Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door RonnyH
#2960059
Hallo allemaal!

Ik wil starten met een eliminatiedieet.. De eerste diersoort die ik wil gaan geven is konijn.
Als ik dit geef kan ik konijnen oren zelf drogen en als snack geven.
Nu wil ik graag jij degomeat op de site naturis.nu gaan bestellen en is m'n oog gevallen op de konijn kvv maar kan ik dan nu ter eliminatie voor de enkelvoudige of de complete versie gaan?
En als ik alleen konijn barf wil geven kan iemand me dan adviseren wat ik precies zou moeten geven
Mila is een duitse herder teef van 35 kg en ze eet ongeveer 700 gr per dag aan kvv

Bij voorbaat hartstikke bedankt voor het advies!
#2960064
Hoi,

Ik snap je vraag niet goed.. Wil je Degomeat of Naturis gaan voeren?
Degomeat heeft 2 varianten, enkelvoudig en compleet
-Degomeat enkelvoudig is vrij compleet, er missen alleen niertjes
http://www.voerwijzer.com/degomeat-enkelvoudig

-Degomeat compleet zijn volledig gemalen konijnen met premix toevoeging. Geen idee, zou vervelend zijn als je denkt dat je hond erop reageert maar net voor een stofje in de premix allergisch is.
http://www.voerwijzer.com/degomeatnl

-Naturis is gemalen karkas met orgaan, ik zou hier dus nog konijnenspiervlees en niertjes aan toevoegen om het compleet te maken
http://www.voerwijzer.com/naturis-barfdiner-0

Met Barf zou je gewoon volledige konijnen kunnen voeren, konijnenschouders. Ik heb (gelukkig!) geen ervaring met elimineren, er komt vast iemand die betere uitleg kan geven. Succes!!
#2960069
Fenixjuh schreef: Hoi,

Ik snap je vraag niet goed.. Wil je Degomeat of Naturis gaan voeren?
Degomeat heeft 2 varianten, enkelvoudig en compleet
-Degomeat enkelvoudig is vrij compleet, er missen alleen niertjes
http://www.voerwijzer.com/degomeat-enkelvoudig

-Degomeat compleet zijn volledig gemalen konijnen met premix toevoeging. Geen idee, zou vervelend zijn als je denkt dat je hond erop reageert maar net voor een stofje in de premix allergisch is.
http://www.voerwijzer.com/degomeatnl

-Naturis is gemalen karkas met orgaan, ik zou hier dus nog konijnenspiervlees en niertjes aan toevoegen om het compleet te maken
http://www.voerwijzer.com/naturis-barfdiner-0

Met Barf zou je gewoon volledige konijnen kunnen voeren, konijnenschouders. Ik heb (gelukkig!) geen ervaring met elimineren, er komt vast iemand die betere uitleg kan geven. Succes!!
Degomeat bestel je via de site naturis.nu


Op de site staat bij enkelvoudig konijn de volgende percentages:
Konijn: 70% konijnenvlees, 20€ konijnenbot en 10% konijnenorgaan. Dus het is verstandig om er wat niertjes erbij toe te voegen.
En zoals Fenixjuh al zegt over de complete variant dat de premix ook voor een reactie kan zorgen.

Om alles uit te sluiten zou ik voor de enkelvoudige variant gaan en snack gaan drogen. Dan weet je zeker dat als er een reactie komt, dat van de desbetreffende diersoort is en niet de premix
#2960075
Heb je al een tweede diersoort in gedachte?

Je gaat bij elimineren eerst een aantal weken (6 weken) konijn voeren. Na die periode ga je een diersoort ernaast geven. Denk aan geit, parelhoen, fazant, hert, kwartel, lam, paard,  eend, kalkoen (dit zijn vaak soorten waarmee men elimineert) kip en rund (hier reageren veel honden op). Ik weet niet zeker maar de nieuwe diersoort voer je dacht ik ook weer 6 weken. Dan kun je om en om voeren.

