Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2866448
Aangezien het mijn droom en mijn doel is om ooit zo veel mogelijke zelfvoorzienend te worden zit ik vaak te denken hoe ik het zou doen als de tijd daar is.

helaas heb ik ervaring in de veehouderij en ik weet dat zelfs biologisch niet altijd is wat het lijkt, daarom wil ik echt allen dierlijke producten in eigen hand houden en niks meer van buiten af halen. 


Maar nu zit ik dus vaak te denken hoe ik dat ga doen en wat voor dieren ik ga houden  :g:

Ik heb al veel ervaring met houden van kippen, konijnen, koeien, schapen, geiten en paarden.

Ik weet alleen niet of ik het aan kan om paarden te gaan fokken voor de slacht  :-\
Die anderen dieren wel, maar daar heb ik toch net een iets anderen band mee dan met paarden hoe stom dat ook kan klinken  :-[
Dus die hou ik echt even buiten beschouwing en wil ik niet op het voer lijstje hebben, misschien als het echt zo ver is dat het verandert of dat ik het wel aan kan om een paard te laten slachten als het bijvoorbeeld ernstig gewond is ( gebroken been of zo ) of al het echt oud en ziek is ( kreupel of zo )
Maar dat zie ik dan wel weer  ;)

Maar nu vroeg ik me dus af stel je kan zelf je dieren fokken voor de slacht en ze op zo natuurlijke mogelijke manier houden en voeren, kan het dan genoeg zijn om alleen die 5 diersoorten te voeren aan een hond?
En zouden jullie het zelf aan durven om bijvoorbeeld zelf gefokte varkens te voeren?

Is de voedingswaarde van een dier dat echt alleen te eten krijgt waar het voor gemaakt is het zelfden als die van een dier dat in het wild gelopen heeft?
Dus de koeien, schapen, geiten en konijnen alleen gras, kruiden, takken en blad groeten.
De kippen en de varkens alleen dierlijke eiwitten krijgen in de vorm van insecten en daar bij dan noten, gras, kruiden, fruit en zetmeel houden groeten zo als aardappelen en pompoenen

En zou ik dan ook vis achterwegen kunnen laten?
Want ik zie het niet echt zitten om zelf vissen te gaan kweken, en omdat vis toch vaak moeilijke is kwa verontreiniging en milieu belasting wil ik dat dan liever niet meer voeren of zelf eten. 

Of zou ik nog 1 of 2 diersoorten er bij moeten houden als afwisseling?
Zo als kwartel, parelhoen, gans en eend of zo?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het echt niet zie zitten om dieren zoals herten, reeën, lama's, fazant of duif te gaan fokken voor vlees  :-\

Goed dan nog als laatsten, zou het erg zijn als je bijvoorbeeld overwegend kip en konijn voert?
Dit omdat kippen en konijnen vaak snel slacht rijp zijn en je ze in het geheel kan geven waardoor je geen gedoe hebt met porsies maken en ze een goede organen gehalten hebben :)

En zou je dan bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je van de groteren dieren voornamelijke het spier vlees voer omdat daar veel meer van is dan organen in verhouding ( en ik zelf ook erg van lever, hart en nier hou  :P )

Oja liever geen discussie over het wel of niet zelf kunnen slachten van dieren die je zelf houd, ik kan het wel en heb het in het verleden zelf al gedaan.
Kippen heb ik zelf geslacht en schapen heb ik laten slachten.
Kippen heb ik onder begeleiding van een professionele  slachter geleerd en anderen kleinen dieren zal ik zorgen dat ik dat ook eerst van een ervaren iemand heb geleerd, aan groteren dieren ga ik waarschijnlijk niet  zelf begingen tenzij ik er echt een opleiding voor heb gevolgd , een vergunning voor heb en professionele spullen heb.
Er gaat niet geklooid worden met dieren doden!
( voor kleinere diersoorten zo als konijnen en kippen zijn er schietmaskers te koop waar mee je het dier heel snel, veilig en pijnloos kan doden, deze wil ik ook aanschaffen zo dat het niet zal kunnen gebeuren dat ik mis mep of zo  :-X )
#2866462
Zie mijn Oja stukje  ::)

