Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2956719
Ik vind het ook bangmakerij en heel erg dicht bij onzin liggen.

De mensen die hun verstand gebruiken, voeren gevarieerd, van acceptabele kwaliteit en houden er een goede hygiëne op na.

De mensen die hun verstand niet gebruiken en geen goede hygiëne gebruiken, doen dat ook niet voor de andere dingen in hun leven. Ik ben in mijn leven al heel wat keren bij mensen geweest waar ik gruwelde, zo vies was hun huis, keuken en koelkast. En die barften niet eens, maar aten zelf wel vlees. Dus je hoeft helemaal niet te barfen om vies bezig te zijn en risico te lopen.

Wij hebben, net als de meesten hier, apart spul voor het barfen. Portioneren doen we in de schuur en naderhand gaat daar sopje, dettol, nieuw sopje overheen. Voor de dagelijkse porties gebruiken we 1 vaste hoek van het aanrecht, waar ook het barf bestek, snijplanken en bewaarbakken staan. Dat wordt heel regelmatig schoongemaakt, met regelmaat gooi ik alle barfspullen een keer door de vaatwasser of in de gootsteen met kokend heet water. Zo blijft alles binnen hele acceptabele grenzen en we zijn er dan ook nog nooit ziek van geweest. En als ik zwanger ben, of straks oud, dan blijf ik het gewoon zo doen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2956727
Corine1981 schreef: Die schoonmaakdoekjes gebruik ik echt continu :o heb een hekel aan vaatdoeken, vieze dingen.
Dán kun je beter de tong van je hond hebben ;)

En ik geef Kvv met soms wat prooidieren erbij maar snij niets eigenlijk, dus niet zo bang voor infecties.

Mijn gezin wil toch ook eten, moet ik daar de kip ook maar voor skippen?
Al het vlees wat ik tot nog toe gezien heb is prima, al gooi ik alles wat ze laat staan direct weg (ivm kind en vieze vliegen :))
Ik wil gewoon niet allen steeds ontsmetten. Ik geloof er namelijk niet in dat dat gezond is, hihi.
Wij hebben wel vaatdoekjes. Maar die gaan elke dag in de was.
Door Jantina
#2956736
Tsja, lastig. Gewoon goede hygiëne in acht nemen denk ik, zoals iedereen hier.
Ik heb in mijn zwangerschap de honden wel gewoon gevoerd, maar bijvoorbeeld niet de droger gevuld met orgaantjes. Het orgaanvlees wordt echt speciaal voor de honden verkocht (hart/long bijvoorbeeld wordt gewoon niet door mensen gegeten) en daarin ben ik het wel met Berna eens, daar worden toch andere hygiëne maatregelen getroffen. Ik heb van hetzelfde bedrijf spiervlees voor humane consumptie, dat zit keurig op vlees schaaltjes verpakt per kilo, zitten stickertjes op, kortom zoals het in de winkel ook ligt. Dat vertrouw ik wel. Maar in zo'n doos orgaantjes kom je alles tegen en dat vond ik niet verantwoord. Heeft dat echt met vage lijntjes te maken? Dat betwijfel ik.
Door Parelridder
#2956785
joel schreef: (...) Het barfen kwam ter sprake en hij vertelde over de bacteriën die in het vlees zitten waar de kat of hond en een gezond persoon als jullie en ik ip wel tegen kan, maar een zwangere vrouw (zij mag geen rauw vlees, vis, niet gepasteuriseerde zuivel end ivm listeria bacterie die kwaad kan voor de foutus) of iemand op leeftijd misschien wel niet. Het zou door de bacteriën komen die in de vacht en in de bek (kusjes geven) voorkomen die je zo ziek kunnen maken dat je of toch al zieke opa of oma er hiervan zou kunnen komen te overlijden. Is dat dan alleen deze bacterie of zijn er meer?

Hij gaf als voorbeeld dat er een patiënt in zijn praktijk met een transplantatie nier met een geïnfecteerde nier terug naar het zh moest en dat ze er daar achter zijn gekomen dat het door het vlees kwam wat hij zijn kat gaf? (...)
Alle warmbloedige dieren kunnen toxoplasma bij zich dragen. Voor drachtige dieren is dit een even groot risico als zij voor het eerst gedurende de dracht geinfecteerd worden, als voor de mens. Echter, die kans is natuurlijk erg klein.
Een ander 'risico' is spoelwormen. Daarvoor geldt dat allerlei diersoorten zich hiermee kunnen infecteren en wanneer er een larve in het verse vlees zit dat deze dan ook bij volwassen dieren in het maag darmkanaal uitgroeit tot een volwassen worm (dit gebeurt vaak niet na de opname van eitjes).
Invriezen werkt helaas tegen de meeste bacterien en parasieten niet, dus hygiene bij het portioneren/ontdooien/voeren van rauw vlees voor de honden neemt niet weg dat wij er zelf toch wel mee in aanraking zullen komen in contact met hetzij de voeding, hetzij onze hond. Dat zal in de regel geen problemen opleveren, anders zou dat op een forum als deze al láng duidelijk moeten zijn geworden, maar natuurlijk is het niet vrij van risico's. Ik denk echter dat de risiço's zéér beperkt zijn.
De wereld om ons heen bulkt van de bacterieen en parasieten.. Als je gezondheid zodanig kwetsbaar is dat je ziek wordt van het op normaal hygienische wijze omgaan met de verse voeding van je hond, vraag ik mij af of je dit of iets anders zonder deze voedingswijze níet had opgedaan.
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2956812
Oh ja, ik ruim ook nog de poep op :o
Kan toch niets worden met die baby.
Gelukkig is mijn zoontje al bijna drie en praktisch nooit ziek, en die zoent wat af met de hond (ook als baby zijnde al met onze vorige hond)...
Door _Sandra_
#2959482
De moeder van een collega is in 1-2 dagen tijd overleden aan een vleesetende bacterie die ze hoogstwaarschijnlijk kreeg van haar hond (tja, hoe bewijs je zoiets). Ik weet even niet meer welke, maar hij kwam vaker voor bij honden die daar zelf geen last van hebben.
Maar in elk geval.... de hond at geen vlees, maar brok.

ik heb twee gezonde kinderen, maar heb tijdens mijn zwangerschappen geen extra maatreregelen getroffen. De honden mogen mij verder niet likken als ze net gegeven hebben.
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op wo 16 jul 2014, 04:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door