Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2779697
Roosj schreef: Wanneer een lood kogel in het beest gaat, versplintert het gedeeltelijk in het dier. Dat zijn zulke kleine deeltjes dat je het niet kunt zien. Je kunt een lood kogel dus keurig verwijderen voor je het aan je hond geeft, maar er blijft altijd lood achter in het vlees/karkas of wat dan ook.

Daarbij kun je niet elke kogel vinden. Jouw gezegde dat het gewoon weer het lijf uit gaat is niet altijd waar, dat liet mijn eerdere (extreme) link al zien. Daarbij als het het lijf wel uit gaat, is de kans zeer groot dat het lijf toch het een en ander aan lood opgenomen heeft (zie dezelfde (extreme) link).
Ja ik snap het, en dan nog vind ik het risico aanvaardbaar. Weet je, alles wat je voert heeft een risico, mss voer je een gekke koe, een salmonella kip, een konijn met myxomatose, mogelijk lood in wild is voor mij een aanvaardbaar risico, liever niet natuurlijk maar ja ik heb wel meer liever niet  ;)
#2779702
Martine-Tom schreef: Ja ik snap het, en dan nog vind ik het risico aanvaardbaar. Weet je, alles wat je voert heeft een risico, mss voer je een gekke koe, een salmonella kip, een konijn met myxomatose, mogelijk lood in wild is voor mij een aanvaardbaar risico, liever niet natuurlijk maar ja ik heb wel meer liever niet  ;)
+1
Door Roosj
#2779704
Martine-Tom schreef: Ja ik snap het, en dan nog vind ik het risico aanvaardbaar. Weet je, alles wat je voert heeft een risico, mss voer je een gekke koe, een salmonella kip, een konijn met myxomatose, mogelijk lood in wild is voor mij een aanvaardbaar risico, liever niet natuurlijk maar ja ik heb wel meer liever niet  ;)
Rund en kip voer ik al niet ivm allergie. Maar door een vermoeden op een 'gevogelte' allergie, worden haar voedingen al enorm beperkt. Ik kan dus gewoon niet om het wild en dus ook niet 100% om het lood heen. Het zal blijkbaar voor mij ook een kwestie van doorvoeren zijn.

Ik hoopte met dit topic eigenlijke en adres te verkrijgen waar je wel loodvrij wild kunt kopen ;) Maar dat zit er blijkbaar niet in.
Door Martine-Tom
#2779706
Roosj schreef: Rund en kip voer ik al niet ivm allergie. Maar door een vermoeden op een 'gevogelte' allergie, worden haar voedingen al enorm beperkt. Ik kan dus gewoon niet om het wild en dus ook niet 100% om het lood heen. Het zal blijkbaar voor mij ook een kwestie van doorvoeren zijn.

Ik hoopte met dit topic eigenlijke en adres te verkrijgen waar je wel loodvrij wild kunt kopen ;) Maar dat zit er blijkbaar niet in.
Nope  ;)

Echt zeker weten doe je het dus alleen maar als je met de jager meegaat en ziet waar hij mee schiet.
Verder zal je het of moeten vermijden of het risico aanvaarden  :)
Gebruikersavatar
Door Berna
#2779721
Wellicht is het een geruststelling als je bedenkt dat loodHAGEL niet versplintert. Hagel kun je bijna altijd terug vinden in het vlees.

Kogel waar lood inzit (voor grotere dieren als ree en hert) versplinteren wel een beetje. Heb je iemand die met goede patronen schiet dan zal het minder zijn. Doorgaans zie je dat aan hrt wildbraad, dat is gescheurt. kogels verlaten in de regel het dier ook. Hagel niet..

Zoals ik al eerder schreef; waterwild mag volgens mij nergens in Europa met loodgeschoten worden.
Overigens heb ik in haaskarkas nog nooit hagel gezien, nog in gans, eend of konijn.
Enkel in spiervlees zou je het tegen kunnen komen..