Staat duidelijke in dat het alleen met opleiding, vergunning, professionele ruimte en spullen een mogelijkheid zou kunnen zijn  ;) ik acht dit echter een zeer kleinen kans, dus ga er maar van uit dat ze in een slachterij geslacht worden ( terwel ik er naast sta, wil echt zeker weten dat het snel en goed gebeurd en er niet meer geklooid word  :knuppel2: )
Ik ga dus echt geen dieren illegaal slachten of zo  :)
#2866472
jasmijn schreef: Is de voedingswaarde van een dier dat echt alleen te eten krijgt waar het voor gemaakt is het zelfden als die van een dier dat in het wild gelopen heeft?
Nee, dat is het niet.... een dier in de natuur heeft een heel ander bewegings patroon en vaak ook een ander voedingspatroon dan een dier in gevangenschap... en ik denk dat dat direct invloed heeft op de voedingswaarde van het vlees.
jasmijn schreef:Goed dan nog als laatsten, zou het erg zijn als je bijvoorbeeld overwegend kip en konijn voert?
Dit omdat kippen en konijnen vaak snel slacht rijp zijn
Ja, dat denk ik wel... Wat wat versta je onder slachtrijp ? Een konijn dat al vrij snel een leuk gewicht heeft.... is nog steeds vrij jong. En in jonge dieren is de samenstelling heel anders dan in een volwassen. Dat zie je al als je alleen al kijkt naar het bot, dat is van jonge dieren veel zachter... en dat komt omdat er minder calcium in zit. Dus ik ben ervan overtuigd dat als je hoofdzakelijk jonge dieren voert (of dieren die snel slachtrijp zijn...) dat je uiteindelijk tekorten gaat krijgen.
#2866487
Ik lees even mee. Dit is min of meer wat wij in Zweden willen gaan doen, al wil ik het daar beperken tot kippen en konijnen om zelf te houden en te laten slachten (ik kan dat namelijk niet zelf), aangevuld met elandvlees en -orgaan (direct van de jacht de vriezer in) en wat ik ter plaatse kan krijgen. Ben dus benieuwd naar de reacties in dit topic!

Wil je dit trouwens in NL gaan doen? Er staat me vaag iets van bij dat je naar Portugal wilde verhuizen, of was jij dat niet?
#2866490
Anne in Duitsland schreef: Ik lees even mee. Dit is min of meer wat wij in Zweden willen gaan doen, al wil ik het daar beperken tot kippen en konijnen om zelf te houden en te laten slachten (ik kan dat namelijk niet zelf), aangevuld met elandvlees en -orgaan (direct van de jacht de vriezer in) en wat ik ter plaatse kan krijgen. Ben dus benieuwd naar de reacties in dit topic!
Dan doen wij de schapen, eenden en wie weet ook nog koeien wel!
Hebben we allebei een volwaardig Barf-menu  :biggrin2:
#2866510
miik schreef: Nee, dat is het niet.... een dier in de natuur heeft een heel ander bewegings patroon en vaak ook een ander voedingspatroon dan een dier in gevangenschap... en ik denk dat dat direct invloed heeft op de voedingswaarde van het vlees.
Ik wil de dieren echt op een zo natuurlijke mogelijke manier gaan houden, dus echt veel ruimten en voor konijnen de mogelijkheid om zelf een hol te graven en zo.
Zo wil ik ze bijvoorbeeld zo veel gras land geven dat het met een klein beetje bij voeren eigenlijke nooit totaal kaal gegeten word.
Eventueel met mogelijkheid om te wisselen van stukken om het wel rust te geven in verband met ongedierte en zo  :)
Zou het dan al meer in de buurt komen van de voedingswaarden van een wild dier?
miik schreef:
Ja, dat denk ik wel... Wat wat versta je onder slachtrijp ? Een konijn dat al vrij snel een leuk gewicht heeft.... is nog steeds vrij jong. En in jonge dieren is de samenstelling heel anders dan in een volwassen. Dat zie je al als je alleen al kijkt naar het bot, dat is van jonge dieren veel zachter... en dat komt omdat er minder calcium in zit. Dus ik ben ervan overtuigd dat als je hoofdzakelijk jonge dieren voert (of dieren die snel slachtrijp zijn...) dat je uiteindelijk tekorten gaat krijgen.
Onder slachtrijp bedoel ik idd een 'leuk' gewicht.
Maar ik weet dat je dat op de manier hoe ik het ga doen veel later bereikt dan met de 'normalen' en biologische methoden, ik denk dat het voor kippen en konijnen toch meer moet gaan denken aan 6 maanden à een jaar  ;)
Ook wil ik geen echte slacht kippen zo als in de bio-industrie gebruikt worden, maar een oud Nederland kippen ras wat nog wel kan lopen als ze 3 maanden oud zijn in tegenstelling tot die vlees kippen die al na een maand door hun poten zakken  :-X
Het is dan toch nog steeds sneller is dan bijvoorbeeld een koe die rond de 2 jaar pas "klaar" is  :)
Ook de uitgelegde leg kippen zullen daar onder gaan vallen, die zullen dan vaak toch minstens een jaar of 2 à 3 zijn.
Liever ga hier ook geen industriëlen dieren voor gebruiken, maar gewoon iets meer kippen houden om te zorgen dat ik genoeg eieren heb  :)




