Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door deja
#2802962
Ik heb voor Fajah een vleesmolen gekocht de clatronic 3151 en wil eendennekken kipkarkas en konijnkarkas er proberen door te malen. Moet dat helemaal ontdooid worden of kan het er wel half bevroren door, wil er ook zalmlijven door malen, je moet vast alles klein knippen denk ik.
Door Hanny
#2802972
Ja, knippen lijkt me  wel nodig. Hoe wilde je het er anders in krijgen?
De ingang is toch vrij klein.
Hier wordt het  ontdooid gemalen.
Manlief, die dat werk altijd doet, houdt niet van ijskoude vingers.
i.p.v. kipkarkas maalt hij altijd kleine afvalstukje, die we van de poelier krijgen.
Te klein om aan mijn honden te voeren, maar makkelijk door de machine.
Wij malen al jaren en jaren met een eenvoudige machine en nog steeds doet die zijn werk.
Wel altijd met beleid behandeld, wij zijn nu eenmaal ouderwets zuinig.
Met poten, als die nog aan een karkas zitten, zou ik heel voorzichtig zijn.
Parelhoen laat zich ook vrij gemakkelijk malen.
Succes met je machine.

Hanny
Door Ruisje
#2803069
Ook ik heb een andere molen (zo'n zware via ebay gekocht) maar ik hak, knip het wel in "hapklare" stukken voor de molen. Eerder lange dan dikke stukken, zodat de worm er makkelijk grip op krijgt. Zo knip ik eendennekken als ik die maal altijd in, voor de grip dus ;)
Alles maal ik half bevroren! Voor bevroren vingers heb ik van die handschoenen (soort rubber, gevoerd) bij de boerenbond gekocht. Daar meng ik ook mee.  ;D
Door deja
#2803075
Ruisje schreef: Ook ik heb een andere molen (zo'n zware via ebay gekocht) maar ik hak, knip het wel in "hapklare" stukken voor de molen. Eerder lange dan dikke stukken, zodat de worm er makkelijk grip op krijgt. Zo knip ik eendennekken als ik die maal altijd in, voor de grip dus ;)
Alles maal ik half bevroren! Voor bevroren vingers heb ik van die handschoenen (soort rubber, gevoerd) bij de boerenbond gekocht. Daar meng ik ook mee.  ;D
Maar doe je de eendennekken in zijn geheel erin maar dan ingeknipt?
Door Ruisje
#2803079
deja schreef: Maar doe je de eendennekken in zijn geheel erin maar dan ingeknipt?
Ja. Ik knip ze aan één kant een paar keer in met de snoeischaar en met die kant voer ik ze aan de molen.
Als je bang bent dat het toch te hard is voor de molen, kun je ze ook met een hamer een beetje pletten. :)
Door deja
#2803354
Nou heb inmiddels 1 kilo konijnkarkas en 2 kilo eendennek en nog wat zalmlijf erdoor gemalen dat ging heel goed. Het meeste werk is nog het klein maken. Alles zit alweer in de vriezer, morgen komt er kipkarkas en ga ik die ook proberen. Ik wil het spiervlees en orgaan gewoon erbij geven. Dus niet malen. Het grootste probleem was de karkassen.
Ik ben er heel blij mee en zal hier zeker meer gebruik van maken.
#2803426
Ik zou geen kalkoennekken en lamsribben er door gooien....hier hebben al enkelen de Clatronic naar de ratsmoedee geholpen door deze vleesbotten proberen te malen.

Ik weet natuurlijk niet of misschien in Nederland kalkoennek en lamsrib zachter zijn dan in Italie.
Door deja
#2803830
Annemarie Rijnveld schreef: Ik zou geen kalkoennekken en lamsribben er door gooien....hier hebben al enkelen de Clatronic naar de ratsmoedee geholpen door deze vleesbotten proberen te malen.

Ik weet natuurlijk niet of misschien in Nederland kalkoennek en lamsrib zachter zijn dan in Italie.
Nee hoor dat doe ik er ook niet door ik vond zalmgraad al moeilijk gaan, maar mss zat het onderin bij die schroef niet helemaal goed want later pakte hij en gooide het er in een keer uit dus het ging wel, maar meer als eend konijn kip en zalm mss duif en parelhoen zal ik er niet door doen, ik ga niet proberen tot hij stuk gaat natuurlijk. Maar ben er heel blij mee. Zou er ook haaskarkas door gaan.
Laatst gewijzigd door deja op vr 08 nov 2013, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door