Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Silkehofman
#2788260
Ik ben redelijk nieuw in barf en ik heb geen praktische ervaring. Daarom nog enkele vraagjes.

1. Ik ga een pupje halen bij de fokster op 8 weken.Ik las dat je honden op brokken direct kan overzetten op barf. Geldt dit ook voor pups, of doe ik dit beter geleidelijk aan?

2. De verhoudingen bij pups(vleesbot 45, orgaanvlees 20, groenten 10, spiervlees25)  en volwassen honden (vleesbot 50, orgaan 15, groenten  15, spiervlees 20) liggen anders. Rond welke leeftijd begin je over te schakelen naar de verhouding voor de volwassen hond? Ik las ook dat pups die gespeend worden op barf maar 5% groentenmix krijgen. Ben ik beter dat ik bij een pup van 8 weken nog die 5 % aanhouden of zal 10% ook al lukken?

3. Ik dacht voorde hoeveelheid voeding mijn pup (border collie) op 7% van het lichaamsgewicht te beginnen. Hoelang hou je die 7% aan? Of verschilt dit veel van pup tot pup en ben ik beter dat ik voer met mijn ogen?

4. Voer je een pup meerder malen per dag? Of kan dit 1maal per dag zoals bij volwassen honden?

Alvast bedankt!  :)
Door Silkehofman
#2788272
Een beetje laat mijn persoonlijk bericht gelezen dat ik mij moest voorstellen.
Dus bij deze:

Ik ben Silke, woonachtig in oost-vlaanderen (België). Ik heb dierenzorg gevolgd op school en dus enorme dierliefhebber.
Grote fascinatie voor honden maar tot nu toe zelf hondenloos. Sinds enkele maanden woon ik niet meer thuis en kan ik eindelijk aan mijn eerste hondje beginnen en hopelijk groeit dit tot een kleine roedel :)
Ik heb de eerste keer kennis gemaakt met barf via mijn opleiding. Maar hier wisten ze veel te weinig dus ben ik maar zelf beginnen opzoeken en hoop nu genoeg te weten om mijn eerste pup op barf te zetten.
Door Simone V
#2788449
Welkom op BP!
Ik kan alleen antwoord op je 4e vraag geven. De rest laat ik graag aan anderen over.
Je pup geef je wel meerdere keren per dag te eten. Ik zou zeggen 3 of 4x, ik zou even aankijken wat de pup wil en wat makkelijk voor jou is.
Succes met wachten op je pupje  ;)
Door Lizzy
#2788492
Silkehofman schreef: Ik ben redelijk nieuw in barf en ik heb geen praktische ervaring. Daarom nog enkele vraagjes.

1. Ik ga een pupje halen bij de fokster op 8 weken.Ik las dat je honden op brokken direct kan overzetten op barf. Geldt dit ook voor pups, of doe ik dit beter geleidelijk aan?
Het kan gelijk. Maar, de eerste tijd moet je echt super beginnersvleesbot geven en dat zelfs plat slaan of malen. En het kan wel zijn dat je af en toe wat diarree hebt bij pup. Maar ja, dat hoort erbij, bij een snelle overschakeling.
2. De verhoudingen bij pups(vleesbot 45, orgaanvlees 20, groenten 10, spiervlees25)  en volwassen honden (vleesbot 50, orgaan 15, groenten  15, spiervlees 20) liggen anders. Rond welke leeftijd begin je over te schakelen naar de verhouding voor de volwassen hond? Ik las ook dat pups die gespeend worden op barf maar 5% groentenmix krijgen. Ben ik beter dat ik bij een pup van 8 weken nog die 5 % aanhouden of zal 10% ook al lukken?
Nee, die voor een pup liggen hetzelfde als die voor de volwassen hond. Dus 45% vleesbot, 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens en 10% lever, hart en nier) 10% groenten en 25% spiervlees. Als extra's vette vis, rauwe eieren, etc. En dan heb je op alle percentages wat marges, met een volwassen hond nog meer dan met pups.

Ik heb zelf 8 maanden geleden een nestje van 9 pups afgespeend. Die kregen met 6 weken pas hun eerste groentenmix, ik begon met 2%, daarna 5% maar de 2 pups die bij ons gebleven zijn, die eten netjes 10% groentenmix.
3. Ik dacht voorde hoeveelheid voeding mijn pup (border collie) op 7% van het lichaamsgewicht te beginnen. Hoelang hou je die 7% aan? Of verschilt dit veel van pup tot pup en ben ik beter dat ik voer met mijn ogen?
Dat hangt van je pup af. Met de ogen voeren. De rest (er staat wat over hoeveelheden die je aan pups voert in de barfplaats bieb) is leidraad. Mijn pups hebben tussen de 7% en 8% gegeten met een week of 8 a 10 en nu zijn ze 8 maanden oud en eten ze 4,5%. Het zakt dus met het groeien van de leeftijd af, de hoeveelheid.
4. Voer je een pup meerder malen per dag? Of kan dit 1maal per dag zoals bij volwassen honden?

Alvast bedankt!  :)
Nee, pups voer je meerdere keren per dag. Tot een maand of 6 voer je ze 3 keer per dag. Vanaf een maand of 6 dus 2 keer per dag en vanaf een maand of 12 voer je ze 1 keer per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door