Na konijn introduceer je een andere soort. Dan voer je dus 2 diersoorten. Reageert je hond niet op deze nieuwe diersoort? Dan kun je een derde diersoort toevoegen. Reageert je hond na introductie van een nieuwe diersoorten? Dan stop je met die diersoort en blijft de diersoorten voeren waar je hond niet op reageerde totdat de gevolgen van de reactie weg zijn. Dan kun je weer een andere diersoort toevoegen. Je gaat door totdat je alle diersoorten geprobeerd hebt. Dan weet je ook voor welke soorten je hond allergisch is.

Het is wel verstandig om ook de snacks aan te passen. Zodat die geen reacties veroorzaken. Anders weet je niet of het aan de diersoort ligt of aan de snacks.

Ik hoop dat het zo duidelijk is voor je.
#2960996
Hallo,

Bedankt voor de reacties en de tips!
Fenixjuh schreef: Hoi,

Ik snap je vraag niet goed.. Wil je Degomeat of Naturis gaan voeren?
Degomeat heeft 2 varianten, enkelvoudig en compleet
-Degomeat enkelvoudig is vrij compleet, er missen alleen niertjes
http://www.voerwijzer.com/degomeat-enkelvoudig

-Degomeat compleet zijn volledig gemalen konijnen met premix toevoeging. Geen idee, zou vervelend zijn als je denkt dat je hond erop reageert maar net voor een stofje in de premix allergisch is.
http://www.voerwijzer.com/degomeatnl

-Naturis is gemalen karkas met orgaan, ik zou hier dus nog konijnenspiervlees en niertjes aan toevoegen om het compleet te maken
http://www.voerwijzer.com/naturis-barfdiner-0

Met Barf zou je gewoon volledige konijnen kunnen voeren, konijnenschouders. Ik heb (gelukkig!) geen ervaring met elimineren, er komt vast iemand die betere uitleg kan geven. Succes!!
Zoals al gezegd bestel je bij degomeat bij naturis.nu
Ik heb geen idee of Mila een heel konijn zou eten dus ik ga toch voor de enkelvoudige versie van konijn kvv

Mandarijn schreef: Degomeat bestel je via de site naturis.nu


Op de site staat bij enkelvoudig konijn de volgende percentages:
Konijn: 70% konijnenvlees, 20€ konijnenbot en 10% konijnenorgaan. Dus het is verstandig om er wat niertjes erbij toe te voegen.
En zoals Fenixjuh al zegt over de complete variant dat de premix ook voor een reactie kan zorgen.

Om alles uit te sluiten zou ik voor de enkelvoudige variant gaan en snack gaan drogen. Dan weet je zeker dat als er een reactie komt, dat van de desbetreffende diersoort is en niet de premix
Okay dan word het dus de enkelvoudige variant en dan extra niertjes erbij! Hoeveel niertjes zou ik dan per kg moeten toevoegen?

Mandarijn schreef: Heb je al een tweede diersoort in gedachte?

Je gaat bij elimineren eerst een aantal weken (6 weken) konijn voeren. Na die periode ga je een diersoort ernaast geven. Denk aan geit, parelhoen, fazant, hert, kwartel, lam, paard,  eend, kalkoen (dit zijn vaak soorten waarmee men elimineert) kip en rund (hier reageren veel honden op). Ik weet niet zeker maar de nieuwe diersoort voer je dacht ik ook weer 6 weken. Dan kun je om en om voeren.

Na konijn introduceer je een andere soort. Dan voer je dus 2 diersoorten. Reageert je hond niet op deze nieuwe diersoort? Dan kun je een derde diersoort toevoegen. Reageert je hond na introductie van een nieuwe diersoorten? Dan stop je met die diersoort en blijft de diersoorten voeren waar je hond niet op reageerde totdat de gevolgen van de reactie weg zijn. Dan kun je weer een andere diersoort toevoegen. Je gaat door totdat je alle diersoorten geprobeerd hebt. Dan weet je ook voor welke soorten je hond allergisch is.

Het is wel verstandig om ook de snacks aan te passen. Zodat die geen reacties veroorzaken. Anders weet je niet of het aan de diersoort ligt of aan de snacks.

Ik hoop dat het zo duidelijk is voor je.

