Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2908628
Nederland is Aujeszky-vrij. Status 10. We vaccineren ook niet meer. Wat in mijn ogen juist een probleem is, maar goed. Omliggende landen hebben de status nog niet. Weet jij waar je karbonaatje vandaan kwam? De pest is, als het vlees besmet is met Aujeszky: heb je een dooie hond (of kat). En de vraag is of je dat risico wilt nemen... En hoe groot dat risico is? Geen idee. Kan zijn dat de kans dat je de staatsloterij wint groter is. Of het kan zijn dat de kans redelijk groot is. Ik heb geen idee. En iedereen bepaald dat risico voor zichzelf.

Alles over Aujeszky: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=6
Door Juul
#2908641
Hope schreef: Tja, lastig.
Maar je weet nu in ieder geval dat hij niet tegen geit kan.
Persoonlijk zou ik gewoon wachten tot de reactie van de geit weg is, en dan weer gewoon een rauwe diersoort kiezen. Die heeft hij al wel gehad dan, maar je kan hem toch ook niet altijd alleen haas en gekookt varken geven lijkt me.
Het is ook amper te voorspellen. Zo zeggen veel mensen dat paard vaak reactie geeft maar voor onze allergie hond is het echt het enige spiervlees dat hij kan eten. Kip en eend staan ook in de top drie van diersoorten waar reacties op komen. Bosduif is vaak wel weer een goede optie.
Makreel kan natuurlijk ook. Al kan je daar dan weer niet zo veel van voeren.
De reactie is eigenlijk al heel snel veel minder. Ik wacht ook niet meer af tot ie weer helemaal opgezet en rood en jeukerig is. Misschien zou ik dat moeten doen, maar dat vind ik echt zielig. En zeg het maar, is het van het geitenvlees, geitenhart van SW wat misschien ook wel lamshart geweest is? Heeft ie iets van de straat gesnackt, broodkruimels in de keuken op de grond als manlief brood staat te smeren. Ik vind het heel moeilijk.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2908797
Juul schreef: De reactie is eigenlijk al heel snel veel minder. Ik wacht ook niet meer af tot ie weer helemaal opgezet en rood en jeukerig is. Misschien zou ik dat moeten doen, maar dat vind ik echt zielig. En zeg het maar, is het van het geitenvlees, geitenhart van SW wat misschien ook wel lamshart geweest is? Heeft ie iets van de straat gesnackt, broodkruimels in de keuken op de grond als manlief brood staat te smeren. Ik vind het heel moeilijk.
Elimineren is ook echt moeilijk. Ik ken je dilemma's.
Wat ik meestal deed was stoppen zodra ik reactie zag. Niet doorgaan nee, dat is alleen maar een belasting voor het lijf. Als ik zeker wist dat hij niets gesnaaid had ging het resterende vlees naar een hond die het wel kon eten. Wist ik het niet zeker kreeg hij het gewoon nog een keer. Zelfde reactie? Dan kan je er zekerder van zijn dat het de nieuwe diersoort is.

Ik begon met een andere diersoort zodra je weet dat het de geit was. Lam en geit gooien ze nog al eens door elkaar, dus dat zou voor mij afvallen. 
Ik heb echt zo ontzettend veel geprobeerd voor we ons menu hadden! Ik begon met konijn, dat ging goed. Toen eend erbij want dat was mooi vet. Eend was een drama. Toen hert. Ook een drama. Lam hetzelfde, kwartel ook, geit ook. Rund, biologisch, gaf ook problemen. Sardien ging goed. Zalm niet. Na ruim anderhalf jaar zat ik op een menu met drie diersoorten en vis. Groenten bleek bog een veel groter drama, net zoals fruit en noten. Hij krijgt nu alleen konijn, haas, paard, sardien en andijvie. Dat is eenzijdig misschien, maar meer krijg ik gewoon niet voor elkaar.
Maar het kan dus zijn dat je best wat moet proberen voor je een tweede diersoort vindt!
Door miruske
#2911390
Lizzy schreef: Nederland is Aujeszky-vrij. Status 10. We vaccineren ook niet meer. Wat in mijn ogen juist een probleem is, maar goed. Omliggende landen hebben de status nog niet. Weet jij waar je karbonaatje vandaan kwam? De pest is, als het vlees besmet is met Aujeszky: heb je een dooie hond (of kat). En de vraag is of je dat risico wilt nemen... En hoe groot dat risico is? Geen idee. Kan zijn dat de kans dat je de staatsloterij wint groter is. Of het kan zijn dat de kans redelijk groot is. Ik heb geen idee. En iedereen bepaald dat risico voor zichzelf.

Alles over Aujeszky: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=6
maar even een blonde vraag dan: stel de boer slacht hier een paar varkens en ik kan het vlees overnemen dan is dat wel prima te voeren?
Door Annemarie Rijnveld
#2911483
miruske schreef: maar even een blonde vraag dan: stel de boer slacht hier een paar varkens en ik kan het vlees overnemen dan is dat wel prima te voeren?
het risico blijft aanwezig, een varken (ook al is het gevaccineerd) kan het virus bij zich dragen, maar asymptomatisch zijn.
Voor ons geen enkel probleem, voor hond en kat wel en dan is het dodelijk als het rauw gevoerd wordt.  Vlees bevat eigenlijk nooit het virus, evenmin vleesbot, organen en de kop zijn minder veilig.

Het is en blijft het afwegen van de eventuele risico's.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door