Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xaja
#2900560
Ik heb op dit moment geen extra ruimte in de vriezer dus krijgt Xaja KVV (Kivo). Dit merk is voor ons betaalbaar op dit moment. Niet dat ik haar niet het beste gun maar ik moet ook realistisch blijven. Ik zou haar het liefst iedere dag bief geven bij wijze van spreken  ;)

Nu zag ik op de site van de holistische dierenarts die ik gemaild heb, naast een heleboel andere interresante zaken en bekend voorkomende problemen, dit recept voor een zelfgemaakt menu staan. Xaja heeft nu nog voldoende KVV. Ik loop echter al een tijdje te zoeken naar een manier om het zelf te maken zodat ik precies weet wat ze binnen krijgt. Helaas zit een xtra vriezer er op dit moment ook niet in.

Wat vinden jullie als ervaren Barfers van dit menu? Zou ik het kunnen doen want dit is nog wel te doen zonder meteen een hele vriezer nodig te hebben?

Meng de volgende ingrediënten in een grote kom:
1.5 kop gemalen of gesneden rauw rundvlees, pens***, lam, kippennekjes* of makreel.

½ kop gekookte zilvervliesrijst, millet, quinoa, amaranth**

3 koppen gehakselde (geen stronken) groenten: broccoli, spinazie, kool, etc.

1 theelepel verwarmde eischaal poeder*

½ theelepel olijfolie of sesamolie

2 ml Mifloran

½ theelepel kruiden (kan Aromax kruiden zijn, maar ook een combinatie van brandnetel, paardebloem en verse peterselie is prima)

Indien mogelijk grondstoffen van biologische oorsprong gebruiken Zo veel mogelijk kleine porties voeren.
Als na een half uur het eten niet op is, het restant weer invriezen. De behoefte is sterk individueel.
Af en toe niet eten kan normaal zijn.
Let op de reactie van de hond: vacht, levendigheid, ontlasting etc. Veel variaties aanbrengen, dit voorkomt ook het ontstaan van eventuele tekorten.

*
spaar eischaal van uw ontbijt, zet het in de oven gedurende 10 minuten bij 350 C en maal de gebakken eischaal tot een poeder. Indien kippennekjes of andere vleessoorten, waarin bot zit altijd een hoofdbestanddeel vormt, is de calciumbehoefte gedekt, zodat geen eischaal hoeft te worden gegeven.

**
Liefst geen tarwe, omdat daar veel overgevoeligheid bij voorkomt

***
Pens is hoogwaardig hondenvoer, vanwege plantaardige bestanddelen en enzymen

Opmerking: tekorten aan bepaalde voedingsstoffen kunnen altijd voorkomen. Een en ander is afhankelijk van de soort grondstof en de behoefte van het individuele dier. Indien geen goede response optreedt of er ontstaan klachten, contact opnemen met uw dierenarts.


Jullie rekenhulp geeft het volgende aan:

Hoeveelheid: 2% van 35 kilo = 700 gram per dag / 4900 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 350gr p/dag
Groentes 10% : 70gr p/dag
Orgaanvlees 15% : 105gr p/dag
Spiervlees 25% : 175gr p/dag

Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9WBGtW|kb8BTo

Ik heb hier 2% ingegeven omdat ze nu eigenlijk bijna niet beweegt door die breuk. Ze loopt naar de tuin (5 meter) doet haar ding en gaat weer terug. Normaal is ze een heel actieve hond.

Alvast bedankt.
Marie-José
Door Kim en Casper
#2900640
Heel eerlijk? Ik zou dit niet geven aan mijn hond.
Veel te weinig afwisseling. Je mist een aantal toch wel belangrijke organen als lever en nier. Kippennekken prima om te geven als afwisseling maar echt bot van een karkas veel beter.

Rijst etc is in mijn ogen overbodig

Verwarmde eischaalpoeder? Data al zijn ipv bot. Als calciumbron

Groente en kruiden prima goed om te geven. Kijk zelf even naarm de lijst met wat honden wel en niet mogen hebben..

Ik vind dit menu verre van compleet en zou t zelf dan lekker bij kivo houden en hierin zoveel mogelijk afwisseling bieden. Ik weet niet of er groenten / kruiden in kivo zitten anders mag je dit altijd zelfs at toevoegen.
Door Hanny
#2900648
Wat je keuze is, dat moet jezelf beslissen.
Dit menu heeft weinig, of niets met barf te maken.
Ik heb lang geleden ook zoiets aan mijn honden tot volle tevredenheid gevoerd.
Ik vind het meer ter vervanging van brok, dan van barf.
De honden waren goed gezond, voor zover ik kon beoordelen, maar mijn voorkeur gaat uit naar barf.

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door