Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Joyce van Puck
#2880873
Wij hebben kippen en dus meer dan genoeg eieren. Puck is gek op eieren en krijgt er regelmatig 1. Ze is een labrador, 2 jaar en weegt 20 kilo. Hoewel dat wat weinig voor een labrador lijkt is het een prima gewicht voor haar.
Maar mijn vraag is dus hoeveel eieren zou ik haar per week mogen geven, is het schadelijk als ze er teveel krijgt? En hoeveel is te veel?
Ze krijgt er nu 2 a 3 per week, rauw en met schil en al.

Groetjes Joyce
Door Annemarie Rijnveld
#2880879
Joyce van Puck schreef: Wij hebben kippen en dus meer dan genoeg eieren. Puck is gek op eieren en krijgt er regelmatig 1. Ze is een labrador, 2 jaar en weegt 20 kilo. Hoewel dat wat weinig voor een labrador lijkt is het een prima gewicht voor haar.
Maar mijn vraag is dus hoeveel eieren zou ik haar per week mogen geven, is het schadelijk als ze er teveel krijgt? En hoeveel is te veel?
Ze krijgt er nu 2 a 3 per week, rauw en met schil en al.

Groetjes Joyce
mijn lab ook, 2 a 3 eieren per week. Zij weegt ongeveer 27 kg, ik houd haar schraal.
De andere hond van 11 kg gaf ik ook 2, 3 eieren in de week, maar krijgt er te zachte poep en af en toe diarree van, dus dat heb ik teruggebracht naar 1 ei.
Gebruikersavatar
Door pike
#2880918
ik geef 3 eieren per week (als ik ze niet vergeet  ::)), ongeacht het gewicht van de hond. Hun eitje gaat als extraatje bij de maaltijd en dat geeft hier geen negatief effect op de ontlasting. Met de aantekening dat ik compleet voer, dwz bot, spiervlees, orgaan en groente in éen maaltijd, en op de dag dat ik lever geeft of vis dan gaat daar geen ei bij want dan is de ontlasting wel te dun.
Binnenkort is het weer ganzenei-tijd, maar daar kan ik geen heel ei van geven, dat is te veel van het goede dan poepen ze heel dun. Zo' n ei verdeel ik over drie honden.
Als je de eitjes toch hebt denk ik dat je zonder probleem vaker dan 3x per week een ei kan geven. Het zijn hoogwaardige eiwitten die goed verteren en ze bevatten veel vitamine B.
Gebruikersavatar
Door pike
#2880938
hannabelgje schreef: Volgens mij was de richtlijn 1 ei per 10 kilo hond per week.
De lichtste hond hier weegt 11 kg en die krijgt er ook 3 per week.
Door Joyce van Puck
#2882008
Dank jullie voor de reacties. De voerwijzer geeft 1 a 2 per week per 10 kilo. Dat is zo ongeveer ook wat ik terug lees in jullie reacties. Puck heeft niet snel last van diarree ofzo dus daar hoef ik geen rekening mee te houden, maar het biotine verhaal, daar lees je toch verschillende dingen over.

Om daar geen onnodige risico's in te nemen toch maar bij zo'n 4 eitjes per week stoppen.
Arme Puck, kijkt altijd zo hongerig als ik met de eitjes binnen kom :P
Gebruikersavatar
Door pike
#2882026
Het biotine verhaal:
Sander schreef: Even wat getalletjes op een rijtje:

avidine weegt 66000 gram/mol
biotine weegt 244,3 gram/mol

avidine weegt dus 270 maal zo zwaar als biotine

In eigeel zit 0,000052 % biotine
In eiwit zit 0,005 % avidine

In een gram eiwit zit dus 96 maal zoveel avidine als er biotine zit in een gram eigeel. Omgerekend naar aantallen moleculen zit er dan in een gram eigeel 270/96= 2,8 maal zoveel biotine als er avidine zit in een gram eiwit. Ik weet niet in welke verhouding eiwit en eigeel voorkomt in een ei, maar ga ik voor het gemak uit dat er twee maal zoveel eigeel in een ei zit als eiwit dan kom ik erop dat er in een eiwel 5,6 maal zoveel biotine-moleculen zitten als avidine-moleculen. Aangezien 1 avidine-molecuul 4 biotine-moleculen kan binnen blijft er dus netto altijd biotine over!
Door kakocavi
#2882142
pike schreef: Het biotine verhaal:
Er zit een foutieve aanname in dit verhaal: er zit juist twee keer zoveel eiwit als eidooier in een ei, en niet andersom. Als je het laatste deel opnieuw berekent met die kennis zie je dat er in totaal meer avidine dan biotine in een ei zit. De verhouding is 1:1.4, dus op elk biotinemolecuul zijn 1.4 moleculen avidine. Gegeven dat een enkel avidinemolecuul inderdaad vier biotinemoleculen kan binden, kan teveel rauw ei dus wel degelijk leiden een biotinetekort. Dit wordt dan ook bevestigd in de literatuur.
Gebruikersavatar
Door pike
#2882211
kakocavi schreef: Er zit een foutieve aanname in dit verhaal: er zit juist twee keer zoveel eiwit als eidooier in een ei, en niet andersom. Als je het laatste deel opnieuw berekent met die kennis zie je dat er in totaal meer avidine dan biotine in een ei zit. De verhouding is 1:1.4, dus op elk biotinemolecuul zijn 1.4 moleculen avidine. Gegeven dat een enkel avidinemolecuul inderdaad vier biotinemoleculen kan binden, kan teveel rauw ei dus wel degelijk leiden een biotinetekort. Dit wordt dan ook bevestigd in de literatuur.
Ik kom er met googlen niet uit. Maar als bovenstaande klopt, dan nog kan bij een gevarieerd dieet geen probleem ontstaan. De biotine wordt in de darmen aan avidine gebonden en mee uitgepoept. Bij de volgende maaltijd zonder ei wordt er dus probleemloos opgenomen. Daarnaast zit biotine niet alleen in ei. Ook o.a. lever en nier zijn goede bronnen. Biotine kan ook door bepaalde darmbacterieën worden gemaakt, maar ik heb geen idee in welke mate.

Als je hier de zoekfunctie gebruikt en avidine intikt kom je heel wat discussie over dit onderwerp tegen, compleet met de nodige links.
Door Annemarie Rijnveld
#2882265
Ik had er het een en ander over gevonden, maar moet het weer even opzoeken met de pc. In ieder geval het probleem is ook ter sprake gekomen in Nutritional Requirements Dogs & Cats, pag 253 geloof ik, even googelen en het kan gelezen worden.

Het biotine tekort wordt veroorzaakt door het geven van enkel rauw eiwit, en dit in grote hoeveelheden over een lange periode. De onderzoeken die hier naar zijn gedaan zijn allen gebaseerd op inname van enkel rauw eiwit, zo lees ik.

Als ik het weer terugvind, zal ik het hier posten.
Door kakocavi
#2882403
pike schreef: Ik kom er met googlen niet uit. Maar als bovenstaande klopt, dan nog kan bij een gevarieerd dieet geen probleem ontstaan. De biotine wordt in de darmen aan avidine gebonden en mee uitgepoept. Bij de volgende maaltijd zonder ei wordt er dus probleemloos opgenomen. Daarnaast zit biotine niet alleen in ei. Ook o.a. lever en nier zijn goede bronnen. Biotine kan ook door bepaalde darmbacterieën worden gemaakt, maar ik heb geen idee in welke mate.
Ik zeg ook alleen dat bij het eten van rauw ei volgens mij een netto verlies aan biotine optreedt, niet dat dat in een normaal dieet niet gecompenseerd wordt. Maar teveel rauwe eieren voeren is dus niet goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door