Het is zeker duidelijk, thanks!
De tweede diersoort ben ik nog niet over uit, een aantal van de soorten die je noemt heeft Mila al eens gehad. Zo heeft ze brokken gehad waar lam in zat en ze heeft wel eens een eendennekje gehad en een geiten kvv. Ik moet ook op de kosten letten dus hert bijvoorbeeld gaat t niet worden! Ik weet niet goed met welke diersoorten ik meer snacks kan geven..
Zoals bij konijn kan ik dan de oren geven. Ik ga morgen bestellen en dan komt alles vrijdag binnen; kvv konijn enkelvoudig, konijnen oren en niertjes
#2961286
RonnyH schreef: Okay dan word het dus de enkelvoudige variant en dan extra niertjes erbij! Hoeveel niertjes zou ik dan per kg moeten toevoegen?
Zit er zeker weten geen nier in die 10% orgaan die in de konijnen kvv zit?

Zo niet, dan kun je 2,5 gram nier per kilo lichaamsgewicht van je hond per week toevoegen. Dus weegt je hond 10 kilo, dan geef je 25 gram nier per week. Dit hoef je niet per dag te verdelen hoor, mag in 1 of 2 keer ;)
#2961656
Hoi!

Als je gaat elimineren, dan zou ik geen kvv geven. Je weet namelijk gewoon nooit of je echt alleen konijn voert. Is er bijvoorbeeld eerst kip gemalen en zijn de messen niet goed schoongemaakt kanhet al een reactie geven!
Beter geef je barf. Dan weet je namelijk 100% zeker dat er niets is toegevoegd.
Kvv met premix is geen optie, omdat je echt geen enkele toevoeging wil.

Let er wel op dat konijn best mager is en je het percentage wat hoger mag leggen.
#2970434
Hallo allemaal!

We zijn ondertussen alweer anderhalve week bezig met elinerem en het gaat al beter met Mila!
Ze krijgt wel nog wat medicatie maar dat kunnen we al flink afbouwen en de jeuk lijkt met de dag minder te worden!

Volgens voerwijzer zitten er geen niertjes in dus die voer ik bij

Ik begrijp dat kvv niet optimaal is maar volledig barfen is helaas erg lastig voor me vanwege gebrek aan vriesruimte..

Ik vind wel dat de ontlasting nu echt heel hard is..
Zo hard dat het na een half uurtje uit ziet als kalk! En het lijkt ook brokkelend eruit te komen..
Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

Ook wil ik vragen of er mensen zijn die bekend zijn met de enkelvoudige paard variant van degomeat?
Word hier paarden bot in gebruikt? Dan zou dit een geschikte 2de diersoort kunnen worden..
Of zou ik beter iets van parelhoen of fazant proberen?

Bedankt allemaal voor de reacties en ik hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen!
#2970442
Super dat er na anderhalve week al verbetering is!

De harde, witte ontlasting komt door teveel bot in de kvv. Meestal wordt er dan geadviseerd wat spiervlees toe te voegen, maar in jouw geval MOET dat dan konijn zijn. Dus als je geen konijnenspiervlees kunt vinden, zou ik het even niet weten...

Is degomeat paard niet alleen gemalen spiervlees? Dat zou je ook kunnen toevoegen, maar na 1 1/2 week eliminatiedieet is dat nog te snel, denk ik.

In de parelhoen kvv van degomeat zit volgens mij ook best veel bot, dus ALS je toe bent aan een 2e diersoort zou ik gaan voor iets waar gemakkelijk spiervlees van te krijgen is. En misschien is dat wel paard.
#2970654
Als je gaat zoeken op dit forum naar "harde ontlasting" kom je heel wat topics en adviezen tegen. Overal wordt extra spiervlees geadviseerd, maar omdat je elimineert is dat toch wat lastiger. Het moet konijn zijn. Soms lees je dat mensen een beetje zalmolie of andere olie toevoegen. Natuurlijk wil je geen gekke dingen toevoegen die voor een reactie kunnen zorgen. Ook vond ik een reactie om bladgroenten toe te voegen. Dit zou zorgen voor minder harde ontlasting. Maar zoals ik al zei, je wilt tijdens een eliminatie dieet geen gekke dingen toevoegen.