Misschien is het idd handig om te zeggen dat de planning is om dit niet hier in Nederland te doen maar in Portugal, daar is de grond prijs nog erg goed te betalen in vergelijking met Nederland  8) en het weer veel lekkerder  :biggrin2:
#2866525
Hier nog even een link met het schietmasker voor kleinen dieren wat ik wil gaan gebruiken:
http://www.natuurlijkerleven.eu/schietmasker

En hier staat een beschrijving van hoe het gebruikt word, dit is wel een volledige beschrijven hoe je een konijn dood en slacht met getekende afbeeldingen er bij, dus mensen die dat niet willen weten klik alleen op link 1  ;)

http://www.natuurlijkerleven.eu/schietmasker
#2866555
Anne in Duitsland schreef: Deal! Kom je dan wel een beetje dichter bij ons in de buurt wonen? O, en een vriend van ons wil geiten gaan houden daar. Weer een diersoort erbij!
Sterker nog, wie weet komen we wel heeeel dicht in de buurt wonen  ::)
Plannen zijn er om te veranderen toch?  :biggrin2:
Geiten willen wij anders ook wel doen hoor. En ganzen, oh en kwartels voor als we een pup krijgen :P
#2866582
Kim_S schreef: Sterker nog, wie weet komen we wel heeeel dicht in de buurt wonen  ::)
Plannen zijn er om te veranderen toch?  :biggrin2:
Geiten willen wij anders ook wel doen hoor. En ganzen, oh en kwartels voor als we een pup krijgen :P
Jammer dat jullie net de anderen kant op gaan dan ik  ::) anders had ik ook mee kunnen doen  :D
#2866583
Als je zelf dieren kan houden zou ik ze zeker zelf slachten of laten slachten. We hebben schapen, die puur natuurlijk worden gehouden. Dit jaar worden als er rammen worden geboren geslacht voor de honden, dit zal pas met 4,5,6 mnd zijn, ze hebben dan gedronken bij de moeder en kunnen spelen. Ik hou er niet van om pasgeboren dieren gelijk te laten slachten, maar dit ter zake.
Voor mij persoonlijk zou ik wel hert erbij nemen, paard of hert dat zou mij niet uitmaken.
Om een diersoort erbij te nemen zou ik kiezen voor wild, gans of ree, misschien zijn daar jagers die hazen of duiven schieten.
Jammer dat je zo ver weg gaat wonen ;)
#2866745
jasmijn schreef: Ik wil de dieren echt op een zo natuurlijke mogelijke manier gaan houden, dus echt veel ruimten en voor konijnen de mogelijkheid om zelf een hol te graven en zo.
Zo wil ik ze bijvoorbeeld zo veel gras land geven dat het met een klein beetje bij voeren eigenlijke nooit totaal kaal gegeten word.
Eventueel met mogelijkheid om te wisselen van stukken om het wel rust te geven in verband met ongedierte en zo  :)
Zou het dan al meer in de buurt komen van de voedingswaarden van een wild dier?
Tja, dat weet ik niet... ik denk dat er wilde konijnen zijn die alleen gras eten, maar ik denk dat er dieren zijn die her en der kruiden en andere plantjes eten. En ik weet niet of je dat in gevangenschap kan nabootsen. Ikzelf heb jarenlang konijnen gefokt, ook om zelf te slachten. En die gaf ik gedroogde kruiden erbij, en dat vonden ze heerlijk. Maar dat is wel datgene wat ik koop en niet wat ze zelf vinden... (bv brandnetel, kamille, etc).

Wat betreft een konijn dat op een leeftijd van 6 maanden slachtrijp is... ik denk dat je dat prima kunt voeren... alleen ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat dit nog steeds een jong dier is en echt anders kwa samenstelling dan een dier van een paar jaar oud. Ik heb ook wel oudere konijnen geslacht en dat verschil is groot. Je merkt het aan de kleur van het vlees, de botten zijn harder en het ruikt veel sterker- zeker de rammen... Dus je kan het wel voeren,. maar wel belangrijk dat je het afwisselt met wel oudere dieren denk ik.
Zoals bijvoorbeeld een uitgelegde kip van een paar jaar of een oudere voedster of ram die je niet meer wilt gebruiken....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door