Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door casandra
#2932257
Hoi hoi....ben een lange tijd niet meer hier op het forum geweest.
Ben onze bouvier Tayca kvv gaan voeren omdat ze steeds diaree had..hoewel ik in het begin nog de
geperste brok van farmfood erbij gaf is ze al zeker 1,5 jaar op alleen kvv van Lotgering en af en toe smuldier,
Ook krijgt ze geregeld rauw ei, hutte kase en kippenekjes.

Nu is Tayca gedekt en dus hoogstwaarschijnlijk zwanger( nu pas 2 weken).
Moet ik haar voeding aanpassen als ze zeker zwanger is ...ze moet straks wat meer eten natuurlijk maar
is de kvv qua voedingsstoffen voldoende?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2932446
Zwanger ben je 9 weken, niet alleen vanaf de echo  :biggrin2:  Maar goed, je geeft kvv, dat wordt geacht compleet te zijn, en dus ook geschikt voor drachtige teven. In principe zou je dus alleen de hoeveelheden naar wens aan moeten passen.
Door casandra
#2932695
Angelique schreef: Zwanger ben je 9 weken, niet alleen vanaf de echo :biggrin2: Maar goed, je geeft kvv, dat wordt geacht compleet te zijn, en dus ook geschikt voor drachtige teven. In principe zou je dus alleen de hoeveelheden naar wens aan moeten passen.
Haha...ja natuurlijk is ze 9 weken zwanger :biggrin2:..ik heb namelijk wel begrepen dat je de eerste 4 weken niet meteen te veel moet gaan geven. Hoewel Tayca nu de hele tijd bedelt..en dat is niet normaal voor haar.
Of dat met zwanger zijn te doen heeft? Het zou de eerste keer zijn dat we een nestje hebben en ik heb eigenlijk geen idee of dit een teken kan zijn.
Door casandra
#2942391
Eindelijk zekerheid...een echo liet 8 pups zien  ;D
Dierenarts adviseerde me om ook meteen te beginnen meer te voeren.
Normaal gesproken zou ze adviseren de teef wat puppybrok bij te voeren maar omdat Tayca zo slecht op brokken reageert
moest ik maar de helft van wat ze nu krijgt er extra bij gaan geven...dus 500 gram per dag meer.
Geef nu een paar dagen 250 extra en ga daar vanaf morgen nog 250 bij doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2942429
Zo, dat is een buuk vol  :biggrin2:  Succes de komende weken. Ik vind vanaf nu al 1,5 x de normale hoeveelheid best pittig. Hou haar goed in de gaten, overgewicht is een groot nadeel bij de bevalling.
Door Lizzy
#2942430
Ik sluit me aan bij Angelique. Teveel voeding is nu echt link. En misschien is ze nu iets te dun? Mag je haar natuurlijk wel wat meer geven maar te veel voeren is echt wel link. Misschien wel linker dan nèt iets te weinig.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2942626
Eens met bovenstaande dames. Ook hier gewoon voeren op het oog.
Mijn teefje had niet veel extra nodig tijdens de dracht. Nu met de melkgift krijgt ze 3x zoveel als normaal en ze wordt niet slanker maar blijft mooi zoals ze was.
Door tessa
#2942706
Ik heb op het moment twee drachtige boxer dames, een is zes weken en de ander vier.
Tanja, die zes weken is, krijgt nu ongeveer de helt van wat ze normaal kreeg erbij, dus zo'n 800 gram kvv nu.
Ik denk ook niet dat ik veel meer ga voeren, alleen wat andere dingetjes erbij, beetje extra spiervlees, eitje, beetje karnemelk verdeeld over de week.
Aafke is nu vier weken en die krijgt nog (bijna) niks extra's, wel een eitje, maar dat krijgt ze altijd al.

Als ze bevallen zijn dan wordt de hoeveelheid behoorlijk opgeschroefd, tot wel 2,5 kilo per dag indien nodig.
Door casandra
#2943013
Oke...Tayca is niks te dik maar ook niet mager...DA zei perfect in model :). Maar dan zou ik beter nog even kunnen wachten met nog eens 250 gram erbij doen en dan eventueel wat ei, yoghurt etc geven?
Door Hanny
#2943047
Het blijft toch altijd de vraag wat goed is om te geven.
Acht is een flink aantal en dan kan ze best wat meer gebruiken, misschien nu al, misschien later. Je weet het niet echt. Het kan best zijn, dat ze later, als ze echt vol zit, niet veel meer kan en wil eten.
Ik vind ander half keer de normale hoeveelheid niet zo veel, maar ben kleine honden gewend en die eten heus wel een dubbele portie voer en worden dan echt niet te dik.
Praten  we over een flink nest. Ik geef nooit extra ditje, of datje, gewoon normaal wat ze altijd eten. Ja ja, ik weet het, lever en granen, maar goed, daar doen we hier niets op uit en het gaat ook goed.. Wat niet wil zeggen, dat het goed is, maar hier gaat dat goed.
Het feit, dat teven extra trek hebben zegt niet zo veel. We hebben hier wel een teefje gehad, drachtig van één pup en die had mega honger.
Kennelijk wordt het niet veroorzaakt door het aantal puppen, maar enkel door het dragend zijn.

Hanny
Door casandra
#2943168
Denk dat ik na het lezen van jullie reacties het even bij die 250 gram extra hou...en die extraatjes krijgt ze toch al geregeld tussendoor.
En geef haar wat meer als ik denk dat ze het kan gebruiken of op het einde van de dracht. Als ze dat dan wil natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2944320
gefeliciteerd met de dracht :)
ik zou ook nog even wachten met meer voeren hoor, vooral als je lotgering voert niet te veel erbij in 1 x, is nogal vet :)
Door casandra
#2962224
Afgelopen woensdag is Tayca bevallen van een nest van 10 pups...helaas heeft de kleinste het niet gered.
De andere 9 groeien heel goed.
Tayca eet wat wisselvallend...de ene dag gaan er makkelijk 2 kg in en de volgende dag eet ze maar de helft.
Waar ze wel altijd trek in heeft is geitenyoghurt...maar hoeveel mag ze daar eigenlijk van hebben?
Door Lizzy
#2962323
Van harte gefeliciteerd! Super zeg! We willen wel heeeel graag fotootjes zien :angel:

Ik denk dat je niet meer dan een kwart liter geitenyoghurt per dag moet geven. Maar op zich staat er niet een minimum of maximum voor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door