Ik weet niet of Mila een granen allergie heeft of voor een diersoort, maar misschien kan het toevoegen van een bladgroentenmix een oplossing zijn voor je probleem. Hoewel ik huiverig zou zijn om iets toe te voegen, bang dat het een reactie kan geven.
#2970681
Konijnspiervlees moet toch wel de vinden zijn. Of konijnschouders, want die bevatten meer vlees dan gewoon vleesbot. Als je dan de kvv combineert met een schouder, zou dat al mooier uit moeten komen.
Bladgroen of zalmolie toevoegen zou ik niet doen, want dat kan je eliminatie ook grondig in de war sturen.  Dat elimineer je beter net als een diersoort.  Zalm kan je als vis wel vrij snel toevoegen in je eliminatie want het bevat geen thiaminase, maar ik zou dat toch maar doen als 3 of 4e diersoort.
Voor nu zou ik echt zoeken naar konijnenvlees of -schouders. Er zal weinig anders opzitten zolang je maar 1 diersoort mag voeren. (tenzij toch hele konijnen gaan voeren).

Het is maar om die 6 weken de overbruggen want daarna zou je inderdaad als tweede diersoort voor wat kunnen gaan waar je dan spiervlees in voert. Dus zelf als het kostelijk is, weet je dat je daarna een goedkoper spiervlees kan gaan voeren.
Geen rund nemen, want dat geeft nogal eens reactie.
Hert is in kvv duur, maar soms kan je via een lijntje aan mooi hertenvlees komen voor een prima prijs.
Wilde gans is misschien ook een optie, beetje afhankelijk van waar je woont en of je een dealtje kan maken met de jager. 

Enkelvoudig paard zou ik niet doen, ik durf er veel geld op zetten dat het bot daarin van kip is.  Ik geloof dat onlangs iemand nagevraagd had welk bot er in de hert-versie zat en dat was ook kip. 
#2970690
RonnyH schreef: (...) En als ik alleen konijn barf wil geven kan iemand me dan adviseren wat ik precies zou moeten geven (...)
Ik heb niet álle reacties gelezen, dus op het gevaar af dat ik iets dubbel op zeg.. ;)
Degomeat verkoopt konijnkarkas (ruggen van tam konijn). dat is ook als beginnersbot prima.
Daarnaast hebben ze konijnlever en konijnniertjes, maar óók 'konijnorgaan' (een mx van lever, nier en hart/long). Die mix zou voor elimineren mijn voorkeur hebben, tbv de grotere afwisseling qua onderdelen. Tot voor kort had hij ook konijnspiervlees van wild konijn, op dit moment helaas alleen baader. Ik zou hem even een mailtje sturen of hij je die stukken konijnspier nog kan leveren. Kan best dat hij daar voor je aan kan komen!
Konijn is mager, dus je zult op zéker 700 gram voeding per dag gaan zitten x 42 dagen = 30 kilo voor 6 weken.
Ik zou kiezen voor de verhouding 40% vleesbot (hoeft niet tot op de gram hoor!) en 15-20% orgaanmix (hart, lever, long, nier) en de rest spiervlees (dus ca. 40%). Je zult dus voor 6 weken pakweg 12 kilo spiervlees nodig hebben. Dat maakt het vast voor dEgomeat ook uitvoerbaarder om 't voor je tmee te nemen als hij er nog aan kan komen. Tevens kan hij het voor je in stukken van een kilo zagen. Dan kun je gewoon steeds 1 kilo daarvan uit de vriezer nemen en over de komende dagen op maken, etc.
Idem met de konijnruggen: steeds 1 kilo in de koelkast leggen en over de dagen die komen op maken. Alleen het orgaan zul je in porties moeten verpakken, want dat krijg je niet op binnen 3 dagen.
#2983493
Hallo allemaal.

Bedankt voor de tips en adviezen!
Helaas zijn de klachten, nu ze helemaal van de medicatie af is, weer terug!
Ze heeft weer hele erge jeuk en krabt en bijt zichzelf weer net zo erg..
Ik vermoed zelf nu dus ook dat het een omgevingsallergie is...

Dus ik ga maandag maar eens rondbellen naar DA's wat een bloedtest me gaat kosten!
Of hebben jullie nog andere adviezen?
Ik sta ook open voor een holistische DA maar dit zal ook niet goedkoop zijn neem ik aan..?

Ik hoop nog een keer goede adviezen van jullie kan krijgen.. :)
Alvast bedankt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door