Over splinters zou ik me geen zorgen maken. Die krijg ik als mens ook binnen.
#2779722
Roosj schreef: Rund en kip voer ik al niet ivm allergie. Maar door een vermoeden op een 'gevogelte' allergie, worden haar voedingen al enorm beperkt. Ik kan dus gewoon niet om het wild en dus ook niet 100% om het lood heen. Het zal blijkbaar voor mij ook een kwestie van doorvoeren zijn.

Ik hoopte met dit topic eigenlijke en adres te verkrijgen waar je wel loodvrij wild kunt kopen ;) Maar dat zit er blijkbaar niet in.
Durf je het niet aan eens wat wilde gans van Jurgen te proberen? Ik zou me kunnen voorstellen dat gekweekte en massaal gehouden vogels (die ook nog eens bewerkt graan etc. hebben gegeten), een allergische reactie veroorzaken, maar een wilde gans niet. Nou weet ik niet of Jurgen met lood schiet, maar daar valt achter te komen.
Door Roosj
#2779724
Berna schreef: Wellicht is het een geruststelling als je bedenkt dat loodHAGEL niet versplintert. Hagel kun je bijna altijd terug vinden in het vlees.

Kogel waar lood inzit (voor grotere dieren als ree en hert) versplinteren wel een beetje. Heb je iemand die met goede patronen schiet dan zal het minder zijn. Doorgaans zie je dat aan hrt wildbraad, dat is gescheurt. kogels verlaten in de regel het dier ook. Hagel niet..

Zoals ik al eerder schreef; waterwild mag volgens mij nergens in Europa met loodgeschoten worden.
Overigens heb ik in haaskarkas nog nooit hagel gezien, nog in gans, eend of konijn.
Enkel in spiervlees zou je het tegen kunnen komen..

Over splinters zou ik me geen zorgen maken. Die krijg ik als mens ook binnen.
Ik heb een onderzoeksraport gelezen waarin ze lood resten van hagel vonden dmv rontgen technologie..

In mijn wilde konijnen karkassen zit in bijna elke kilo wel 1 of meer hagels.
Door Roosj
#2779725
Anne in Duitsland schreef: Durf je het niet aan eens wat wilde gans van Jurgen te proberen? Ik zou me kunnen voorstellen dat gekweekte en massaal gehouden vogels (die ook nog eens bewerkt graan etc. hebben gegeten), een allergische reactie veroorzaken, maar een wilde gans niet. Nou weet ik niet of Jurgen met lood schiet, maar daar valt achter te komen.
Een 'gevogelte' allergie is gekomen uit een haartest. Ik weet niet wat ik van die haartest moet denken omdat niet alles klopte, maar omdat ik haar niet uit de allergie problemen kreeg ben ik nu dus een gevogelte vrij dieet gestart. In de toekomst zou ik inderdaad gans kunnen proberen, maar nu op dit moment nog niet. Ik wil het menu een eerlijke kans geven.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2779821
Volgens mij is lood vrij snel problematisch, als ik denk aan de term loodvergiftiging en bijvoorbeeld het verhaal van Mowgli destijds met de kat.

Dat is aan de ene kant vrij eng, maar aan de andere kant: we voeren dus kennelijk allemaal al best heel erg lang wild wat met lood geschoten kan zijn en er worden geen meldingen gemaakt van problemen hiermee.
Als ik kijk naar hoeveel wild ik Oscar voer, dan had ie allang de pijp uit moeten zijn als lood daadwerkelijk zo gevaarlijk was.
#2779854
Roosj schreef: Een 'gevogelte' allergie is gekomen uit een haartest. Ik weet niet wat ik van die haartest moet denken omdat niet alles klopte, maar omdat ik haar niet uit de allergie problemen kreeg ben ik nu dus een gevogelte vrij dieet gestart. In de toekomst zou ik inderdaad gans kunnen proberen, maar nu op dit moment nog niet. Ik wil het menu een eerlijke kans geven.
Ik zou de blik toch eens verruimen. We hebben hier vaker mensen gehad die "de haartest" gedaan hadden en guess what, ze hadden allemaal een gevogelteallergie.

