Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjolein1
#2901692
Nou moe zeg..ik geloof dat we een echte anti barfer in huis hebben  :-\ Vrouwtje helemaal enthousiast, vriezer vol met van alles en nog wat en onze hond wordt er niet warm of koud van. Ik snap dat ze moeten wennen als ze nog nooit een barf menu hebben gegeten maar onze Dastan lijkt echt niet van die botjes te houden en heeft veel liever zijn kvv. We zijn nu denk een kleine maand bezig en eigenlijk eet hij alleen kippennekken en dan met een gezicht van nou vooruit, eend eet hij niet, konijn niet, parelhoen niet, lam niet, paard liever niet en zijn groente al helemaal niet  :-X Komt dit wel vaker voor? Onze andere hond vindt het helemaal fantastisch maar die vindt al het voedsel fantastisch en als ik hem gewoon laat gaan moet hij steevast over zijn nek na het eten, barfen met hindernissen hier dus  ???
Door Envie
#2901718
Misschien eerst eens wat stukjes bot en vlees door de kvv ?
Last van tandjes? Bedenk zomaar even wat....
Door jasmijn
#2901804
Ach ja wat zal ik zeggen hè, hier heb ik ook een antie barf hond gehad  ::)

Na heel lang geprobeerd te hebben met van alles en nog wat het ik het opgegeven, ik ben toen zelf gaan malen voor haar.
Dat vond ze heel fijn, maar ja omdat ik toch graag had dat ze ging knagen ben ik langzaam aan weer begonnen.

Had een deel in kleine stukjes geknipt en een deel gemalen door elkaar gemengd en zo langzaam aan gaan minden met het malen.
Uit eindelijke at ze alles klein geknipt, toen steeds groter stukken gaan geven en na een tijdje hoefden ik bijna niks meer te knippen 8)
Alleen dingen die ze eigenlijke niet lekker vond zo als kwartel, maar daar kon ik mee leven.

Zo is ze van niet kauwen naar een half geitje knagen gegaan, heeft wel even geduurd maar ik merkten met haar dat ze echt niet tegen dwang kon.
Dus zo langzaam overschakelen heeft heel goed gewerkt  ;)

Misschien ook een idee voor jou hond?
Gewoon een stapje terug doen en dan weer langzaam opbouwen

Oja toen ik zelf ben gaan malen heb ik ook heel duidelijke alles apart gegeven zo dat ze echt aan de smaak van iets kon wennen, als ze het echt niet wou eten dan mengde ik het met iets wat ze echt heel lekker vond en bouwden ik dat af tot ze het zonder iets er door heen at.
Ook hier was geduld de sleutel, ging ik te snel dan kon ik weer 2 stappen terug doen  ::)
Door Anne in Zweden
#2901976
Ha, welkom bij de club! Mijn husky heeft dat 8 maanden volgehouden, was een ont-zet-ten-de muts, eerst wat alle rauwvoer betreft, daarna wat het kraken van botten betreft. Ik heb ook maandenlang alles gemalen, totdat ik een keer een eendennek in de droger heb gestopt. Die vond ie zo lekker dat ie twee dagen later ook ongedroogde eendennekken begon te eten. Sindsdien eet hij eigenlijk alles, behalve eendennekken ::) (het blijft een husky natuurlijk, eigenwijs stuk vreten). Tegenwoordig mutst hij bij sommige dingen (hertenhart, ganzenvlees), maar na bijna vijf jaar barfen ben ik het 'och-gos-hij-eet-het-niet-als-ie-maar-niet-doodgaat-van-de-honger'-stadium ruim voorbij. Laat ie iets liggen, dan krijgt hij dat de volgende dag nog een keer. Eet ie het weer niet? Bak weghalen en de volgende dag weer aanbieden. Wil ie weer niet eten? Zelfde verhaal. Dat heeft ie nog nooit langer dan twee dagen volgehouden. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door nova
#2902245
Groentes kun je wat opleuken door er een beetje yoghurt, een eitje,  of wat gemalen vlees erdoor te doen. b
Beetje vis uit blik doet ook wonderen  door groentemix.

voor de vleesbotten: probeer eens om karkassen wat te meppen met een vleeshamer, .of een nachtje laten weken in pens
Door smulpaap
#2902303
Ik heb met vlees(bot) en orgaanvlees geen problemen gehad in het begin .
Groenten en eieren weer wel met met kleine JRT dame .
Als ik de groenten bv door het spier of orgaanvlees deed dan verdomde ze het om het op te eten .
De eerste tijd dus even geen groenten , en toen met een theelepeltje groenten weer begonnen .
En zo heb ik het langzaam aan uitgebreid . De wat zoetere soorten werden wel gewaardeert .
Ze vind het nu heerlijk , eitjes idem .
Door Marjolein1
#2902671
Bedankt voor jullie reacties, zijn tanden zijn in topconditie dus daar ligt het gelukkig niet aan. Ik denk dat ik bij ons kieskeurige heertje maar gewoon stop met barfen. We barfen sowieso maar twee dagen in de week. Ik ben er mee begonnen omdat het me goed en leuk leek om te doen en het goed en lekker voor hun is (althans dat hoopte ik dus  :biggrin2:). Heb het er niet voor over om voor die twee daagjes in de week een hele strijd aan te gaan, dan krijgt hij gewoon lekker zijn kvv weer en eet hij alleen de dingen mee die hij wel lekker vindt (runderstrot bijvoorbeeld vindt hij wel erg lekker dat verbaasde me dan weer maar daar zitten geen krakende botjes in denk ik haha). Heb de groentemix al met yoghurt geprobeerd en met ei en ook door het door iets lekkers heen te mengen, nou forget it, tenzij het een theelepeltje is maar ja dat is natuurlijk veel te weinig voor een berner sennen. Ik heb ook alles al bewerkt met een hamer maar hij wordt er gewoon echt niet blij van en ik dan dus ook niet  ;) Gisteren een hele zak zalmkoppen gehad van de visboer, wat een gigantische dingen zeg, de zwaarste was 815 gram  :o de mannen waren zeer geïnteresseerd voor het de vriezer in ging dus ik ben benieuwd...Nou ja des te meer is er over voor onze andere berner die vindt het fantastisch maar is ontzettend gulzig en moet daardoor telkens overgeven. Ik sla bij hem alles plat of hou het eerst even vast tot hij voelt dat hij moet kauwen maar daarna werkt hij het in een paar happen naar binnen. Eergisteren had ik konijnkarkas dat is echt niet groot voor een berner en die had ik dan nog in vieren geknipt (omdat hij telkens moet spugen) maar dan nog was hij ondanks dat hij niet heeft overgegeven heel erg misselijk en had hij een tijd last van zijn buik. Beetje jammer vind ik dat, het is niet de insteek dat hij er telkens niet lekker van is.. Hebben/houden meer honden dit?  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door