Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#2875791
Jantina schreef: . Pups zijn qua gewicht verdubbelt en dat is netjes geloof ik.
Nou dat is meer dan netjes hoor. De mijne zijn nu 8 dagen oud en er is nog niet een pup verdubbeld. Hoeft ook niet, ze mogen er 10 dagen over doen.
Door Envie
#2875861
Ik lees even mee, vind dit bere interessant. Mooi hoe hier ervaringen worden gedeeld. Ook een fokker moet ervaring krijgen. En vertrouwen. Sterkte Jantina, het komt vast wel goed !!!
Door 1eboa
#2875872
Het belangrijkste is dat de puppies goed groeien en dat het moedertje ze goed schoon houdt, haar plicht doet. Wij hebben ook wel eens een teef gehad, die niet de hele dag aan het poetsen was. Ik heb toen geteld hoeveel voedingen ze haar puppies gaf, zeker om de 3/4 uur. Probeer eens wat stukjes rundvet of i.d. te geven, vet geeft energie. Als de moederhond geen koorts heeft zou ik me geen zorgen maken, het eten komt vanzelf wel goed. gr Boa
#2875883
Ik gooi maar wat in de groep hoor, bij mijn poezen werkt het redelijk en misschien bij een hond ook wel, maar heb je al eens nutriplus gel geprobeerd? Het is smakelijke pasta zit alles in, en stimuleert de eetlust. (te koop bij medpets). Hier helpt het bij de poezen wel. Het is er ook voor honden. Nooit geschoten altijd mis.
#2875886
Weet je Hanny, wij beseffen echt wel dat niet 1 zwangerschap, niet 1 bevalling en niet 1 zoogperiode hetzelfde is. En natuurlijk ben ik blij dat de pups het goed doen, maar daar werken we ook hard voor met aanleggen etc. Maar mijn moederhond is minstens zo belangrijk en als het moet blijven we dwangvoeren hoor,daar niet van. Maar leuk is toch echt anders.
#2875915
Je gaf het eerder al aan: je had verwacht dat ze het hartstikke leuk zou vinden, met díe verwachting ben je er aan begonnen. Zelf zou ik dát het zwaarste vinden van de zorgen. De bevalling/keizersnee is stressvol, maar relatief van korte duur als alles goed afloopt. Het verlies van eetlust is iets wat logischerwijze zorgen baart, maar als ze verder klachtenvrij is, is het herstel wel af te wachten (je kunt toch niets anders..). Dat de moederhond verder gewoon niet happy is met de situatie en je daarin vooralsnog geen verbetering ziet, dat lijkt me belabberd. En de opeenstapeling van zorgen over Lizzy valt gewoon zwaar.
't Is zoals het is, je doet gewoon al alles wat maar kan, maar wat mij betreft mag je best verzuchten dat je het er moeilijk mee hebt.
Ik hoop dat in de loop van de 2e week Lizzy toch meer plezier gaat krijgen in 't nest en weer gaat genieten van de maaltijden :bigarmhug:
Door Lizzy
#2875919
lightning schreef: Ik gooi maar wat in de groep hoor, bij mijn poezen werkt het redelijk en misschien bij een hond ook wel, maar heb je al eens nutriplus gel geprobeerd? Het is smakelijke pasta zit alles in, en stimuleert de eetlust. (te koop bij medpets). Hier helpt het bij de poezen wel. Het is er ook voor honden. Nooit geschoten altijd mis.
Ik vind het helemaal geen gek idee.
Door inni
#2875923
lightning schreef: Ik gooi maar wat in de groep hoor, bij mijn poezen werkt het redelijk en misschien bij een hond ook wel, maar heb je al eens nutriplus gel geprobeerd? Het is smakelijke pasta zit alles in, en stimuleert de eetlust. (te koop bij medpets). Hier helpt het bij de poezen wel. Het is er ook voor honden. Nooit geschoten altijd mis.
Ik gebruikte het bij Berre ook wanneer hij weinig eetlust had zodat hij even wat energie kreeg en vaak ging hij darna wat eten.......of ik smeerde 1cm van dat spul op zijn kvv en dan ging het er vaak ook in.
Door Hanny
#2875925
@ Jantine, je zult wel denken, daar heb je dat mens weer, maar wat gebeurt er als je de puppen niet aanlegt?
Dat is in ieder geval rustiger voor Lizzy en de puppen kunnen natuurlijk prima hun moeder opzoeken.
Kijk, als de pupjes beginnen te kermen van de honger en Lizzy gaat er niet naar toe, ja dan optreden, maar afwachten kan ook prima werken.
Maar wij verschillen daar duidelijk in, jullie durven nog niet op je teefje te vertrouwen en ik durf wel op mijn dames te vertrouwen en treed pas op, als er duidelijk weinig groei is. Minder dan 10 gram per dag.

