Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door gwendolineken
#2824229
mijn pups zijn nu bijna 6  maanden oud en hebben tot nu toe kippenkarkassen, parelhoenkarkas, zalkop, konijnkarkas opgegeten, ze hebben wel al die mixen van sw opgegeten( gemalen geit en lam) nu zou ik ze morgen een geitenrib willen geven maar is dat verstandig?  de tanden zijn gewisseld dus dat zou geen probleem mogen zijn maarja ik stel toch liever de vraag  :biggrin2:
Door tammie
#2824231
Ik kwam zelf met gemak met snoeischaar door de boog heen van de geitenribben van sw.
Indra wordt over 5 dagen een half jaar oud en ga ik ze met een gerust hart geven.
Nu heeft Indra ook al wel o.a. gans en patrijs gehad maar als ze het voor de rest goed verteren wat je geeft dan zou ik ook in jouw geval het ook gewoon durven te geven gezien ze zo ontzettend zacht zijn.
Door Lizzy
#2824235
Het hangt erg af van de hardheid van de ribben en de lengte van de ribben. Ik zou persoonlijk geen erg lange ribben geven en al helemaal geen ribben die je met de snoeischaar(achtig iets) niet door krijgt. Ik zou dit soort dingen toch ook niet te vaak geven vanwege het hoge calcium en fosforgehalte. Eens in de 2 weken lijkt me echt wel zat.
Gebruikersavatar
Door gwendolineken
#2824240
oh amaai bedankt al voor de geruststelling, ze zijn gemakkelijk door te knippen hoor  :) dus dan kan ik ze gewoon geven, en dan binnen een weet of 2 a 3 nog eens  :D
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2824516
[quote="gwendolineken"]
nu zou ik ze morgen een geitenrib willen geven maar is dat verstandig? [/quote]

Let je wel op dat je niet 1 enkele rib geeft maar juist een paar ribben aan elkaar, dit ivm met inslikkingsgevaar.
Door Parelridder
#2824546
Ik heb een jonge hond van 5 mnd. Als m'n volwassen honden een jong geitje krijgen (leeftijd 1-3 weken) mag zij de ribbetjes er van. Ik knip het borstkasje er dus tussen uit. Ze vindt het heerlijk en eet 't moeiteloos.
Deze ribben zijn veel minder hard dan 't karkas van patrijs en wild, wat ze ook eet, zoals duif, patrijs en wild konijn. Qua hardheid zie ik bij ribbetjes van écht jonge geitjes dus geen enkel probleem. Overigens zijn de ribbetjes hier geen wekelijkse kost maar uitzondering en geef ik ze als extraatje. Een keer iets wat misschien niet in de juiste ca/f verhouding is, kan geen schade geven. De verhoudingen in bot van heel jonge dieren (geitjes van 1-3 weken) zijn ook anders dan bij oudere dieren.
Ik ga er vanuit dat bij ruime afwisseling in kleine diersoorten, de verhouding ca/f in orde is, want als de gewrichten van een hond zich niet gezond kunnen ontwikkelen onder die omstandigheden, hoe doet een wild dier dat dan..?
Ik begrijp dat jij je vooral zorgen maakt over de ontwikkeling (stand?) van het gebit na.v. de hardheid van het bot. Daar heb ik helaas gen verstand van. Ook daarin ga ik er maar vanuit dat jonge dieren in de natuur óók gewoon zelf knagen en zolang ze het goed kúnnen kauwen (mag best even werk zijn wat mij betreft, zolang ze het maar niet genoodzaakt zijn ongekauwd door te slikken) het geschikt is voor hun gebit.. Maar als er mensen zijn die hierover meer weten, onderzoeken kennen of iets dergelijks, hoor ik het heel graag!
Door Lizzy
#2824554
[quote="Parelridder"]
Ik heb een jonge hond van 5 mnd. Als m'n volwassen honden een jong geitje krijgen (leeftijd 1-3 weken) mag zij de ribbetjes er van. Ik knip het borstkasje er dus tussen uit. Ze vindt het heerlijk en eet 't moeiteloos.
Deze ribben zijn veel minder hard dan 't karkas van patrijs en wild, wat ze ook eet, zoals duif, patrijs en wild konijn. Qua hardheid zie ik bij ribbetjes van écht jonge geitjes dus geen enkel probleem. Overigens zijn de ribbetjes hier geen wekelijkse kost maar uitzondering en geef ik ze als extraatje. Een keer iets wat misschien niet in de juiste ca/f verhouding is, kan geen schade geven. De verhoudingen in bot van heel jonge dieren (geitjes van 1-3 weken) zijn ook anders dan bij oudere dieren.
Ik ga er vanuit dat bij ruime afwisseling in kleine diersoorten, de verhouding ca/f in orde is, want als de gewrichten van een hond zich niet gezond kunnen ontwikkelen onder die omstandigheden, hoe doet een wild dier dat dan..?
Ik begrijp dat jij je vooral zorgen maakt over de ontwikkeling (stand?) van het gebit na.v. de hardheid van het bot. Daar heb ik helaas gen verstand van. Ook daarin ga ik er maar vanuit dat jonge dieren in de natuur óók gewoon zelf knagen en zolang ze het goed kúnnen kauwen (mag best even werk zijn wat mij betreft, zolang ze het maar niet genoodzaakt zijn ongekauwd door te slikken) het geschikt is voor hun gebit.. Maar als er mensen zijn die hierover meer weten, onderzoeken kennen of iets dergelijks, hoor ik het heel graag!
[/quote]

Ik denk dat TS eerder bedoeld dat het pupje het volwassen gebit heeft en wat tandjes betreft de ribben wel aan kan.

Als de geitjes zo jong zijn als de geitjes die jij voert, is dat geen enkel probleem voor een pup van 6 maand. Of 5 maand. Maar ja, voor de meeste van ons is dat lastig om aan te komen en hebben wij ribben van meestal vrij volwassen dieren. Die zijn toch soms echt knettertje-hard, daar kom je met een goede snoeischaar soms niet eens doorheen.
Gebruikersavatar
Door gwendolineken
#2827632
ze hebben de ribben niet helemaal opgegeten  :-[ ik heb het afgenomen wanneer ze het vlees er vanaf geknaagd hadden want ik was bang dat ze het gingen inslikken  ::) dus mss kan ik volgende keer beter die jonge geitjes geven van 3 weken oud maar mag ik dat dan al geven?  :-X
Door Lizzy
#2827654
[quote="gwendolineken"]
ze hebben de ribben niet helemaal opgegeten  :-[ ik heb het afgenomen wanneer ze het vlees er vanaf geknaagd hadden want ik was bang dat ze het gingen inslikken  ::) dus mss kan ik volgende keer beter die jonge geitjes geven van 3 weken oud maar mag ik dat dan al geven?  :-X
[/quote]

Die zijn erg zacht dus die kun je wel geven ja.

Beter te voorzichtig :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door