Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marjan23
#2824659
Ik heb duidelijk geen wild eters, zelfs Maxi laat het liggen. Een jonge hond van 6 maanden durf ik niet de hele dag niks geven in de hoop dat bij honger het wel gegeten word, hij is vol in de ontwikkeling en groei.
Fazant: laten ze staan, Nina kijkt er niet eens naar.
Eend: laten ze staan, tenzij het tamme eend is van VSE
Haaskarkas: Nina eet het niet, Maxi moeten we nog uitproberen.
Hert/ree: eten ze wel

Kunnen ze dit leren eten, wat kan ik eraan doen? Ik heb nu 30 kg aan fazant en wild in de vriezer zitten dat niet word gegeten. Ik kan het wel weer weggeven, maar heb liever dat het opgegeten word om aan afwisselende diersoorten te komen.
Ik heb bij Kivo gevraagd, of ze het door de molen willen halen, mijn gedachte om het dan te mengen met pens. Maar daar begint hij niet aan, en ik heb geen molen waar het doorheen kan (denk ik).

Iemand tips (eventueel waar ik het kan laten malen)?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2824663
Een nacht in een lap pens wikkelen en dan eerst het wild geven en evt daarna de pens  ;)
Maar er zijn zat honden die wild gewoon niet lusten wel dan vaak weer haas :-\
Is het fazantkarkas of hele soms zit er nog darm in en ja dan eten sommige honden het echt nooit ???
Laatst gewijzigd door Thea op vr 06 dec 2013, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2824681
De lucht van de ingewanden schijnt heel sterk te zijn.
Ik weet dat smulpaap? geloof ik eens een fazant of patrijs helemaal gevuld had met pens en dat een dag had laten intrekken.
Toen werd het wel gegeten.
Door marjan23
#2824711
Dat met die pens ga ik uitproberen.
Wat voor maal machine heb je gebruikt, ik heb een elektrische van Bomann geloof ik (gekregen van Hanneke, ook op BP) en een handmolen...
Door smulpaap
#2824713
Ja dat ben ik  :biggrin2:

In dit geval een patrijs , opgevult met voor dit doel gemalen pens . Buik opensnijden pens erin , buik sluiten en een nachtje stinken
In het begin mochten ze nog wat van de pens opeten (beetje smokkelen ) later steeds minder pens erin
Op deze manier hebben ze patrijs leren te waarderen
Fazant was hier idem , organen grilden ze van , dat eruit , karkas even openen , pens erin ,karkas goed sluiten ,laten stinken en de volgende dag opeten
Wilde eend idem , dat is twee jaar uit de mode geweest , nu doen ze er een moord voor
Magen van wilde eend en wilde gans moeten er hier nog wel steeds uit , anders laten ze het liggen , dat is blijkbaar boven de dames hun stand om dat zelf te doen
Met boekmaag kan je het ev ook proberen , stinkt ook voortreffelijk

Afbeelding
Door marjan23
#2824729
Ik heb zojuist om de fazantpoten een penslap gewikkeld, laat ik lekker staat tot morgen in afgesloten emmer in de schuur. Ben benieuwd, hoop dat ze het eten morgen  :biggrin2:
Door saskia37
#2824733
[quote="marjan23"]
Dat met die pens ga ik uitproberen.
Wat voor maal machine heb je gebruikt, ik heb een elektrische van Bomann geloof ik (gekregen van Hanneke, ook op BP) en een handmolen...
[/quote]

Ik heb een nogal zware machine een Maxima vleesmolen ;)
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2824734
Wat hier blijkt te helpen is inderdaad malen met iets. Ik heb denk ik nu 2 keer eend gemalen met pens, en hij at eergisteren zo ineens 2 karkassen op  :o
Dus ik weet niet of je uberhaupt een molen hebt, maar je kunt proberen te malen met iets lekkers en ze zo aan de smaak laten wennen.. soms is dat na een paar keer dus al klaar! Want ja, je zit vast niet te wachten op 30 kilo malen  :biggrin2:

Edit: Oh, je hebt een Bomann lees ik nu
Gebruikersavatar
Door Neally
#2825409
Hier ook een dame die wild niet bliefde. Nu vindt ze het heerlijk, ik heb de tip van Smulpaap gevolgd en dat werkte hier.
Wennen aan de smaak. Er is nog maar weinig wat ze niet eet. En dat hoeft ze dan ook niet van mij.  :P
Ben wel benieuwd of er nu met smaak gegeten wordt.  ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#2825452
Ik heb de poten vorige week even gekleurd in de pan ,  voordat ik het aanbood, dat helpt hier!!
Wel maar heel kort.

Bij karkassen kun je dat niet doen. Ik zou wel de ingewanden eruit halen  ;)
Door marjan23
#2825640
De fazantenpoten hebben weliswaar 24 uur staan marineren in een heerlijke penslap.
Vanavond was de vuurdoop!
Maxi heeft er alleen maar mee lopen spelen, ik heb hem extra deze middag geen eten gegeven zodat hij hongerig eraan zou kunnen beginnen.
Nina heeft zich heel even in de maling lopen nemen, en de voetjes eraf weten te knabbelen. De rest laten ze liggen..... :-[
Ik kan enorme moeite gaan doen, nog langer in pens laten weken, even aanbraden, uithongeren (bij wijze van).....maar ben bang....dat ik de partij fazant en eend gewoon kan doneren aan vrienden die honden hebben die het wel eten.

#nietleuk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door