Hanny
Door Lizzy
#2875927
Hanny schreef: Kijk eens aan, dan had je het dus helemaal fout. De melkgift is voldoende, verkeerd ingeschat dus.
Nog een andere gedachte over het honden moederschap. Je verwachtte, dat Lizzy lekker bij de pupjes zou liggen moederen.
Ook bij honden zijn er, zoals wij dat noemen, werkende moeders. Die doen graag hun ding en zorgen tussen door stevig voor de pupjes.
Dat kan toch. Je hebt teven, die er als een standbeeld bij liggen en teven die zich niet al te druk maken. Gezellig ergens in een mand liggen en bij eventueel pupgepiep langzaam overeind komen, over de rand van de kist kijken en vinden dat het spul er nog goed bijligt.
Niet iedere teef ligt dus aldoor bij de pupjes en als ze niet jammeren is het toch goed?
Probeer nu eens om blij te zijn met de pupjes en een moederhond, die gewoon genoeg melk heeft.
Dat is toch prachtig. Bij jou lijkt het meer een drama, dan een nest met gezonde pupjes. Geloof in je hond, ze zal vast wel weer gaan eten.
Ik heb ook wel eens van dat astronautenvoer gehad, gelezen wat er in zat, weinig speciaals. Dus hebben de andere honden het maar gebruikt, weggooien is ook jammer. Het teefje, waar het voor bedoeld was, at liever voor een paar dagen wat brokjes, helemaal prima en met een dag of twee smaakte haar gewone voer weer lekker.
Als ik je mag raden, stop nu eens met paniek maken en geniet van de goede dingen.

Hanny
.
Hanny, ik weet heel zeker dat je het echt heel goed bedoeld :-*. Je wil eigenlijk tegen Jantina zeggen dat ze wel wat kan relaxen, dat het goed gaat met de pups. Maar de manier waarop je het schrijft....., ik denk dat ik me gekwetst zou voelen. Dit is Jantina's eerste nestje, het eind van de dracht was al best pittig met een teef die niet wil eten, de bevalling was helemaal een bumpy road, met de keizersnede en dan doet moeders ook nog precies niet wat je had verwacht. En bovendien eet ze niet. Ik kan me voorstellen dat Jantina daar knap van van de kaart is hoor :-*!

Jantina :-*

Ik denk dat je goed bezig bent. Je geeft haar astronautenvoer, prima. En verder denk ik eigenlijk dat het een goed idee is om Lizzy mee te gaan nemen op wandelingetjes buiten. Dan kan ze even haar zinnen verzetten, verse lucht opsnuiven, aan iets anders denken dan pups en misschien krijgt ze dan vanzelf weer honger.

Hang in there girl :-*
#2875930
Het is echt slopend als je hond niet wil eten. Als ze dan ook nog pups hebben.... ik wil niet eens weten hoe dat voelt. Lijkt me echt verschrikkelijk. Ik hoop evht dat het vlug beter gaat. Dit is zoooo niet leuk. :(
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#2875941
Het is wel belangrijk dat ze voedsel tot zich neemt. Hoe groter de pups worden, hoe meer het van de moeder vergt. Een pup van 2 dagen drinkt veel minder dan een pup van 14 dagen. Drinken ze niet genoeg, dan zou ik een flesje bij geven.
Door Erna
#2875980
Hanny schreef: @ Jantine, je zult wel denken, daar heb je dat mens weer, maar wat gebeurt er als je de puppen niet aanlegt?
Dat is in ieder geval rustiger voor Lizzy en de puppen kunnen natuurlijk prima hun moeder opzoeken.
Kijk, als de pupjes beginnen te kermen van de honger en Lizzy gaat er niet naar toe, ja dan optreden, maar afwachten kan ook prima werken.
Hier heeft Hanny wel een punt. De pups zijn inmiddels in gewicht verdubbeld dus dat gaat eigenlijk boven verwachting goed. Dat redden de mijne nooit in een week. Het aanleggen van pups kan weleens niet nodig zijn en dat geeft rust. Ik zou dat gewoon eens 1 a 2 dagen proberen en zien hoe de pups het dan doen. De meest kwetsbare week is achter de rug.
#2876064
Nee nee, ik vraag jullie hier zelf om tips en hulp dus ben blij met iedere reactie en ik snap Hanny echt, zou zelf ook zoiets hebben van mens, doe eens rustig, dan is die hond het misschien ook. Komt goed.
Maar ja, tot je er zelf in staat...het is echt niet zo dat we ieder half uur aan de pups pielen en ze aan leggen hoor. Al zou ik die neiging hebben, ik heb nog een manneke van een half jaar en ondanks dat hij iedere dag gezellig bij oma zijn aandacht krijgt zodat ik een paar uur mijn handen vrij heb, moet ik in die tijd ook mijn gezinnetje draaiende houden. Al zou ik zelf nu rustig iedere dag een blik soep open trekken, leuk dat mama een nestje wil fokken maar hij hoeft daar niet onder te lijden en dus kook ik keurig m'n prakkie  :P. Het aanleggen doen we vooral bij diegene die wat achter blijven. Ik heb een maf figuur er tussen zitten die zichzelf van 268 gram naar 637 gram heeft vol gewerkt, en zodra Lizzy de mand in komt, valt hij aan. Dan zijn er nog maar twee speentjes over. Ik haal hem er op een gegeven moment af zodat er een ander kan drinken. De tijd die zij bij de pups door wil brengen is beperkt, en dan wil ik wel dat iedereen kan drinken. De andere pups zitten zo rond de 590 gram nu. Ik dwing haar dus niet om langer te blijven dan ze wil. Wel begeleiden we haar als ze een paar uur buiten de bak is en de pups piepen, er naartoe. We proberen dat zo leuk mogelijk te doen, en niet dat we haar erin leggen ofzo. Helemaal 's nachts gaat dat gepiep van de pups om hun moeder bij mij door merg en been. Ik kan daar niks aan doen, zo voelt dat gewoon.
Ook het eten proberen we iedere keer weer vrijwillig aan te bieden en we verliezen echt ons geduld niet, maar de moed soms wel.
Verschilt dat nutriplus gel veel van die aanmaakzakjes?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door