Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2866448
Aangezien het mijn droom en mijn doel is om ooit zo veel mogelijke zelfvoorzienend te worden zit ik vaak te denken hoe ik het zou doen als de tijd daar is.

helaas heb ik ervaring in de veehouderij en ik weet dat zelfs biologisch niet altijd is wat het lijkt, daarom wil ik echt allen dierlijke producten in eigen hand houden en niks meer van buiten af halen. 


Maar nu zit ik dus vaak te denken hoe ik dat ga doen en wat voor dieren ik ga houden  :g:

Ik heb al veel ervaring met houden van kippen, konijnen, koeien, schapen, geiten en paarden.

Ik weet alleen niet of ik het aan kan om paarden te gaan fokken voor de slacht  :-\
Die anderen dieren wel, maar daar heb ik toch net een iets anderen band mee dan met paarden hoe stom dat ook kan klinken  :-[
Dus die hou ik echt even buiten beschouwing en wil ik niet op het voer lijstje hebben, misschien als het echt zo ver is dat het verandert of dat ik het wel aan kan om een paard te laten slachten als het bijvoorbeeld ernstig gewond is ( gebroken been of zo ) of al het echt oud en ziek is ( kreupel of zo )
Maar dat zie ik dan wel weer  ;)

Maar nu vroeg ik me dus af stel je kan zelf je dieren fokken voor de slacht en ze op zo natuurlijke mogelijke manier houden en voeren, kan het dan genoeg zijn om alleen die 5 diersoorten te voeren aan een hond?
En zouden jullie het zelf aan durven om bijvoorbeeld zelf gefokte varkens te voeren?

Is de voedingswaarde van een dier dat echt alleen te eten krijgt waar het voor gemaakt is het zelfden als die van een dier dat in het wild gelopen heeft?
Dus de koeien, schapen, geiten en konijnen alleen gras, kruiden, takken en blad groeten.
De kippen en de varkens alleen dierlijke eiwitten krijgen in de vorm van insecten en daar bij dan noten, gras, kruiden, fruit en zetmeel houden groeten zo als aardappelen en pompoenen