de melkklieren goed in de gaten houden. En pas actie ondernemen als je denkt dat het mis gaat (dus klieren die te warm worden of als er schijven in komen).
Als pups ouder worden gaan ze op den duur ook minder drinken en dan ontstaat er ook stuwing, en in feite heeft de natuur dat zo geregeld dat dat goed hoort te gaan ;)
Door Lizzy
#2961630
Volgens mij werkt dat zo niet.

Hier een stukje over melkproductie en stuwing: http://www.medela.com/BX/nl/breastfeedi ... titis.html

Dit gaat wel over mensen maar het principe is exact hetzelfde. En nou wil ik niet eigenwijs zijn, maar dit klopt als een bus:

"Door regelmatig melk te verwijderen zal uw baby deze fysiologische stuwing onder controle helpen houden. Dit betekent dat u minstens acht tot twaalf keer per 24 uur borstvoeding moet geven. Zo ontstaat een gezond borstvoedingspatroon. Indien uw baby niet goed of niet regelmatig wordt aangelegd, kunnen uw borsten overvol raken. (Om de stuwing te verlichten kunt u ook melk afkolven)".

Indien het probleem aanhoudt of het gevoel van intense volheid of pijn zich ook na de eerste zeven tot tien dagen blijft voordoen, kan dit wijzen op pathologische stuwing, die wordt veroorzaakt doordat de borsten tijdens de borstvoeding niet goed worden geleegd.
Door de baby niet goed aan te leggen kunnen de melkkanalen geblokkeerd raken, wat op zijn beurt kan leiden tot stuwing.
De borst wordt gevoelig, soms op een specifieke plaats, en kan roodheid vertonen.
Een wijziging van de borstvoedingshouding kan verlichting geven, net als massage van het pijnlijke gebied vóór en soms tijdens de voeding.
Door de baby frequent te voeden wordt een continue melkstroom gegarandeerd, maar ga in elk geval ook met de hulp van een deskundige na of de baby goed wordt aangelegd.

Indien de melk niet wordt verwijderd, blijft deze in de borsten en worden er chemische signalen afgegeven waardoor de melkproductie afneemt. Intense, langdurige stuwing leidt tot een lagere melkproductie en mogelijk mastitis.

Er staat in deze link ook een heel stuk over mastitis.

En dat is dus niet wat je wilt, mastitis. Maar niet genoeg voeren gaat je teef daar niet van behoeden.... Ze heeft in mijn ogen ook gewoon genoeg voeding nodig. En ja, indien nodig zou ik dus wel gaan afkolven. De spanning moet van die tieten af. Nou goed, wat je verder moet doen staat ook goed aangegeven.

Wat je haar nu niet moet geven is geitenmelk en honing of havermout. Ik weet niet of je dat geeft, maar dat zou ik weglaten. Gewoon water is nu goed genoeg. Ze moet natuurlijk wel voldoende drinken dus als ze niet goed genoeg drinkt, desnoods een scheutje geitenmelk erdoor om het water aantrekkelijk te maken.
Door Parelridder
#2961734
Ik zou een zogende teef met 5 pups laten eten naar behoefte. Die eerste weken vréten energie van ze (dat zie je..).
Melkproductie neemt n.a.v. ondervoeding pas af als het écht niet anders meer kan: de natuur stelt de pups boven hun moeder. Oftewel, het lijf van de moeder zal uitgeput raken ten behoeve van de benodigde melk, in plaats van dat ze minder melk gaat produceren om zelf vitaal te blijven. Het is vanzelfsprekend zaak haar gezond te houden, zéker in en zo vermoeiende tijd als de zoogperiode. De algemene weerstand spelt een belangrijke rol bij de vatbaarheid voor melkklierontsteking, dus óók op dat gebied verstandig om de moeder goed en voldoende te voeden!

Genoeg voeden heeft natuurlijk geen negatieve invloed op de melkproductie, maar de melkproductie wordt mede bepaald door de stimulatie door de pups. Op die wijze neemt in de loop van de tijd de melkproductie ook toe naarmate de pups meer nodig hebben. Dan hebben ze eventjes ietsje minder, stimuleren vanuit goede trek wat extra, waarop de melkproductie wordt aangepast. Idem bij het afspenen: de pups gaan minder drinken doordat ze vaste voeding krijgen of hun moeder het niet zo vaak meer toe staat (of doordat de fokekr de moeder aan kleed of weg zet) waarop de melkproductie af neemt.
Ik zou dus veel meer vertrouwen op de natuur. Moeder goed voeren, naar behoefte, zodat zij zich vitaal door deze weken van hard werken heen slaan kan. Natuurlijk dagelijks de 'borsten' met ogen en handen controleren, zodat je mócht het onverhoopt mis gaan er z.s.m. bij bent.

