Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jelleke
#2959472
Hallo allemaal,

Mijn hond Harrie zit nu op 2,5% behoefte per dag.
Maar hij blijft erg mager. Mag ik het percentage opschroeven naar 3,5% of misschien wel 4%?
Het gaat om een gecastreerde Duitse herder van 3,5 jaar oud.
Hij woog 37 toen ik begon met Barf maar ondanks dat ik hem voer op 2,5% voor een hond van 40 kilo zie ik hem steeds afvallen.
Vandaar dat ik denk dat het percentage te laag is.
Hebben jullie misschien ook tips voor wat vetter vlees of snacks om te geven. Het spiervlees wat hij krijgt is nl erg mager.
Ik geef hem nu elke dag een ei (ik weet dat niet iedereen het daar mee eens is) maar een hele magere hond is ook niet gezond. Ik geef hem om de dag sardientjes in tomatensaus.
Helaas is Harrie ook nog eens allergisch voor vele dingen (nl kip, duif, kwartel, parelhoen, rund, kalf, konijn, forel, gluten, mais, granen, kleurstoffen en melksuiker)
Dus alles snacks die niet het bovenstaande bevatten wil ik met liefde en plezier geven maar ik weet niet wat?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen en bereikt Harrie eindelijk eens het streefgewicht van 40 kilo.

Alvast bedankt Marielle.
#2959473
Voeren doe je naar mijn idee op het oog.
De ene hond heeft meer nodig dan de andere.
Schroef het percentage gewoon eens op naar een hoger percentage en kijk of je hond aankomt.
Een exact percentage is moeilijk aan te geven, dat verschilt per hond.
Door Lizzy
#2959500
Gewoon meer gaan voeren, totdat hij goed op gewicht is. Mijn volwassen honden vallen van 2,5% ook om hoor. Die zitten ook allemaal eerder richting de 4%. Je moet inderdaad op het oog voeren. En in plaats van iedere dag extra's te geven, zou ik iedere dag gewoon van alles aan voer meer geven.
Gebruikersavatar
Door Jelleke
#2959525
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga zijn menu gelijk aanpassen op 4% en schaap geit en eend toevoegen!  ;)
Hopelijk gaat het dan helemaal goed komen.

Groetjes Marielle.

Nog 1 vraagje??? Harrie heeft ook harde ontlasting dus heb ik vleesbot van 50% naar 45% gedaan en orgaanvlees naar 20 % opgeschroefd. Is dit goed of kan ik beter het spiervlees opschroeven met 5%??
Laatst gewijzigd door Jelleke op wo 16 jul 2014, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2959853
Jelleke schreef: Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga zijn menu gelijk aanpassen op 4% en schaap geit en eend toevoegen!  ;)
Hopelijk gaat het dan helemaal goed komen.

Groetjes Marielle.

Nog 1 vraagje??? Harrie heeft ook harde ontlasting dus heb ik vleesbot van 50% naar 45% gedaan en orgaanvlees naar 20 % opgeschroefd. Is dit goed of kan ik beter het spiervlees opschroeven met 5%??
Dat doe ik hier ook. Nelson staat standaard op 45% vleesbot en 20% orgaan, en Hope poept dan nog steeds krijtjes dus die krijgt zelfs 40% vleesbot.
Gebruikersavatar
Door Jelleke
#2960018
Hoi Hope,

Harrie poept ook inderdaad krijtjes!!  :)
Dan ga ik ook het vleesbot op 40% zetten. Maar waar zet jij die overige 5% bij? Ook weer naar het orgaan dat zou dan 25% worden of nu 5% bij het spiervlees?
Door Greece
#2960046
20% orgaan is genoeg. Zie in mijn vorig antwoord dat er iets is weggevallen. Dus 20% orgaan waarvan 10% pens en 10% hart,lever en nier.
Doe het wel stap voor stap dus eerst het vleesbot naar 45%, orgaan 20% en spiervlees 25% en 5% groenten. Als je dit tenminste geeft. Anders het spiervlees naar 30%.
Kijk dit eerst even aan en is het dan nog te hard dan kan het botpercentage nog met 5% naar beneden en vul je het spiervlees aan met deze 5%.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door