Edit:  Even de zoekfunctie erop losgelaten  http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?action=search2
Laatst gewijzigd door Angelique op wo 09 okt 2013, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
#2779955
Kaela schreef: Volgens mij is lood vrij snel problematisch, als ik denk aan de term loodvergiftiging en bijvoorbeeld het verhaal van Mowgli destijds met de kat.

Dat is aan de ene kant vrij eng, maar aan de andere kant: we voeren dus kennelijk allemaal al best heel erg lang wild wat met lood geschoten kan zijn en er worden geen meldingen gemaakt van problemen hiermee.
Als ik kijk naar hoeveel wild ik Oscar voer, dan had ie allang de pijp uit moeten zijn als lood daadwerkelijk zo gevaarlijk was.
Hoeveel wild voer jij dan? En hoe lang al?
Door Roosj
#2779956
Angelique schreef: Ik zou de blik toch eens verruimen. We hebben hier vaker mensen gehad die "de haartest" gedaan hadden en guess what, ze hadden allemaal een gevogelteallergie.

Edit:  Even de zoekfunctie erop losgelaten  http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?action=search2
Dat is mij idd ook al op een ander forum opgevallen en zoals ik al zei: de test klopte al gedeeltelijk niet. Zo had ik bewust achterwege gelaten dat ze 100% zeker allergisch is voor rund, tomaat en paprika en juist die 3 dingen kwamen niet uit de test ;) Op mijn vraag waarom heb ik nooit een antwoord mogen ontvangen  ::)

Maar zoals ik al zei: ik heb al heel veel achterwege gelaten. Gevogelte is het laatste dat ik nu achterwege laat. Ik ga dat wel een kans gunnen. Ze barst namelijk van de jeuk, nu al 2 jaar. Het is ronduit zielig.
Door Mowgli
#2780328
Kaela schreef: Volgens mij is lood vrij snel problematisch, als ik denk aan de term loodvergiftiging en bijvoorbeeld het verhaal van Mowgli destijds met de kat.
een loodvergiftiging is inderdaad erg heftig en wij hopen zoiets nooit meer mee te maken.

Ik heb de vergiftiging bewust niet in dit topic genoemd om geen paniek te zaaien.  Mowgli had namelijk maar een splintertje van een paar mm. in zijn darmen. Dit was te klein en te weinig om van wild op te lopen.  Als hij wild geschoten met lood had gegeten, hadden er meer looddeeltjes in zijn buikholte moeten zitten. Deze waren echter op de röntgenfoto niet te zien. Bij Mowgli kwam het  waarschijnlijk door de sanering van de fassade van de flat waar wij wonen.  De flat is erg oud,  en de afdichtingen op de balkons zijn gedeeltelijk van lood.

Oja, normaal gesproken komt een alles wat niet verteert er weer uit door de poeperd, dat bevestigde de da destijds ook. Maar omdat mowgli door de vergiftigingsverschijnselen diarree had en moest kotsen en dus niets merr at, was zijn maag en dus ook de darmen al snel leeg en kon dat gemene stukje lood niet verder.
Laatst gewijzigd door Mowgli op do 10 okt 2013, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2780367
Roosj schreef: Hoeveel wild voer jij dan? En hoe lang al?
Ik voer sinds ik barf (2,5 jaar) al wild. Fazant, haas, patrijs, duif. Sinds een jaar ongeveer voer ik veel meer wild. Zoals de hele wilde konijnen van degomeat en de wildmix van lotgering (dat was na de operatie toen hij tijdelijk kvv at). Ik voer nu denk ik 50/50 wild en tam. En wij vinden regelmatig kogeltjes in de voerbak die hij niet opeet en hij kotst er ook wel eens een uit. Of hij ze ook uitpoept dat weet ik niet, zo goed bekijk ik dat niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door