De werkpist goed schoon houden en nageltjes tijdig knippen heeft eveneens invloed op het risico op melkklierontsteking!
Zelf waste ik in dat kader ook de buik van teef, met een washandje en water. Dat deed ik in combinatie met het controleren v/d melkpakketten. Haar huid op die manier zachtjes schoon maken, daarna droog deppen en een beetje uierzalf er op masseren.. ::) zodat die na al dat gesabbel ook even tot rust kon komen vond ze heerlijk ;) En ook dát was een reden om dit zo te doen :)
Door bas rouge
#2969477
Excuses dat ik me niet meer vertoond hebt de laatste 2 weken. Persoonlijke omstandigheden vroegen even om een prioriteringswijziging.
Veel dank voor jullie opmerkingen en suggesties ;) We zijn inmiddels met pups en volwassen honden verhuisd naar Friesland. De pups zijn vandaag 5 weken geworden en sinds vorige week krijgen ze tweemaal daags vast voedsel. Drie van de vijf vinden dat heerlijk, de andere twee hebben vele malen liever moeders borsten. Vanaf vandaag voer ik het op naar driemaal daags.
Huette maakt nog steeds veel melk aan, ze slaapt inmiddels 's nachts bij mij opdat ik de frequentie van het pups voeden ook 's nachts in de gaten kan houden en de tijdspanne tussen de voedingen steeds ietsje meer kan oprekken. Ze maakt me 's nachts wakker omdat ze ze voeden moet, haar borsten zijn dan ook zwaar en staan strak. Ze blijven gelukkig wel soepel. Geitmelk, honing, ei en havermoutpapjes ben ik mee opgehouden ook al vond ze dat heerlijk. Ze voedt de pusps nu meest staande en gelukkig zijn deze pups zuinig op moeders borsten, bij het vorige nest zaten de scheuren erin tegen deze leeftijd.

Huette heeft energie, zwemt dagelijks en gaat weer vrolijk mee op de lange wandelingen en kan heerlijk in de zon liggen bakken maar is nog steeds een mager schonkig dier helaas. Haar pups zijn dikke teletubbietjes, een maffe tegenstelling. Ik hoop dat ik haar weer snel in conditie heb als de pups met een week of drie/vier naar hun eigenaren zijn verhuisd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Door Lizzy
#2969503
Holysh*t, wat een prachtige pups :o! Ze zijn inderdaad prachtig mooi vet :smitten:. Ach, Huette trekt wel weer bij :-*. Geef je haar wel meer eten of durf je dat niet aan?
Door Parelridder
#2969633
Oei wat een prachtpuppy's!! Om op te vreten!!! :smitten:
'k Hoop dat je in wat rustiger vaarwater bent nu en je nog even volop van ze kunt genieten!
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2969851
en ook ik zeg ze zijn prachtig geweldig mooi, jaloers op je mooie nest maaaar... wacht maar huettes zoon storm heeft ze minstens zo mooi gemaakt ;) haha
doe de dikke teletubbies de groeten  :biggrin2: en huette komt straks vanzelf wel weer bij als ze minder drinken :)
Door bas rouge
#2970759
Dank voor jullie complimenteuze woorden  :) . De pups eten nu met plezier driemaal daags hun vaste voedsel, volgende week komt daar nog eenmaal bij. Deze week zie ik haar tot mijn vreugde de puppies van haar tepels weren, het spenen heeft een aanvang genomen. Huette's rantsoen heb ik sinds gisteren weer tijdelijk met 500 gram verhoogd omdat ik hoop dat ze dit extra voer in haar eigen lijf gaat steken nu.
Door bas rouge
#2970761
chipjolie schreef: en ook ik zeg ze zijn prachtig geweldig mooi, jaloers op je mooie nest maaaar... wacht maar huettes zoon storm heeft ze minstens zo mooi gemaakt ;) haha
:biggrin2: ik hoop het echt voor je Esther...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door